تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس/ تفاوت ها و شباهت های این دو سرور

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس/ تفاوت ها و شباهت های این دو سرور
تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس/ تفاوت ها و شباهت های این دو سرور
1 هفته پیش

انتخاب یک سرور مجازی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نوع سیستم عاملی است که می‌توان روی آن نصب کرد. به طور معمول می‌توانید هر سیستم عامل دلخواهی را روی سرور مجازی نصب کنید اما ویندوز و لینوکس دو مورد از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌هایی هستند که در حال حاضر استفاده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس را بررسی کرده و ببینیم کدام‌ یک برای استفاده مناسب‌تر است. قبل از هر چیزی توصیه می‌کنیم محتوای سرور مجازی چیست؟ را حتما بخوانید تا با مفهموم vps آشنا شوید.

چرا انتخاب نوع سیستم عامل سرور مجازی اهمیت دارد؟

زمانی که یک سرور مجازی تهیه می‌کنید، باید یک سیستم عامل روی آن نصب کرده تا بتوانید از آن استفاده کنید. از این رو انتخاب سیستم عامل قبل از خرید سرور می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کرده و از طرفی نمی‌گذارد تا در این مسیر گمراه شوید. معمولا هر یک از این سیستم عامل‌ها طرفداران خاص خودش را داشته و هر یک دلایل بسیاری را برای انتخاب خود بیان می‌کنند. عمده این موارد به دلیل علایق شخصی است و مسلما هر فرد سعی می‌کند تا نظر دیگران را به سمت انتخاب خودش جلب کند. ما در این بخش می‌خواهیم تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس را به شکلی اصولی و مهندسی بررسی کنیم تا در نهایت بتوانید انتخاب درستی میان این دو مورد داشته باشید.

 

انتخاب یک سیستم عامل مناسب برای سرور مجازی

نباید فراموش کرد که انتخاب سیستم عامل تنها یک بخش کوچکی از مسیر کاری ما است و در نهایت باید قادر باشیم پروژه خود را به نحو احسنت روی سرور مجازی پیاده‌سازی کنیم. سیستم عامل تنها یک ابزار است که کار ما را ساده‌تر کرده و باعث می‌شود بتوانیم ارتباط بهتری با سرور برقرار کنیم. می‌توانید تمام تفاوت‌ و شباهت‌های گفته شده در ادامه را بررسی کنید اما در نهایت این شما هستید که باید با یک سیستم عامل راحت بوده و بدون دغدغه و نیاز به صرف زمان طولانی برای یادگیری نحوه کار با آن‌ها،‌ کار روی پروژه را آغاز کنید. برای بررسی کامل این مورد می‌توانید محتوای کامل بهترین سیستم عامل برای سرور چیست؟ را مطالعه کنید.

 سیستم عامل مناسب برای سرور مجازی

بررسی کنترل پنل‌های برتر

شاید بررسی تفاوت‌های کنترل پنل مهم‌ترین مورد در این لیست نباشد اما قطعا اولین چیزی است که یک کاربر آن آن مواجه شده و نباید تاثیر اولیه را دست کم گرفت. کنترل پنل محبوب سرورهای ویندوزی "کنترل پنل پلسک" نام داشته و از نظر طراحی، بسیار خوب کار شده است. برای سرورهای لینوکسی نیز" کنترل پنل سی‌پنل" بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی دارد. 

از نظر راحتی استفاده،‌ سی‌پنل در جایگاه بالاتری است اما پلسک طراحی و زیبایی بصری بهتری دارد. از این رو باید ببینید که برای شما کاربری آسان اهمیت بیشتری داشته یا ظاهری دلنشین‌تر. البته نباید از شباهت عملکردی این دو کنترل پنل گذشت و باید گفت هر دو مورد دقیقا کارهای لازم برای مدیریت سرور شما را به یک شکل انجام می‌دهند.

 

تفاوت رابط‌های کاربری ویندوز و لینوکس

اگر کاربر تازه کاری باشید، تفاوت در رابط کاربری این دو سیستم شما را متعجب خواهد کرد. ویندوز به شدت روی این موضوع کار کرده و قهرمان اصلی این قسمت است. می‌توانید در چند دقیقه به تمامی تنظیمات پی برده و آماده استفاده از آن باشید. در عوض لینوکس با دستورات مستقیم شما عمل می‌کند و بویی از رابط گرافیکی برده است. 

البته همین تفاوت باعث می‌شود که ویندوز سهم بیشتری از منابع سخت‌افزاری را مصرف کرده و در این مورد لینوکس بهینه‌تر عمل می‌کند. در مورد رابط کاربری کاملا مشخص است که برنده چه کسی است اما آیا حاضر هستید سرعت پردازش را فدای گرافیک کنید؟

 

راحتی استفاده از سرور مجازی

راحتی استفاده هنگام کار روی پروژه به دو عامل بستگی دارد. یکی "رابط گرافیکی سیستم عامل" و دیگری نحوه کار با کنترل پنل سرور. ویندوز در قسمت گرافیکی بهتر عمل کرده اما لینوکس با کنترل پنل سی‌پنل خود کار بسیاری از کاربران را آسان کرده است. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم،‌ با کمی تمرین اولیه لینوکس می‌توان برای کاربران آسان‌تر بوده و هرکس پس از مدتی به تمامی قسمت‌های آن مسلط خواهد شد.

راحتی استفاده از سرور مجازی

بررسی عملکرد سیستم عامل‌ها

"سیستم عامل لینوکس" برای استفاده روی سرورهای مجازی به طور کلی معروف‌تر بوده و دلیل عمده آن مربوط به عملکرد بهتر این برنامه روی سرور است. با توجه به اینکه دستورات به صورت متنی ارسال می‌شوند، این سسیتم عامل توانایی پردازش چندین مورد با یکدیگر را داشته و دچار افت توان نمی‌شود. از طرفی از منابع سخت‌افزاری زیادی نیز استفاده نکرده و همین موضوع سرعت کار آن را بالاتر برده است.

در مقابل سیستم عامل ویندوز به دلیل رابط گرافیکی سنگین‌تر، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد مگر اینکه بتوانید آن را به خوبی پیکربندی کنید. همچنین هنگام آپدیت برنامه‌ها نیاز به ری‌استارت بوده و همین موضوع قطعی لحظه‌ای سرور را به همراه دارد. اگر می‌خواهید عملکرد بهتری را هنگام کار با سرور تجربه کنید، یکی از توزیع‌های لینوکس، مانند اوبونتو یا دبیان، را نصب کرده و کار خود را سریعا آغاز کنید.

 

هزینه‌های اولیه و جاری سیستم عامل

یکی از معروف‌ترین ویژگی‌های لینوکس منبع‌باز بودن آن است. این برنامه به شکل رایگان در دسترس همه قرار داشته و می‌توانید خودتان به شکل دلخواهی آن را تغییر دهید. البته نسخه‌های آپدیت و آماده‌ای از لینوکس وجود دارد که با پرداخت هزینه‌ای می‌توانید خریداری کنید.

در مقابل ویندوز یکی از برنامه‌های مشهور اما پولی سرورهای مجازی است که برای فعال شدن آن نیاز به خرید لایسنس دارید. از طرفی هزینه نگهداری درایوهای لینوکس ارزان‌تر بوده و آن را برای دراز مدت به گزینه بهتری تبدیل می‌کند. به طور کلی موضوع هزینه‌های راه اندازی یک سرور مجازی بسیار مهم بوده و در این تاپیک، لینوکس گزینه بسیار بهتری نسبت به ویندوز است.

 

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس از نظر پشتیبانی فنی

این دو سیستم عامل به دو شکل کاملا متفاوت پشتیبانی می‌شوند. ویندوز دارای یک تیم کامل بین‌المللی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به این سیستم بوده و تنها خود مایکروسافت می‌تواند این خدمات را به شما ارائه دهد. به همین دلیل این خدمات شامل هزینه‌های دوره‌ای بوده که باید پرداخت کنید و خودتان دسترسی خوبی به مرکز اطلاعات این سیستم عامل نخواهید داشت.

از طرفی لینوکس دارای جامعه پشتیبانی قوی و فعالی است که می‌توانند شما را راهنمایی کرده و خودتان باید سیستم را تعمیر کنید. از این جهت ممکن است افراد بسیاری نتوانند به تنهایی از پس مشکلات سرور خود بر بیایند و وجود یک تیم پشتیبانی برای ویندوز به نظر حرفه‌ای‌تر می‌آید. در این خصوص بهتر است خودتان تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید خودتان مشکلات را برطرف کرده و یا می‌خواهید سازمانی این کار را برای شما انجام دهد.

 

شیوه دسترسی به vps

برای اینکه بتوانید به سرور خود دسترسی داشته و تبادلات لازم را انجام دهید، باید از تکنولوژي‌های متفاوتی بسته به سیستم عامل استفاده کرد. ویندوز و لینوکس در استفاده از FTP (پروتکل FTP چیست؟ بررسی مزایا و معایب پروتکل FTP) به یکدیگر شباهت داشته و هر دو در این مورد بسیار خوب عمل می‌کنند. برای همین نمی‌توان به طور قطعی بین این دو یکی را نسبت به دیگری برتر دانست. البته برخی به دلیل وجود ارتباط SSH در لینوکس، آن را بهتر دانسته و هنگام نصب سیستم عامل، لینوکس را برای داشتن دسترسی بهتر به سرور پیشنهاد می‌دهند.

 

بررسی تطابق‌پذیری سیستم عامل‌ها

در گذر زمان ممکن است احساس کنید که باید پیشرفت کرده و سرور خود را بزرگ‌تر کنید. از این رو نیازمند استفاده از سخت‌افزارهای بیشتر و از طرفی نرم‌افزارهایی هستید که بتوانند در شرایط وسیع‌تری فعالیت کنند. هر یک از سیستم‌ عامل‌های محبوب ما با این گسترش‌پذیری سازگار بوده و با کمک نرم‌افزارهای خود می‌توانند خواسته‌های شما را برآورده کنند.

ویندوز با برنامه‌هایی مانند ASP.net، MySQL و MS Access این فعالیت را انجام داده و از طرفی لینوکس نیز کار خود را با کمک Python، Java و PHP/Perl پیش می‌برد. تفاوتی که در این موارد وجود دارد این است که نرم‌افزارهای لینوکس نیز منبع‌باز بوده و برای استفاده نیازی به پرداخت هزینه ندارید اما برنامه‌های اختصاصی مایکروسافت را باید از مارکت مخصوص آن تهیه کنید.

 

تفاوت‌های امنیتی ویندوز و لینوکس

هر دو سیستم عامل از نظر امنیتی بسیار خوب عمل‌ کرده‌اند و توانسته‌اند تا اعتماد اکثر افراد را به خوب جلب کنند. با این حال به دلیل ضعف‌های امنیتی که سیستم عامل ویندوز دارد، شانس نفوذ به آن بالاتر بوده و از این رو هکرها بیشتر از همه علاقه دارند تا به این سرورها حمله کنند. از این رو اگر می‌توانید تنظیمات سرور لینوکس را انجام دهید، این سیستم عامل برای شما امن‌تر بوده و می‌توانید بیشتر به آن اعتماد کنید.

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز؛ کدام یک برنده این رقابت است؟

سعی کردیم تا اینجا از جهت‌های متفاوتی این دو سیستم عامل را با یکدیگر مقایسه کنیم اما نکته‌ای که می‌توان در نهایت متوجه شد این است که سیستم عامل ویندوز برای افرادی که تخصص بالایی در مدیریت سرور ندارند مناسب‌تر است. در مقابل سیستم عامل لینوکس کارایی بیشتری داشته و اگر بتوانید مهارت‌های خود را کمی ارتقا دهید،‌ این برنامه یار بهتری برای شما خواهد بود. بهتر است که ابتدا شرایط مورد نیاز خود را به خوبی شناخته و سپس از این دو برنامه یکی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

سرور مجازی با کدام سیستم عامل ثبات بیشتری دارد؟

سیستم عامل لینوکس قطعی کمتری داشته و دستورات بدون وقفه اجرا می‌شوند.

کاربران بیشتر از همه کدام سیستم عامل را ترجیح می‌دهند؟

به دلیل راحتی استفاده از ویندوز، این سیستم عامل بیشتر از لینوکس مورد استقبال بوده است.

آیا سیستم عامل لینوکس هک نمی‌شود؟

این سیستم عامل نیز در خطر حملات هکرها قرار داشته و در صورت اشتباه در تنظیمات سرور احتمال هک شدن وجود دارد.

چطور می‌توان برای تبادلات مهم به سرور دسترسی پیدا کرد؟

به کمک FTP می‌توانید هم از طریق ویندوز و هم لینوکس به سرور مجازی دسترسی پیدا کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

135
A
A