الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری روی سایت ما دارد؟

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری روی سایت ما دارد؟
الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری روی سایت ما دارد؟
8 ماه پیش

گوگل هر سال الگوریتم‌های بیشماری معرفی می‌کند که هر کدام تاثیر متفاوتی روی رنکینگ و نمایش وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوهای کاربران می‌گذارند. اما تمام به‌روزرسانی‌ها برای بهبود تجربه کاربران است و تا بتوانند پاسخ دقیق سوال‌هایشان را در این موتور جستجو بیابند. الگوریتم پاندای گوگل که در سال 2011 معرفی شد، اولین قدم به سمت معیاردهی انسانی به وب‌سایت‌ها بود. به ‌عبارت دیگر وب‌سایت‌ها نمی‌توانستند با تکرار بیش از حد کلمه‌های کلیدی رنکینگ خود را در این موتور جستجو افزایش دهند. در ادامه هر آنچه را که باید درباره گوگل پاندا (Google Panda) باید بدانید، شرح می‌دهیم. از علل به وجود آمدن این الگوریتم گرفته تا تاثیر و جریمه‌های آن روی وب‌سایت‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم، بنابراین تا انتها همراه ما بمانید.

چرا الگوریتم گوگل پاندا به وجود آمد؟

در سال 2010 کیفیت نتایج گوگل به شدت افت کرده بود. در این سال کسب‌وکارهایی که مدل خود را بر پایه مزرعه محتوا گذاشته بودند، در گوگل رشد بسیاری داشتند و نتایج اول را از آن خود کردند. مزرعه محتوا به وب‌سایت‌هایی می‌گویند که صفحه‌های خود را با محتواهایی بی‌کیفیت و حتی کپی شده حول محور کلمه‌های کلیدی مختلف پر می‌کنند. در نتیجه در اکثر نتایج به نمایش در می‌آیند و درآمدزایی می‌کنند، بدون آن‌که ارزشی حقیقی به کاربران ارائه دهند. این موضوع به‌ویژه بعد از معرفی الگوریتم کافئین در سال 2009 سر خط بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ آمریکا شد. افراد سرشناس درباره بی‌کفایتی این موتور جستجوی مشهور می‌گفتند که از چشم مسئولان گوگل دور نماند. از طرفی الگوریتم کافئین که برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت‌ها تعریف شده بود، خطاهای کیفی بسیاری در وب‌سایت‌ها پیدا کرد. بدین ترتیب برای رفع تمام این مشکل‌ها از الگوریتم پاندا در گوگل رونمایی کردند.

رونمایی از الگوریتم پاندای گوگل

الگوریتم پاندا برای اولین بار در 23 فوریه سال 2011 معرفی شد. فردای آن روز یعنی 24 فوریه گوگل مقاله‌ای منتشر کرد و در آن از تاثیر گسترده این الگوریتم روی وب‌سایت‌ها به‌صورت زیر توضیح داد:

  • «این آپدیت را برای کاهش رنکینگ وب‌سایت‌هایی ارائه دادیم که محتواهای بی‌کیفیت یا کپی شده دارند و ارزش ویژه‌‌ای به مخاطب ارائه نمی‌دهند. در عین حال این الگوریتم به نفع سایت‌هایی کار می‌کند که محتواهای منحصر به‌فرد و با کیفیتی دارند که اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه می‌دهند.»

در ابتدا کارشناسان اسم این الگوریتم را مزرعه‌دار (Farmer) گذاشتند اما بعدها گوگل اعلام کرد نام مهندس توسعه دهنده آن گوگل پاندا است و به‌همین علت به این نام خوانده می‌شود. در کمتر از یک سال پس از معرفی الگوریتم پاندای گوگل، بسیاری از مزرعه‌های محتوا ضررهای میلیون دلاری را متحمل شدند. بعضی از این وب‌سایت‌ها مانند wikiHow روند خود را تغییر دادند و مجبور به تولید محتواهای مفیدتری شدند.

نحوه طراحی الگوریتم پاندا در گوگل

بر اساس گفته‌های آمیت سینقال (نایب رئیس سابق گوگل)، پس از دیدن گزارش الگوریتم کافئین نسبت به کیفیت نه چندان خوب وب‌سایت‌ها، تیم گوگل تصمیم به طراحی تعدادی سوال گرفت. سپس این سوال‌ها را همراه با وب‌سایت‌های آزمایشی برای افراد متخصص شرکت فرستادند تا براساس آن‌ها به سایت‌ها رتبه دهند.

بعضی از این سوال‌ها به شرح زیر است:

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد می‌کنید؟
  • آیا این مطلب اطلاعات تخصصی ارائه می‌دهد یا ارزش محتوایی ندارد؟
  • آیا اطلاعات کارت بانکی خود را به این وب‌سایت می‌دهید؟
  • آیا داروهای تجویز شده توسط این وب‌سایت را به کودک خود می‌دهید؟
  • آیا موضوع محتواهای سایت بر اساس نیاز مخاطبان انتخاب شده است یا رنکینگ بهتر در موتورهای جستجو؟

در نتیجه پاسخ‌های انسانی را در برابر سیگنال‌های مختلف ماشینی قرار دادند تا بتوانند الگوریتم پاندای گوگل را طراحی کنند. اگرچه اطلاعات دقیقی درباره مراحل طراحی این الگوریتم وجود ندارد اما بسیاری از متخصصان سئو بر این باور هستند که الگوریتم یادگیری ماشینی نیز برای تعیین میزان کیفیت محتواها به‌کار رفته است.

 الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندای گوگل روی چه مولفه‌هایی حساس است؟

این الگوریتم بعد از رونمایی تعدادی از مشکلات رایج و اساسی در صفحه نتایج جستجوی گوگل را هدف قرار دارد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را شرح می‌دهیم.

محتواهای کوتاه

صفحه‌هایی که اطلاعات مفید، مرتبط یا برجسته‌ای نداشتند، اولین هدف الگوریتم گوگل پاندا بودند. به‌عنوان مثال در گذشته سایت‌هایی وجود داشت که در هر صفحه آن نام یک بیماری برده شده بود و درباره آن تنها یک یا دو جمله شرح نوشته شده بود. این صفحه‌ها اطلاعات مفیدی ارائه نمی‌دادند و منابع معتبری نداشتند. به‌همین علت از نتایج جستجو حذف شدند.

محتواهای کپی شده

اگر در وب‌سایت خود از محتواهای سایر سایت‌ها استفاده کنید، الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda) آن را شناسایی می‌کند. این موضوع تنها شامل محتواهای کپی شده از سایر سایت‌ها نیست. اگر در صفحه‌های مختلف وب‌سایت خود از محتوای تکراری استفاده کنید، گوگل آن‌ها را نمایش نخواهد داد.

به‌عنوان مثال ممکن است شرکت خدماتی پاک‌سازی شومینه که به تمام کشور خدمات می‌دهد، ده صفحه با محتوای مشابه داشته باشد و تنها نام شهرها را تغییر دهد. این امر به ضرر وب‌سایت خواهد بود. بنابراین برای این‌که در دام الگوریتم پاندا نیافتید، باید برای هر صفحه خود محتواهای غیرتکراری و منحصر به‌فرد درست کنید.

محتوای بی‌کیفیت

وب‌سایت‌هایی که اطلاعات سطحی ارائه می‌دهند و نسبت به سایر صفحه‌ها محتوای ارزشمندی برای کاربران ندارند، مورد هدف گوگل پاندا قرار می‌گیرند.

محتوای غیرمعتبر

اگر منابع محتوا غیرمعتبر باشند و توسط موتور جستجو یا مردم قابل اعتماد نباشند، الگوریتم پاندای گوگل آن را شناسایی خواهد کرد. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر می‌خواهید سایت شما غیرمعتبر شناسایی نشود، باید به‌شکلی روی آن کار کنید که کاربران حاضر باشند حتی اطلاعات شماره کارت خود را به سایت شما بدهند.

مزرعه محتوا

بعضی از وب‌سایت‌ها تعداد زیادی نویسنده استخدام می‌کنند تا درباره موضوع‌های مختلف رایج در گوگل محتوا بنویسند. این صفحه‌ها عموما ارزش محتوایی ندارند و تنها با کلمه‌های کلیدی پر شده‌اند.

علاوه بر این چنین وب‌سایت‌هایی موضوع واحد ندارند و در تمام حوزه‌ها محتوا می‌نویسند تا کاربران مختلف را به صفحه خود بکشانند و با تبلیغات درآمدزایی کنند.

صفحه‌های تبلیغاتی

سایت‌هایی که بیشتر حجم صفحه خود را با بنرهای تبلیغاتی پر می‌کنند و جای کمی برای محتوای مفید می‌گذارند، مورد هدف الگوریتم پاندای گوگل قرار می‌گیرند. علاوه بر این گاهی صفحه‌ها محتوای کمی تولید می‌کنند و کلمه به کلمه آن را به سایت‌های خدماتی لینک می‌دهند. به عبارتی حجم زیادی از محتوا را به افیلیت مارکتینگ می‌پردازند. چنین صفحه‌ها بی‌کیفیت شناسایی می‌شوند و در رنکینگ گوگل افت خواهند کرد.

وب‌سایت‌های بلاک شده

همان‌طور که متوجه شدید، الگوریتم پاندا در گوگل بر اساس دیدگاه کاربران نسبت به وب‌سایت‌ها طراحی شده است. بنابراین اگر کاربران سایتی را بلاک کنند، این الگوریتم بررسی‌های شدیدتری روی آن انجام می‌دهد و آن را از نتایج حذفش می‌کند.

محتواهای غیرمرتبط با واژه جستجو

صفحه‌هایی که با کلمه‌های کلیدی اشتباه پر شده باشند و محتوای آن‌ها نتواند پاسخ کاربران را بدهد، در این دسته قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال ممکن است تایتل صفحه چنین باشد:

  • کد تخفیف خرید لپ تاپ ایسوس

اما هنگامی که وارد آن می‌شوید هیچ کد تخفیفی در آن وجود ندارد یا با تبلیغات فروشگاه‌های لپ تاپ پر شده باشد. اگر کاربران پاسخ یا نیاز خود را در صفحه‌ای پیدا نکنند، پاندا آن را تشخیص می‌دهد.

چگونه تاثیر الگوریتم گوگل پاندا را روی سایت خود تشخیص دهیم؟

اولین نشانه از جریمه پاندا روی وب‌سایت کاهش شدید و ناگهانی ترافیک آن در تاریخ رونمایی از الگوریتم است. البته نمی‌توان با اطمینان کامل کاهش ترافیک را نشانه‌ای از پاندا دانست، زیرا عوامل مختلفی روی ترافیک سایت تاثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال ممکن است به‌طور ناگهانی رقبای شما پیشرفت کنند و باعث کاهش رنکینگ سایت در گوگل شوند. علاوه بر این نیازهای مقطعی (افزایش فروش پالتو در زمستان) می‌تواند روی رنکینگ به‌صورت موقت تاثیر بگذارد.

بنابراین اگر نمی‌دانید ترافیک شما توسط پاندا کاهش پیدا کرده است یا عوامل دیگر روی آن تاثیر داشته‌اند، آزمایش‌های زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا در سایت خود به دنبال مولفه‌های حساس پاندا که در بالا ذکر شد، بگردید. در صورتی که شامل جریمه پاندا یا سایر الگوریتم‌های گوگل بودید، باید به دنبال اصلاح صفحه‌های خود باشید.
  2. اگر خطا پیدا نکردید، مطمئن شوید که سایت شما همچنان ایندکس شده است. اگر چنین نبود مورد جریمه الگوریتم پاندای گوگل قرار گرفته‌اید و باید به Google Search Console درخواست تجدید نظر دهید.
  3. در صورت نداشتن مشکل ایندکس، بهتر است مطمئن شوید سایت شما همچنان با اسم دامنه یا برند در نتایج جستجو به نمایش در می‌آید. در غیر این صورت باید مرحله 2 را تکرار کنید و درخواست تجدید نظر دهید.
  4. در نهایت آخرین آزمایش جستجوی 5-6 تا از عبارات منحصر به‌فردی است که در سایت خود استفاده کرده بودید و با آن‌ها در رنکینگ عملکرد خوبی داشتید. اگر در 10-20 لینک ابتدایی گوگل نبود به این معنی است که مورد جریمه گوگل پاندا قرار گرفته‌اید.

در صورتی که تمام آزمایش‌های بالا موفقیت آمیز بود و خطایی پیدا نکردید، نگران نباشید. الگوریتم پاندای گوگل شما را مورد هدف قرار نداده است. احتمالا رنکینگ خود را به خاطر رقبا از دست داده‌اید. در این صورت بهتر است محتواهای مفید بیشتری بنویسید و روش‌های سئو سایت را بازبینی کنید.

الگوریتم گوگل پاندا

چگونه از جریمه‌های الگوریتم پاندای گوگل نجات پیدا کنم؟

الگوریتم پاندا در گوگل از آن دسته تحول‌هایی است که حتی حرفه‌ای‌ترین کارشناسان سئو نیز نجات پیدا کردن از آن را کاری بسیار دشوار می‌دانند. اما همان‌طور که می‌دانید این الگوریتم را برپایه کیفیت سایت و محتوا طراحی کرده‌اند. بنابراین اولین قدم برای نجات دادن سایت از الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda)، بهبود کیفیت صفحه‌ها و محتواها براساس معیارهای سئو است. برای این منظور می‌توانید از موارد زیر شروع کنید:

  • به کار نبردن ترفندهای مزرعه محتوا
  • بازبینی محتواهای سایت و بررسی میزان کیفیت، کارآمدی، مفید بودن، اعتبار و قابل اعتماد بودن آن‌ها
  • بررسی نسبت محتوا به تبلیغات و لینک‌های افیلیت و اطمینان از تعداد زیاد آن‌ها در صفحه‌ها
  • اطمینان از تطابق صفحه‌ها با نیاز کاربران
  • حذف یا بازنویسی محتواهای کپی
  • بررسی و ویرایش دقیق محتوای تولید شده توسط کاربران و اطمینان از منحصر به‌فرد، بدون خطا و مفید بودن آن‌ها برای خوانندگان

در مجموع اگر وب‌سایت شما دارای محتواهای با کیفیت و معتبر است، نگرانی از بابت الگوریتم پاندای گوگل نخواهید داشت. بهترین راه برای جلوگیری از جریمه‌های الگوریتم‌های گوگل این است که در حوزه کاری خود به‌عنوان منبعی معتبر شناسایی شوید. برای این کار نیز میانبری وجود ندارد و تنها با تولید محتواهای اصیل و تخصصی در حوزه حرفه‌ای خود می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 معرفی شد و هدف آن کاهش رتبه سایت‌هایی بود که با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های تقلبی قصد داشتند رتبه سایت و محتواهای خود را بهبود بخشند. این الگوریتم با بررسی عواملی چون لینک‌های داخلی و خارجی و کلمات کلیدی یک سایت به آن‌ها رتبه می‌دهد و یا جریمه می‌کند. در نهایت باید گفت هر دو الگوریتم پاندا و پنگوئن جهت بهبود نتایج جستجو ایجاد شده‌اند تا کاربران بتوانند به راحتی محتوای مفید و کاربردی را پیدا کنند.

سخن نهایی

تمام الگوریتم‌ها و آپدیت‌های گوگل در جهت بهبود نتایج جستجو و برای تامین نیاز کاربران طراحی و اجرا شده‌اند تا ما بتوانیم در کمترین زمان به نیاز خود از جستجو در گوگل پاسخ دهیم. حال که سال 2022 است و طراحی الگوریتم پاندای گوگل بیش از 10 سال می‌گذرد، نباید فراموش کنیم که تاثیر آن همچنان برقرار است. بنابراین از به کار بردن ترفندهای کلاه سیاه و لینک‌های اسپم بپرهیزید.

اگر محتواهای با کیفیت و مفید برای کاربران تولید کنید و در کنار آن ترفندهای سئو گوگل را انجام دهید، نتیجه دلخواه را خواهید گرفت. فراموش نکنید تنها راه دور زدن الگوریتم پاندا در گوگل (change to Google's search results ranking algorithm)، در نظر گرفتن نیاز کاربران و ایجاد ارزش در آن راستا است.

محتواهای زیر شاید برای شما مفید باشد:

الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم مگس‌خوار گوگل

 

دریا بهرامی- نویسنده

787
A
A