نصب IIS در ویندوز 10 و 11 و ویندوز سرور 2019

نصب IIS در ویندوز 10 و 11 و ویندوز سرور 2019
نصب IIS در ویندوز 10 و 11 و ویندوز سرور 2019
8 ماه پیش

 به صورت خلاصه وب سرورها پیش‌نیاز اجرای برنامه‌های سمت سرور هستند که اسکریپت وب‌سایت ها و برنامه‌های تحت وب را اجرا می‌کنند. اگر برنامه‌نویس هستید و قصد کار با زبان ASP را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که ASP زیرمجموعه زبان سی‌شارت C# است و نیاز به وب سرور IIS دارد. در کل زبان سی‌شارپ، اسکریپت ASP و وب سرور IIS از سوی شرکت مایکروسافت توسعه داده شده‌اند. مایکروسافت ابتدا ASP را برای توسعه‌ی سرویس‌های خود ایجاد کرد، اما در زمان خود به سرعت محبوب شد و توانست جایگاه خوبی بین توسعه دهندگان وب پیدا کند. از آنجا که یکی از وظایف سیستم‌عامل ویندوز سرور، ایجاد هاستینگ بر پایه‌ی ASP است، وب سرور IIS به صورت پیشفرض بر روی آن نصب است، اما زمانی که شما بخواهید در کامپیوتر دسکتاپ اقدام به توسعه‌ی برنامه های ASP کنید، نیاز است تا بر روی ویندوز دسکتاپ خود، IIS را نصب بکنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله نحوه نصب IIS را بر روی سیستم‌عامل ویندوز دسکتاپ آموزش خواهیم داد. این آموزش برای همه نسخه‌های ویندوز مناسب است.

 

وب سرور چیست؟

وب سرور به صورت خیلی خلاصه، بین اتصالات دیتابیس و اسکریپت هماهمگی ایجاد می‌کند. همچنین این امکان را دارد تا همزمان چندین برنامه را اجرا کرده و به دیتابیس متصل کند. درکل وب سرورها وظیفه‌ی اجرای برنامه‌های سمت سرور را دارند. سرعت وب سرورها به دو عامل بستگی دارد. اول منابع سیستم، مانند پردازنده مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی و دوم الگوریتم اجرای وب سرور. به همین دلیل در وب سرورهای لینوکسی مانند Apache و Nginx و یا LightSpeed تفاوت وجود دارد؛ زیرا هر کدام از این وب سرورها الگوریتم خاص خود را برای مدیریت منابع (به طور خاص پردازنده و حافظه رم) دارند. برای مثال وب سرور آپاچی Apache سرعت بسیار کمتری برای اجرا دارد و بیشتر مناسب کامپیوترهای دسکتاپ و توسعه‌ی وب سایت است.

وب سرور کارهای زیادی را انجام می‌دهد که نصب و اجرای پروتکل SSL برای Encode کردن اطلاعاتی که بین کاربر و سرور ارسال و دریافت می‌شود، همینطور ارسال ایمیل و ... و درکل پشت تمامی فعالیت های اسکریپت ها قرار دارد بیشتر کارها بر عهده‌ی وب سرور است. وب سرور با پروتکل های شبکه‌ی TCP و بر روی پورت‌های 80 (برای پروتکل HTTP که تقریباً در حال --- است) و 443 (برای پروتکل HTTPS) کار می‌کند. همچنین می‌تواند بستری برای دسترسی به پرتکل FTP ایجاد کند تا کاربران بتوانند فضای ذخیره‌سازی خود را از راه دور مدیریت کنند. از دیگر وظایف وب سرور ایجاد بسری امن برای جلوگیری از مشکلات امنیتی مانند هک، دیداس و ایجاد لیست سیاه و سفید است.

 

IIS چیست و چه کاربردی دارد؟

 IIS (Internet Information Services) به معنی "سرویس‌های اطلاعات اینترنتی" یک وب سرور برای اجرای اسکریپت‌های سمت سرور است که در زبان فنی به آن "Microsoft's web server software, included in most recent versions of Microsoft Windows" هم گفته می‌شود. این وب سرور برای سیستم‌عامل ویندوز توسعه یافته و به صورت پیشفرض از اسکریپت ASP (Active Server Pages) پشتیبانی می‌کند. اما برای اجرای زبان‌های دیگر مانند PHP نیاز است که بسته‌ی افزونه Runtime آن را به صورت جداگانه نصب کنید. یکی از ویژگی‌های این وب سرور، این است که می‌توان آن را از راه دور بدون اجرای دسکتاپ و با استفاده از Windows PowerShell مدیریت و پیکربندی کرد.

 

آموزش نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

IIS یک Feature یا افزونه و ویژگی در سیستم‌عامل ویندوز در نظر گرفته می‌شود. همانطور که گفتیم، این ویژگی به صورت پیشفرض به در ویندوز سرور فعال است اما در نسخه‌های دیگر ویندوز، نیاز است تا به صورت دستی نصب و فعال شود. برای فعال سازی IIS مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  1. ابتدا وارد کنترل‌پنل ویندوز شوید و بر روی گزینه‌ی "Programs and Features" کلیک کنید. و یا همچنین می‌توانید به کمک کلید‌های میانبر Win + R برنامه‌ی Run را باز کنید و با وارد کردن عبارت cpl در کادر Open و کلیک بر روی دکمه‌ی OK پنجره‌ی "Programs and Features" را باز کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

  1. در این پنجره بر روی گزینه‌ی "Turn Windows features on or off" کلیک کنید تا لیست ویژگی‌های ویندوز نمایش داده شود.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

 

  1. در این لیست گزینه‌ی "Internet Information Services" را پیدا کنید و تیک کنار آن را فعال کنید. همانطور که می‌بینید، تیک این گزینه به صورت یک مربع تو پُر نمایش داده می‌شود که به این معنی است که همه‌ی سرویس‌های IIS برای نصب فعال نشده است. اگر میخواهید با فریم‌ورک ASP کار کنید، و یا سرویس FTP را هم فعال کنید، میبایست علامت + کنار آن را کلیک کنید، تا زیر شاخه‌های IIS نمایش داده شوند و از میان آنها سرویس‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. در آخر بر روی دکمه‌ OK کلیک کنید تا پروسه‌ی نصب آغاز شود.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

معمولاً فایل‌های نصب و فعال سازی IIS در خود ویندوز وجود دارد، اما اگر این فایل‌ها ناقص باشند و یا نسخه‌ی آن‌ها قدیمی باشند، ویندوز خودش دانلود IIS را انجام می‌دهد.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

  1. پس از پایان نصب، بر روی دکمه‌ی Restart Now کلیک کنید تا سیستم مجدداً راه اندازی شود.
    5. در این مرحله IIS نصب شده و شما می‌توانید در مرورگر با وارد کردن localhost لوگوی آن را مشاهده کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

  1. برای دسترسی به کنترل‌پنل IIS کافی در بخش جستجوی ویندوز عبارت IIS را وارد کنید و یا از منوی استارت آن را باز کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز 8، 10 و 11

 

نصب IIS در ویندوز سرور 2019

در مقالات قبلی آموزش نصب IIS در ویندوز سرور 2008 ، نصب IIS در ویندوز 2012 و نصب IIS در ویندوز 2016 را بررسی کردیم. نحوه کار تقریباً در همه‌ی نسخه‌های ویندوز، با کمی تغییرات، شبیه به هم است؛ اما بهتر است تا یک بار دیگر مراحل نصب IIS را در ویندوز سرور 2019 هم بررسی کنیم و از آخرین تغییرات آن آگاه شویم. در هر نسخه معمولاً نکات ریزی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

 

  1. ابتدا برنامه‌ی Server Manager را باز کنید. آیکن این برنامه معمولاً بر روی دسکتاپ قرار دارد؛ در غیر این صورت از منوی استارت آن را بیابید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ی پیش رو، از بخش Dashboard گزینه‌ی "Add roles and features" را کلیک کنید و یا از منوی Manage این گزینه را انتخاب کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. سپس پنجره‌ی ویزارد "Add roles and features Wizard" باز می‌شود و در صفحه‌ی اول "Before You Begin" از شما می‌خواهد اطلاعات سرور را تأیید کنید :
  • اکانت Administrator دارای یک پسورد قدرتمند است.
  • تنظیمات شبکه از جمله آدرس‌های آی پی به خوبی انجام شده است.
  • آخرین آپدیت‌های امنیتی ویندوز نصب شده‌اند.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

پس از تأیید این موارد، بر روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

  1. در صفحه‌ بعد "Installation Type" گزینه‌ی رادیویی "Role-based or feature-based installation" را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ بعد "Server Selection" گزینه‌ی رادیویی "Select a server from the server pool" را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ "Server Roles" تیک گزینه‌ی "Web Server (IIS)" را پر کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

و در پنجره‌ی بعد برای تأیید آن تیک گرینه‌ی "Include management tools" را نیز پر کنید و بر روی دکمه‌ی Add Features کلیک کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ی بعد ویژگی‌های بیشتر Features که ممکن است مورد نیاز باشد، برای نصب لیست می‌شوند. برای مثال گزینه NET Framework 4.7 و ASP.NET .

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ی Web Server Role (IIS) توجه داشته باشید که کنار این گزینه، یک فلش هم قرار دارد که اگر بر روی آن کلیک کنید، ویژگی‌های زیر شاخه‌ی "Web Server (IIS)" باز می‌شود و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، تیک گزینه‌های مورد نیاز خود را پر کنید. سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. در صفحه‌ی آخر "Confirmation" اطلاعات مربوط به گزینه‌های انتخاب شده، نمایش داده می‌شود تا شما از انتخاب‌های خود مطمئن شوید. معمولاً برای وب سرور IIS نیاز است تا سیستم یکبار مجدداً راه‌اندازی شود؛ برای این منظور تیک گزینه‌ی "Restart the destination server automatically if required" را نیز پر کنید.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

در آخر بر روی دکمه‌ی "Install" کلیک کنید تا عملیات نصب و راه‌اندازی IIS آغاز شود.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. پس از اتمام نصب IIS، در صفحه‌ی "Results" پیام تکمیل نصب نمایش داده می‌شود. در این صفحه بر روی دکمه‌ی Close کلیک کنید تا عملیات نصب IIS به پایان برسد.

مراحل نصب IIS در ویندوز سرور 2019

  1. برای اطمینان از اجرای IIS نیز می‌توانید در مرورگر وارد آدرس IP سرور و یا localhost بشوید تا صفحه‌ی مربوط به IIS نمایش داده شود.

 

سخن پایانی

توصیه می‌شود از وب سرور IIS فقط برای زبان APS استفاده شود. چون این وب سرور با ASP سازگاری بیشتری دارد. در مقابل زبان‌های دیگر مانند PHP ، Python و Node.JS با سیستم‌عامل لینوکس و وب سرورهای Apache ، Nginx و LightSpeed سازگاری بیشتری دارند.
ساختار ویندوز‌های دسکتاپ با ویندوزهای سرور متفاوت است و به همین دلیل نحوه کار کردن با آنها در بعضی موارد فرق می‌کند. برای افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود تا کار کردن با هر دو ویندوز سرور و دسکتاپ را فرابگیرند، چرا که هر کدام از این دو نسخه نکات مختلفی در دل خود دارند که یک تکنسین خوب باید بتواند برای کار با آنها را هم در سمت سرور و هم در سمت کلاینت بلد باشد تا با مشکل روبرو نشود.

 

33752
نصب IIS در ویندوز 10 و 11 و ویندوز سرور 2019
100.0519
A
A