آموزش تست سرعت اینترنت در ابونتو 18

آموزش تست سرعت اینترنت در ابونتو 18
آموزش تست سرعت اینترنت در ابونتو 18
10 ماه پیش

 

زمانی که کسب و کار اینترنتی شما گسترش پیدا می‌کند، به دلیل حجم بالای بازدید از سایت، دیگر هاست اشتراکی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود و باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنید. سرورها هم مانند هر کامپیوتر دیگری که به اینترنت وصل می‌شود، دارای یک سرعت نسبتاً ثابت به مقداری است که برای آنها تعریف شده است. این سرعت در بارگذاری وب سایت و یا سرویس‌ها تأثیر خواهد داشت. بنابراین برای این که سرعت سایت کاهش نداشته باشد، باید از سرور مراقبت کنیم و حداقل هر چند روز یکبار سرور را چکاپ کنیم و از سرور تست سرعت بگیریم. در صورتی که سرور شما بر روی سیستم‌عامل ویندوز باشد، می‌توانید از راه ریموت کردن دسکتاپ، سرعت اینترنت را به کمک وب سایت speedtest.net  در مرورگر بررسی کنیم.

اما اگر از یک سرور لینوکسی استفاده کنید، روش بررسی سرعت اینترنت متفاوت خواهد بود؛ زیرا بیشتر سرورهای لینوکسی دسکتاپ ندارند و از راه ترمینال و به کمک برنامه‌های جانبی مانند PuTTY قابل دسترس هستند. در این مقاله روش تست سرعت اینترنت در سیستم‌عامل لینوکس و توزیع Ubuntu را بررسی خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید. بهتر است بدانید سیستم‌عامل به مجموعه نرم‌افزارهایی که منابع یک سیستم را مدیریت می‌کنند، گفته می‌شود.

 

آشنایی بیشتر با سیستم‌عامل لینوکس

با این که این مقاله جهت آموزش یک آموزش جهت تست سرعت اینترنت است، بد نیست تا با سیستم عامل لینوکس هم آشنایی مختصری داشته باشید. البته اگر کاربر حرفه‌ای هستید، نیازی به مطالعه این پاراگراف نیست. در سال 1991 یک مهندس برنامه نویس فنلاندی به نام لینوس توروالدز، یک سیستم‌عامل بسیار شبیه یه سیستم‌عامل یونیکس طراحی کرد و به دلیل این شباهت نام سیستم‌عامل جدید را با ترکیبی از نام خودش و یونیکس، "لینوکس" نامید.

 

تعریف سیستم‌عامل چیست؟

سیستم‌عامل به مجموعه نرم‌افزارهایی که منابع یک سیستم را مدیریت می‌کنند، گفته می‌شود. به زبان فنی (software that manages computer hardware resources) خطاب می‌شود.

 

توزیع لینوکس چیست؟

از آنجا که سیستم‌عامل لینوکس یک سیستم‌عامل منبع باز است، برنامه نویسان حرفه‌ای علاقه‌مند به تولید سیستم‌عامل می‌توانند کدهای لینوکس را به دلخواه خود توسعه دهند. نتیجه‌ آن یک سیستم‌عامل بر منبای لینوکس است که به آن توزیع لینوکس گفته می‌شود. به زبان فنی (operating system based on the Linux kernel and often core GNU components) خطاب می‌شود.

 

توزیع‌های اصلی لینوکس کدام هستند؟

لینوکس از همان ابتدا به چهار شاخه‌ اصلی (توزیع لینوکس - Linux distribution) ("اس ال اس" - "SLS") ، ("دبیان" - "Debian") و ("رد هت" - "RedHat") و ("اندروید" - "Android") تقسیم شد و این چهار شاخه طرفداران خاص خود را پیدا کردند. با این حال آنطور که از شواهد پیداست، توزیع دبیان بیشتر از همه طرفدار پیدا کرده و بیشتر ابزارها و نرم‌افزارهای رایگان بر پایه این توزیع و زیر شاخه‌های آن منتشر میشوند.

می‌توانید خط زمانی و همه توزیع‌های لینوکسی را در فایل نقشه‌ لینوکس به صورت یکجا مشاهده کنید. شاخه‌های اصلی دیگری هم وجود دارند که کاربردهای خاص دیگری دارند (مانند سیستم‌عامل میکروتیک که برای روترها طراحی شده‌اند که از راه ترمینال و برنامه‌ Putty قابل استفاده هستند) و یا (به دلیل بروز نشد و نداشتن ابزارها مورد نیاز و یا بهینه نبودن) طرفداران زیادی پیدا نکردند.

در نهایت بهترین منبع برای استفاده از سرویس SpeedTest، مطالعه‌ صفحه‌ رسمی آن با عنوان "Speedtest® CLI" است که به صورت مختصر و مفید راهکار تست سرعت در ترمینال لینوکس را توضیح داده است (البته به زبان انگلیسی). در این مقاله سعی داشتیم تا به زبان فارسی روان، مطالب این صفحه را توضیح دهیم.

 

آموزش گرفتن اسپید تست در لینوکس

تقریباً همه توزیع‌های لینوکسی از یک ترمینال ثابت استفاده می‌کنند و دستورات در همگی یکسان است. تنها در چند توزیع خاص امکانات بیشتری برای دسترسی به ابزارها وجود دارد که سازنده به توزیع مورد نظر اضافه کرده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا تست سرعت را بر روی سیستم‌عامل اوبونتو مورد بررسی قرار دهیم:

نکته : در صورتی که دسترسی Root نداشته باشید، باید در ابتدای دستور از واژه‌ sudo استفاده کنید؛ اما اگر به Root دسترسی دارید، نیازی به وارد کردن این واژه نیست.

 

تست سرعت در سیستم‌عامل اوبونتو (Ubuntu)

شاخه دبیان زیر شاخه‌های مهمی مانند اوبونتو و نوپکیس را شامل می‌شود اما توزیع اوبونتو بسیار قدرتمندتر از هر توزیع دیگری ظاهر شده است. اوبونتو (Ubuntu linux distribution developed by Canonical) یک توزیع گنو/لینوکس بر مبنای دبیان است که هم بر روی دسکتاپ و هم روی سرور یکی از پرکاربردترین‌ها از توزیع لینوکس محسوب می‌شود.

 

چگونه می‌توان سرعت اینترنت را در اوبونتو بررسی کرد؟

برای تست سرعت در اوبونتو (Speed test Ubuntu) در حالت ترمینال می‌بایست ابزار Speed Test را نصب کنید. نصب این ابزار خود به دو ابزار اجرا کننده (RunTime) دیگر نیاز دارد. برای نصب پیش نیازها و خود Speed Test مراحل زیر را دنبال کنید :

  1. ابتدا به کمک یک برنامه مانند PuTTY و با پروتکل SSH به ترمینال اوبونتو متصل شوید.
  2. سپس باید از بروزرسانی پکیج‌های اوبونتو مطمئن شوید تا برای نصب برنامه های مبتنی بر آنها مشکلی نداشته باشید. بنابراین برای بروزرسانی همه پکیج ها، دستور زیر را اجرا کنید:

sudo apt-get update

نکته : در صورتی که قبلاً از روش "bintray" برای نصب Speed Test استفاده کرده اید، می بایست آن را با دستور زیر حذف کنید:

sudo apt-get remove speedtest

sudo apt-get remove speedtest-cli

 

  1. در ادامه می بایست اجرا کننده (RunTime) زبان پایتون (Python) را نصب کنید. زیرا برنامه‌ Speed Test با این زبان نوشته شده است:

sudo apt install -y python-pip

 

  1. بعد از آن باید ابزار Curl را نصب کنید. Curl یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز SpeedTest است:

sudo apt-get install curl

curl -s https://packagecloud.io/install/repositories/ookla/speedtest-cli/script.deb.sh | sudo bash

 

  1. در مرحله‌ آخر خود ابزار Speed Test را نصب کنید:

sudo apt-get install speedtest

در صورتی که برای تأیید نصب از شما پرسیده شد، حرف Y (به معنی YES) را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید تا نصب انجام شود.

در نهایت پس از این که نصب این ابزار به پایان رسید، می‌توانید سرعت اینترنت سرور خود را از راه ترمینال با دستور زیر بررسی کنید :

$ speedtest

برای نمونه این دستور اطلاعات زیر را نمایش می‌دهد.

$ speedtest

Speedtest by Ookla

Server: Speedtest.net - New York, NY (id = 10390) ISP: Comcast Cable Latency: 57.81 ms (3.65 ms jitter)

Download: 76.82 Mbps (data used: 80.9 MB) Upload: 37.58 Mbps (data used: 65.3 MB) Packet Loss: 0.0% Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/8ae1200c-e639-45e5-8b55-41421a079250

 تست سرعت در سیستم‌عامل اوبونتو

سخن پایانی

اگرچه تست سرعت در توزیع دبیان فرق زیادی با توزیع اوبونتو ندارد، اما بد نیست برای تغییرات احتمالی مقاله "آموزش تست سرعت اینترنت در دبیان 9" را هم مطالعه کنید. تست سرعت سرور مجازی یکی از اقداماتی است که انجام آن می تواند به بررسی کیفیت خدمات هاست کمک کند. شاخه سیستم‌عامل رد هت هم یکی دیگر از توزیع‌های محبوب برای سرورها است که دو توزیع مهم CentOS و Fedora را شامل می‌شود. برای تست سرعت در سیستم‌عامل CentOS و شاخه‌ی رد هت، می‌توانید مقاله‌ "آموزش تست سرعت اینترنت CentOS 7"  را مطالعه بفرمایید.

11882
A
A