افزایش سرعت سرور مجازی / 10 روش موثر افزایش سرعت vps

افزایش سرعت سرور مجازی / 10 روش موثر افزایش سرعت vps
افزایش سرعت سرور مجازی / 10 روش موثر افزایش سرعت vps
6 روز پیش

سرورهای مجازی دارای مشخصات مختلفی بوده و همین موضوع باعث سخت شدن انتخاب یکی از میان همه شده است. از آنجا که سرعت سرور مجازی اهمیت زیادی دارد و بسیاری به فکر افزایش سرعت سرور مجازی خود هستند، بهتر است از ابتدا یک شرکت هاستینگ معتبر را برای خرید انتخاب کنید. در صورتی که می‌خواهید باز هم سرعت سرور را افزایش دهید، می‌توانید 10 گام معرفی شده در این مقاله را انجام داده تا به یک نتیجه مطلوب برسید.

خرید سرور مجازی آذرآنلاین

 

اهمیت افزایش سرعت سرور مجازی

هیچ‌کس از کند بودن سایت، نرم‌افزار و یا دیگر برنامه‌ها خوشحال نمی‌شود و این موضوع همیشه کاربران را از شما دور می‌کند. اگر می‌خواهید در هر پروژه‌ای موفق عمل کنید،‌ باید به فکر افزایش سرعت باشید تا تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبین خود خلق کنید. حال خرید یک هاست سریع و یا استفاده از روش‌های افزایش سرعت سرور مجازی می‌تواند این شرایط را برای شما مهیا کرده و بین شما و رقبا تفاوت ایجاد کند.

حتی اگر سرور شما بدون مشکل در حال کار کردن است، بهتر است چند نمونه از روش‌های گفته شده در این مقاله را تست کنید تا تاثیر افزایش سرعت سرور مجازی را درک کرده و ببینید چقدر کار با چنین محیطی آسان‌تر خواهد بود. با بهبود سرعت می‌توانید هم آپلود و هم دانلود از سرور را سریع‌تر انجام داده، تغییرات و دستوراتی که به سیستم ارسال می‌کنید بدون وقفه انجام می‌شوند و می‌توانید کارهای سنگین‌تری را بدون مشکل و قطعی به انتها برسانید.

سرور مجازی چیست؟ [VPS چیست و چه کاربردی دارد؟]

دلایل افت سرعت سرور مجازی

به دلایل مختلفی ممکن است سرور شما نیز کند شده و نتوانید همانند قبل از آن استفاده کنید. از طرفی برخی موارد می‌توانند از همان ابتدا باعث کاهش سرعت واکنش سرور شوند و راه صحیح برای بهبود این شرایط، تغییر سرور است. با این حال یک دلیل اصلی که باعث می‌شود سرور شما کندتر عمل کند، افزایش ترافیک ورودی است که می‌تواند در نتیجه یک کمپین تبلیغاتی جدید بوده و یا در یک دوره طولانی مدت روند رشد ترافیک مثبت بوده است. به دلیل نیاز به سخت‌افزار قوی‌تر در هنگام بازدید مخاطبین از سرور، بهتر است از سرورهایی که مخصوص پردازش‌های سنگین هستند استفاده کرده و یا منابع سرور را ارتقا دهید.

در صورتی که نرم‌افزارهای نصب شده روی سرور آپدیت نباشند نیز ممکن است منجر به کاهش سرعت شود. بهتر است به شکل دوره‌ای تمام برنامه‌ها به‌روزرسانی شوند تا از نفوذ هکرها و یا کندی بیش از اندازه جلوگیری شود. بهتر است با پشتیبانی شرکت هاستینگ خود در ارتباط باشید  زیرا ممکن است مشکلات و خرابی‌های فیزیکی در مرکز سرور به کاهش سرعت منجر شده و شما از آن بی‌خبر باشید. در نهایت فاصله جغرافیایی بالا بین سرور و کاربران نیز سرعت را کاهش داده و بین درخواست و پاسخ‌ها تاخیر ایجاد می‌کند.

 

چطور متوجه کند بودن سرور مجازی شویم؟

ساده‌ترین کار این است که به کمک تکنولوژي های موجود وضعیت سرور را به شکل مداوم رصد کنید تا در صورت وجود تغییر در شرایط هر یک از قطعات یا امکانات سرور، سریعا متوجه کندی آن بشوید. البته این ابزارها نیازی به حضور لحظه‌ای شما نداشته و در صورت مشاهده تغییرات غیرمعمول شما را با ایمیل یا روش‌های دیگر باخبر می‌کنند. می‌توان در این بین به معروف‌ترین آن‌ها یعنی Netdata یا Prometheus اشاره کرد.

از طرفی اگر می‌خواهید میزان افزایش سرعت سرور مجازی بر اساس تغییرات انجام شده روی آن را متوجه شوید، به ابزارهایی نیاز دارید تا در لحظه سرعت سرور را تخمین بزنند. این موارد با بررسی سرعت دانلود و آپلود روی سرور و تعیین پینگ یا تاخیر در راه‌های ارتباطی، به شما اطلاعات خوبی از وضعیت سرور ارائه داده و با کنار هم قرار دادن سرعت سرور و تحلیل‌هایی که از نرم‌افزارهای قبلی به دست آورده‌اید، می‌توان بهترین روش را برای بهبود سرعت سرور انتخاب کرد. Speedtest.net، iperf و Fast.com معروف‌ترین برنامه‌ها در نوع خودشان هستند.

 

سرعت بالای سرور در چه مواردی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند؟

مهم‌ترین جایی که نیاز به سرعت بالا در سرور اصلی اهمیت پیدا می‌‌کند، داشتن یک سایت پربازدید است که روزانه کاربران زیادی در آن فعالیت کرده و منابع سرور باید بتوانند در لحظه اطلاعات زیادی را پردازش کنند. کند بودن سرور باعث می‌شود مخاطبین اذیت شده و به اعتبار سایت ضربه وارد شود. در صورتی که این سایت فروشگاه آنلاین بزرگی نیز داشته باشد، برای تحلیل خریدها، انبارداری و ثبت سفارشات و تراکنش‌های مربوط به آن‌ها، به سروری قدرتمند و پرسرعت نیاز خواهد بود.

برخی سرورها برای اجرای بازی‌های آنلاین انتخاب شده و سرعت پردازش لحظه‌ای در آن بسیار اهمیت دارد. بازیکنان در صورت مشاهده تاخیر در واکنش،‌ مجموعه را رها کرده و کسب‌وکار با مشکل روبرو خواهد شد. اگر می‌خواهید از سرور خود برای پشتیبانی دیتای نرم‌افزارهای سنگین و یا دیتابیس یک برنامه استفاده کنید نیز باید به فکر افزایش سرعت سرور مجازی خود بوده و یکی از روش‌های زیر را برای بهبود آن انتخاب کنید.

 

روش‌‌های افزایش سرعت سرور مجازی

در صورتی که با مشکل کند بودن سرور روبرو هستید، می‌توانید با انجام روش‌های گفته شده در زیر وضعیت را تا حدی بهتر کنید. برخی از این روش‌ها بنیادین‌تر بوده و برخی دیگر با انجام چند تغییر کوچک قابل اجرا هستند.

تغییر شرکت ارائه دهنده سرور

بسیاری از مشکلات مربوط به سرعت سرور از آنجا نشات می‌گیرد که برای کاهش هزینه‌ها،‌ تصمیم به خرید یک سرور مجازی ارزان قیمت می‌گیرید و در این شرایط کیفیت آن به شدت پایین خواهد بود. از طرفی ممکن است شرکت مناسبی را برای خرید سرور انتخاب نکرده و ظرفیت ارائه خدمات آن مجموعه محدود بوده باشد. برای رفع تمام این مشکلات می‌توانید از یک شرکت معتبر دیگر،‌ مانند آذر آنلاین، یک سرور مجازی پرسرعت تهیه کرده و اطلاعات خود را به روی این سرور منتقل کنید.

افزایش پهنای باند

یکی از مهم‌ترین پارامترها در تعیین سرعت نهایی سرور، پهنای باند اختصاص پیدا کرده به آن است. هنگام خرید یک سرور می‌توانید از سرعت آن مطلع شده و با تهیه یک اکانت تستی، می‌توانید به شکل واقعی سرعت آن را به‌دست آورید. با این حال اگر از سرعت کافی برخوردار نیستید، بهتر است با ارتقای سرور مجازی خود، پهنای باند را بیشتر کرده تا کاربران بتوانند بدون معطلی به اطلاعات خود دست پیدا کنند.

ارتقا سخت‌افزار سرور

یکی دیگر عوامل اساسی در تعیین سرعت سرور مشخصات فنی سخت‌افزار آن است. هرچه قطعات جدیدتر و باکیفیتی در ساخت یک سرور به کار رفته باشد،‌ سرعت خروجی آن نیز بیشتر بوده و مشکلی از نظر کند بودن سیستم نخواهید داشت. اما اگر از به‌روز نبودن قطعات سرور خود مطمئن نیستید، بهتر است ابتدا آن‌ها را آپدیت کرده و سپس در صورتی که تغییری در افزایش سرعت سرور مجازی مشاهده نکردید، درخواست ارتقا سخت‌افزار سرور را از طریق پشتیبانی شرکت هاستینگ مطرح کنید. ارتقا قطعات نیز باید متناسب با نیاز شما باشد. اگر قصد اجرای بازی‌های سنگین دارید،‌ باید کارت گرافیک را ارتقا داده و یا برای بررسی درخواست‌های متعدد باید رم و پردازنده را بهتر کنید.

افزایش سرعت سرور مجازی با تغییر هارد

دیتا سنتر‌های قدیمی از هارد دیسک‌های HDD برای ذخیره اطلاعات هر سرور استفاده می‌کردند. این موارد سرعت نگارش و خواندن بسیار پایینی داشته و یکی از عوامل کند شدن سرور شما به حساب می‌آیند. بهتر است که درخواست تغییر هارد سرور به نوع SDD را داشته باشید و از آن پس شاهد افزایش سرعت سرور مجازی به شکل تصاعدی خواهید بود. این موضوع بسیار اهمیت داشته و ارزش تغییر شرکت ارائه دهنده سرور را دارد.

آپدیت هسته مرکزی سیستم عامل

شما باید بتوانید جدیدترین نسخه‌های نرم‌افزاری ممکن را روی سرور خود داشته باشید. این امر باعث افزایش سرعت سرور مجازی شده و مانع نفوذ هکرها به داخل سیستم می‌شود. در این بین کرنل یا همان هسته مرکزی سیستم عامل نیز باید همیشه به آخرین نسخه خود آپدیت شده باشد. این قسمت باعث می‌شود نرم‌افزار سرور با سخت‌افزار آن در ارتباط بوده و هرچه این برنامه به‌روزتر باشد، این ارتباط بهینه‌تر خواهد شد. سرعت بارگذاری وب‌سایت یا تحلیل نرم‌افزارهای نصب روی این سرور بهتر شده و تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را رقم خواهد زد.

برای این کار باید از تمام اطلاعات سرور نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مشکل همه‌چیز نابود نشود. پس از آن با تحقیق کافی، به سایت Kernel  مراجعه کرده و آخرین نسخه کرنل را تهیه کنید. پس از نصب و تمام شدن کار نیز باید bootloader مربوط به سرور را آپدیت کنید. در نهایت با ریبوت کردن سرور متوجه خواهید شد که تا چه میزان سرور افزایش سرعت پیدا کرده و کار را با موفقیت به پایان رسانده‌اید.

تغییر وب‌سرور فعلی

برخی وب‌سرورها در حالت عادی عملکرد خوبی دارند اما در شرایط بحرانی و یا در زمان‌هایی که درخواست‌های وارد شده به سرور بیش از اندازه می‌شوند،‌ نمی‌توانند با سرعت مناسبی پاسخگوی نیاز شما باشند. در این حالت بهتر است از وب‌سرورهای سریع‌تری که ساختاری رویداد محور دارند را انتخاب کرده و جایگزین نسخه‌های قبلی کنید. در حال حاضر یکی از بهترین نسخه‌ها مربوط به لایت‌اسپید بوده و پس از آن انجین‌ایکس توانسته کارایی خود را اثبات کند.

تنظیم وب‌سرور و بهینه‌سازی آن

بهینه شدن وب‌سرور به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. با بهینه‌ کردن برنامه تحت وب، سرعت سرور مجازی نیز افزایش یافته و کاربران به شکل واضحی متوجه این تغییر خواهند شد. شما می‌توانید کار خود را با فشرده‌سازی محتوای صفحات وب‌سایت خود، مانند HTML و CSS، شروع کنید و با کش کردن اطلاعات در حافظه پنهان مرورگرهای کاربران،‌ سرعت لود را به شدت افزایش دهید.

بهتر است همیشه از آخرین نسخه‌ وب‌سرور استفاده کردن و PHP‌ را آپدیت نگهدارید. کاهش حجم تصاویر صفحات نیز به افزایش سرعت سرور مجازی بسیار کمک می‌کند. اگر از شبکه توزیع محتوا یا همان CDN نیز استفاده کنید، اطلاعات شما در سرورهای مختلف سراسر دنیا قرار گرفته و همین موضوع سرعت بارگذاری اطلاعات برای کاربرانی در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف را بیشتر می‌کند.

cdn چیست؟ مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا

تغییر نسخه MYSQL

اگر از پایگاه داده MYSQL استفاده می‌کنید،‌ با آپدیت آن به آخرین ورژن موجود می‌توانید افزایش سرعت سرور مجازی را به راحتی مشاهده کنید. این برنامه نقش حیاتی در سایت ایفا کرده و با بهینه کردن آن می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت سرعت سرور بازی کند. پس از آپدیت آن به آخرین نسخه، باید تنظیمات مربوط به نرمالایزرها و بافرها را انجام داده و حواستان به محدودیت‌های منابع سرور نیز باشد.

اگر در جداول خود از نمایه‌های بهتری نیز استفاده کنید،‌ کوئری‌ها نیز به راحتی پیدا شده و سرعت تحلیل سیستم افزایش می‌یابد. همین‌طور برای کش کردن اطلاعات پرتکرار در دیتابیس می‌توانید از برنامه‌های Redis و Memcached استفاده کنید. در نهایت برای مدیریت بهتر این بخش از سرور بهتر است از MySQL Workbench استفاده کنید تا نحوه تقسیم منابع سرور برای فراخوانی اطلاعات از MYSQL با سرعت بیشتری انجام شود.

MySQL چیست + کاربرد مای‌اس‌کیوال و مزایای آن

تغییر مکان سرور به نزدیکی کاربران

اگر بتوانید با کمک ابزارهای تحلیل مخاطب متوجه شوید که عمده کاربران شما از کدام ناحیه به سرور شما دسترسی پیدا می‌کنند،‌ می‌توانید برای افزایش سرعت سرور مجازی اقدام به تغییر شرکت یا نوع سرویس خود کنید. در صورتی که مشتریان شما عمدتا در ایران زندگی می‌کنند، تهیه یک سرور مجازی ایرانی بهترین کاری است که باعث می‌شود تاخیر ارسال اطلاعات تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و تجربه بهتری برای مراجعین به سرور رقم بخورد.

اکثر شرکت‌های هاستینگ هم سرور داخلی و هم خارجی داشته و شما می‌توانید هر کدام را که بخواهید انتخاب کنید. از طرفی مکان قرارگیری سرورها در داخل ایران نیز بر اساس تقسیم‌بندی استان‌ها مشخص بوده و اگر برای کاربران شهر یا استان خاصی فعالیت می‌کنید، بهتر است از یک دیتاسنتر واقع در همان موقعیت مکانی استفاده کنید.

کاهش گرافیک سرور ویندوزی

سرورهایی با سیستم عامل ویندوز معمولا گرافیک و رابط کاربری جالب‌تری دارند اما همین موضوع باعث می‌شود بخشی از پهنای باند مصرف شده و باعث کاهش سرعت شود. برای جلوگیری از آن باید وارد برنامه Remote Desktop Protocol شده و از تب Display باید کیفیت تصویر و رزولوشن را کاهش دهید. از طرفی در تب Experience می‌توان تنظیمات Low-Speed Broadband را انتخاب کرده و تمامی گزینه‌ها را فعال کنید. در این حالت سرور شما کمترین میزان کاهش سرعت را از طرف منابع گرافیکی تجربه خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

اهمیت پرسرعت بودن سرور مجازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروزه کاربران تحمل کند بودن چیزی را نداشته و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کند نیز اقبال عمومی خود را از دست می‌دهند. برای افزایش سرعت سرور مجازی روش‌های متنوعی وجود داشته و در این مقاله 10 مورد اساسی آن را مورد بررسی قرار دادیم. بهترین کار این است که از ابتدا یک سرور باکیفیت و سریع تهیه کرده تا نیازی به تحمل سختی بالا برای بهبود سرعت آن نداشته باشید. آذرآنلاین سرورهای سرعت بالای اختصاصی جذابی را برای ثبت سفارش در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

سوالات متداول

چرا با انجام تمام تغییرات باز هم سرور کند است؟

مشکل می‌تواند از اینترنت خود شما بوده و سرور اصلی هیچ مشکلی نداشته باشد.

چطور یک سرور پرسرعت پیدا کنیم؟

بهتر است به اعتبار شرکت‌های هاستینگ دقت کرده و از مشتریان قدیمی آن‌ها در خصوص سرعت سرور سوال کنید.

خرید سرور ایرانی بهتر است یا خارجی؟

به طور کلی سرورها اگر به شما نزدیک‌تر باشند سرعت بهتری خواهند داشت اما از طرفی سخت افزار باکیفیت نیز اهمیت زیادی دارد. خرید سرور ایرانی باکیفیت بهترین گزینه برای شما است.

CDN به افزایش سرعت سرور مجازی کمک می‌کند؟

بله، با توزیع اطلاعات در سرورهای سراسر دنیا، کاربران با سرعت بیشتری به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

50
A
A