چگونه هاست خود را تغییر دهیم؟ آموزش مراحل تغییر هاستینگ

چگونه هاست خود را تغییر دهیم؟ آموزش مراحل تغییر هاستینگ
چگونه هاست خود را تغییر دهیم؟ آموزش مراحل تغییر هاستینگ
1 ماه پیش

انتقال اطلاعات از یک هاست به هاست دیگر به چندین روش قابل انجام است. هر کدام از این روش‌ها بر اساس شرایط سایت و محتوای هاست انتخاب می‌شوند. هاست شما از هر مدلی که باشد، کافی است مراحلی که در این مقاله توضیح می‌دهیم را دنبال کنید تا به سلامت اطلاعات خود را به هاست جدید منتقل کنید. قبلا در مورد اینکه چگونه از هاست بکاپ بگیریم بطور مفصل و کامل صحبت کردیم. اما در این مقاله به موضوع انتقال بکاپ به هاست جدید خواهیم پرداخت.

 

هفت خان تغییر هاستینگ

انتقال اطلاعات از هاست قبلی به هاست جدید، شامل 7 مرحله است که هر کدام از این مراحل باید با دقت زیادی انجام شوند. هر کدام از این مراحل اصول خاص خود را دارند که در این مقاله همه این اصول را بررسی خواهیم کرد.

 

خان اول: جمع‌آوری اطلاعات کامل سرویس

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که در کامپیوتر خود یک دایرکتوری ایجاد کنید و در همان مسیر، در یک فایل متنی ساده و یا فایل ورد، اطلاعات مهم وب‌سایت خود را (مانند نام کاربری، کلمه عبور، آدرس IP و مشخصات FTP) در آن ذخیره کنید. همچنین اگر بر روی هاست خود SSL یکساله نصب کرده‌اید، اطلاعات آن را مانند کلیدهای Cert و Private و دیگر موارد را نیز بازیابی و ذخیره کنید. اطلاعات ایمیل‌های سازمانی مانند info ، support و contact را در یک فایل دیگر ذخیره کنید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

 

خان دوم: بکاپ گیری از اطلاعات و موارد مهم

اول از همه باید از محتوای وب‌سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. نحوه تهیه نسخه پشتیبان را در مقاله "بکاپ گیری وردپرس" بطور کامل بررسی کردیم، اما بصورت خیلی خلاصه نگاهی به آن خواهیم انداخت.

1. ایجاد بکاپ در کنترل‌پنل هاست: در این روش از ابزارهای کنترل‌پنل برای ایجاد نسخه پشتیبان استفاده می‌شود. در کنترل‌پنل cPanel از بخش Files وارد صفحه Backup می‌شوید و در این صفحه می‌توانید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را در همین صفحه دانلود کنید.

2. تهیه نسخه پشتیبان به صورت دستی: در این روش ابتدا وارد ابزار "File Maneger" شوید و از مسیر "public_html" یک فایل آرشیو zip تهیه کنید و در آخر فایل آرشیو جدید را که با نام "public_html.zip" ذخیره شده است، دانلود کنید. همچنین وارد ابزار "phpMyAdmin" شوید و از دیتابیس وب‌سایت خود یک نسخه "Export" ایجاد و دانلود کنید.

بکاپ گیری از اطلاعات و موارد مهم

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس به کمک افزونه : در این روش به کمک یکی از دو افزونه "UpdraftPlus" یا "Duplicator" می‌توانید از وب‌سایت وردپرسی خود یک نسخه بکاپ تهیه کنید و در هاست جدید، آن را بارگذاری کنید و طبق راهنمایی که در مقاله "بکاپ گیری وردپرس" که قبلاً توضیح دادیم، از آنها استفاده کنید.

 

خان سوم: تهیه سرویس هاستینگ جدید

بر خلاف تصور، چالش برانگیزترین بخش انتقال هاستینگ، پیدا کردن هاستینگ خوب است. به قول رضا صادقی "همه خوب حرف میزنن؛ اما کی خوبه این وسط". اگر یک جستجوی ساده در گوگل داشته باشید، لیستی از صدها شرکت هاستینگ به چشم می‌خورد که همه ادعا می‌کنند : بهترین سرویس را به عنوان "service for hosting websites" ارائه می‌دهند؛ اما وقتی که از آنها سرویس تهیه می‌کنید و مدتی با آن کار می‌کنید، متوجه تفاوت کیفیت آنها خواهید شد. بجرئت می‌توان گفت که 90 درصد سرویس‌های هاستینگ از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و مدیران وب‌سایت را به شدت اذیت می‌کنند.

تست هر کدام از این شرکت‌های روزها و ماه‌ها طول می‌کشد. حتی اگر بصورت آزمایشی هم بخواهیم آنها را تست کنیم، انتقال هاست حداقل در کمترین حالت یک روز زمان نیاز دارد و اگر اطلاعات شما حجیم باشند، حداقل بین دو روز تا یک هفته منتقل کردن هاست زمان می‌برد. بنابراین چه راهکاری وجود دارد تا قبل از انتقال و حتی تست سرویس، بتوانیم بهترین شرکت را تشخیص دهیم ؟
اما اگر بدانیم که چه عواملی در کیفیت یک هاستینگ خوب تأثیر گذار است، براحتی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از این شرکت‌های میزبانی وب مناسب هستند. اما این عوامل چه مواردی هستند؟

سابقه فعالیت

شرکت‌های "web hosting service" که بیش از یک دهه فعالیت دارند، احتمال اینکه سرویس‌های بهتری را عرضه کنند، بسیار بیشتر است. میزبانی وب یک خدمات حساس و دشوار است و معمولاً شرکت‌های تازه تأسیس هاستینگ، بسادگی توانایی هندل کردن همه کاربران را با هم ندارند. از طرفی بعضی از این شرکت‌ها بودجه کافی برای تهیه سرورها درنظر نمی‌گیرند و ده‌ها و حتی صدها وب‌سایت را بر روی یک سرور اشتراکی ضعیف قرار می‌دهند؛ به امید اینکه سود بیشتری عایدشان شود. اما این کار نتیجه عکس دارد و با دان شدن دائم سرور، مشتریان و اعتبار خود را از دست می‌دهند. شرکت آذرآنلاین از سال 1380 فعالیت خود را بیش از دو دهه ادامه داده و توانسته در این مدت رضایت مشتریان زیادی را بدست آورد.

بررسی شرکت‌های طرف قرارداد

شرکت‌های هاستینگ معتبر همیشه رو بازی می‌کنند و بجای تعریف و تمجید‌های بی‌مورد در مورد خودشان، نتیجه کار را به مشتریان جدید نمایش می‌دهند. یکی از بخش‌هایی که در صفحه اول هاستینگ باید به دنبال آن باشید، شرکت‌های طرف قرارداد است که از سرویس هاستینگ راضی بوده‌اند و همچنان به همکاری خود با این شرکت هاستینگ ادامه می‌دهند. شرکت آذرآنلاین افتخار این را دارد که با شرکت‌های بزرگی همچون گلرنگ، ایرانیکارت، صحت و صدها شرکت معتبر دیگر درحال همکاری است.

تهیه سرویس هاستینگ جدید

دارا بودن نمادهای اعتماد

نمادهای اعتماد تا حدود زیادی می‌توانند اعتبار یک شرکت هاستینگ را نشان دهند. از این رو یکی از موارد بسیار مهم برای بررسی یک شرکت هاستینگ خوب، بررسی نمادهای اعتبار و اعتماد آن است. در حال حاضر سه سازمان مهم نمادهای صنفی خود را برای فعالیت در سطح اینترنت ارائه می‌دهند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

تهیه سرویس هاستینگ جدید

نماد اعتماد

نماد اعتماد یک اعتبار است که از سوی سازمان دولتی "تجارت الکترونیکی" به کسب و کارهای اینترنتی در قالب وب‌سایت و اپلیکیشن اعطا می‌کند. دریافت این نماد نیاز به ارائه مدارک بسیار معتبر دارد و بسادگی به هر شخصی نماد اعتماد داده نمی‌شود. از مدارک تحصیلی معتبر گرفته تا شماره پروانه فعالیت و داشتن یک دفتر رسمی، مواردی هستند که برای دریافت نماد اعتماد نیاز است.

قیمت مناسب

به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت مناسب به معنای قیمت پایین نیست. قیمت مناسب یعنی یک تعادل بین کیفیت سرویس و قیمت رقابتی با دیگر شرکت‌های معتبر است. بنابراین کیفیت سرویس را هرگز فدای قیمت پایین نکنید؛ زیرا در آخر مجبور می‌شوید دوباره هاست خود را تغییر دهید و ده برابر آن مبلغ را هزینه کنید تا به شرایط عادی بازگردید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که تهیه سرورهای با کیفیت و سخت‌افزارهای قوی، نیازمند سرمایه گذاری شرکت‌های هاستینگ است که این خود شامل هزینه‌های بالایی خواهد بود. قیمت پلن‌های موجود در آذرآنلاین نیز بر اساس کیفیت بالایی که ارائه می‌کند، در مقایسه با شرکت‌های همکار، مناسب و رقابتی است.

تهیه سرویس هاستینگ جدید

 

خان چهارم: بارگذاری و آپلود فایل‌ها در هاست جدید

برای بارگذاری مجدد فایل بکاپ چندین راه وجود دارد که باید بر اساس وضعیت و نیاز خود، به یکی از این راه‌ها فایل بکاپ خود را به هاست جدید منتقل کنید. معمولاً زمانی که از هاست خود بکاپ میگیرید، فایل بکاپ که با فرمت zip و در مسیر ریشه "root" ذخیره می‌شود. برای اینتقال این فایل باید ابتدا آن را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید و سپس آن را در هاست جدید و در مسیر ریشه "root" آپلود کنید.

روش‌های دانلود فایل بکاپ

1. دانلود از File Manager: به صورت عادی اگر در ابزار File Manager در مرورگر باشید، با دو کلیک موس بر روی آن و یا انتخاب گزینه دانلود روی آن، می‌توانید فایل بکاپ را دانلود کنید. اما سرعت دانلود به این روش بسیار پایین است و فایل با لینک غیرمستقیم دانلود می‌شود. برای دانلود سریعتر دو راه دیگر وجود دارد.

2. ایجاد لینک مستقیم: در این روش می‌توانید فایل بکاپ را به پوشه "public_html" منتقل کنید و یک لینک مستقیم ایجاد کنید. برای مثال اگر آدرس وب‌سایت شما "https://example.com" باشد، زمانی که فایل بکاپ را به پوشه "public_html" منتقل می‌کنید، اگر نام فایل بکاپ "backup_2204_08_16.zip" باشد، آدرس لینک مستقیم شما می‌شود :

"https://example.com/backup_2204_08_16.zip"

حالا اگر این آدرس را به یک برنامه مدیریت دانلود "MultiThread" مانند "Free Download Manager" و یا "Internet Download Manager" بدهید، می‌توانید با سرعت بسیار بالایی فایل بکاپ خود را دانلود کنید.

3. استفاده از پروتکل FTP: در این روش می‌توانید از یک برنامه FTP مانند "FileZilla" برای دانلود و آپلود استفاده کنید. این پروتکل بصورت مستقیم به هاست منتصل می‌شود و با سرعت بسیار بالایی فایل بکاپ شما را از هاست قبلی دانلود می‌کند. همچنین از پروتکل FTP و برنامه "FileZilla" می‌توانید برای آپلود روی هاست جدید هم استفاده کنید.

روش‌های دانلود فایل بکاپ

4. دانلود به کمک VPS: متأسفانه سرعت اینترنت در ایران بسیار پایین است و سرویس‌های اینترنت سرعت واقعی را به کاربران ارائه نمی‌دهند. از این رو در صورتی که حجم فایل بکاپ شما بالا است و نمی‌توانید با سرعت فعلی فایل خود را دانلود کنید، بهتر است از یک VPS پرسرعت برای دانلود و آپلود فایل بکاپ خود استفاده کنید. در این روش ابتدا یک VPS ویندوز تهیه کنید و پس از این که به آن ریموت شدید، به یکی از سه روش بالا فایل بکاپ خود را دانلود کنید و بر روی سرور جدید آپلود کنید.

 

خان پنجم: تنظیم DNS بر روی دامنه جدید

زمانی که تمامی اطلاعات مهم وب‌سایت خود را از هاست قبلی به هاست جدید منتقل کردید، وقت آن است که دامنه قبلی خود را بر روی هاست جدید تنظیم کنید. تمامی هاستینگ‌ها برای اتصال سرور به دامنه، مجموعه‌ای از آدرس IP های مربوط به سرور را به مشتریان ارائه می‌کنند تا مشتری در پنل مربوط به دامنه، این آدرس‌های جدید را بر روی دامنه تنظیم کند.

تنظیم DNS بر روی دامنه جدید

 

خان ششم: بررسی و آزمایش هاست جدید

زمانی که بطور کامل وب‌سایت خود را به هاست جدید منتقل کردید، وقت آن است که سلامت هاست و وب‌سایت خود را بررسی کنید تا در ادامه مشکلات جدید بوجود نیاید. مواردی که باید بررسی و تست کنید، شامل موارد زیر هستند:

1. بررسی تنظیمات PHP: زمانی که می‌خواهید یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس را نصب کنید، قبل از هر چیز به مجموعه‌ای از نتظیمات PHP و فعال‌سازی Extention ها نیاز است که حین نصب به کاربر اطلاع داده می‌شود. اما زمانی که فایل بکاپ را در هاست جدید آپلود می‌کنید، تنها با تنظیم کردن پیکربندی دیتابیس، وب‌سایت شما بازنشانی می‌شود. اما نکته اینجاست که شما نمی‌توانید برنامه نصاب را ببینید تا متوجه شوید که CMS شما به چه مواردی نیاز دارد و آیا تنظیمات PHP و Extention مورد نیاز، فعال هستند یا خیر ! تا زمانی که با یک پیام خطا در صفحه اصلی وب‌سایت روبرو شوید و یا بخشی از وب‌سایت شما از کار بیوفتد. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات و Extention های مورد نیاز وب‌سایت شما فعال باشند.

بررسی و آزمایش هاست جدید

برای اینکار بهتر است به وب‌سایت توسعه دهنده CMS خود مراجعه کنید، (برای مثال برای وردپرس به آدرس wordpress.org) و بررسی کنید که برای راه اندازی بدون مشکل، این CMS به چه مواردی نیاز دارد. سپس آنها را یادداشت کنید و با تنظیمات و Extention های فعال در هاست جدید مقایسه کنید. اگر به مورد خاصی نیاز بود، آن را فعال کنید. توجه داشته باشید که بعضی از افزونه‌های وردپرس هم نیاز به بررسی دارند. اما درکل وردپرس و افزونه‌های آن نیاز به تنظیمات خاص و عجیب و غریب ندارند و این خود یکی از ویژگی‌های مثبت وردپرس است که با حداقل امکانات، می‌تواند حداکثر توان را ارائه دهد.

2. سرعت وب‌سایت: سرعت وب‌سایت به عوامل زیادی بستگی دارد. اما با اینحال اگر در وب‌سایت قبلی شما افزونه کش مانند wp-rocket و یا LiteSpeed نصب بود و مشکلی نداشتید، در هاست جدید هم نباید مشکلی با سرعت بارگذاری داشته باشید. اما برای اطمینان و آزمایش، می‌توانید افزونه کش را خالی کنید و چندین صفحه را همزمان باز کنید تا ببینید که پردازنده سرور شما از پس پردازش بالا برمی‌آید یا خیر. اگر با همان ابتدا با پیام خطای 503 مواجه شدید، یعنی منابع هاست جدید کافی نیست و باید با مدیریت هاستینگ جدید در این مورد مکاتبه داشته باشید. در این مورد ممکن است هاستینگ جدید در مورد منابع هاست خود بزرگنمایی کرده باشد و قدرت هاست کمتر از چیزی باشد که ادعا شده است.

3. تست فرایند ارسال ایمیل: سعی کنید یک ایمیل از داخل CMS خود ارسال کنید تا مطمئن شوید که هاست جدید با ارسال ایمیل از سمت CMS مشکلی نداشته باشد. برای مثال یک فرم تماس را بصورت آزمایشی ارسال کنید و یا از گزینه "بازنشانی کلمه عبور" استفاده کنید. این بررسی به دلیل بخش عضویت کاربران مهم است؛ زیرا زمانی که کاربران در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کنند، یک ایمیل فعالسازی برای آنها ارسال می‌شود و یا ممکن است نیاز باشد تا اطلاعات کاربری برایشان ارسال شود. از طرفی ایمیل‌های سازمانی خود را در هاست جدید راه اندازی کنید و چند ایمیل آزمایشی ارسال کنید تا از سلامت سرویس ایمیل سرور خود مطمئن شوید.

 

خان هفتم: لغو و غیرفعال کردن سرویس قبلی

قبل از اینکه سرویس هاست قبلی خود را لغو کنید، بهتر است به مدت دو هفته تا یک ماه صبر کنید تا عملکرد ثبات هاستینگ جدید را بررسی کنید. پس از اینکه از وضعیت هاست جدید مطمئن شدید، و کار شما با هاست قبلی به پایان رسید، بهتر است سرویس قبلی را لغو کنید و پایان همکاری خود را از طریق تیکت به شرکت هاستینگ قبلی گزارش دهید تا در ماه‌ها و یا سال‌های بعدی برای شما فاکتور صادر نشود.

لغو و غیرفعال کردن سرویس قبلی

 

سخن پایانی

اگر تمامی مراحلی که در این مقاله توضیح داده شد را انجام دهید، بعید است با مشکل خاصی روبرو شوید؛ با اینحال همچنان ممکن است موارد جزئی وجود داشته باشد که بر اساس نوع وب‌سایت شما و CMS که بکار گرفته‌اید متفاوت باشد. ممکن است شما از زبان‌های دیگر مانند Python و یا فریم‌ورک NodeJS استفاده کرده باشید و بخشی از این مراحل کاملاً متفاوت باشد. بنابراین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که این مقاله بر اساس نیاز عمومی مبتنی بر زبان PHP و سیستم مدیریت محتوای Wordpress نگارش شده است؛ اما کلیت مراحل کار به همین شکل است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

87
A
A