nginx چیست و چه کاربردی دارد ؟

nginx چیست و چه کاربردی دارد ؟
nginx چیست و چه کاربردی دارد ؟
9 ماه پیش

NGINX وب سروری است که به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. انجین اکس وب سروری متن باز است که توسط شخصی به نام Igor Sysoev در سال 2002 تولید شد و در حال حاضر در بین 28.3% از دامنه ها کاربرد دارد. در ادامه قصد داریم در مورد این وب سرور کارآمد و رایگان با شما صحبت کنیم.

 

وب سرور چیست؟

می توان گفت وب سرور زیر مجموعه سرور است و زمانی که شما اطلاعاتی را در یک سایت درخواست می کنید، این درخواست به وب سرور فرستاده می شود. مثلا زمانی که بر روی لینک سایت کلیک می کنید و یا این که می خواهید عکس یا فیلمی را دانلود کنید، درخواست شما به وب سرور فرستاده خواهد شد. به عبارت ساده تر وب سرور ها، نرم افزاری رایانه ای هستند که وظیفه شان دادن اطلاعات به کاربران است.

وب سرور ها اطلاعات درخواستی کاربران را به شکل های مختلف مانند تصویر، فیلم، متن و غیره ارائه می دهند. وب سرور ها هم سخت افزاری هستند و هم نرم افزاری. از جنبه سخت افزاری وب سرور یک رایانه بوده و نرم افزار ها و فایل های موجود در وب سایت را در خود ذخیره می کند. از جنبه نرم افزاری وب سرور شامل حداقل یک HTTP است که می تواند محتوا را به کاربر عرضه کند. 

 

انواع وب سرور

تا اینجا متوجه شدید که وب سرور ها به درخواست هایی که توسط کاربران از مرورگر های مختلف ارسال می شوند، پاسخ می دهند. در واقع به عبارت ساده تر وب سرور ها واسطه بین کاربران و سایت های مختلف هستند و وظیفه پاسخگویی به آن ها را بر عهده دارند. به طور کلی وب سرور ها برای ارائه خدمات به کاربران به دو نوع پویا یا داینامیک و یا ثابت و استاتیک تقسیم می شوند.

وب سرور ثابت یا استاتیک همان طور که از نامش پیدا است همیشه به طور ثابت محتوا را به یک شکل به کاربران نشان می دهد. به عبارت دیگر فایل ها را همانگونه که هستند به کاربر ارسال می کند. اما وب سرور داینامیک یا پویا می تواند شکل ارائه محتوا را تغییر داده و بروزرسانی کند. به عبارت دیگر وب سایت پویا محتوایش را زمانی که درخواست داده شد، تولید می کند. این یک فرایند و پروسه انعطاف پذیر و در عین حال پیچیده است. 

NGINX چیست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد وب سرور انجین اکس وب سروری رایگان و کارآمد است. nginx با 18 درصد استفاده در بین سرور های مختلف جهان دومین وب سرور محبوب و کاربردی در جهان شناخته شده است. این وب سرور مقدار کمی از رم استفاده می کند ولی در عین حال می تواند پروسه ها و فرایند های بیشتری را مدیریت کند. از کارکرد های دیگر این وب سرور می توان به قابلیت یکپارچه سازی با سایر برنامه های کاربردی، حافظه نهان، توازن در بارگذاری، کنترل دسترسی و پهنای باند اشاره کرد. 

 به عبارتی با استفاده از وب سرور Nginx یک پروژه اصلی می توانید چندین پروژه کاری را مدیریت کنید. این وب سرور معمولا باید در کنار وب سرور آپاچی نصب شده باشد. از وب سرور انجین اکس می توان به عنوان یک  سرور پروکسی، پروکسی ایمیل، پروکسی معکوس، کش کردن صفحان وب و متعادل کننده بار استفاده کرد. این وب سرور سرعت بالایی در پاسخ به درخواست های هم زمان کاربران دارد. همین امر باعث پیشرفت و شهرت آن شده است.

انجین ایکس و آپاچی دو تا از بزرگترین وب سرورهای متن باز در سراسر جهان هستند که بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت را مدیریت می‌کنند.اگر می‌خواهید بدانید کدام وب سرور برای شما مناسب است بهتر است مطلب apache یا nginx را مطالعه کنید.

مزیت دیگر وب سرور nginx، لود بالانس است. یعنی در مواقعی که درخواست ها به صورت یکباره به وب سرور وارد می شوند، اینجین اکس می تواند درخواست ها را با یک ریتم خاص و منظم وارد سرور کند تا تداخل ایجاد نشود. اینجین اکس در کار با ایمیل ها بازدهی فوق العاده ای داشته و با استفاده از آن درخواست ها بسیار خوب مدیریت می شوند و میزان ارسال ایمیل های مشکوک کمتر می شود. همچنین این احتمال که سرور یک ارسال کننده اسپم شناخته شود، بسیار کمتر خواهد بود. 

NGINX چیست؟

نصب nginx در ویندوز

برای این که بتوانید وب سرور اینجین اکس را بر روی ویندوز خود نصب کنید، ابتدا باید نسخه اصلی nginx برای ویندوز را دانلود کرده و سپس فایل دانلود شده را توسط یک نرم افزار فشرده سازی در پوشه program files خارج کنید. حالا می توانید بر روی صفحه Nginx.exe دوبار کلیک کرده و در این زمان صفحه خوشامدگویی را بر روی رایانه خود ببینید. با مشاهده صفحه اصلی این وب سرور متوجه خواهید شد نصب شما موفقیت آمیز بوده است. 

 

مزایای وب سرور NGINX

با توجه به ویژگی های خاصی که این وب سرور دارد، بیشتر برای سایت هایی که بازدید لحظه ای بالا و ترافیک بالایی دارند، مناسب و کاربردی خواهد بود. همین امر باعث شده شرکت ها و کمپانی های معروف در جهان از این وب سرور برای سایت های پر ترافیک خود استفاده کنند. جالب است بدانید که در حال حاضر بیشتر از 25 درصد سایت های پر ترافیک جهان از این وب سرور استفاده می کنند. این وب سرور توانسته مهم ترین مشکل آن ها که همزمانی درخواست ها بوده است را به راحتی مدیریت و حل کند. از مهم ترین ویژگی های وب سرور Nginx عبارتند از:

  • قابلیت فشرده سازی

  • متن باز بودن

  • مدیریت محتوای استاتیک

  • رایگان بودن

  • استفاده پایین از منابع سرور

  • حجم کم

  • سازگاری با HPV7

  • امکان بازنویسی URL

  • از منابع بیش از اندازه استفاده نمی کند. 

  • از هزاران اتصال به صورت همزمان پشتیبانی می کند.

همه این موارد و کاربرد ها در کنار هم باعث شده است وب سرور اینجین اکس به عنوان محبوب ترین و پر استفاده ترین وب سرور در جهان شناخته شود. 

 

کاربرد وب سرور Nginx

با توجه به ویژگی های خاصی که این وب سرور دارد، کاربرد های زیادی می تواند داشته باشد که به شرح زیر است.

 

  • کاربرد در مدیریت محتوای داخلی سایت

همانطور که گفتیم این وب سرور می تواند محتوای داخلی سایت که شامل عکس، فیلم، متن و کدهای مختلف جاوا باشد را مدیریت کند و با توجه به نوع درخواست کاربر آن ها را تغییر داده و بروزرسانی کند. 

 

  • کاربرد در به دست آوردن آدرس IP از نام دامنه

با وجود وب سرور است که زمانی که کاربر درخواستی ارسال می کند، سایت مورد نظر می تواند به درخواستش پاسخ دهد. اگر وب سرور ها نباشند درخواست کاربران هیچ وقت به سایت مورد نظر نخواهد رسید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

15498
A
A