سمراش چیست؟ آموزش کار با ابزار Semrush

سمراش چیست؟ آموزش کار با ابزار  Semrush
سمراش چیست؟ آموزش کار با ابزار  Semrush
4 ماه پیش

سمراش (Semrush) یک پلتفرم نرم افزار به عنوان سرویس با تخصص در جستجوی کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل است. این نرم‌افزار می‌تواند به ایجاد، حفظ و بهبود کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما کمک کند. اگر به دنبال سئو کردن سایت خود هستید "چک لیست سئو" می‌تواند محتوای مفیدی برای استراتژی سایت شما باشد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا این ابزار و نحوه استفاده از آن را بیشتر بشناسید.

 

سمراش چیست؟

Semrush در تعریف a American software as a service company  (یک نرم‌افزار آمریکایی به‌عنوان یک شرکت خدماتی) است. از این نرم‌افزار می‌توانید در حوزه سئو و بازاریابی دیجیتال برای هر کاری استفاده کنید. از شناسایی کلمات کلیدی هدف و تحلیل پروفایل بک لینک رقبایتان گرفته تا نظارت بر کیفیت حضورتان در رسانه‌های اجتماعی. سمراش را نباید یک ابزار واحد بدانید. بلکه این نرم‌افزار جعبه ابزارهای متنوعی است که هرکدام از آن‌ها قابلیت‌های بی‌همتایی دارند. قابلیت‌هایی که از آن‌ها می‌توانید برای تغییر، بهبود و نظارت بر کمپین‌های سئو سایتتان استفاده کنید. اگر با مفهموم سئو آشنایی کاملی ندارید مطالعه محتوای "سئو (SEO) چیست؟" را فراموش نکنید.

سمراش چیست؟

آموزش کار با ابزار سمراش 

با توجه به کاربرد سمراش درseo، در بخش بعد می‌گوییم چطور از این ابزار می‌توانید در تلاش‌های خود برای سئو سایتتان استفاده کنید.

1. شناسایی رقبا

یکی از جنبه‌های کلیدی سئو شناسایی رقبا در حوزه تخصصتان است. مهم نیست در کدام صنعت فعالیت می‌کنید، برندهای زیادی برای رقابت و یادگیری وجود دارند. هیچ ابزار بهتری از سمراش برای شناسایی رقبا نیست.  تنها اچرف (ahrefs) را می‌توانیم تا حدی نزدیک به این ابزار بدانیم اما حتی داده‌های ahrefs گاهی می‌توانند اشتباه باشند. سمراش دقیق‌ترین داده‌های مربوط به رقبایتان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا فورا بتوانید استراتژی سئو خود را طراحی کنید. 

برای شناسایی رقبا تنها کافی است که در کادر موتور جستجوی سمراش دامنه خود را وارد کنید. سپس در گزارش نهایی نگاهی به ستون «Main Organic Competitors» اندازید. در این بخش 5 رقیب اصلی خود را پیدا خواهید کرد. این سایت‌ها همان‌هایی هستند که در گوگل برای کلمات کلیدی مشابهی با شما رقابت می‌کنند. هرچه کلمات کلیدی شما با این سایت‌ها بیشتر مشترک باشد، سطح رقابت بالاتر خواهد بود. برای دیدن رقبای بیشتر باید روی دکمه «View Details» زیر ستون بالا کلیک کنید. پس از آن فهرست کاملی از رقبای طبیعی را به همراه شاخص‌های مهم سئو مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی دامنه هرکدام از رقبا، می‌توانید اطلاعات مهمی از سایت آن‌ها داشته باشید.

 

2. شناسایی محتوای برتر رقبا

Semrush همچنین اجازه می‌دهد محتوای برتر رقبای خود را بررسی کنید. کافی است در کادر جستجوی این ابزار دامنه رقیب را وارد کنید و به مسیر زیر بروید:

Competitive Research > Organic Research

تب Pages را باز کنید تا بتوانید محتوای برتر رقبای خود را بینید. این گزارش تمام صفحات سایت رقیب شما را که در 100 لینک ابتدایی نتایج جستجوی گوگل قرار دارند، نشان می‌دهد. سمراش همچنین داده‌های مجموع ترافیک طبیعی، درصد ترافیک، مجموع تعداد کلمات کلیدی که هر محتوا برای آن رتبه می‌گیرد و اطلاعات اضافه دیگر در مورد بک لینک‌ها و کلمات کلیدی پولی را در اختیاران قرار می‌دهد.

شما می‌توانید فهرست کلمات کلیدی را برای بررسی دستی و مرتب کردن، در قالب فایل اکسل خروجی بگیرید. این کلمات کلیدی تمام مواردی هستند که زمان تولید محتوای خود باید از آن‌ها استفاده کنید. حتما از این کلمات کلیدی یا مشتقات آن‌ها در عناصر سئو داخلی خود مانند تگ‌های عنوان، تیترها، بدنه متن، تصاویر، URL و... استفاده کنید.

 

آموزش کار با ابزار سمراش 

3. شناسایی کلمات کلیدی برتر سایت خود

به‌کمک سمراش می‌توانید ترافیک طبیعی سایت خود را بررسی کنید. یعنی ببینید سایتتان برای چه کلمات کلیدی به‌صورت طبیعی ترافیک بالایی جذب می‌کند و مشخص کنید که استراتژی سئویتان نتیجه‌بخش است یا نه. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی برتر سایت‌های رقیب را بررسی کنید و برای تولید محتوای سایت خود ایده بگیرید. برای مشاهده کلمات کلیدی برتر سایت خود کافی است که دامنه‌تان را در نوار جستجوی Semrush وارد کنید و به مسیر زیر بروید:

Competitive Research > Organic Research

سپس تب Positions را باز کرده و نتایج را در این بخش بررسی کنید.

تمرکزتان را فقط روی فهرست کلمات کلیدی نگذارید. بلکه به‌صورت ویژه به 5 ستون زیر در سمت راست صفحه دقت کنید تا ببینید عملکرد هر کلمه کلیدی در صفحات نتایج موتور جستجو به چه شکل است:

  • Search intent
  • Position
  • Volume
  • Keyword difficulty (KD) score
  • Traffic percentage

با بررسی این بخش‌ها می‌توانید ببینید سایتتان در گوگل چه عملکردی دارد و آیا باید استراتژی سئو خود را تغییر دهید و از مجموعه متفاوتی از کلمات کلیدی استفاده کنید یا نه.

 

4. شیوه‌های جدید درآمدزایی از سایت خود را پیدا کنید

اگر یک بلاگر هستید و می‌خواهید ترافیک سایتتان را برای موضوعات خاصی افزایش دهید، احتمالا دنبال راه‌های جدیدی برای درآمدزایی از سایت خود می‌گردید. چندین سایت وجود دارند که برای ترافیکی که از نتایج طبیعی به‌دست می‌آورید، به شما پول می‌دهند. بنابراین اگر بتوانید این سایت‌ها را شناسایی کنید و به آن‌ها پلن‌های تبلیغاتی در سایتتان پیشنهاد دهید، می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید.

سمراش این کار را برایتان فوق‌العاده ساده کرده است. مراحل زیر را انجام دهید:

1. نامه دامنه خود را کادر جستجو وارد کنید تا یک گزارش کلی از آن به شما نشان داده شود. 

2. به بخش Main Organic Competitors بروید، روی دکمه View All بزنید تا فهرستی کاملی از رقبای طبیعی‌تان را ببینید.

3. ستون Paid Keywords را بررسی کرده و یک سایت با کلمات کلیدی پولی زیاد را انتخاب کنید. 

4. در مرحله بعد روی عدد ستون Common Keywords کنار اسم سایت موردنظر کلیک کنید.

5. با این کار ابزار Keyword Gap سمراش باز خواهد شد. در منوی کشویی زیر هر دامنه، «Organic Keywords» را برای دامنه خود و «Paid Keywords» را برای دامنه رقیبتان انتخاب کنید. 

 

در گزارش نهایی به‌سمت پایین اسکرول کنید تا فهرستی کامل از کلمات کلیدی مشترک را ببینید. حالا مشخص می‌شود جایگاه شما برای یک کلمه کلیدی مشترک در نتایج طبیعی کجا است و سایت رقیبتان روی همان کلمه کلیدی چه جایگاهی در نتایج پولی دارد. با استفاده از این قابلیت با سایت‌هایی تماس بگیرید که فکر می‌کنید دوست دارند در سایت شما تبلیغ کنند، چون برای یک کلمه کلیدی خاص جایگاه بالایی دارد.

ابزار سمراش

5. بررسی کامل رقبا

تا این‌جا متوجه شدید که با استفاده از نرم‌افزار Semrush می‌توانید رقبای اصلی خود را شناسایی کنید. شما می‌توانید یک گام بیشتر بردارید و آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کنید. چرا این ویژگی مهم است؟ چون زمانی که رقبا را در سمراش جستجو می‌کنید، گزارشی در اختیارتان قرار می‌دهد که در آن فهرستی از صدها یا حتی هزاران رقیب طبیعی است. این حجم داده می‌تواند آشفته‌تان کند. بنابراین مهم است 5 یا 10 رقیب برتر خود را شناسایی کرده و استراتژی‌های آن‌ها را به‌صورت مجزا بررسی کنید. با استفاده از ابزارهای سئو سایت برای بررسی تمام داده‌های مؤثر بر سئو و برای دستیابی به یک استراتژی مفید برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنید که در محتوای "ابزارهای بررسی سئو سایت" در مورد آن کامل صحبت کرده‌ایم.

گزارش مربوط به رقبای طبیعی را می‌توانید با توجه به موارد زیر فیلتر کرد:

  • سطح رقابت

  • کلمات کلیدی مشترک

  • کلمات کلیدی SE

  • ترافیک

  • هزینه‌ها (به دلار آمریکا)

  • کلمات کلیدی پولی

به‌کمک گزارش کاملی که Semrush در اختیارتان قرار می‌دهد، استراتژی رقبای خود را عمیق‌تر درک می‌کنید، متوجه می‌شوید چطور با آن‌ها رقابت کنید و برای بهبود رتبه خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

6. پیدا کردن فهرست‌های لینک سازی با کیفیت بالا

با استفاده از سمراش نه تنها می‌توانید بک لینک‌های سایت خود را مرور کنید، بلکه نگاهی به بک لینک‌های رقبایتان اندازید. برای تحلیل بک لینک در این ابزار باید دامنه رقیب خود را در کادر جستجو وارد کنید و به مسیر زیر بروید:

Link Building > Backlink Analytics

در گزارش نهایی پ به دو بخش دامنه‌های ارجاعی (Referring Domains) و بک لینک‌ها (Backlinks) دقت کنید.

این گزارش همچنین نمودارها و ویجت‌های مفیدی درباره تغییر در دامنه‌های ارجاعیو بک لینک‌ها، بک لینک‌های جدید و از دست‌رفته، دسته‌بندی دامنه‌های ارجاع‌دهنده، دامنه‌های ارجاعیبر اساس امتیاز آتوریتی، ویژگی لینک‌ها (فالو، نوفالو و...)، نوع بک لینک‌ها و موارد متعدد دیگر دارد. زمانی که روی عدد دامنه‌های ارجاعی کلیک کنید، پروفایل لینک سایت رقیبتان را بهتر خواهید دید. سپس می‌توانید با گزینه‌های پیشرفته مرتب‌سازی و فیلتر کردن، فرصت‌های بالقوه لینک‌سازی را شناسایی کنید. 

 

سخن نهایی

سمراش یک ابزار الزامی برای تمام کسانی است که به سئو علاقه دارند و می‌خواهند ترافیک طبیعی سایت خود را افزایش دهند. این ابزار در قالب یک ابزار ساده جستجوی کلمات کلیدی شروع به فعالیت کرد و حالا حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیای بازاریابی آنلاین و سئو دارد. در مقاله بالا گفتیم چطور به 6 روش مختلف می‌توانید از Semrush برای تقویت استراتژی سئو سایت خود استفاده کنید.

سوالات متداول

ابزار سمراش برای چه چیزهایی مفید است؟

بهبود عملکرد کلی سایتتان پیدا کردن محبوب‌ترین کلمات کلیدی در گوگل تولید محتوایی که شانس بالایی برای کسب رتبه و ترافیک داشته باشد. پیدا کردن فرصت‌های جدید برای لینک‌سازی

دقت ابزار Semrush چقدر است؟

برای جنبه‌های خاصی مانند بررسی بک لینک‌ها و کلمات کلیدی، دقت سمراش بسیار بالا است. اما برای داده‌های مربوط به رسانه اجتماعی و جستجوی پولی ابزارهای بهتری نیز وجود دارند.

آیا سمراش یک ابزار تحلیلی است؟

Semrush نیز مانند گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل دیجیتال است اما بین این دو تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

446
A
A