ومپ سرور (Wamp Server) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ومپ سرور (Wamp Server) چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ومپ سرور (Wamp Server) چیست و چه کاربردهایی دارد؟
8 ماه پیش

معرفی ومپ سرور (Wamp Server)

ومپ سرور یک ابزار کاربردی برای نصب، اجرا، تست و هم‌چنین برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت وب است. فرض کنید که قرار است طراحی یک سایت را انجام دهید. برای این کار نیاز به یک سرور مجازی خواهید داشت. اما به کمک Wamp Server می‌توانید بر روی لوکال هاست خود، این ابزار را نصب کرده و تمامی تجهیزات و امکانات طراحی سایت و صفحات وب را در اختیار داشته باشید. برای درک بیشتر این موضوع در ادامه به‌شکل دقیق‌تری به این ابزار و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

 

لوکال هاست چیست؟

برای آن‌که مفهوم و کاربرد ومپ را به خوبی درک کنید، ابتدا باید بدانید لوکال هاست چیست؟ Local Host یا معادل فارسی آن میزبانی محلی در حقیت یک فضای محلی بر روی کامپیوتر شماست که حکم یک شبیه‌ساز سرور واقعی را دارد. با داشتن یک سرور داخلی کامپیوتر(the current computer (as opposed to another remote computer)) یا  شما می‌توانید برنامه‌های تحت وب خود را به صورت مجازی و آزمایشی اجرا کنید. شما به راحتی و از طریق آدرس Http://localhost در مرورگر خود، می‌توانید به آن‌چه اجرا کرده‌اید دسترسی داشته باشید. به کمک لوکال هست شما می‌توانید به شکلی کاملاً رایگان، آفلاین، با سرعت و امنیت بالا پروژه‌های تحت وب خود را اجرا و بررسی کنید. ایجاد لوکال هاست به کمک برنامه‌های مختلفی از جمله Wamp، Xampp، Lamp و Mamp امکان‌پذیر است.

 

ومپ سرور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا به سراغ بررسی نام این نرم‌افزار می‌رویم. کلمه WAMP برگرفته از حروف اول کلمات Windows، Apache، Mysql و Php است. البته حرف آخر (P) گاهی نماینده کلماتی هم‌چون پایتون و پرل نیز معرفی می‌شود. اگر بدانید Xampp چیست، درک عملکرد و کاربردها و ویژگی‌های ومپ کار سختی نیست. چرا که این دو برنامه بسیار به یکدیگر شبیه بوده و شما می‌توانید از هر یک از آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کنید.

امکانات موجود در ومپ به شما اجازه می‌دهند که بتوانید به صورت آزمایشی صفحات وب را بر روی سیستم خود طراحی و اجرا کنید. برای مثال پس از نصب ومپ سرور و کپی کردن فایل وردپرس در فایل مورد نظر، به راحتی خواهید توانست یک سایت وردپرسی را به طور کامل طراحی کنید. پس از پایان کار و تکمیل طراحی نیز خواهید توانست سایت مورد نظرتان را با خرید هاست واقعی به سرور اصلی انتقال دهید.

دلایل استفاده از ومپ سرور

 

چرا باید از ومپ سرور استفاده کنیم؟

عموماً برای آن‌که به مدیریت و ایجاد محتوای تحت وب بپردازید، به یک فضای لینوکسی نیاز دارید. این فضا به کمک سرویس‌های خدمات هاست و سرور در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اما این مسئله مستلزم صرف هزینه و خرید هاست مورد نظر است. اما گاهی شما قصد پرداخت هزینه ندارید و تنها در حال انجام یک فعالیت آزمایشی هستید. هم‌چنین ممکن است در حال یادگیری نکاتی در حوزه مدیریت محتوای تحت وب و طراحی سایت یا آموختن آن‌ها به دیگران باشید. در چنین شرایطی ایجاد یک سرور مجازی بسیار کمک‌کننده است. سرور ومپ می‌تواند با ایجاد فضایی شبیه‌سازی شده این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهید. به این ترتیب شما خواهید توانست بر روی Local Host خود که نمونه‌ای از یک هاست واقعی بر روی سیستم شماست، تغییرات مورد نیاز را اعمال کرده و نتایج را بررسی کنید.

 

مزایای ومپ سرور (Wamp Server)

استفاده از ومپ سرور به دلایلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای متخصصین برنامه‌نویسی تحت وب و طراحان سایت است. در زیر مهم‌ترین مزیت‌های این سرور را مرور می‌کنیم.

مراحل نصب ومپ سرور

نصب آسان ومپ سرور Wamp Server

پیش از این آموزش نصب ومپ سرور را در سایت قرار داده‌ایم و توصیه می‌شود حتماً آن را به‌دقت مطالعه کنید. یکی از مزیت‌های مهم استفاده از ومپ سرور، امکان نصب سریع و آسان آن است. فرایند نصب این نرم‌افزار به‌قدری ساده است که افراد با کم‌ترین تخصص می‌توانند نسبت به نصب آن اقدام کنند. بگذارید سادگی این موضوع را با شرایط مقابل آن مقایسه کنیم. بیایید فرض کنیم شما به ومپ سرور دسترسی نداشته باشید. در این شرایط برای اجرای فعالیت‌های خود در خصوص طراحی وب چه مسیری را باید طی کنید؟

پیش از هر چیز شما نیاز به نصب سیستم عامل لینوکس دارید. البته این پایان کار نیست و پس از آن نوبت به نصب آپاچی سرور می‌رسد. بعد از این مرحله نصب پایگاه داده MySQL را باید اجرا کنید و حال باید به سراغ نصب زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای بروید که با استفاده از آن‌ها قصد طراحی دارید. تصور کنید کوچک‌ترین اشکالی در طی این فرایند می‌تواند شما را به چه دردسری بیندازد. حال‌آن‌که به کمک ومپ سرور و تنها با نصب برنامه، نرم افزار تمام این کارها را در محیطی شبیه‌سازی شده برایتان انجام می‌دهد و شما بدون هیچ زحمتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

ومپ سرور رایگان و کاربردی است

ومپ سرور رایگان است

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، صرف هزینه برای هاست و سرور گاهی غیرضروری‌ست. اگر برنامه‌نویس باشید و در حوزه برنامه‌های تحت وب فعالیت می‌کنید، شاید به صرفه نباشد تنها برای تست و مشاهده نتایج به سراغ تهیه هاست بروید. این‌جاست که ومپ به کمک‌تان می‌آید. نصب Wamp Server و به کار بردن آن یک راه اقتصادی و به‌صرفه برای انجام کارهای روزمره برنامه‌نویسی تحت وب است.

 

سرعت عمل بالا و کاربری آسان

دسترسی به هاست واقعی گاهی می‌تواند دردسر ساز و زمان‌بر باشد. اگر شما کاری کوچک داشته باشید و بخواهید بلافاصله موضوعی را بررسی کنید، شاید یک هاست واقعی برایتان کمی زحمت ایجاد کند. به ویژه اگر به تازگی وارد این حوزه شده باشید این مسئله بیشتر نمایان خواهد شد. در مقابل سرور Wamp به راحتی بر روی ویندوزتان در دسترس است. در کم‌تر از یک دقیقه با اجرای برنامه و شروع به‌کار آن می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید. مدیریت کدها، دسترسی آسان و مستقیم به انواع فایل‌ها و ... از مزایای ومپ سرور است.

 

امنیت، مهم‌ترین مزیت

سیستم شخصی شما به نسبت هاستی که خریداری می‌کنید، امنیت به‌نسبت بالاتری دارد. در واقع با انجام کارهای خود بر روی Wamp سرور شما نگران هک شدن هاست و دسترسی دیگران به برنامه‌های خود نخواهید بود. با مراقبت از سیستم خود و رمزگذاری مناسب بر روی آن، هم‌چنین به کمک فایروال و دیگر سیستم‌های امنیتی، خاطری آسوده در زمینه برنامه‌های خود خواهید داشت.

هاست رایگان در سیستم شما

امکان کار با تمام سیستم‌های مدیریت محتوا

مهم نیست که شما با کدام CMS کار می‌کنید. ومپ سرور از تمام سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و ... پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب اگر کار طراحی سایت و صفحات وب و مدیریت محتوا را با هر یک از این CMSها انجام می‌دهید، ومپ‌سرور ابزاری قدرتمند و مفید برای‌تان خواهد بود.

 

جمع‌بندی

اگر در زمینه برنامه‌نویسی تحت‌وب فعالیت می‌کنید، استفاده از وپ سرور به شما پیشنهاد می‌شود. چرا که همان‌طور که گفته شد، این سرور بسیار کارآمد بوده و استفاده از آن به راحتی انجام می‌پذیرد. از طرفی آموزش ومپ سرور بسیار آسان بوده و به راحتی و در کم‌ترین زمان خواهید توانست کار با آن را بیاموزید. این سرور به صورت رایگان قابل دانلود و نصب است. در صورت نیاز به راهنمایی برای نصب و استفاده از برنامه، در بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

8765
ومپ سرور (Wamp Server) چیست و چه کاربردهایی دارد؟
100.001
A
A