معرفی فریمورک لاراول

معرفی فریمورک لاراول
معرفی فریمورک لاراول
8 ماه پیش

از سری مقالات دانشنامه آذرآنلاین در این مطلب با معرفی فریمورک لاراول در خدمت شما خواهیم بود.

لاراول در تعریف ساده یک فریمورک متن باز PHP است که بر پایه معماری MVC طراحی شده است و از بزرگترین مزیت‌هایش می‌توان به ماژولار بودن آن اشاره کرد.

در این مطلب سعی داریم به تعریف کلی Laravel ، تاریخچه پیدایش و مزایای آن اشاره کنیم تا برنامه نویسان PHP این فریمورک قدرتمند را بیش از پیش بشناسند.

معرفی فریمورک لاراول

تاریخچه لاراول

لاراول در سال 2011 توسط تیلور اوتول در دسترس همگام قرار گرفت این فریمورک که در ابتدا فقط به عنوان یک راه حل پیشرفته‌تر نسبت به CodeIgniter ارائه شده بود و تنها از مکانیسم‌های View ، Session ، Model و مسریابی پیشتیبانی می‌کرد. اوتول تنها پس از مدت کوتاهی در سپتامبر همان سال نسخه دوم فریمورک لاراول را عرضه کرد و فقدان کنترلر را برطرف کرد و این بار لاراول با قدرت بیشتری عرضه شد.

همین رویه در سال‌های متوالی ادامه داشت تا نسخه 5 این فریمورک در سال 2015 عرضه شد و امکانات کاملی مانند برنامه ریزی برای اجرای وظایف از طریق Scheduler ، بهینه سازی بسته‌های Assets از طریق Elixir و افزودن پکیج Socialite جهت ورودی کاربری را در بر داشت.

امروزه لاراول به عنوان یکی از محبوب ترین فریمورک‌های PHP شناخته شده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

معرفی محیط لاراول

همانطور که گفته شد لاراول در حال حاضر یکی از معروفترین فریمورک‌های PHP شناخته می‌شود و در کنار فریمورک‌های Yii ، Codeignitor ، Nette و Symfony پیشرفت زیادی داشته است.

لاراول به صورت متن باز و تحت لایسنس MIT عرضه می‌شود و کدهای آن بر روی Github موجود می‌باشد.

محیط لاراوال دارای یک خط فرمان به نام Artisan CLI است که اولین بار در نسخه 3 لاراوال رونمایی شد. لاراول پس از مهاجرت به معماری بر پایه Composer ها به Artisan اجازه می‌دهد تا با اجزای فریمورک Symfony ترکیب شده تا قدرت مانور بیشتری به برنامه نویس دهد.

حال در ادامه مباحث به توضیح مزایای این فریمورک محبوب می‌پردازیم.

مزایای فریمورک لاراول

  • آسان سازی کارهای معمول در روند برنامه نویسی مانند احراز هویت ، روتینگ ، کش و جلسات
  • بهره گیری از ریموت کامپوننت
  • محدود کردن Eloquent با دستورات ساده
  • یادگیری بسیار آسان
  • بروزرسانی سریع و ساده
  • راه اندازی سریع و ساده محیط‌ها و روابط چندگانه
  • اجرای آزمایش واحد متعدد با دستورات ساده
  • استفاده از موتور Blade
  • اجرای آزمایشی واحدهای مختلف
  • دسترسی و کنترل بسیار ساده با دیتابیس و کنترلرهای آن
  • بهبود سرعت و افزایش 100 درصدی سرعت مسیرها
  • ساده سازی و دلپذیر شدن فرآیند توسعه برای برنامه نویسان
  • و ...

جمع بندی معرفی فریمورک لاراول

تا بدین لحظه نظرات برنامه نویسان و توسعه دهندگان نسبت به لاراول و همچنین پیشرفت آن مثبت بوده و با اینکه همچنان Codeigniter به عنوان محبوبترین فریمورک شناخته می‌شود اما بسیاری از توسعه دهندگان هر روزه به سمت لاراول مهاجرت کرده و با روند رو به رشدی که دارد به محبوبیت 100 در صدی خواهد رسید.

البته در این بین از قابلیت‌های منحصربفرد فریمورک‌های Yii2 و CakePHP نباید گذشت که توسعه دهندگان نسبت به سبک و تنوع برنامه نویسی خود آنها را نیز انتخاب می‌کنند.

اما در پایان شایان ذکر است که بدانید دلیل اصلی محبوبیت لاراول در این سال‌های اخیر به دلیل معماری استاندارد استفاده شده در آن و همچنین قابلیت استفاده از امکانات فریمورک‌های دیگر در آن می‌باشد.

امیدواریم از مطلب معرفی فریمورک لاراول استفاده لازم را برده باشید.

در مطالب بعدی به نصب این فریمورک در لینوکس خواهیم پرداخت.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

4279
معرفی فریمورک لاراول
100.001
A
A