آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18

آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18
آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18
9 ماه پیش

در این بخش از سری مطالب آموزش ابونتو 18 با آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18 در خدمت شما خواهیم بود تا با نصب این سرویس پایگاه داده بیشتر آشنا گردید.

MariaDB یک سامانه پایگاه داده است که از انشعابات MySQL بوده و از MariaDB Storage Engine به عنوان موتور ذخیره سازی استفاده می‌کند.

در ابتدای ورود این پایگاه داده به بازار کارشناسان و برنامه‌نویسان استقبال چندانی از آن نداشتند و بر این عقیده بودند که این پایگاه داده قدرت رقابت با MySQL را ندارد اما طولی نکشید که برنامه نویسان از این پایگاه داده استفاده کردند و متوجه شدند بدلیل هسته مرکزی پایگاه داده MariaDB که با MySQL مشابه است، برنامه‌ها بدون مشکل با این پایگاه داده کار می کند.

حال در ادامه به آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18 خواهیم پرداخت و چنانچه نیاز به آشنایی بیشتری با این سرویس پایگاه داده دارید به مطلب معرفی MariaDB مراجعه نمایید.

آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18

1- ابتدا به کنسول ابونتو 18 خود متصل شوید.

2- سپس دستور زیر را وارد کرده تا لیست مخازن دبیان شما آپدیت شود.

apt update

3- پس از اتمام مراحل دستور قبلی ، دستور زیر را وارد کرده تا آخرین نگارش از MariaDB بر روی ابونتو 18 شما دانلود و نصب گردد.

apt install mariadb-server

4- بعد از دانلود و نصب MariaDB ، دستور زیر را وارد کرده تا تنظیمات پیش‌فرض این سرویس را انجام دهید.

mysql_secure_installation

پس از وارد کردن دستور بالا ، در ابتدا از شما درخواستی خواهد شد که پسوردی برای Root دیتابیس خود وارد کرده‌اید یا خیر ؟ که با  زدن کلید اینتر گزینه none از طرف شما انتخاب شده و سیستم دو بار پسوردی را برای اختصاص به یوزر root پایگاه داده MariaDB از شما درخواست خواهد کرد.

پسورد را وارد کرده و تا انتخاب تمامی مراحل را با زدن اینتر به پایان برسانید تا تنظیمات اولیه این پایگاه داده انجام گردد.

آموزش کار با سرویس MariaDB در ابونتو 18

سرویس پایگاه داده MariaDB همانند سایر سرویس‌های نصب شده بر روی دبیان ، از Systemd بهره برده و شما می‌توانید با دستور systemctl آن را مدیریت نمایید.

استارت کردن سرویس MariaDB در ابونتو 18
systemctl start mariadb
فعال کردن سرویس MariaDB در استارت‌آپ ابونتو 18
systemctl enable mariadb
استاپ کردن سرویس MariaDB در ابونتو 18
systemctl stop mariadb
غیر فعال کردن سرویس MariaDB در استارت‌آپ ابونتو 18
systemctl disable mariadb
نمایش وضعیت سرویس MariaDB در ابونتو 18
systemctl status mariadb

بدین ترتیب شما موفق به نصب و مدیریت MariaDB بر روی دبیان خود خواهید شد.

امیدواریم در پایان از آموزش نصب MariaDB در ابونتو 18 استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

6197
A
A