ابزارهای بررسی سئو سایت/معرفی ابزارهای رایگان بهینه سازی seo وب سایت

ابزارهای بررسی سئو سایت/معرفی ابزارهای رایگان بهینه سازی seo وب سایت
ابزارهای بررسی سئو سایت/معرفی ابزارهای رایگان بهینه سازی seo وب سایت
2 ماه پیش

محصولات یا خدمات شما هر چه که باشند، بهتر است که در صفحات ابتدایی در نتایج جستجو ظاهر شوند و امروزه این امر برای هر بیزینسی به یک هدف اصلی در بازار الکترونیکی تبدیل شده است. «جستجوی ارگانیک» به نحوه ورود بازدیدکنندگان به یک وب‌سایت از طریق جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل که 90 درصد از بازار جستجو را بر اساس StatCounterzدر اختیار دارد گفته می‌شود. گوگل به‌طور مداوم الگوریتم‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) خود را اصلاح و از تکنیک‌ها و فناوری‌های جدیدی از جمله هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند. 

این امر چالش‌های بزرگی را در حفظ استراتژی سئوی مؤثر در نتایج جستجوی خوب به همراه دارد؛ در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت را آنالیز کنیم تا شما این امکان را داشته باشید که جایگاه وب‌سایت خود را در رتبه‌بندی‌های موتورهای جستجو بهینه کنید.

 

نحوه کارکرد ابزارهای بررسی سئو سایت

هنگامی‌که تصمیم گرفتید که چه موضوعاتی را هدف جستجو برای وب‌سایت خود قرار دهید و چگونه به بهترین نحو تلاش‌های خود را در راستای ایجاد سئوی مؤثر متمرکز کنید، قدم بعدی پیدا کردن کلمات کلیدی مؤثر است که مانند یک ابزار تحقیقاتی عمل کرده و احتمالاً بهترین نتایج را برای وب‌سایت شما در پی خواهد داشت.وقتی وب‌سایت شما ایده‌ای در مورد یک موضوع جستجوی جدید دارد و فکر می‌کنید که از پتانسیل بالایی هم برای رقابت برخوردار است، بررسی کیفیت این موضوع قدم بعدی شماست که از طریق ابزارهای بررسی سئو سایت امکان‌پذیر خواهد بود. این ابزارها باید به شما نقاط داده و گزارش‌ها و راهنمایی‌های کافی را ارائه دهد تا تأیید شود که آیا آن کلمه کلیدی خاص، یا یک عبارت جستجوی مرتبط، می‌تواند برای سئو وب‌سایت شما مؤثر باشد یا نه.

 

انواع ابزارهای بررسی سئو سایت

سه نوع ابزار برای بررسی سئو سایت وجود دارد که همگی داده‌های مفیدی را ارائه می‌دهند. کار این ابزارها، برای نمایه‌سازی لینک‌ها در یک مقیاس بزرگ هستند که یک فرآیند پیچیده و اغلب پرهزینه است اما هدف این است که کارشناسان سئو، تحلیلگران کسب‌وکار و کارآفرینان بتوانند نحوه پیوند وب‌سایت‌ها به یکدیگر را بررسی کنند و روندهای پیشرفت سئو و فرصت‌های رشد برای وب‌سایت خود را تعمیم دهند.ابزارهای بررسی سئو سایت معمولاً این کار را با ربات‌های خودکاری که به‌طور مداوم وب‌سایت را اسکن می‌کنند، انجام می‌دهند. اکثر ابزارهای بررسی سئو سایت، از ویژگی‌های گزارش داخلی همراه با ابزارهای هوش تجاری (BI) یکپارچه برای شناسایی داده‌های عمقی‌تر استفاده می‌کنند.

 Ahrefs و Majestic دو ابزار قوی برای بررسی این الگوریتم‌ها هستند که بیش از یک دهه است که بر روی زمان و منابع سرمایه‌گذاری کرده و به ترتیب میلیون‌ها و میلیاردها دامنه و صفحات را گردآوری و نمایه‌سازی کرده‌اند.ابزارهای بررسی سئو سایت، برای تجزیه‌وتحلیل نقاط قوت و ضعف سئو وب‌سایت عالی عمل می‌کنند. این ابزارها در وب‌سایت شما URL، ساختار لینک، کدنویسی CSS، تصاویر، برنامه‌های مرتبط و سایر خدمات را برای ارزیابی سئو آنالیز می‌کنند. همچنین این ابزارها می‌توانند عواملی مانند لینک‌ها و خطاها، تأخیر در لود شدن وب‌سایت و محتوا یا ابر داده با تراکم کلمات کلیدی و ارزش سئو پایین را نیز شناسایی کنند.

 ابزارهای بررسی سئو سایت می‌توانند به بیزینس شما کمک کنند تا تجربه کاربری وب‌سایت (UX) خود را بهبود بخشید و درعین‌حال زمینه‌های کلیدی را برای کمک به بهبود رتبه‌بندی صفحات خود شناسایی کنید.

انواع ابزارهای بررسی سئو سایت

بک لینک چیست؟

بک لینک یکی از اجزای سازنده یک سئوی خوب است. تجزیه‌وتحلیل کیفیت بک لینک‌های ورودی به وب‌سایت و نحوه ورود آن‌ها به دامنه، می‌تواند به تیم سئو بینشی از قوی‌ترین و ضعیف‌ترین صفحات وب‌سایت تا قابلیت مشاهده جستجو کلمات کلیدی خاص در برابر برندهای رقیب را در اختیار شما قرار دهد.LinkResearchTools یک ابزار مؤثر برای ردیابی بک لینک است و طیف گسترده‌ای از خدمات مانند تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بسیاری از ابزارهای دیگر مانندMoz Pro، Searchmetrics، Ahrefs، SEMrush و Majestic نیز دارای قابلیت‌های ردیابی بک‌لینک‌ها هستند.

 

پلتفرم سازمانی

یکی دیگر از بخش‌های تشکیل‌دهنده الگوریتم سئو، پلتفرم سازمانی است. این پلتفرم‌ها نظارت مستمر بر موقعیت وب‌سایت، تحقیقات عمقی بر روی کلمات کلیدی را با گزارش‌ها و تحلیل‌های قابل تنظیم ترکیب می‌کنند. پلتفرم‌های سازمانی همچنین می‌توانند کمپین‌های بازاریابی محتوا و معیارهای بازگشت سرمایه را برای تیم‌های بازاریابی دیجیتال به‌صورت یکپارچه انجام دهند. SEMrush و Searchmetrics دو ابزاری هستند که این سطح از نظارت بر SERP را نیز ارائه می‌دهند که می‌تواند دید سطح بالاتری از عملکرد وب‌سایت شما در برابر رقبای خود بدهد.

 

 کدام ابزارهای بررسی سئو مؤثرتر عمل می‌کنند؟ 

ارزیابی اینکه کدام‌یک از ابزارهای بررسی سئو سایت برای بیزینس شما مناسب است، به تعدادی از عوامل مانند ویژگی‌ها و معیارهای سئو آن ابزار بستگی دارد. بااین‌حال، زمانی که ما در مورد «بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو» صحبت می‌کنیم، همه عوامل به این بستگی دارد که این ابزار چقدر داده‌های سئو موردنیاز را دریافت، درک و اقدام کند.مخصوصاً وقتی صحبت از بررسی کلمات کلیدی موردی به میان می‌آید، به این معنی است که مطمئن شوید مناسب‌ترین و مؤثرترین کلمات کلیدی موجود در صنعت یا بیزینس خود را هدف قرار داده و این‌ها دقیقاً کلماتی باشد که مشتریان شما در جستجوی آن‌ها هستند.

 از جمله مواردی که متخصصان سئو اغلب آن‌ها را بررسی می‌کنند، پیج آتوریتی (PA) و دامین آتوریتی (DA) است.دامین آتوریتی، مفهومی است که توسط Moz ابداع شده و یک مقیاس 100 امتیازی است. این مقیاس پیش‌بینی می‌کند یک وب‌سایت چقدر در موتورهای جستجو شانس قرارگیری در رتبه‌بندی‌های برتر را دارد.پیج آتوریتی یک معیار سفارشی است که هر متخصص سئو به‌طور مستقل محاسبه می‌کند تا ساختار پیوندها و قدرت یک صفحه را در هر دامنه معین در مقیاس 100 اندازه‌گیری و رتبه‌بندی کند.

 

۱۰ مورد از بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت

تعدادی از ابزارهای بررسی سئو سایت وجود دارد که برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا وب‌سایت خود را همان‌طور که موتورهای جستجوگر مثل Google وب‌سایت شما را بررسی و تحلیل می‌کنند، مشاهده کنید و به‌این‌ترتیب نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشید. در اینجا ما به بررسی ۱۱ ابزار بررسی سئوی سایت رایگان می‌پردازیم.

 

 HubSpot Website Grader

استراتژی کلی یک وب‌سایت برای ایجاد ترافیک مؤثر، با تولید محتوا در ارتباط با موضوعات موردنیاز افراد سروکار دارد، به همین دلیل برای متخصصان سئو مهم است که بدانند دقیقاً چه عواملی را می‌تواند برای بهبود سئو وب‌سایت خود انجام دهند. با وارد کردن آدرس وب‌سایت خود در ابزار Grader وب‌سایت HubSpot، گزارشی در مورد فعالیت سئو سایت خود دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید در دوره سئو آکادمی HubSpot ثبت‌نام کرده و با روش‌های بهبود سئوی وب‌سایت، تجربه کاربری (UX) و موارد دیگر بر اساس نوع بازخوردی که در گزارش دریافت کرده‌اید، آشنا شوید.

با Grader وب‌سایت HubSpot، می‌توانید:

  • در عرض چند ثانیه از عملکرد وب‌سایت خود مطلع شوید.
  •  مشکلات عملکردی خاص را شناسایی کنید و بازخورد عملی در مورد چگونگی رفع آن‌ها دریافت کنید.
  • در مورد اینکه چگونه می‌توانید وب‌سایت خود را بهبود بخشید، آموزش و پشتیبانی دریافت کنید.
  •  در آکادمی HubSpot به یک دوره پنج درسی درزمینهٔ بهینه‌سازی وب‌سایت دسترسی پیدا کنید تا بتوانید نحوه بهبود بخش‌های مشکل‌ساز وب‌سایت خود را درک کنید.
  •  نحوه بهینه‌سازی وب‌سایت خود را برای موبایل یاد بگیرید.
  •  بیاموزید که چگونه می‌توانید بهترین شیوه‌های امنیت سازی برای وب‌سایت خود را پیاده‌سازی کنید.
  •   UX وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کنید تا تجربه‌ای لذت‌بخش برای کاربران ایجاد کنید.

  HubSpot Website Grader

 Google Search Console 

Google Search Central که قبلاً به‌عنوان Google Webmasters شناخته می‌شد، دارای تعدادی ابزار است که به شما کمک می‌کند تا عبارات جستجویی که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند، کشف کنید.Search Central می‌تواند ابزار کمکی خوبی برای یک سئوکار باشد تا از موتور جستجوی گوگل برای کمک به سئو و آنالیز وب‌سایت خود استفاده نماید.این ابزار وب‌سایت شما را کنترل، اشکال‌زدایی و بهینه‌سازی می‌کند و مهم‌تر از همه این مورد است که برای انجام این کارها نیازی به دانش کدنویسی ندارید. اگر علاقه دارید بیشتر با این ابزار آشنا شوید و روش ثبت سایت در این پلتفرم را بیاموزید محتوای گوگل سرچ کنسول چیست ؟  را مطالعه کنید.

 با Google Search Central می‌توانید:

  •  کلمات کلیدی موجود در محتوای وب‌سایت شما را رتبه‌بندی کنید.
  •  هرگونه خطای جستجو که در وب‌سایت شما وجود دارد را گزارش کنید.
  •  معیارهای مرتبط با وب‌سایت که برای شما مهم هستند مانند کلیک‌ها، نمایش‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و موقعیت وب‌سایت را نمایش می‌دهد.

  Google Search Console 

Google Analytics

نسخه رایگان این ابزار می‌تواند به شما در مدیریت سئوی وب‌سایتتان کمک کند. با استفاده از این ابزار، تمام داده‌های سئوی وب‌سایت شما جمع‌آوری می‌شوند و بخش‌هایی که می‌توانند به‌وسیله کلمات کلیدی بهبود پیدا کنند و از کلمات کلیدی و عباراتی که می‌خواهید وب‌سایت و صفحات وب‌سایتتان برای آن‌ها رتبه‌بندی شوند، استفاده کنید.

 نسخه رایگان Google Analytics با روش‌های زیر می‌توان برای بهبود سئو سایت نیز اقدام کرد:

  •  مقایسه ترافیک وب‌سایت ارگانیک با غیر ارگانیک
  •  مشخص کردن صفحات وب با بیشترین برای بهبود سئو در آن
  • از این گزارش‌ها می‌توان در جهت تعیین معیارهای تعامل در هر صفحه و معیارهای خروجی مؤثر استفاده کرد.

 گوگل آنالیتیکس

 UpCity

برنامه UpCity با ارائه یک گزارش رایگان عملکرد سئو سایت به شما امکان تجزیه‌وتحلیل عملکرد صفحات وب‌سایت را می‌دهد تا عملکرد خود را در مقابل رقبا خود بررسی کنید.

با UpCity می‌توانید:

  • تجزیه‌وتحلیل و تصویری از رتبه‌بندی وب‌سایت خود در گوگل، یاهو و بینگ را مشاهده کنید.
  •  حساب دقیق تعداد وب‌سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند را داشته باشید.
  •  نگاهی به اینکه چقدر در ترکیب کلمات کلیدی اصلی در سراسر محتوای سایت خود موفق بوده‌اید، بیندازید.
  •  اطلاعاتی در مورد زمان بارگذاری و دسترسی به وب‌سایت را داشته باشید.
  •  مروری بر سطح اعتماد یا اعتبار سایت خود داشته باشید.

  UpCity

 Ninjas

Ninjas یک شرکت فعال در زمینه سئو با استفاده از ابزارهای رایگان متنوع است که می‌توان از آن برای مقایسه وب‌سایت با رقبای اصلی، بهینه‌سازی صفحات وب برای کلمات کلیدی خاص، تولید متا تگ‌ها و افزایش ترافیک ارگانیک به وب‌سایت خود استفاده کنید.

چند نمونه از ابزارهای سئوی رایگان Ninjas که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  •  شناسایی لینک‌های خراب (Broken Links) و تغییر مسیرها (Redirects)
  •  مشاهده تصاویر (همراه متن جایگزین (Tag Alt) و اندازه نمایش) و همه لینک‌های صفحه (خارجی، داخلی و غیره) برای سنجش عملکرد خوب یا ضعیف عوامل و به‌روز‌رسانی آن‌ها در صورت نیاز
  •  استفاده از ابزار بهینه‌سازی درون صفحه برای ارزیابی محتوای صفحه وب، اطلاعات متا و لینک‌های داخلی
  •  دریافت مقایسه جانبی از سئو صفحات وب‌سایت در مقابل صفحات وب رقبا
  •  تجزیه‌وتحلیل زمان بارگذاری صفحات و مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا هر جزء یک صفحه وب به‌طور کامل نمایش داده شود.

  Ninjas

Bing Webmaster

Microsoft Bing Webmaster به شما امکان می‌دهد به تعدادی از ابزارها دسترسی داشته باشید که بینشی در مورد وب‌سایت مانند ابزارهای گزارش دهی، تشخیصی و سئو سایت به شما ارائه دهد. ابزارهای سئو رایگان این قدرت را دارند که به شما در آنالیز وب‌سایت کمک و امکاناتی از جمله مدیریت بک‌لینک‌ها و بررسی کلمات کلیدی در اختیارتان قرار می‌دهند تا مطمئن باشید که سایت شما برای جستجوی ارگانیک به‌خوبی بهینه شده است.

همچنین با ابزارهای SEO Bing Webmaster می‌توانید:

  • در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید تا مشخص شود مخاطب شما چه کلمات و عباراتی را بیشتر جستجو می‌کند. همچنین میزان جستجوی آن کلمات و عبارات را تعیین کنید.
  •  از ویژگی اسکن سایت برای شناسایی خطاهای فنی سئو استفاده کنید. گزارش‌های سئو به شما در مورد خطاهای صفحات وب‌سایت اطلاع می‌دهند.

Bing Webmaster 

 Seolyzer

Seolyzer یک ابزار بررسی و آنالیز سئو سایت بوده و رایگان است. این ابزار به شما در تعیین عملکرد وب‌سایتتان در موتورهای جستجو کمک می‌کند. همچنین کدهای خطا، ریدایرکت‌ها و سرعت لود صفحه را شناسایی می‌کند.

علاوه بر این موارد، ابزار Seolyzer می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  •  مشکلات سئوی وب‌سایت خود از جمله زمان پاسخگویی ضعیف و خطاها را شناسایی کرده و به‌طور مداوم بر آن‌ها نظارت داشته باشید تا بتوانید قبل از آسیب جدی آن‌ها را رفع کنید.
  •  عملکرد صفحه، کدهای وضعیت HTTP، صفحات فعال و جدید و پاسخگویی دسکتاپ در مقابل تلفن همراه وب‌سایت خود را مدیریت و تجزیه‌وتحلیل کنید.
  •  صفحات وب خود را بخش‌بندی کنید تا مشخص کنید که بیشترین حجم ترافیک برای کدام صفحات شما بوده است.
  •  صفحات وب خود را که گوگل آن‌ها را مهم‌ترین می‌داند را با صفحاتی که ازنظر شما مهم‌ترین هستند (مثلاً صفحات متمرکز بر درآمدزایی) مقایسه کنید.
  •  تأثیر تلاش‌های خود را به‌صورت صفحه به صفحه یا بر اساس دسته‌بندی صفحه مشاهده و اندازه‌گیری کنید.

 Seolyzer

 SEOquake

SEOquake را می‌توانید به صورت رایگان و به عنوان افزونه‌ای روی گوگل کروم نصب کنید تا به‌طور خودکار پارامترهای سئو صفحه سایت را بررسی کند. این بررسی شامل خطا‌های سئوی صفحات، بررسی لینک داخلی و خارجی، مقایسه آدرس و دامنه می‌شود.

از SEOquake برای موارد زیر نیز استفاده کنید:

  •  دریافت گزارش مفصلی از نحوه عملکرد همه لینک‌ها از جمله URL ها، متن و سایر انواع پیوندها با استفاده از قابلیت Link Examiner
  • تنظیم گزارش‌های SEOquake به طوری که فقط پارامترها و معیارهایی را که برای شما اهمیت دارند نمایش داده شود.
  •  بررسی سئوی وب‌سایت و شناسایی هرگونه مشکل مرتبط با سئو و قابل ردیابی توسط موتورهای جستجو

 

seoability

Seoability از دیگر ابزارهای جستجوگر رایگان سئو سایت است که با استفاده از آن می‌توان سطح سازگاری وب‌سایت با دستورالعمل‌های روز سئو را آزمایش کرد. برای انجام این‌کار ابتدا آدرس سایتتان را در برنامه وارد کنید تا گزارش عملکرد وب‌سایت را بسنجید و بتوانید نتایج را تجزیه‌وتحلیل نمایید. آنالیز این نتایج می‌تواند نکاتی در مورد اینکه چگونه می‌توانید وب‌سایت خود را بهتر بهینه کنید، ارائه کند. این ابزار همچنین امکاناتی از جمله بررسی گزارش ایمیل‌ها، خطاها و نظارت بر کلمات کلیدی را ارائه می‌کند.

 در اینجا برخی از مزایای دیگر استفاده از Seoability وجود دارد:

  •  خطاهای فنی و سایر مشکلات سئوی درون صفحه را پیدا کنید تا بتوانید به‌سرعت آن‌ها را حل کنید.
  •  برای فاکتورهای مختلف وب‌سایت از جمله متا اطلاعات، کیفیت صفحه، ساختار لینک و موارد دیگر امتیاز سئو دریافت کنید.
  •  مناطقی را برای بهبود در مورد سرعت و کیفیت صفحه خود (مرتبط با متن، محتوای تکراری، طراحی واکنش گرا و ویژگی‌های alt برای محتوا) شناسایی کنید.
  •  درک کنید که چگونه صفحه و ساختار پیوند شما می‌تواند با دریافت داده‌های مربوط به هدرها، پیوندهای داخلی، متن نادرست و تعداد پیوندها بهبود یابد.
  •  خطاهای سرور خاص مربوط به هرگونه تغییر مسیر، هدر HTTP یا فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت را شناسایی کنید.

seoability 

BROWSEO

اگر به دنبال یک مرورگر سئو با قابلیت بررسی UX، محتوا و عملکرد صفحه هستید، BROWSEO یکی از مناسب‌ترین ابزارها برای شماست. هنگامی‌که آدرس صفحه را در Browseo وارد کردید، خروجی به شما کمک می‌کند که ساختار صفحه، عبارات جستجوی بهینه شده و سایر عوامل مرتبط با سئو را درک کنید.

با BROWSEO می‌توانید:

  • تعداد کلمات صفحه را به دست آورید.
  •  تعداد لینک‌های داخلی و خارجی صفحه خود را تعیین کنید.
  •  هدرهای صفحه وب خود را شناسایی کنید.
  •  تمام اطلاعات متا خود (به‌عنوان‌مثال: برچسب، عنوان و توضیحات متا) را دریافت کنید.

 

سخن پایانی

بسیاری از داده‌هایی که نظارت مستمر بر موقعیت وب‌سایت، تحقیق بر کلمات کلیدی و الگوریتم‌های مؤثر در بررسی سئو سایت را دارد، به هر شکلی از خود گوگل استخراج می‌شود که انجام آن توسط خودتان فرآیندی طاقت‌فرسا و غیردقیق خواهد بود اما اگر می‌توانید از ابزارهای سئو سایت برای بررسی تمام داده‌های مؤثر بر سئو و برای دستیابی به یک استراتژی مفید برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1841
A
A