آموزش روتینگ با پاورشل

آموزش روتینگ با پاورشل
آموزش روتینگ با پاورشل
9 ماه پیش

یکی دیگر از قابلیت‌های ویندوز پاورشل ، مدیریت Route و مسیریابی است که توسط دستور Get-NetRoute و New-NetRoute انجام می‌پذیرد. مدیریت روتینگ و مسیریابی در محیط CMD با دستور Route انجام می‌گرفت و حال در نظر داریم در این بخش از مطالب آموزش پاورشل با آموزش روتینگ با پاورشل در خدمت شما باشیم تا بتوانید برای مسیریابی در ویندوز ، از پاورشل نیز استفاده نمایید.

آموزش روتینگ با پاورشل

دستورات کاربردی پاورشل در زمینه روتینگ و مسیریابی قابلیت‌های فراوانی دارد و همچنین پارامترهای متعدد آن به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بسادگی اطلاعات جامعی را با شخصی‌سازی جستجو ، دریافت نمایید.

آموزش کار با دستور Get-NetRoute

این دستور کاربردی ، یکی از دستورات روتینگ در پاورشل است که توسط آن شما قادر خواهید اطلاعات کاملی از وضعیت مسیرها و روت‌های نوشته شده در ویندوز خود بدست آورید. برای آموزش و درک بیشتر این دستور چند مثال در ادامه خدمت شما ذکر خواهد شد.

دریافت لیست روت‌های مرتبط با یک اینترفیس در شبکه

Get-NetRoute -Protocol local -InterfaceAlias Ethernet

دریافت روت‌هایی که به آدرس شبکه 192.168.0.0 اشاره می‌کنند.

Get-NetRoute -DestinationPrefix 192.168*

دقت داشته باشید که آدرس شبکه باید به شکل بالا وارد گردد و در صورت استفاده از آدرسی مانند 192.168.0.0 ، با خطا روبه‌رو خواهید شد.

دریافت لیست روت‌هایی که با پروتکلی خاص اضافه شده است.

Get-NetRoute -Protocol Local -DestinationPrefix 192.168.*

در این دستور شما می‌توانید پروتکل‌هایی مانند Rip ، bgp ، Eigrp و ... را به جای Local استفاده نمایید.

دریافت لیست روت‌های فعال

Get-NetRoute -State Alive

بدین ترتیب می‌توان اطلاعات کاملی از روت‌های نوشته شده را بدست آورد ، همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر نسبت سایر پارامترها از دستور Get-Help Get-NetRoute استفاده نمایید.

آموزش نوشتن Route با پاورشل

جهت نوشتن یک Route به صورت دستی شما می‌توانید از دستور New-NetRoute استفاده نمایید که ساختاری مشابه دستور Get-NetRoute دارد. در ادامه یک مثال را از نحوه نوشتن روت در پاورشل بیان خواهیم کرد و انواع پارامتر را بر روی آن توضیح خواهیم داد.

نکته : برای نوشتن روت ، نیاز است پاورشل با دسترسی Administrator باز شود.

New-NetRoute -DestinationPrefix "10.0.0.0/24" -InterfaceAlias "Ethernet" -NextHop 192.168.1.1 -RouteMetric 1 -Protocol Local -Publish Yes

در مثال بالا ، یک روت برای مسیریابی شبکه 10.0.0.0 به همراه تعدادی پارامتر نوشته شده است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

DestionationPrefix : آدرس شبکه مورد نظر به همراه پرفیکس آن برای مسیریابی

InterfaceAlias : نام اینترفیس مورد نظر جهت نوشتن روت برای آن

NextHop : آدرس Gateway برای دسترسی به شبکه وارد شده

RouteMetric : الویت ارسال پکت‌ها به سمت Gateway مورد نظر

Protocol : نوع پروتکل مسیریابی

Publish : اجرا و فعال شدن روت نوشته شده

با این تفاسیر ، حال شما قادر خواهید بود ، روت مورد نظر خود را بنویسید.

نکته حائز اهمیت در دستور بالا این است که شما نیاز به 3 پارامتر اصلی DestinationPrefix ، InterfaceAlias و NextHop خواهید داشت و در صورتی که سایر پارامترها نوشته نشود ، ویندوز به صورت پیش‌فرض آنها را تنظیم خواهد کرد.

در اینجا آموزش روتینگ با پاورشل به اتمام رسیده است و امیدواریم از این مطلب استفاده مفید را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

3171
A
A