لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ شناسایی و اصلاح آن

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ شناسایی و اصلاح آن
لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ شناسایی و اصلاح آن
9 ماه پیش

 تقریبا همه ما به عنوان کابران فضای اینترنت هنگام جستجو در فضای وب، حداقل یک مرتبه با لینک شکسته یا همان Broken Link مواجه شده‌ایم. احتمالا شما هم مواقعی را به یاد دارید که به دنبال مطلب خاصی در اینترنت بوده‌اید، پس از دقایقی جستجو لینک مطلب مورد نظر را پیدا کرده‌اید، اما به محض کلیک بر روی لینک مطلب، صفحه مربوط به خطای 404 به شما نمایش داده شده است. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که بر روی یک لینک شکسته کلیک کرده باشید. در ادامه این مطلب تعریف دقیق Broken link، نحوه تشخیص و پیدا کردن لینک‌های شکسته، تاثیر آن بر سئو سایت و سایر موارد مهم دیگر آورده شده است.

 

تعریف Broken link

قبل از تعریف Broken Link، بهتر است با تعریف لینک آشنا شویم. لینک به پیوندهایی گفته می‌شود که معمولا نسبت به سایر مطلب موجود در صفحه با یک رنگ دیگر متمایز شده و امکان کلیک بر روی آن وجود دارد. با کلیک بر روی یک لینک، کاربر به صفحه جدیدی هدایت می‌شود. ممکن است این صفحه جدید، صفحه‌ای از همان سایت یا یک سایت دیگر باشد.

در یک تعریف ساده پیوند شکسته (Broken link)، به لینک‌هایی گفته می‌شود که کلیک بر روی آنها کاربر را به صفحه مورد نظر هدایت نمی‌کند. در نتیجه کاربر به صفحه وب مدنظر خود دسترسی پیدا نکرده و در عوض با یک پیغام خطا مواجه می‌شود. در برخی مواقع به‌جای اصلاح Broken link از عبارت‌های دیگری همچون Dead link (لینک مرده) یا Link rot (لینک پوسیده) نیز استفاده می‌شود.

بررسی بروکن لینک داخلی

یک لینک داخلی با هدف جابه‌جا کردن کاربر از یک صفحه سایت به صفحه دیگر ایجاد می‌شود. در صورتی که لینک‌ داخلی سایت دچار مشکل شده و به لینک شکسته تبدیل شود، به آن Broken Internal Link گفته می‌‌شود. وجود بروکن لینک‌های داخلی به اعتبار وب‌سایت شما در موتور جستجوی گوگل آسیب خواهد زد. اما چه چیزی سبب ایجاد لینک شکسته داخلی در وب‌سایت شما می‌شود؟

  • تغییر URL وب‌سایت
  • حذف صفحه از وب‌سایت
  • حذف برخی صفحات در طول انتقال یک صفحه

 

بررسی بروکن لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی، کاربر وب‌سایت را از یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگر منتقل می‌کند. معمولاً اطلاعات و محتوای موجود در این لینک خارجی با موضوع وب‌سایت مبدأ در ارتباط است. زمانی که لینک‌های خارجی دچار مشکل می‌شوند، به آنها Broken External Links می‌گویند.

در صورتی که پس از کلیک بر روی یک لینک خارجی با پیغام خطا مواجه شدید، این بدان معناست که این لینک خارجی دیگر وجود نداشته یا تغییر لوکیشن داده است. وجود لینک‌های خارجی شکسته در وب‌سایت، به تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت و رتبه‌بندی سایت شما در موتور جستجوی گوگل آسیب خواهد زد.

بررسی بروکن بک لینک‌ها

به لینک‌هایی که در وب پیچ‌های دیگر وجود داشته و پیوندی به محتوای وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند، بک لینک گفته می‌شود. در واقع بک لینک‌ها هم مانند لینک‌های خارج از سایت شما هستند. در مواقعی که محتوای پیچ یا آدرس URL وب‌سایت خود تغییری ایجاد کرده و یا برخی صفحات وب‌سایت را حذف می‌کنید؛ بک لینک‌ها دیگر قادر به پشتیبانی از وب‌سایت شما نخواهند بود. بروز این شرایط نیز مانند دو مورد قبلی در رتبه‌بندی وب‌سایت شما در گوگل تأثیر منفی خواهد داشت.

 

تأثیر بروکن لینک‌ها بر روی سئو سایت

وجود لینک‌های شکسته سبب می‌شود تا پروسه Google crawling در صفحات وب‌سایت شما با مشکل مواجه شود. در واقع مفهوم گوگل کرولینگ، به خزیدن و بررسی صفحات وب‌سایت توسط گوگل یا سایر موتورهای جستجو اشاره دارد. وجود لینک‌های شکسته مانع حرکت و جابه‌جایی Google Crawling از یک صفحه به صفحه دیگر وب‌سایت شما خواهد شد. در نتیجه، در این شرایط گوگل به اشتباه وب‌سایت شما را در دسته وب‌سایت‌های بهینه نشده، غیرقابل اعتماد یا ناتمام قرار می‌دهد، این موضوع نیز به رتبه وب‌سایت شما در رتبه‌بندی گوگل آسیب می‌رساند.

بعلاوه یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که در رتبه‌بندی سئو گوگل تأثیرگذار است، تجربه کاربری کاربران سایت است. تجربه کاربری به رفتارها و احساسات کاربران و بازدیدکنندگان در هنگام گشت و گذار در فضای سایت اشاره دارد. اگر کاربر دائماً بر روی لینک‌های خراب کلیک کرده و با پیام‌های خطا مواجه شود، زمان کمتری را در صفحات وب‌سایت شما سپری کرده و در زمان کوتاه‌تری از سایت خارج می‌شود. خروج سریع کاربران از سایت نیز به اعتبار و رتبه‌بندی سایت شما در گوگل آسیب خواهد زد.

 خطای 404 لینک های شکسته

چه عواملی باعث ایجاد لینک شکسته می‌شود؟

به طور کلی عوامل مختلف باعث ایجاد برکن لینک‌ها می‌شوند. معمولاً بیشتر بروکن لینک‌ها بر اثر خطاهای کوچک انسانی، به روزرسانی یا جابه‌جایی صفحات ایجاد می‌شوند. دانستن علل ایجاد لینک‌های شکسته به شما کمک می‌کند تا در هنگام کار بر روی سئو سایت و استراتژی‌های مربوط به لینک‌دهی از بروز اشکالات این‌چنینی جلوگیری کنید.

  • وجود غلط املایی

وجود غلط‌های املایی در آدرس URL لینک یک صفحه، یکی از خطاهای رایج انسانی در این زمینه است. زمانی که آدرس لینک به درستی نوشته شده باشد، با کلیک بر روی لینک مدنظر با پیغام خطا مواجه خواهید شد. بررسی مجدد آدرس URL می‌تواند از بروز اشکالات این‌چنینی جلوگیری کند.

  • حذف شدن صفحه

فرض کنید یک لینک معتبر شما را به یک صفحه هدایت می‌کند. اگر این صفحه حذف شود، کلیک بر روی این لینک کاربر را به هیچ صفحه‌ای هدایت نخواهد کرد. در نتیجه صفحه‌ای حاوی پیغام خطا به نمایش داده می‌شود. بروز این حالت یکی از دلایل رایج ایجاد بروکن بک لینک‌ها است؛ بنابراین، برای جلوگیری از بروز این حالت لازم است ساختار لینک‌دهی (linking structure) و استراتژی تغییر مسیر (redirect strategy) واضح و درستی داشته باشید.

  • تغییر نام صفحه

با تغییر نام صفحات وب‌سایت آدرس URL آن نیز تغییر می‌کند. در این شرایط لازم است آدرس URL در تمام لینک‌ها به روز‌رسانی شود. چراکه در غیر این صورت سرور قادر به پردازش نبوده و به‌جای اینکه کاربر را به صفحه هدایت کند، پیغام خطا نمایش داده می‌شود. در نتیجه زمانی که اقدام به تغییر نام یک صفحه می‌کنید، لازم است مطابق با این تغییر نام، تمام لینک‌هایی که به این صفحه هدایت می‌شوند نیز تغییر کرده و به روزرسانی شوند.

  • بازسازی وب‌سایت

زمانی که در همان دامنه قبلی، اقدام به بازسازی یا راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید می‌کنید، ممکن است با ترکیبی از مشکلات مختلف همچون مشکلات مربوط به تغییر نام صفحه، حذف صفحه یا... مواجه شوید. به این ترتیب لینک‌های مربوط به ساختاری قبلی دچار مشکل شده و باید به روزرسانی شوند.

  • تغییر نام دامنه

در شرایطی مانند تغییر نام برند (rebrands) و ادغام (merges)، دامنه وب‌سایت یک برند نیز تغییر می‌کند. در برخی مواقع ممکن در پروسه ایجاد تغییرات، تغییر لینک‌های داخلی وب‌سایت فراموش شود. داشتن یک برنامه دقیق در زمان تغییر نام دامنه، از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری خواهد کرد.

  • جابه‌جا شدن لینک‌های محتوای قابل دانلود

برخی از لینک‌ها با هدف هدایت کاربر به یک صفحه جدید ایجاد می‌شوند، همچنین لینک‌های دیگری نیز وجود دارند که با کلیک بر روی آنها به یک محتوای قابل دانلود مانند کتاب الکترونیکی (eBook)، PDF یا Google document هدایت می‌شویم. در شرایطی که محتوا حذف شده؛ اما لینک‌های مربوط به آن حذف نشده باشد، با کلیک بر روی این لینک‌ها با پیغام خطا مواجه می‌شویم.

  • بروکن کد

کدها (HTML، CSS، Javascript و...) نیز ممکن است دچار مشکل شوند. زمانی‌ که کدها دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشند، لینک‌ها نیز به دنبال آنها دچار مشکل شده و با کلیک بر روی آنها با پیغام خطا مواجه می‌شویم. در نتیجه توجه به صحت کدها ضروری است.

خطای لینک شکسته

مثال‌هایی از بروکن لینک‌ها

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد، یکی از رایج‌ترین پیغام‌های مربوط به لینک‌های شکسته پیغام 404 است. اما پیام‌های دیگری نیز وجود دارند که در صورت مشاهده آنها به یک لینک شکسته وارد شده‌اید.

404 Page not found: این پیام نشان‌دهنده آن است که این صفحه دیگر در سرور وجود ندارد.

400 bad request: این پیام نشان می‌دهد که کاربر درخواست اشتباهی را ارائه داده و سرور قادر به درک URL که کاربر در تلاش برای ورود به آن است، نیست.

Rest: مشاهده این پیغام در دو صورت اتفاق می‌افتد. 1) سرور میزبان پیوند را به اشتباه پیکربندی کرده است. 2) یا اینکه به دلیل شلوغی بسیار زیاد، سرور قادر به پردازش درخواست کاربر نیست. این امر سبب می‌شود تا لینک مورد نظر حذف شود.

Timeout: زمانی که به دلیل قطعی اینترنت یا ایجاد مشکل در سرور، سرور به طور موقت در دسترس نباشد، این پیغام مشاهده خواهد شد. در نتیجه در هنگام ورود به لینک با مشکل مواجه می‌شوید.

Bad Host: مشاهده این خطا نشان می‌دهد که سرور دچار مشکل شده است، این خطا در دو حالت نمایش داده می‌شود. 1) به طور کلی دیگر این سرور وجود ندارد  2) سرور به طور موقت در آن زمان خاص در دسترس نیست.

Bad URL: این خطا زمان نمایش داده می‌شود که آدرس URL به اشتباه وارد شده و دارای اسلش یا براکت‌های اضافی باشد. این موضوع یا وجود سایر پروتکل‌های اشتباه سبب ایجاد لینک شکسته خواهد شد.

Bad Code: این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که کد HTTP، توسط سرور به عنوان یک HTTP متخلف برچسب‌گذاری شده باشد.

Empty: در آخر این خطا نیز زمانی نمایش داده می‌شود که سرور درخواست ارائه شده توسط کاربر را به عنوان یک درخواست خالی در نظر گرفته و پاسخ خود را به صورت "بدون محتوا" یا "بدون کد" به کاربر بازمی‌گرداند.

 

چطور می‌توان بروکن لینک‌ها را شناسایی کرد؟

وجود لینک‌های شکسته در وب‌سایت، اثرات منفی زیادی بر سئو سایت، رتبه سایت در گوگل، ترافیک وب‌سایت و... خواهد داشت. این امر سبب شده تا صاحبان و مدیران سایت‌ها در هنگام بروز مشکلات این‌چنینی به سرعت به دنبال حل آنها باشند. اما قبل از آنکه نحوه حل مشکل لینک‌های شکسته را بررسی کنیم، باید ببینم چطور می‌توان این لینک‌ها را پیدا و شناسایی کرد؟ یک راه زمان‌بر و ساده این است که به صورت دستی بر روی تمام لینک‌های سایت خود کلیک کرده و وضعیت آنها را بررسی کنید. اما راه‌های مؤثر و کارآمدتری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

  • استفاده از Google Search Console

Google Search Console جهت جمع‌آوری اطلاعات لازم از ربات‌هایش استفاده می‌کند. پس از جمع‌آوری این اطلاعات و کنار هم قرار دادن آنها، گزارشی به کاربر ارائه می‌شود. استفاده از این ابزار سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی را که توسط این الگوریتم پیدا شده است شناسایی کنید. همچنین اگر Google crawling در هنگام بررسی وب‌سایت، با لینک‌های شکسته مواجه شده باشد، این ابزار به شما گزارش خواهد داد. توجه داشته باشید که این ابزار تنها در مورد URLهای وب‌سایت کارایی داشته و لینک‌های خارجی را بررسی نمی‌کند.

 

  • ابزارهای سئو

به عنوان مدیر سایت به احتمال زیاد از ابزارهای سئو استفاده می‌کنید. این ابزارها گزینه‌هایی برای بررسی لینک‌ها ارائه می‌دهند، با استفاده از این ابزارها می‌توانید لینک‌های شکسته سایت را شناسایی کنید. در این میان برخی از ابزارهای سئو علاوه بر شناسایی و پیدا کردن بروکن لینک‌ها، علل به وجود آمدن این لینک‌ها را نیز شناسایی می‌کنند، دسترسی به این اطلاعات می‌تواند در تعیین استراتژی‌های بعدی به شما کمک کند.

  • Quality Assurance Testing

هر زمانی که صفحات جدیدی را به سایت خود اضافه می‌کنید، صفحات قدیمی سایت را ترکیب کرده، وب‌سایت خود را بازسازی کرده یا دامنه‌ها را جابه‌جا می‌کنید؛ باید مرحله‌ای را به عنوان مرحله بررسی و تضمین کیفیت مراحل انجام شده در نظر بگیرید.

به این ترتیب پس از آنکه یک یا چند مورد از تغییرات ذکر شده در بالا را در سایت خود اجرا کردید، لازم است تمام لینک‌های موجود را بررسی کرده و صحت آنها مطمئن شوید. با انجام این مراحل نه‌تنها بروکن لینک‌ها شناسایی می‌شوند؛ بلکه از ایجاد آنها نیز جلوگیری خواهد شد.

  • سایر روش‌های شناسایی بروکن لینک‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از وب‌سایت‌های مخصوص: وب‌سایت‌هایی در دسترس هستند که لینک‌های شکسته سایت را جستجو و گزارش می‌کنند مانند سایت broken link checker.
  2. استفاده از مکانیزم‌‌های تغییر مسیر: این مکانیزم در صورت ایجاد لینک شکسته، اطلاعات را به مکان جدیدی هدایت می‌کند.

شناسایی واصلاح لینک های شکسته

راه‌ها و روش‌های تعمیر بروکن لینک‌ها

پس از شناسایی و پیدا کردن بروکن لینک‌ها، نوبت به رفع مشکل لینک‌های شکسته می‌رسد. از آنجاییکه وجود لینک‌های شکسته بر استراتژی سئو سایت و تجربه کاربری وب‌سایت شما اثر منفی دارد، لازم است تعمیر بروکن لینک‌ها را در اولویت قرار دهید. در ادامه این بخش تعدادی از مهم‌ترین روش‌های تعمیر بروکن لینک‌ها و جلوگیری از عواقب احتمالی ناشی از ایجاد آنها در وب‌سایت، آورده شده است.

  • تغییر مسیر صفحات

استفاده از 301 redirect، جهت تغییر مسیر صفحات، به گوگل و سایر موتورهای جستجو اعلام می‌کند که  لینک مدنظر لینک شکسته نیست. در این شرایط برای تغییر مسیر صفحه مورد نظر می‌توانید از صفحه‌ای با محتوای مرتبط و مشابه استفاده کنید. به هیچ عنوان جهت تغییر مسیر صفحه، تغییر مسیر را به صفحه اصلی (Home Page) انجام ندهید.

  • درخواست تعمیر لینک‌های خارجی

در صورتی که لینک شکسته مدنظر، یک لینک خارجی است، می‌توانید درخواستی را جهت تعمیر لینک مدنظر به دارنده دامنه ارسال کنید. در غیر این صورت اگر بروکن لینک خارجی مدنظر اهمیت زیادی نداشته باشد، می‌توانید این لینک را به طور کلی از صفحه وب‌سایت خود پاک کنید.

  • جایگزینی یا تولید مجدد محتوا

اگر یکی از صفحات محتوای وب‌سایت شما دچار مشکل شده و به دنبال آن بروکن لینک‌های متعددی به وجود آمده است، بهتر است با جایگزینی یا تولید محتوای مجدد محتوا، مشکل پیش آمده را حل کنید. با انجام این کار دیگر نیازی به حذف بروکن لینک‌ها نیست، چراکه با تولید مجدد محتوا، لینک‌های موجود مخاطب را به صفحه محتوای جدید هدایت خواهند کرد.

  • حذف بروکن لینک‌ها

در آخر سریع‌ترین و شاید راحت‌ترین راه موجود، حذف بروکن لینک‌ها است. با انجام این کار دیگر نیازی به تغییر مسیر، درخواست رفع مشکل از دامنه خارجی و تولید مجدد محتوا نیست. با این حال بهتر است در هنگام استفاده از این روش احتیاط کنید، چراکه حذف تعداد زیادی لینک شکسته، می‌تواند به ساختار لینک داخلی وب‌سایت شما آسیب برساند.

 

نتیجه‌گیری

بروکن لینک‌ها به دلایل مختلفی ایجاد شده و اثرات مخربی را بر سایت شما خواهند داشت. وجود لینک‌های شکسته بر رتبه‌بندی گوگل و تجربه کاربری مخاطبان شما تأثیر مستقیم دارد. ازاین‌رو شناسایی آنها و انجام اقدامات بعدی جهت رفع این مشکل بسیار ضروری است.

دریا بهرامی- نویسنده

1377
A
A