دستور حذف فایل و دایرکتوری‌ها در لینوکس

دستور حذف فایل و دایرکتوری‌ها در لینوکس
دستور حذف فایل و دایرکتوری‌ها در لینوکس
8 ماه پیش

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. کار با این سیستم عامل کمی پیچیده‌تر از سیستم عامل ویندوز است. برخلاف ویندوز که رابط کاربری آن به صورت گرافیکی است در این سیستم عامل بسیار از دستورات باید با نوشتن کد در خط فرمان آن اجرا شوند. برخی از دستوارت این سیستم عامل بسیار کاربردی‌تر هستند و هر کاربری که از لینوکس استفاده می‌کند حتماً باید آن‌ها را بلد باشد. اجرای دستورات در این سیستم عامل بسیار آسان است تنها کافی است که کد مربوط به دستورات مختلف در خط فرمان آن اجرا شود. برای هر کاری در Linux    نیاز است که خط کد آن نوشته شود.

دستور حذف دایرکتوری در لینوکس با کدهای خاصی انجام می‌شود. کاربران برای حذف فابل و دایرکتوری‌ها حتماً باید از خط کدهای درست و دقیق استفاده کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با دستورات کاربردی و مهم مانند دستور Rm، دستور کپی، حذف برنامه و دستور rmdir در لینوکس آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دستور حذف فایل در لینوکس

دستور حذف در سیستم عامل لینوکس حالت‌های مختلفی دارد. کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود از یکی از این دستورات استفاده کنند. برای این منظور نیاز است که حتماً خط کدهای گفته شده به درستی در خط فرمان این سیستم عامل نوشته شوند. لازم به ذکر است که خط فرمان (ترمینال) Linux    به بزرگ و کوچک بودن حروف بسیار حساس است. به طوری که اگر یک دستور را با حروف بزرگ و کوچک اشتباه بنویسید دستور شما به درستی اجرا نخواهد شد پس به این نکته در وارد کردن خط کدها حتماً توجه داشته باشید. برای حذف دایرکتوری در لینوکس  می‌توانید از خط کدهای زیر استفاده کنید.

rmdir foldername : از دستور rmdir در لینوکس برای حذف دایرکتوری‌ها استفاده می‌شود.

rm filename.txt : از دستور rm در لینوکس  برای حذف یک فایل می‌توانید استفاده کنید.

rm *.png : به کمک این خط کد می‌توانید تمامی فایل‌های که دارای پسوند png هستند را حذف کنید.

rm *.txt : این خط کد نیز مربوط به حذف تمامی فایل‌ها با پسوند txt است.

rm *.mp4 : با این خط کد نیز می‌توانید تمامی فایل‌ها با پسوند mp4 را حذف کنید.

rm -f foldernam : این دستور برای اجبار به پاک کردن یک فولدر یا دایرکتوری است که بدون اعلان و اطلاعی اقدام به حذف می‌نماید.

rm -v foldername : از این دستور می‌توانید برای نمایش وضعیت حذف یک فولدر استفاده کنید.

rm -i *.txt : این دستور تک‌تک فایل‌های txt را به شما نشان می‌دهد و بعد از تأیید شما آنها را حذف می‌کند.

rm -d foldername : برای حذف فولدر یا دایرکتوری‌های خالی باید از این کد استفاده کنید.

rm -r direname : از این کد برای حذف همه مسیرهای اصلی و فرعی یک دایرکتوری استفاده می‌شود.

rm -rf direname : این کد کلیه آدرس‌ها و ریشه‌های فرعی‌های را در مسیر اعلامی حذف می‌کند. به همین دلیل هنگام استفاده از آن باید خیلی مراقب باشید که اشتباهی انجام ندهید.

دستور حذف فایل در لینوکس

دستور کپی در لینوکس

علاوه بر دستور rmdir در لینوکس دستورات کاربردی دیگری مانند cp وجود دارد که از آن برای کپی یک فایل یا فولدر استفاده می‌شود. cp دستور اصلی برای کپی در همه توزیع‌های Linux    است. برای استفاده از آن باید از خط فرمان Shell استفاده شود. درست مانند دستور rm در لینوکس این دستور نیز به صورت‌های مختلفی نوشته می‌شود و کاربردهای متفاوتی دارد. فرمت اصلی این دستور به صورت cp [additional_option] source_file target_file است. برای آشنایی با کاربرد این دستور می‌توانید به مثال زیر توجه کنید.

cp my_file.txt my_file2.txt

زمانی که شما این خط کد را در خط فرمان لینوکس وارد می‌کنید در واقع برنامه فایل my_file.txt را کپی و نام فایل کپی شده را به my_file2.txt تغییر می‌دهد. لازم به ذکر است که به طور پیش‌فرض دستور cp در همان دایرکتوری‌ای اجرا می‌شود که شما مشغول کار روی آن هستید. برای کپی کردن فایل در مکان جاری حتماً باید نام فایل تغییر کند. برای اینکه بتوانید فایل کپی و اصلی را از هم تشخیص دهید می‌توانید از اعداد یا کلمات بامعنی مانند old استفاده کنید.

دستورات انتقال فایل در لینوکس | وبلاگ ایران سرور

 

برخی از دستورات اضافی cp در لینوکس عبارت است از:

v  verbose : از این دستور برای کپی و انتقال هم‌زمان چند فایل می‌توانید استفاده کنید. زمانی که تعداد فایل‌ها زیاد باشد ممکن است فرایند کپی و جای‌گذاری کمی طول بکشد.

p  preserve : با استفاده از این دستور می‌توانید ویژگی‌ها و جزئیاتی مانند تاریخ ایجاد و مجوزهای فایل اصلی را هنگام کپی کردن حفظ کنید.

f  force : این خط کد قبل از کپی فایل جدید به‌اجبار فایل قبلی را حذف می‌کند. به عبارتی مانند دستور cut در ویندوز عمل می‌کند.

i  interactive : اگر از این دستور استفاده کنید درخواستی برای تایید عمل کپی به شما ارسال می‌شود.

R recursive : این دستور تمامی فایل‌ها و زیر پوشه‌ها را در یک فولدر کپی می‌کند.

u update : با این دستور فقط در صورتی کپی انجام می‌شود که مقصد محل دیگری به‌جز مقصد اصلی فایل باشد.

 

 ساخت فولدر در لینوکس

ساخت فولدر در سیستم عامل Linux   یکی دیگر از دستورات کاربردی و مهم است که کاربران این سیستم عامل باید با آن آشنا باشند. قبل از هر چیزی باید به شما به گوییم که برای ایجاد و ساخت فولدر جدید در این سیستم عامل باید از خط فرما File manager کمک بگیرید. روش‌های زیادی برای ساخت فولدر یا دایرکتوری در این سیستم عامل لینوکس وجود دارد که کاربران آن می‌توانند از هر کدام استفاده کنند. به منظور ساخت فولدر در این سیستم عامل باید از دستور mkdir که مخفف کلمه make directory است استفاده کنید.

با این دستور می‌توان یک دایرکتوری جدید ایجاد کرد. اگر در همان مسیری که می‌خواهید دایرکتوری ایجاد کنید دایرکتوری دیگر با همان نام وجود داشته باشد با ارور مواجه خواهید شد. به کمک این دستور حتی می‌توانید چندین فولدر با یک دستور ایجاد کنید. ساختار اصلی این دستور به صورت mkdir [option] dir_name است. شما می‌توانید از این دستور به صورت‌های زیر نیز استفاده کنید. 

mkdir dir_name : از این دستور برای ایجاد یک فولدر می‌توانید استفاده کنید.

mkdir{dir1,dir2,dir3} : با این دستور می‌توانید زیر شاخه‌های بیشتری را در فهرست فعلی ایجاد کنید. لازم به ذکر است که بین نام دایرکتوری‌ها نباید از فاصله استفاده کنید.

mkdir –m777 dir_name : به کمک این دستور می‌توانید به همه کاربران امکان نوشتن، خواندن و ویرایش یک فولدر را بدهید.

mkdir –v dir_name(s) : با اطلاعات ارائه شده توسط این دستور، می‌توانید دستور mkdir را در دایرکتوری فعلی با موفقیت اجرا کنید.

 

حذف برنامه در لینوکس

علاوه بر حذف دایرکتوری در لینوکس حذف برنامه نیز بسیار پر کاربرد است. گاهی ممکن است به دلایلی لازم باشد که برنامه‌های نصب شده روی سیستم عامل رایانه را حذف کنید. از این رو نیاز است که از خط کدهای مناسب برای این کار استفاده کنید. دانستن خط کدهای مربوط به حذف برنامه برای کاربران Linux    بسیار واجب است. برای حذف برنامه در توزیع‌های مختلف لینوکس دستورات متفاوتی وجود دارد که به صورت زیر هستند.

  • در توزیع‌های ابنتو، مینت و پاپ از دستور sudo apt remove app_name برای حذف برنامه استفاده می‌شود.

  • در توزیع دبیان و کالی می‌توانید از دستور sudo apt-get remove app_name برای حذف برنامه استفاده کنید.

  • می‌توانید برای حذف برنامه در توزیع آرچ از دستور sudo pacman -R app_name استفاده کنید.

  • در توزیع فدورا لینوکس می‌توانید برنامه‌های را با دستور sudo dnf remove app_name حذف کنید.

  • برنامه‌های OpenSUSE Linux را می‌توان با دستور sudo zypper remove app_name حذف کرد.

  • برای حذف برنامه‌های Snap نیز می‌توانید از دستور sudo snap remove app_name استفاده کنید.

 

خلاصه 

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که در خانواده سیستم عامل‌های یونیکس مانند که از هسته لینوکس استفاده می‌کنند و منبع‌باز هستند (family of Unix-like operating systems that use the Linux kernel and are open source) برای انجام دستورات کاربردی مانند حذف، کپی و ایجاد دایرکتوری، حذف برنامه و.. باید از خط کدهای مختلفی استفاده شود. از دستور rmdir در لینوکس برای حذف فولدر یا دایرکتوری استفاده می‌شود و دستور Rm در لینوکس برای حذف فایل به کار می‌رود.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

50958
دستور حذف فایل و دایرکتوری‌ها در لینوکس
100.004
A
A