تفاوت کنترل پنل مدیریت هاست سی پنل و دایرکت ادمین

تفاوت کنترل پنل مدیریت هاست سی پنل و دایرکت ادمین
تفاوت کنترل پنل مدیریت هاست سی پنل و دایرکت ادمین
8 ماه پیش

 

کنترل پنل چیست؟ ما از کدام یک از کنترل پنل‌ها باید استفاده کنیم؟‌ مزایا و معایب یک کنترل پنل خوب چیست؟ آیا انتخاب یک کنترل پنل خاص برای ما هزینه‌های اضافی در بر دارد؟ همه اینها و سوالات دیگر ذهن کسی را که قصد خرید هاست را دارد مشغول می‌کند.

هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند. شاید این ضرب‌المثل را خیلی از شما‌ها شنیده‌اید و جالب است بدانید که در مورد کنترل پنل‌های هاست هم این ضرب‌المثل صدق می‌کند و هر کنترل پنل ویژگی‌های خاص خودش را دارد و برای سیستم عامل مشخصی نوشته شده است.

تیم آذرآنلاین قصد دارد در این مقاله به شما بگوید که اصلا کنترل پنل چیست؟‌ چه کنترل پنل‌هایی وجود دارد و تفاوت اساسی بین این کنترل پنل‌ها کدام است و شما را در انتخاب یک کنترل پنل خوب یاری نماید.

اگر در زمینه هاستینگ فعالیت داشته باشید اسامی انواع کنترل پنل‌ها مانند: سی پنل (Cpanel)، دایرکت ادمین(DirectAdmin) و پلسک (Plesk)‌ فراوان به گوش شما خورده است. تمامی این کنترل پنل‌ها با اسامی متفاوتی که دارند یک کاربرد دارند و آن هم این است که به شما این اجازه را می‌دهند تا هاست خود را مدیریت کنید.

در حقیقت کنترل پنل یک رابط گرافیکی است که شما توسط مرورگر سیستم خود به آن متصل می‌شوید و هاست خود را توسط آن مدیریت می‌کنید. این مدیریت شامل تمامی کارهایی است که یک مدیر وب سایت نیاز دارد با هاست خود انجام دهد.

برای نمونه یک مدیر وب سایت نیاز دارد اعمال زیر را روی وب سایت خود انجام دهد.

  • مدیریت انواع حساب‌های کاربری موجود بر روی هاست
  • ساخت انواع دیتابیس و حذف اضافه کردن آنها
  • مدیریت فایل‌های موجود بر روی سرور
  • مشاهده لاگ‌های سرور و مدیریت خطاها و اخطارهای سرور توسط آن
  • ایجاد حساب اف تی پی و مدیریت آن
  • مشاهده و مدیریت میزان استفاده از منابع سرور مانند میزان استفاده از هارد دیسک، سی پی یو، رم و ...
  • ایجاد دامین و ساب دامین و مدیریت آنها

موارد ذکر شده بعضی از کارهایی است که مدیر یک وب سایت با هاست خود انجام می‌دهد.

انتخاب کنترل پنل شما به میزان زیادی وابسته به سیستم عامل انتخابی شما است. در کل دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس برای مدیریت هاستینگ‌ها وجود دارد. و هر یک از این سیستم عامل‌ها کنترل پنل‌های خاص خود را دارا هستند.

هاست ویندوز و انواع کنترل پنل آن

برای سیستم عامل ویندوز انواع کنترل پنل‌ها وجود دارد که ما به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

کنترل پنل پلسک (‌ Plesk): یکی از پر استفاده‌ترین انواع کنترل پنل است. هر چند این کنترل پنل بر روی سیستم عامل لینوکس هم وجود دارد، ولی اغلب مورد استفاده این کنترل پنل بر روی سیستم عامل‌های ویندوز است. این کنترل پنل به علت سادگی و کاربر پسند بودن آن در ایران نیز بسیار رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنترل پنل هلم (Helm): این کنترل پنل از دیگر کنترل پنل‌های سیستم عامل ویندوزی است و شما می‌توانید به وسیله آن به راحتی چند سرور را مدیریت کنید. هر چند این کنترل پنل کامل‌ترین نوع خود است ولی در ایران بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنترل پنل وب سایت پنل (‌ Websitepanel): وب سایت پنل از دیگر کنترل پنل‌های ویندوزی است که از امکانات خوبی برخوردار است و متعلق به سیستم عامل ویندوز است.

هاست لینوکس و انواع کنترل پنل‌های آن

هاست لینوکس با امنیت بالاتر و پایداری بیشتر دارای کنترل پنل‌های زیادی است که چند نمونه از معروف‌ترین آنها را اینجا معرفی می‌کنیم.

کنترل پنل سی پنل (cPanel):‌ رایج ترین،‌ قوی ترین،‌ و بهترین کنترل پنل موجود برای سیستم عامل لینوکس کنترل پنل سی پنل است. هر چند این کنترل پنل بر روی هاست ویندوز نیز قابل راه اندازی است، ولی نصب آن بر روی این سیستم عامل بسیار کم رواج دارد و اصلا توصیه نمی‌شود و بیشتر به عنوان کنترل پنل تخصصی سیستم عامل لینوکس شناخته می‌شود.

کنترل پنل دایرکت ادمین (Directadmin): این کنترل پنل هم با این وجود که بیشتر بر روی سیستم عامل لینوکس راه اندازی می‌شود. قابلیت راه اندازی بر روی سیستم عامل ویندوز را نیز دارا است. این کنترل پنل نیز بسیار معروف است و دارای محیط کاربری ساده است.  و سبک بودن این کنترل پنل از دیگر ویژگی‌های بارز این کنترل پنل است.

کنترل پنل دایرکت ادمین  

همه چیز در مورد کنترل پنل سی پنل (cPanel)

این کنترل پنل در یک شرکت خصوصی در تگزاس ایالات متحده ساخته شد. سازنده این پنل جان نیک کستون (John Nick Koston) برای یک شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ این کنترل پنل را طراحی کرد.

این کنترل پنل امکان مدیریت تمامی هاست‌های مبتنی بر ویندوز و لینوکس را به ما ارائه می‌کند. کاربران توسط یک مرورگر وب به صفحه این کنترل پنل وصل شده و از آن استفاده می‌کنند. این کنترل پنل که از محبوب‌ترین کنترل پنل‌های موجود است امکانات وسیعی را برای ما فراهم می‌سازد. مثلاً شما می‌توانید ایمیل‌ها، بانک‌های اطلاعاتی،‌ دامین‌ها و خیلی از موارد دیگر سرور خود را توسط این پنل مدیریت کنید.

این کنترل پنل قدرتمند توسط تیم بسیار قوی پشتیبانی می‌شود و شما از بابت پشتیبانی‌های لازم و بروزرسانی‌ها هیچ نگرانی نخواهید داشت. این کنترل پنل با زمان برنامه نویسی perl ارائه شده است.

رابط کاربری ساده و کاربر پسند آن باعث شده است که افراد زیادی جذب آن شده و به عنوان محبوب‌ترین و مشهورترین پنل‌های مورد استفاده شناخته شود. البته در کنار سادگی این کنترل پنل ورژن‌های مختلف حرفه‌ای دیگری نیز دارد که کاربران حرفه ای می‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال مدیریت همزمان چند سرور از ویژگی‌های اصلی نسخه حرفه ای این کنترل پنل است.

امکانات سی پنل Cpanel

یک علت محبوبیت سی پنل داشتن امکانات فراوان آن است که کاربر می‌تواند تمامی عملیات مورد نیازخود بر روی هاست را انجام دهد.

در بخش تنظیمات مربوط به ایمیل شما می‌توانید یک حساب جدید ایمیل ساخته و همچنین پاسخگوی خودکار به ایمیل‌ها را نیز بسازید. شما به تمامی امکانات مورد نیاز برای تنظیمات ایمیل در اینجا دسترسی دارید. همه این تنظیمات با چند کلیک ساده به راحتی قابل انجام است.

تنظیمات مربوط به دامنه domain

در اینجا شما می‌توانید دامنه خود را تعریف کرده آن را تنظیم کنید. همچنین redirect دامین خود را بسازید (‌در صورت وارد کردن یک آدرس دامنه سایت دیگری با دامنه دیگری باز شود )

تنظیمات مربوط به دیتابیس database

در این بخش با امکانات ارائه شده در سی پنل پایگاه‌های داده خود را کم یا زیاد کنید و تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید. همچنین شما به گزینه phpmyadmin دسترسی خواهید داشت. رابط کاربری ساده این محیط مدیریت تمامی این مسائل را به شما ارائه می‌دهد.

بکاپ گیری backup

یکی از گزینه‌هایی که بسیار مورد استفاده مدیران وب سایت‌ها است، بحث مربوط به بکاپ گیری است. سی پنل این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد. این گزینه که در قسمت فایل قرار دارد به شما این امکان را می‌دهد که از تمامی هاست خود به هر شکلی که مایل هستید بکاپ بگیرید.

در صورت نیاز شما می‌توانید از تمامی هاست خود بکاپ گرفته و آن را به صورت یک فایل یکپارچه به هاست جدید منتقل کنید و در هاست جدید از آن استفاده نمایید. مخصوصا اگر هاست جدیدی که قصد عزیمت به آن را دارید هم سی پنل باشد این کار برای شما بسیار کاربردی و آسان خواهد بود.

تنظیمات اف تی پی FTP

از دیگر گزینه‌هایی که شما در قسمت مدیریت فایل به آن دسترسی دارید بحث ساخت اکانت اف تی پی است که برای مدیران وب سایت‌ها بسیار کربردی نیز است. شما همچنین می‌توانید اکانت‌های ساخته شده از قبل را نیز در این قسمت مدیریت کنید.

قسمت نرم افزارها software

شما در سی پنل قادر هستید به راحتی نرم افزارهای مورد نیاز خود را نصب کنید. و در موارد لازم نیز حتی ورژن مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای نمونه نصب نرم‌افزار PHP و انتخاب ورژن آن یکی از گزینه‌های کاربردی است که مدیران وب سایت ممکن است به آن نیازمند شوند.

و از امکانات دیگر سی پنل داشتن قسمتی مجزا برای خطاهای سیستم است که شما می‌توانید با داشتن این گزینه‌ها ضمن برطرف کردن خطاهای سیستم خود به توسعه کدهای خود کمک فراوانی کنید.

مدیریت ساده منابع سرور با استفاده از سی پنل

یکی دیگر از دغدغه‌های مدیران وب سایت‌ها این است که بدانند چقدر از منابع موجود سرور مجازی خود استفاده کرده‌اند. از جمله این منابع می‌توان به میزان استفاده از هارد، پهنای باند، اکانت‌های ایمیل و اف تی پی و تعداد پایگاه‌داده استفاده شده اشاره نمود. در سی پنل شما قادر خواهید بود به سادگی تمامی این موارد را به خوبی مدیریت کنید.

البته در صورتی که شما وقت کافی ندارید که به این مسئله رسیدگی کنید، در صورتی که هر یک از این گزینه‌ها از حد مشخصی بیشتر شود سی پنل برای شما اخطاریه‌ای به ایمیل‌تان ارسال خواهد کرد.

یکی دیگر از امکانات ویژه سی پنل استفاده از پلاگین‌های متعدد است که به خوبی شما را برای کارهای پیچیده کمک می‌کند. البته بعضی از این پلاگین‌ها به صورت پیش فرض بر روی سی پنل قرار دارد و بعضی دیگر باید توسط خود شما اضافه گردد.

مدیریت منابع سرور با استفاده از سی پنل

کنترل پنل دایرکت ادمین directadmin

یکی دیگر از پنل‌های پر استفاده و محبوب هاست‌های لینوکس کنترل پنل دایرکت ادمین است که یک ویژگی بارزی که در این کنترل پنل وجود دارد. عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر استفاده از این کنترل پنل است و مدیران وب سایت‌ها کمتر دچار مشکل خواهند شد.

در این قسمت ما معرفی مفصلی بر گزینه‌های مختلف این کنترل پنل خواهیم داشت و در آخر تفاوت‌های اساسی دایرکت ادمین با سی پنل را برای شما شرح خواهیم داد.

اولین بخش که در دایرکت ادمین به چشم می‌خورد قسمت دسترسی سریع این کنترل پنل است که گزینه‌های زیر را دارد.

گزینه home شما را در هر جایی از کنترل پنل خود که باشید به صفحه اول پنل راهنمایی می کند و گزینه webmail دسترسی شما به ایمیل‌هایتان را فراهم می‌کند. با گزینه password شما قادر خواهید بود پسورد دایرکت ادمین خود را تغییر دهید، مخصوصا در زمانی که پسورد اولیه بر اساس پسوردهای رندم پیشنهادی انتخاب شده باشد. در اولین قدم تغییر پسورد الزامی می‌شود. گزینه help برای راهنمایی و گزینه log out برای خروج نیز در این ناحیه قرار دارد .

 قسمت your account

از قسمت‌های مهمی که در اینجا قرار دارد قسمت مدیریت دامنه‌های سایت است که از گزینه domain setup قابل دسترس است حذف و اضافه کردن دامنه جدید به راحتی از این قسمت قابل انجام است. سابقه ورود به کنترل پنل تغییر پسورد دایرکت ادمین و دسترسی به ماژول‌هایی که بر روی سایت نصب شده است نیز در این قسمت قرار دارد.

از گزینه‌های مهم دیگری که در این قسمت قرار دارد گزینه‌های مربوط به بکاپ گیری، مدیریت حساب های اف تی پی، مدیریت دیتابیس‌ها است که هر کدام تمامی نیازهای یک مدیر وب سایت را برطرف می‌کند.

و مه‌مترین گزینه‌ای که در این قسمت قرار دارد بخش فایل منیجر این پنل است که شما با استفاده از آن می‌توانید تمامی فایل‌های هاست خود را مدیریت کنید که این فایل‌ها شامل تمامی کدهای نوشته شده، عکس‌ها، فیلم‌ها،‌ و … است.

بخش مدیریت ایمیل Email management:

این قسمت تمامی امکانات مورد نیاز برای ایمیل را برای شما ارائه می‌کند. بعضی از گزینه های مورد استفاده می‌توان به این موارد اشاره کرد: قسمت ساخت، حذف و مدیریت ایمیل‌ها، ساخت فورواردر (forwarder)،‌ ساخت پاسخگوی اتوماتیک، ساخت فیلتر های مختلف برای اسپم و … ، و گزینه‌های فراوان دیگری نیز وجود دارد که مدیر وب سایت می‌تواند به صورت کامل بر قسمت ایمیل‌های خود مدیریت کند.

بخش Advance Features:

در این قسمت گزینه‌های پیشرفته کنترل پنل قرار دارد که از مهم‌ترین این گزینه‌ها می‌توان به php my admin که برای ویرایش جداول و دیتابیس‌ها استفاده می‌شود اشاره کرد. انجام ریدایرکت سایت نیز از این قسمت انجام می‌شود.

بخش پیام های سیستم

با کلیک بر روی این گزینه شما با مرکز پشتیبانی دایرکت ادمین متصل می‌شوید و از این طریق می‌توانید با مرکز دایرکت ادمین ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را حل نمایید.

بین سی پنل و دایرکت ادمین کدام بهتر است؟

بعد از معرفی دو کنترل پنل برای اینکه به جمع بندی رسیده باشیم که کدام یک از این دو بهتر است، ذکر چند نکته به صورت خلاصه‌وار مفید می‌باشد.

 اگر مبتدی هستید سعی کنید از سی پنل استفاده کنید. به خاطر اینکه هم رایج‌تر است و هم آموزش‌های بیشتری در ارتباط با آن وجود دارد. در ضمن از رابط گرافیکی بالایی برخوردار است. ولی در صورت که حرفه ای هستید دایرکت ادمین هم گزینه مناسبی است فقط تفاوت اساسی که دارد در دایرکت ادمین بعضی از دستورات فقط از طریق خط فرمان قابل دسترس است.

از لحاظ قیمت سی پنل قیمت بالاتری نسبت به دایرکت ادمین دارد و در مواقع تحریم شما احتمال اینکه به خاطر مسائل لایسنس با مشکل روبرو شوید وجود دارد. ولی تحریم روی دایرکت ادمین هیچ تاثیری ندارد. البته در ارتباط با قیمت هنگام خرید ماژول‌های اضافه در دایرکت ادمین شما باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید.

از لحاظ سرعت، دایرکت ادمین از سرعت بالاتری برخوردار است آن هم به خاطر این است که از رابط گرافیکی ضعیف تری نسبت به سی پنل برخوردار است ولی در عوض سی پنل با گرافیک بهتر سرعت کمتری را به کاربر ارائه می‌کند

با توجه به همه مطالب گفته شده انتخاب با شماست که کدام یک از موارد بالا برای شما کاربرد بیشتری دارد.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2201
A
A