نصب و تنظیم SSH در دبیان 9

نصب و تنظیم SSH در دبیان 9
نصب و تنظیم SSH در دبیان 9
9 ماه پیش

در این مقاله از سری مطالب آموزش دبیان 9 در سایت آذرآنلاین قصد داریم با آموزش نصب و تنظیم SSH در دبیان 9 پرداخته تا بتوانید از راه دور به سرور دبیان خود متصل و از آن استفاده نمایید.

SSH یک راه ارتباطی به صورت خط فرمان است که برای لینوکس‌ها و یونیکس‌ها استفاده می‌شود. این ابزار که مخفف کلمه Secure-Shell است در سال 1995 اولین نسخه از آن ارائه شد و بعدها در سال 1999 به تکامل رسید ، امروزه اکثریت توزیع‌های لینوکس در بازار از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند. (اطلاعات بیشتر در مطلب SSH چیست ؟)

نصب SSH Server همانند سایر تنظیماتی چون تنظیم IP استاتیک ، تنظیم هاست نیم و ... جزئی از تنظیمات است که پس از نصب دبیان بایستی به نصب و تنظیم آن پرداخت ، تا بتوان از راه دور با سرور در ارتباط بود و آن را کنترل کرد.

حال در این مقاله به آموزش نصب SSH و در پایان برخی تنظیمات آن را بررسی کرده تا بتوانید به راحتی آن را نصب و استفاده کنید.

نکته : در این آموزش با دسترسی Root ، دستورات وارد شده و چنانچه دسترسی به یوزر روت ندارید از دستور Sudo قبل از تمامی دستورات استفاده کنید.

مراحل این آموزش بر اساس دبیان 9 توضیح داده شده است و در سایر نسخه‌های قدیمی دبیان ، ممکن است برخی مراحل مربوط به استارت و استاپ کردن سرویس متفاوت باشد

نصب و تنظیم SSH در دبیان 9

1- ابتدا وارد ترمینال خود شوید و قبل از شروع به عملیات نصب و تنظیم SSH ، دستور زیر را وارد کرده تا مخازن دبیان 9 آپدیت شود.

apt-get update

2- سپس دستور زیر را وارد کنید تا سرویس SSH دانلود و نصب گردد.

apt-get install openssh-server

3- پس از نصب ، به تنظیمات آن خواهیم پرداخت ، اما قبل از شروع به ویرایش فایل پیکربندی SSH ، ابتدا از فایل موجود یک بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل فایل را بازگردانی کنید.

cp /etc/ssh/sshd_config /etc/ssh/sshd_config.factory-defaults
 

4- سپس با یک ویرایشگر مانند نانو و یا Vi ، فایل پیکربندی SSH را باز نمایید.

vi /etc/ssh/sshd_config

حال تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید و سپس فایل را ذخیره کنید.

در ادامه تصویری از تنظیمات sshd_config مشاهده می‌نمایید.

نمایی از sshd_config در دبیان 9

در این فایل تمامی تنظیمات مرتبط با سرویس SSH در دبیان 9 قرار داشته که شما قادر خواهید بود به ویرایش آنها پرداخته و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید. در این بین تغییر پورت SSH از پورت 22 به پورت دیگری و یا مجوز دسترسی یوزر Root برای لاگین از طریق SSH از جمله تنظیمات مهم و مرسوم است که انجام می‌پذیرد.

5- پس از ویرایش مورد نظر ، سرویس را با دستور زیر استارت و فعال نمایید.

systemctl start ssh
systemctl enable ssh

چنانچه سرویس از قبل استارت باشد باید برای اعمال تغییر از پارامتر ریستارت نیز استفاده کرد.

systemctl restart ssh

بدین ترتیب شما موفق به نصب و تنظیم SSH در Debian 9 شده‌اید.

امیدواریم از مطلب نصب و تنظیم SSH در دبیان 9 استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

6940
A
A