کاربرد و مزایای سرور مجازی برای بازی

کاربرد و مزایای سرور مجازی برای بازی
کاربرد و مزایای سرور مجازی برای بازی
2 هفته پیش

اگر تجربه بازی آنلاین را داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که تاخیر در عملکرد یا به اصطلاح Delay تا چه اندازه می‌تواند در کاهش کیفیت بازی تاثیر داشته باشد. احتمالا اگر تاخیر به همین شکل ادامه داشته باشد، تصمیم بگیرید تا بازی را برای مدتی متوقف کنید. با این حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که گیمرها چگونه می‌توانند بازی آنلاین انجام دهند؟ آیا تجربه کاربری آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود؟ در پاسخ باید گفت راه‌حلی به نام سرور مجازی وجود دارد که می‌تواند کیفیت بازی آنلاین شما را بسیار افزایش دهد. همه کاربران و بازیکنان می‌توانند به یک سرور متصل شوند تا سرعت بازی برای همه افزایش پیدا کند. در این صورت هیچگونه Delay و Lag را در طول بازی آنلاین مشاهده نخواهید کرد. اگر قصد دارید تا با سرور مجازی بازی آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

سرور مجازی بازی چیست؟

در حال حاضر بازی‌ها بیشتر به صورت آنلاین و گروهی (Multi player) انجام می‌شوند. برای اینکه بازی آنلاین عملکرد خوبی داشته باشد، نیاز به یک فضای سخت افزاری با کیفیت است. در این فضای سخت افزاری، اطلاعات و داده‌ها ذخیره می‌شوند. همچنین کاربران این امکان را دارند تا با هم ارتباط برقرار کنند. سرور مجازی بازی یک کامپیوتر قدرتمند یا همان فضای سخت افزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا وارد محیط بازی شوید.

سرور مجازی بازی باید قدرت پردازش بالایی داشته باشد تا بتواند بازی را با سرعت بسیار بالایی نمایش دهد. د صورتی که برای بازی آنلاین از یک سرور مجازی مخصوص استفاده نکنید، شاهد افت سرعت و تاخیر در زمان خواهید بود. اگر سرور مجازی کیفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند تجربه کاربری شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مشاهده می‌کنید که کیفیت بازی و فعالیت‌های شما افزایش پیدا کرده است. زمانی که برای انجام بازی‌های آنلاین به گیم نت‌ می‌روید، به یک سرور محلی (Local) متصل می‌شوید. این در حالی بوده که در خانه و از راه دور نیاز به سرور دیگری دارید که به آن Remote می‌گویند.

سرور مجازی بازی چیست؟

سرور مجازی بازی چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم سرورهای مجازی باید اطلاعات بازی آنلاین را دریافت کرده و به دیگر بازیکنان ارسال کنند. هنگامی که در حال انجام یک بازی آنلاین هستید، اطلاعات شما به سرور مجازی ارسال می‌شود. سپس دیتا در داخل سرور پردازش شده و به بازیکنان دیگر ارسال می‌شود.

نکته مهمی که در مورد سرور مجازی گیم وجود دارد این است که رابط گرافیکی ندارد. این مساله دو نتیجه به همراه دارد:

·        سیستم کامپیوتر شما باید دارای رابط گرافیکی مناسب برای بازی آنلاین باشد؛

·        سیستم عامل نصب شده برای سرور بازی بسیار ساده است.

در نتیجه اینکه وظایف سرور بازی بسیار محدود است. باید اطلاعات منطقی و دستورهای بازی را از یک کاربر دریافت کرده و با کاربران آنلاین دیگر به اشتراک بگذارد. همچنین لازم است تا بتواند سرعت بالای بازی را حفظ کند. انجام بازی آنلاین با Lag و تاخیر فراوان گزینه‌ای نیست که کاربران و گیمرها به دنبال آن باشند.

 

چرا بهتر است از سرور مجازی مخصوص بازی استفاده کنیم؟

اگر به تازگی به بازی آنلاین علاقه‌مند شده باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا لازم است از سرور مجازی بازی برای گیم‌های آنلاین استفاده کنیم. دلایل زیادی وجود دارد که خرید و استفاده از سرور مجازی گیم را پشتیبانی می‌کند؛ در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

کیفیت بالای بازی

استفاده از سرور مجازی کیفیت بازی را به شکل شگفت انگیزی افزایش می‌دهد. مزیت استفاده از این مدل سرورها این است که شرایط اینترنت را پایدار نگه می‌دارد. بنابراین کاربران هنگام بازی آنلاین دچار مشکل نمی‌شوند. پس به عبارتی می‌توان گفت که عملکرد سرور مجازی بازی برای گیم‌های آنلاین بسیار مناسب است.

امکان مدیریت تنظیمات

سرور مجازی گیم این فرصت را برای کاربران فراهم می‌کند تا تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنند. به عنوان مثال می‌توانید تعیین کنید که چند نفر همزمان به سرور متصل باشند. علاوه بر این اگر تنظیمات دیگری مورد نیاز بوده تا کیفیت عملکرد بازی را افزایش دهد، به راحتی می‌توانید روی سرور اعمال کنید.

امنیت بالا

بعضی از بازی‌های آنلاین امکان درآمدزایی دارند. بنابراین برای گیمر اهمیت دارد که امنیت فضای بازی بالا باشد. سرور مجازی می‌تواند به شکل قابل توجهی سطح امنیت را بالا ببرد؛ زیرا تنها مدیر سرور به اطلاعات همه دسترسی دارد. با حفظ امنیت سایبری خود می‌توانید تجربه خوبی از بازی داشته باشید.

مراقبت از فایل‌ها

برای اینکه تجربه کاربری خوبی داشته باشید، باید از فایل‌های سالم مراقبت شده و از ورود فایل‌های مخرب جلوگیری شود. این کار با وجود سرور مجازی گیم به خوبی امکان‌پذیر است. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اجازه اتصال هر کاربر ناشناسی را به سرور مجازی خود ندهید.

زیرساخت مناسب

دلیل دیگری که استفاده از سرور مجازی گیم را توضیح می‌دهد این است که قطع شدن برق، مراحل بازی از بین نمی‌رود. در این صورت تمام اطلاعات روی سرور ذخیره شده و بعد از اتصال مجدد می‌توانید مراحل را از همان جایی که به پایان رسیده، ادامه دهید.

سرور مجازی مخصوص بازی

سرور مجازی بازی چه کاربردی دارد؟

سرور مجازی بازی از بسیاری جهات شبیه به دیگر سرورهای مجازی با همان کاربردها است. بنابراین می‌توان روی آن سایت راه‌اندازی کرد یا برای بارگذاری دیتای دیگری مورد استفاده قرار داد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که سرور مجازی سرعت و ثبات زیادی دارد. به همین دلیل هم برای بازی‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع سرورهای مجازی مناسب بازی

انواع مختلف سرور مجازی بازی باعث می‌شود تا هر گیمری با توجه به نیازهای خود بتواند گزینه مناسب را انتخاب کند. هر سروری نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد که آن را به انتخاب مناسب تبدیل می‌کند. پس قبل از اینکه اقدام به خرید سرور مجازی مناسب بازی کنید، بهتر است با انواع آن آشنا شوید:

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی همان‌طور که از نامش مشخص بوده، به صورت ویژه تنها برای شما است. بنابراین می‌توانید از تمام منابع سخت افزاری و پهنای باند برای خودتان استفاده کنید. این سرورها هزینه بیشتری دارند اما امکانات و کیفیت ارتباط با آن‌ها بسیار زیاد است. برای آشنایی کامل با سرور اختصاصی محتوای سرور اختصاصی چیست؟ را حتما بخوانید.

سرور ابری

سرور ابری گزینه دیگری بوده که برای بازی‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرور ابری به صورت اختصاصی در اختیار شما نیست و کاربران دیگری هم از آن استفاده می‌کنند. این مساله می‌تواند روی تجربه کاربری و کیفیت بازی تاثیر بگذارد. با این حال اگر کاربری بودجه کافی برای خرید سرور اختصاصی ندارد، می‌تواند از سرور مجازی ابری استفاده کند. 

 

آشنایی با مزایای سرور مجازی بازی

اگر به فکر داشتن یک سرور مجازی بازی هستید، بهتر است با مزایای آن بیشتر آشنا شده و از طرفی متوجه تفاوت‌های میان این نوع سرور و دیگر سرورهای عادی بشوید. در این بخش به شکل خلاصه به این نکات اشاره شده است.

·        امنیت بالاتر: سرورهای بازی با توجه به نحوه کدگذاری اطلاعات و دیتای بازیکنان، امنیت بسیار بالایی داشته و امکان هک شدن آن بسیار پایین است.

·        آپ تایم بالا: این سرورها همیشه روشن هستند و بسیار بعید است که در میانه بازی سرور به طور کل قطع شود.

·        سخت افزار: مشخصات فنی این نوع سرورها از دیگر همنوعان خود بسیار قوی‌تر بوده و می‌توان به راحتی روی آن‌ها در اجرای بازی‌های سنگین حساب کرد.

·        ظرفیت بالا: به شکل همزمان بازیکنان زیادی می‌توانند به این سرورها متصل شده و از طرفی امکان ارتقای سرعت سرور بدون تغییر در زیر ساخت‌ها برای ایجاد تجربه بازی بهتر وجود دارد.

·        پشتیبانی قوی: از آنجا که در سرور مجازی بازی همیشه بازیکنانی برای آنلاین بودن وجود دارد، یک شرکت ارائه دهنده سرور بازی همیشه یک تیم فعال پشتیبانی برای رفع مشکلات احتمالی این قبیل سرورها در مرکز دارد.

 

چه سیستم عاملی برای سرور مجازی بازی مناسب‌تر است؟

هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز که در پیکربندی سرورهای مجازی مرسوم هستند، برای ساخت سرور مجازی بازی به کار می‌رود. شما می‌توانید به انتخاب خود هر یک از این موارد را استفاده کرده و حتی در صورت لزوم بین این دو مورد جابجا شوید. اگر می‌خواهید کار خود را ساده‌تر آغاز کنید و یا تجربه زیادی در مدیریت یک سرور ندارید، بهتر است به سراغ سیستم عامل ویندوز بروید. در غیر این صورت سیستم عامل لینوکس مزایای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و به دلیل منبع‌باز بودن این برنامه، می‌توانید تمامی تغییرات لازم را روی آن لحاظ کنید. همچنین لینوکس هیچ هزینه اضافی هنگام نصب و راه اندازی برای شما نخواهد داشت و از این جهت کمک بزرگی به شما می‌کند.

سیستم عامل سرور بازی و گیم

یک سرور مجازی بازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه اجرای یک بازی کامپیوتری لذت بیشتری داشته باشد، لازم است امکانات و شرایطی مهیا شود که به واسطه آن گیم بدون لگ و قطعی به شکل روان پخش شود. در زیر ویژگی‌های بسیار مهمی که یک سرور مجازی بازی باید داشته باشد را بررسی کرده‌ایم.

سخت افزار قوی

اولین ویژگی مربوط به سخت افزار قدرتمندی است که بتواند حداقل نیازهای گیم را برآورده کرده و از طرفی توانایی اجرای لحظه‌ای آن را بدون هیچ‌گونه لگ داشته باشد. می‌توانید با توجه به مشخصات بازی مورد نظر خود، قدرت سخت افزار مربوطه را بسنجید.

سرعت و پهنای باند

در کنار سیستمی با سخت افزار قوی که بتواند بازی را با سرعت پردازش کند، نیاز به پهنای باند بالایی دارید تا از ایجاد هرگونه وقفه در هنگام پخش بازی جلوگیری شود.

قطعی بسیار کم

به دلایل مختلفی نیاز است که شرکت در زمان‌های مختلفی یک سرور را غیر فعال کرده و پس از انجام کارهای لازم دوباره آن را فعال کند. از انجام تعمیرات دوره‌ای گرفته تا انجام آپدیت‌های نرم افزاری، همه در این دسته قرار می‌گیرد. از این رو با قطع شدن سرور، شما نیز به بازی دسترسی نداشته و عملا این سیستم نمی‌تواند کار کند. به این منظور لازم است که یک سرور مجازی بازی قطعی کمی داشته باشد.

پشتیبانی مناسب

ممکن است در طول بازی و یا هنگام نصب گیم‌ها با مشکل روبرو شده و لازم باشد از طرف مرکز تغییراتی در تنظیمان سرور مجازی بازی صورت گیرد. از این رو بررسی تیم پشتیبانی می‌تواند در این روند بسیار کمک کننده باشد.

قیمت منصفانه

قیمت یک سرور مجازی با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. یک سرور مجازی بازی خوب با توجه به امکانات خوبی که عرضه می‌کند، قیمت مناسبی را نیز پیشنهاد کند.

 

نکات مهم هنگام خرید سرور مجازی بازی

اول از همه باید به مشخصات فنی و سخت افزارهای مربوط به آن سرور دقت کنید. باید سیستم آینده شما تمامی بازی‌های مورد نظر را پشتیبانی کرده و بدون هیچ نقصی آن‌ها را اجرا کند. در ادامه باید ببینید که این سرور مجازی بازی از نظر هزینه چقدر با توجه به سخت افزار آن تناسب داشته و آیا ارزش خرید دارد؟ از طرفی باید بتوانید روی سرور سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کرده و کنترل کاملی روی سرور داشته باشید.

محدوده جغرافیایی که سرور در آنجا واقع شده نیز می‌تواند به اهمیت این مسئله اضافه کند هرچه سرور به شما نزدیک‌تر باشد، سرعت آن نیز بیشتر شده و معمولا امنیت آن نیز افزایش می‌یابد. در نهایت از شرکت مربوطه تقاضای یک بازه زمانی تست سرور کنید تا هم پینگ بازی و هم سرعت معمول سرور را بررسی کنید و در نهایت خرید خود را انجام دهید. برای بررسی پینگ بازی و اینترنت خود میتوانید از محتوای  آموزش دستور ping استفاده کنید.

سوالات متداول

سرور مجازی بازی چیست؟

شما می‌توانید در این نوع سرورها به صورت گروهی و آنلاین به انجام بازی‌های کامپیوتری مشغول شوید.

سرور ایرانی بهتر است یا خارجی؟

از آنجا که سرورهای ایرانی فاصله کمتری با مخاطبین شما خواهد داشت، سرعت اجرای بازی آن‌ها بیشتر شده و به این شکل تجربه کاربری بهتری کسب می‌کنند.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب یک سرور مجازی بازی چیست؟

سخت افزار، پهنای باند و پشتیبانی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام تهیه یک سرور بازی به آن توجه کنید.

چه نوع سیستم عاملی را می‌توان روی سرور بازی نصب کرد؟

شما می‌توانید هم از سیستم عامل ویندوز و هم لینوکس برای مدیریت سرور خود استفاده کنید.

آیا می‌توان مشخصات یک گیم سرور را بعدا ارتقا داد؟

بله، می‌توان با توجه به تعداد کاربران و همین‌طور نیاز خود،‌ مشخصات این سرور مجازی بازی را ارتقا دهید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2652
A
A