تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ؟

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ؟
تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ؟
4 ماه پیش

برای عمومی‌سازی و در معرض نمایش قراردادن وب‌سایت خود، باید از یک سرور استفاده کنیم. به‌عبارت ‌دیگر سرورها می‌توانند وب‌سایت‌ها را میزبانی کنند. در استفاده از سرورها باید به عملکرد سایت، میزان توان سخت‌افزاری، هزینه و منابع توجه کرد، زیرا سرورها انواع مختلفی دارند.

برای این که بدانید سایت شما برای چه سروری مناسب است، ابتدا باید با انواع مختلف سرور و تفاوت سرور مجازی و اختصاصی آشنا شوید. همچنین باید بدانید سرور مجازی چیست تا بتوانید بر اساس نیاز خود سروری مناسب را برای میزبانی وب‌سایتتان انتخاب کنید.

سرورها در دو نوع اختصاصی و مجازی آماده میزبانی وب‌سایت‌ها هستند، اما هرکدام از این سرورها عملکرد خاص خود را دارند. با آذر آنلاین در ادامه مطلب همراه باشید تا با هر دو نوع سرور ذکر شده بیشتر آشنا شویم و ببینیم تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست .

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

برای بررسی تفاوت میان سرور اختصاصی و سرور مجازی ابتدا باید انواع آن‌ها را بدانیم. انواع سرورها بسته به نوع عملکرد و میزان دسترسی به منابع و همچنین نیاز کاربر به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی، برخلاف سرور مجازی تمامی امکانات و قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سایر کاربران منابع سرور را به اشتراک نمی‌گذارند، اما تمام منابع روی سرور به‌طور کامل در دسترس کاربران است.

اصلی‌ترین و آشکارترین فرق بین سرور مجازی و اختصاصی در میزان دسترسی و نحوه مدیریت منابع نرم‌افزار سرور است که در هر دو سرور یکسان بوده اما میزان دسترسی‌ها و نحوه مدیریت منابع سخت‌افزاری سرورهای اختصاصی، بسیار بیشتر از سرورهای مجازی هستند.

هیچ محدودیتی برای استفاده از منابع سخت‌افزاری در سرورهای اختصاصی دیده نمی‌شود و کاربران می‌توانند به اندازه توان پردازشی سخت‌افزار استفاده کنند.

میزان دسترسی و مدیریت منابع نرم‌افزاری در سرورهای مجازی و اختصاصی یکسان هستند اما میزان دسترسی به منابع سخت‌افزاری در سرورهای اختصاصی بسیار بیشتر و گسترده‌تر از سرورهای مجازی است.

سرور مجازی

برای توضیح ساده‌تر و درک بهتر عملکرد سرور مجازی، آن را با یک واحد مستقل در مجتمعی مسکونی بزرگ و مجلل مقایسه می‌کنیم. در این حالت، سرور مجازی به‌عنوان یک واحد مستقل و مجهز به تمام امکانات مجتمع بزرگ شناخته می‌شود.

کسانی که در یک واحد مستقل زندگی می‌کنند، تمام امکانات و تجهیزات سایر قسمت‌های مجتمع را در واحد مستقل خود نیز دارند. اما برای رفت‌وآمد و استفاده از آسانسور و سایر موارد مشابه که به‌صورت اشتراکی قابل ‌استفاده هستند، ملزم به رعایت قوانین و مقررات مشخصی هستند.

بسیاری از مردم به سرور مجازی، به چشم یک سرور اشتراکی می‌نگرند و تا زمانی که از قوانین آن پیروی می‌کنند، توانایی استفاده از آن را به همراه دیگران خواهند داشت.

در سرور مجازی برخلاف هاست اشتراکی که سرور از طریق پنل مدیریت ادمین اداره می‌شود، کاربران مستقیما به خود سرور دسترسی دارند و می‌توانند به‌راحتی آن را مدیریت کنند.

در سرورهای مجازی، کاربران می‌توانند تمام تنظیمات نرم‌افزار سرور را به‌طور کامل و از راه دور انجام دهند، نصب و راه‌اندازی و همچنین آن را سفارشی‌سازی کنند.

هاست اشتراکی

این نوع سرور مانند خوابگاهی است که در آن تعدادی از افراد به‌طور همزمان در یک مکان زندگی می‌کنند. این تعداد بسته به ظرفیت خوابگاه متفاوت است. در این نوع هاست سروری وجود دارد که بین همه افراد به اشتراک گذاشته شده است و تمام این افراد با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.

مدیریت سرور و منابع از طریق پنل مدیریت انجام می‌شود و کاربر برای مدیریت آن دسترسی مستقیمی به سرور ندارد. این نوع سرور نسبت به سایر سرورها محدودیت‌های بسیار بیشتری دارد اما هزینه مناسب و پایین آن، مزیتی است که بسیاری از کاربران را به خود جذب می‌کند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت سرورهای اختصاصی تمام منابع را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و همچنین کاربران همگی با یکدیگر از قابلیت‌های سرور بهره نمی‌برند.

دسترسی به منابع نرم‌افزاری در هر دو نوع سرور اختصاصی و مجازی یکسان است. از طرفی امکان مدیریت سرور و اعمال تنظیمات از راه دور روی سرورهای مجازی و اختصاصی وجود دارد.

در رابطه ‌با عملکرد سرور مجازی نیز می‌توان گفت تقریبا مشابه میزبانی مشترک است که منابع را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارد.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ؟

سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی از نظر هزینه متفاوت هستند. هزینه برای سرور مجازی به دلیل اشتراک‌گذاری با سایر کاربران ارزان‌تر از سرور اختصاصی تمام می‌شود که در آن تمام امکانات تنها به یک کاربر اختصاص داده شده است.

فرق بین سرور مجازی و اختصاصی در منابع نیز دیده می‌شود. سرورهای اختصاصی منابع زیادی دارند. همان‌طور که گفته شد، کمبود منابع در سرور اختصاصی بی‌معنا است اما در سرور مجازی منابع چندانی وجود ندارد. این منابع شامل برق، کارت شبکه و دیگر موارد مشابه هستند.

سرورهای مجازی انعطاف بیشتری دارند و در صورت بروز مشکل و اختلال می‌توانیم آن‌ها را به‌راحتی به سروری دیگر انتقال دهیم. اما سرورهای اختصاصی در صورت بروز مشکل، قابلیت انتقال سریع به دیگر سرورها را ندارند.

سرورهای اختصاصی منابع سخت‌افزاری و قدرت بسیار بالاتری نسبت به سرورهای مجازی دارند. زیرا منابعی مانند پردازنده، فضای ذخیره‌سازی، حافظه اصلی و دیگر موارد در سرورهای اختصاصی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

دیگر تفاوت سرور مجازی و اختصاصی را می‌توان پهنای باند دانست. پهنای باند سرورهای اختصاصی بسیار بیشتر و گسترده‌تر از پهنای باند ارائه شده در سرورهای مجازی است.

سرورهای اختصاصی از امنیت بالایی برخوردار هستند، چون سایر کاربران به آن دسترسی ندارند و منابع با دیگر افراد به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

سرورهای اختصاصی این قابلیت را دارند که به ماشین‌های مجازی کوچک‌تر تقسیم شوند که هر کدام می‌توانند عملکرد متفاوتی داشته باشند. درصورتی‌که این امکان در سرورهای مجازی وجود ندارد.

سیستم‌عامل‌های مختلفی که روی سرورهای مجازی قابلیت نصب دارند محدود هستند اما هر نوع و نسخه‌ای از سیستم‌عامل‌ها را می‌توان روی سرورهای اختصاصی نصب کرد.

بر اساس آمارها می‌توان گفت سرورهای اختصاصی از قدرت، امکانات و تجهیزات بالایی بهره می‌برند اما سرورهای مجازی به دلیل هزینه کم و امکانات نسبتا خود میان مصرف‌کنندگان محبوبیت بیشتری دارند.

در استفاده از سرورهای مجازی مسئولیت نگهداری و مراقبت از منابع سخت‌افزاری بر عهده شما نیست و فرد ارائه‌دهنده سرور این وظیفه را بر عهده دارد.

سرورهای مجازی برای سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی و همچنین کسانی که می‌خواهند بعضی ماژول‌ها و برنامه‌ها را روی منابع سخت‌افزاری نصب کنند اما تمایلی به درگیری با کنترل و مدیریت سخت‌افزار ندارند، مناسب هستند.

از آن‌جایی که مدیریت و کنترل منابع سخت‌افزاری برعهده کاربران نیست، تنها مدیریت نرم‌افزار بر عهده کاربر خواهد بود.

ویژگی‌های خاص سرور اختصاصی در مقایسه با سرور مجازی

  • سرورهای اختصاصی به‌طور کامل در دسترس کاربران قرار دارند.
  • یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین سرورها به شمار می‌روند.
  • سرورهای اختصاصی مهم‌ترین و گسترده‌ترین سطح هاست در دنیا هستند.
  • امکان ایجاد چندین ماشین مجازی روی منابع سخت‌افزاری وجود دارد.
  • تعداد منابع در سرورهای اختصاصی بسیار زیاد هستند و هیچ کمبودی نیز دیده نمی‌شود. حتی اگر کمبودی وجود داشته باشد، قابیلت ارتقا و افزایش منابع را خواهند داشت.
  • سرورهای اختصاصی برای میزبانی، ذخیره فایل، اجرای برنامه‌های خاص و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شوند. بسیاری از سایت‌های بزرگ مانند گوگل، فیسبوک، آمازون و ... سرور اختصاصی دارند تا بتوانند نیازهای کاربران خود را به‌راحتی برطرف کنند.
  • سرورهای اختصاصی قدرت و کارایی بسیار بالایی دارند.
  • امنیت سرور اختصاصی نسبتا بالا است و تمام منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌طور کامل به کاربر اختصاص داده می‌شوند.
  • سرورهای اختصاصی عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند، زیرا امکانات آن با سایر کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.
  • سرورهای اختصاصی گزینه خوبی برای کاربرانی هستند که امنیت بالا و منابع نامحدود و انحصاری را می‌خواهند.
  • در سرورهای اختصاصی اختلالات و مشکلات کمتری به ‌واسطه استفاده نادرست کاربران پیش خواهد آمد.

کدام سرور را انتخاب کنیم؟

اگر کسب‌وکار بزرگی دارید که به فضای ذخیره‌سازی، حافظه اصلی و پردازنده‌ای پرقدرت نیاز دارد، بهتر است از سرورهای اختصاصی استفاده کنید که می‌توانند از منابع سخت‌افزاری نهایت استفاده را ببرند.

اما اگر کسب‌وکار کوچک یا سایت جمع‌وجوری دارید که ترافیک ماهیانه چندانی نیز ندارد، می‌توانید از سرورهای مجازی برای میزبانی وب‌سایت خود استفاده کنید.

سرورهای مجازی تمام ویژگی‌هایی را دارند که یک سرور اختصاصی ارائه می‌دهد. با این تفاوت که دسترسی به منابع سخت‌افزاری در سرورهای اختصاصی بسیار بیشتر است.

مزایای سرور مجازی

سرور مجازی برای کاربران معمولی مزایایی دارد که در ادامه توضیح دادیم.

1. قیمت

هزینه خرید سرورهای مجازی به‌واسطه اشتراکی بودن آن بسیار کمتر از سرور اختصاصی خواهد بود.

2. قابلیت ارتقا و افزایش منابع

یکی از مهم‌ترین فرق بین سرور مجازی و اختصاصی در قابلیت ارتقا است. فرض کنید در مدتی که از سرور مجازی استفاده می‌کردید، وب‌سایت شما رشد بسیار زیادی کرده است و به منابع بسیار بیشتری نیاز دارد.

می‌توانید منابع نرم‌افزاری موردنیاز خود را تهیه کنید و سپس آن‌ها را ارتقا و افزایش دهید. ارتقای منابع نرم‌افزاری سرور مجازی بسیار آسان و فوری است.

3. راه‌اندازی سریع

نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل روی سرور مجازی بسیار راحت و سریع خواهد بود. این عمل در کسری از ثانیه انجام می‌شود و سپس می‌توانید به‌راحتی سیستم‌عامل مورد نظر خود را روی سرور اجرا کنید.

4. گرفتن نسخه پشتیبان

شرایطی را در نظر بگیرید که سرور شما به دلیل وجود ویروس‌ها، مشکلات در سیستم‌عامل یا نرم‌افزار دچار مشکل شده است. در این حالت معمولا سیستم‌عامل را حذف و مجددا فعال می‌کنند که ممکن است اطلاعات و داده‌ها از دست بروند.

برای محافظت از اطلاعات مهم می‌توانید از این داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید و به‌راحتی تمام تغییرات موردنظر خود را روی سرور و سیستم‌عامل آن اعمال کنید.

مزایای سرور اختصاصی

این سرورها نیز مزایایی برای کاربران خود دارند که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر توضیح دادیم.

1. قدرت پردازش بسیار بالا

مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی در قدرت پردازش بوده که بسیار محسوس است. این نوع سرورها از نظر سرعت دسترسی به منابع و قدرت پردازش و بسیاری کارهای دیگر به سرور مجازی برتری دارند.

2. سرعت بیشتر

سرورهای اختصاصی از نظر سرعت در رتبه بسیار بالایی قرار دارند، زیرا لایه مجازی یا اشتراکی در آن‌ها وجود ندارد. بدین ترتیب سیستم‌عامل مستقیما روی سرور نصب می‌شود و تمام کارها و پردازش‌ها بسیار سریع خواهند بود.

3. پیکربندی و سفارشی‌سازی

در سرورهای اختصاصی کاربران می‌توانند سرور را بسته به نیاز خود پیکربندی کنند. اما محدودیت‌هایی برای استفاده از سرورهای مجازی وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال نمی‌توانیم روی آن‌ها هر نوع سیستم عاملی را پیاده‌سازی و نصب کنیم و تنها سیستم‌عامل‌های از پیش تعیین شده قابلیت نصب شدن دارند.

سرورهای اختصاصی محدودیتی در هیچ‌کدام از عملکردهای خود ندارند و کاربران می‌توانند آن را طبق سلیقه خود شخصی‌سازی کنند.

سخن نهایی

هر کدام از سرویس‌های سرور مجازی و اختصاصی مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه بسته به نیاز کاربر است. حال که فهمیدیم تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست ، می‌توانیم با آگاهی و تسلط بیشتر مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنیم. برای دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان آذرآنلاین در ارتباط باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1457
A
A