آموزش نصب cpanel در سرور مجازی

آموزش نصب cpanel در سرور مجازی
آموزش نصب cpanel در سرور مجازی
3 روز پیش

برای بسیاری از افراد مدیریت فضای سرورهای مجازی که با لینوکس پیاده سازی شده‌اند کمی سخت بوده و از این رو با کمک کنترل پنل‌های مختلف می‌توان این سختی را تا جای ممکن کاهش داد. در صورتی که می‌خواهید زمان زیادی را در تعامل با سرور مجازی خود باشید، بهتر است یکی از این پکیج‌های مدیریتی مانند Cpanel را انتخاب کرده و پس از نصب از کار خود لذت بیشتری ببرید. در این آموزش سعی کرده‌ایم تا آموزش قدم به قدمی تهیه کنیم تا حتی افراد تازه‌کار نیز بتوانند به سادگی سی پنل را روی سیستم خود نصب کنند. برای آشنایی با فضای سی پنل محتوای آشنایی با کنترل پنل cPanel را مطالعه کنید.

 

چرا استفاده از سرورهای مجازی اینقدر محبوبیت پیدا کرده است؟

سرورهای مجازی و یا همان VPSها جدیدترین تکنولوژی موجود برای داشتن یک وبسایت هستند. تهیه همچین سرورهایی می‌تواند مزیت‌های زیاد به همراه داشته باشد. توسعه پذیری سرور مجازی قدرتمندترین مزیت آن به حساب می‌آید. در صورتی که متقاضیان سایت شما بیشتر شوند، می‌توانید به سادگی امکانات آن را ارتقا داده و متناسب با ترافیک و سخت افزاری که نیاز دارید آن را گسترش دهید. در سرورهای مجازی به دلیل اینکه هاست فیزیکی وجود ندارد، هزینه نگهداری از آن نیز بسیار پایین‌تر است. برای اینکه بتوانید با یک سرور مجازی و کاربردهای ان آشنا شوید محتوای سرور مجازی چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

شما با توجه به مقدار مصرف خود از امکانات سخت افزاری سیستم هزینه متناسب با آن را پرداخت می‌کنید. از طرفی همچین سرورهایی از هرکجای دنیا قابل دسترس بوده و دیتاهای شما در هر موقیت جغرافیایی قابل استفاده هستند. استفاده از VPSها به قدری ساده است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. با کمک سیستم‌هایی مانند Cpanel نیز این کار ساده‌تر هم خواهد شد. امنیت سرورهای مجازی بسیار بالا است و از خرابکاری‌هایی که ممکن است افراد در بخش هاست فیزیکی انجام دهند نیز در امان خواهید بود.

 

نقش سی‌ پنل در سرورهای مجازی

خرید و داشتن یک سرور مجازی اولین قدم برای ساخت یک سایت بی‌نظیر است اما برای آنکه بتوانید این سرور را مدیریت کرده و نظم لازم را بر آن حاکم کنید تا بلکه افراد بتوانند با وارد کردن نام دامنه شما به سایت مورد نظر وارد شوند، باید از نرم افزارهای کنترل پنل هاست استفاده کنید. سی‌ پنل یکی از بهترین پکیج‌های مدیریتی است که در فضای سرورهای مجازی لینوکس کارکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده‌اند و شما نیز می‌توانید به سادگی آن را روی وب سرور خود نصب کنید.

با استفاده از این کنترل پنل میزبانی هاست می‌توانید تمام موارد مورد نیاز برای منسجم کردن سایت خود را اداره کنید. با استفاده از Cpanel می‌توانید تمام دیتاهای لازم همچون فایل‌های شخصی و سیستمی، پایگاه داده سایت، ایمیل‌ها و... را مدیریت کنید. با وجود اینکه برای همچین عملیاتی گزینه‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، سی‌‌پنل همیشه محبوب‌ترین گزینه بوده است. تعریف رسمی که از سی پنل ارائه شده به شکل Unix-based web hosting control panel است و به موضوع مدیریت هاست لینوکسی اشاره می‌کند.

 

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

برای نصب سی‌‌پنل در این شرایط باید بتوانید مراحل زیر را به ترتیب طی کرده و سپس در نهایت را ریستارت سیستم خود از مزایای سی پنل استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که این برنامه رایگان نبوده و باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت کنید. در کنار گزینه خرید نیز امکان استفاده از اکانت تست وجود دارد که به شما فرصت 15 روزه‌ای جهت بررسی نرم افزار می‌دهد. در ادامه به بررسی تک تک مراحل پرداخته‌ایم.

1- ورود به سرور مجازی

به دلیل وجود تحریم‌های فضای اینترنتی، نمی‌توان از داخل ایران به راحتی به سرور مجازی دسترسی پیدا کرد. از این رو با کمک نرم افزار putty سعی می‌کنیم تا این اتصال را برقرار کنیم.

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

در این برنامه آدرس IP و همینطور پورت SSH را وارد کرده و روی گزینه Open کلیک می‌کنیم. ممکن است بخش امنیتی از ما یک تایید دوباره بخواهد که در این حالت گزینه Accept را انتخاب کنید.

2- وارد کردن اطلاعات

در این بخش باید نام کاربری و پسورد خود را در ترمینال وارد کنید تا بتوانید به عنوان کاربر root کارهای لازم را انجام دهید.

3- بررسی نسخه سرور مجازی

با وارد کردن کد دستوزی زیر می‌توانید نسخه مورد نیاز را بررسی کرده و دید که آیا نیازی به آپدیت دارد یا خیر.

cat /etc/centos-release

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

پس از زدن این کد سیستم به شما آخرین ورژن آپدیت شده سیستم را نمایش می‌دهد. این اتفاق باید شبیه به عکس زیر باشد.

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

4- آپدیت سرور مجازی

در صورتی که سرور مجازی شما نیاز به آپدیت داشته باشد از این کد استفاده می‌کنیم.

yum update -y

با وارد کردن این دستور ممکن است آپدیت شدن مدتی طول بکشد. پس از این کار با پیغام آپدیت موفق مواجه خواهید شد.

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

5- ریبوت کردن سیستم

برای اینکه تمام تنظیمات به درستی انجام شده و آپدیت مورد نظر با موفقت تکمیل شود با وارد کردن دستور زیر یکبار عملیات ریبوت را انجام می‌دهیم.

Reboot

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

پس از این کار باید همانند مراحل اولیه با کمک نرم افزار putty به سرور مجازی متصل شده و سپس مراحل بعدی را انجام دهید.

6- ساخت فایل نصبی

با استفاده از قدرت ویرایشگر سیستم عامل خود یک فایل جدید nano azaronline.sh باز کنید. بعد از اینکه پنجره جدید باز شد باید کدهای زیر را در داخل این فایل قرار دهید.

#!/bin/bash

yum -y install gcc* autoconf

wget http://layer1.cpanel.net/latest

sh latest

پس از اعمال این تغییرات تنها باید فایل مورد نظر خود را ذخیره کنید. همانند دیگر موارد با نگه داشتن کلید کنترل و زدن دکمه X این فایل دوباره ذخیره می‌شود.

7- دستور نصب Cpanel

تمام مقدمات لازم برای این عملیات نصب انجام شده و تنها باید دستور لازم را صادر کنید. در پنجره فرمان کد زیر را وارد کنید.

sh azaronline.sh

پس از این نصب صفحه زیر را مشاهده خواهیم کرد.

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

نصب سی پنل ممکن است مدتی طول بکشد. این زمان بسته به سخت افزار سیستم شما مشخص خواهد بود. معمولا بعد از 10 تا 30 دقیقه این عملیات به پایان رسیده و همانند شکل پیغام نصب موفقیت آمیز نمایش داده می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که با وارد کردن آیپی سرور مجازی خود به همراه پورت 2087 می‌توانید به صفحه مدیریتی وارد شوید. این اطلاعات نیز در تصویر مشخص شده است.

8- وارد شدن به سی پنل

برای اینکه بتوانید به سیستم خود وارد شوید و از خدمات سی‌پنل استفاده کنید باید اکانت آن را داشته باشید. در اینجا تنها باید مشخصات یوزر سرور را وارد کرده و در انتها با توجه به خواسته‌های نرم افزار پیش روید تا تمام تنظیمات انجام شود. صفحه مورد نظر شبیه شکل زیر خواهد بود.

چگونگی نصب Cpanel در سرور مجازی

در صورتی که با وارد کردن آدرس با این صفحه مواجه نشدید، احتمالا پورت شما همچنان بسته است. با اجرای دستور این این مورد نیز فعال شده و دیگر دسترسی کاملی به این سیستم مدیریتی خواهید داشت.

-A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 2087 -j ACCEPT

سوالات متداول

استفاده از سرورهای مجازی بهتر است یا هاست‌های معمولی؟

جواب دقیق برای این سوال وجود ندارد اما سرورهای مجازی نیز مزایای زیادی داشته و می‌توانید با هزینه متناسب با خدماتی که نیز دارید به بهترین شرایط دسترسی پیدا کنید.

برای سرورهای مجازی لینوکس چه سیستم مدیریتی مناسب است؟

Cpanel بهترین گزینه برای کاربرانی است که با فضای لینوکس کار می‌کنند.

آیا استفاده از سی پنل رایگان است؟

خیر، این کنترل پنل قدرتمند را باید خریداری کنید اما می‌توانید از امتیاز استفاده 15 روزه رایگان آن نیز استفاده کنید.

آیا برای نصب سی‌پنل نیازی به متخصصان کامپیوتر داریم؟

خوشبختانه مراحل نصب Cpanel بسیار ساده است و برای این کار نیازی به افراد متخصص ندارید. کافی است مراحل گفته شده در این مقاله را به صورت گام به گام انجام دهید تا به مقصود خود برسید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

26489
آموزش نصب cpanel در سرور مجازی
100.0024
A
A