مواردی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار در نظر بگیرید

مواردی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار در نظر بگیرید
مواردی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار در نظر بگیرید
9 ماه پیش

اینترنت را شاید بتوان بزرگ‌ترین دستاورد بشر در یک قرن اخیر به شمار آورد. ظهور اینترنت باعث پیشرفت‌های بسیاری شده که می‌توان آن را در جنبه‌های مختلف زندگی از سرگرمی تا کسب دانش و بیزینس مشاهده کرد. روند رو به رشد استفاده از اینترنت، به مردم این اجازه را داده تا بتوانند از روش‌های جدیدی کسب درآمد کنند. در نتیجه فروش محصولات متنوع و خدمات آنلاین به یک سبک‌کاری جدیدی تبدیل شده که می‌توان از طریق آن درآمد بسیاری کسب کرد.

علاوه بر این، ظهور پلتفرم‌هایی که ساخت وب‌سایت را ساده کرده و همچنین گسترش شبکه‌های اجتماعی به افراد کمک کرده تا بستر کسب‌وکار خود را در این فضا توسعه دهند. راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما نکاتی دراین‌باره وجود داشته که نباید از توجه به آن‌ها غافل شویم.

اگر شما هم قصد دارید تا کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

  1. داشتن یک طرح تجاری یا همان بیزینس پلن

قبل از شروع کسب‌وکار خود در اینترنت باید یک طرح تجاری مناسب برای خود پیدا کنید. برنامه‌ریزی صحیح کسب‌وکار برای موفقیت آن ضروری است. طرح کسب‌وکار شما یک سند مکتوب بوده که به‌طور مفصل توضیح می‌دهد که چگونه این کسب‌وکار قرار است به اهداف خود برسد. بیزینس پلن در بسیاری از اوقات همانند یک نقشه راه به بخش‌های بازاریابی، مالی و بخش عملیاتی ارائه می‌شود.

به‌عنوان‌مثال یک طرح تجاری برای جذب سرمایه‌گذار یا دریافت وام‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این اگر طرح به شکل درستی تدوین شده باشد روش خوبی برای تیم‌های اجرایی بوده تا در مورد اقدامات استراتژیک خودآگاه باشند. اگرچه داشتن بیزینس پلن به‌طورکلی برای بیزینس‌های تازه‌کار کاربرد داشته‌اند؛ بااین‌حال برای همه مشاغل ضروری است.

این طرح به‌صورت دوره‌ای بررسی شده و در صورت نیاز، تغییرات و به‌روزرسانی‌های مختلف روی آن انجام می‌شود.

  1. تمرکز روی مشتری و درک بازار هدف

برای اینکه هر کسب‌وکاری را به یک تجارت موفق تبدیل کنید لازم است تا بر مهارت‌های بازاریابی و فروش تسلط داشته باشید. همچنین در مورد پروفایل تمام افرادی که می‌توانند به مشتریان بالقوه تبدیل شوند،‌ مطالعه کرده و سعی کنید عادات خرید آن‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این باید نحوه رفتار رقبا با مشتریان را زیر نظر گرفته و ببینید که مشتریان در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا سناریوی بازار را به‌خوبی درک کنید.

سؤالاتی که باید درباره مشتریان خود پاسخ دهید شامل این موارد می‌شود:

  • مصرف‌کنندگان چه کسانی هستند؟
  • از کجا خرید می‌کنند؟
  • نحوه ارتباطی موردنظر آن‌ها به چه صورت است؟
  • آن‌ها اطلاعات موردنیاز خود درباره یک محصول یا خدمات را از کدام پلتفرم‌ها دریافت می‌کنند؟

مدیران بازاریابی با پاسخ دادن به این سؤال‌ها، بازار هدف خود را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی را برای دستیابی به آن ایجاد می‌کنند.

  1. ارائه سرویس‌های کم‌هزینه

راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین هزینه‌های زیادی را دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا در ابتدای مسیر به‌جای اینکه محصولی را تهیه کرده و به فروش برسانید، ابتدا با یک سرویس یا خدمات شروع کنید. در مسیر فروش آن خدمات به مشتریان، فرصت کافی داشته تا درباره آن‌ها بهتر مطالعه کنید. در این قسمت هرچقدر بیشتر پیش بروید می‌توانید پروفایل بازار هدف خود را کامل‌تر کنید؛ بنابراین خواهید توانست محصول بهتری را تولید کنید. بااین‌حال توصیه می‌شود تا مدت‌زمان زیادی روی مطالعه مخاطبان ادامه داده و برای عرضه محصول عجله نداشته باشید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید کسب‌وکاری که قرار است شروع کنید درباره آموزش سئو است. برای شروع بهتر است خدمات سئو ارائه دهید. هنگامی‌که به‌عنوان یک سئوکار با بیزینس‌های مختلف فعالیت کنید بهتر می‌توانید درک کنید که نیاز بازار چیست. بعد از پروسه مطالعه،‌ می‌توانید محصول آموزشی سئو خود را تولید کرده و قطعاً با استقبال زیادی مواجه خواهید شد. برای آشنایی با هاست ارزان کلیک کنید.

  1. انتخاب محصول مناسب

حتی پس از طرح تجاری کسب‌وکار و پیدا کردن بازار هدف، مهم بوده تا در مورد محصولی که قصد فروش آن را دارید،‌ تحقیق کنید. این فرآیند یک مرحله مهم برای همه افرادی بوده که قصد دارند تا کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنند.

اگر سازنده محصول نیستید باید بعد از انتخاب کالای موردنظر،‌ به دنبال تأمین‌کننده مناسب باشید تا علاوه بر اینکه کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهد، قیمت مناسبی را نیز برای شما در نظر بگیرد. اگر هم به‌شخصه به دنبال تولید محصول هستید، باید جوانب کار را به‌خوبی در نظر گرفته و پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها را داشته باشید.

  1. انتخاب نام دامنه و سایت

راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین در بستر پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک بسیار ساده و کم دردسر است. بااین‌حال اگر تصور یک بیزینس آنلاین خوب را در سر دارید باید از همان ابتدا به دنبال راه‌اندازی یک سایت اختصاصی نیز باشید. در این زمینه باید به دنبال یک ارائه‌دهنده هاست مطمئن مانند آذرآنلاین بوده و دامنه مرتبط با نام کسب‌وکار را خریداری کنید. بعدازاین می‌توانید اقدام به افتتاح سایت شخصی خود کنید

درصورتی‌که هیچ تجربه‌ای در زمینه مدیریت سایت ندارید می‌توانید هم از دوره‌های آموزشی استفاده کرده و هم مدیریت آن را به فرد دیگری واگذار کنید. در شروع کار شاید هزینه‌های هاست، دامنه و نگهداری سایت به نظر زیاد باشد پس تصمیم بگیرید که از انجام آن منصرف شوید. بااین‌حال فراموش نکنید که این کار نه‌تنها به بیزینس شما اعتبار زیادی بخشیده بلکه مسیر رشد شما را هموارتر می‌کند.

  1. تبلیغات کلید موفقیت

یک استراتژی تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده، نقش کلیدی در رشد و توسعه کسب‌وکار شما دارد. هنگامی‌که تمام ایده‌های لازم پیاده شده و محصولات برای فروش آماده هستند؛ باید راه را برای انجام تبلیغات کسب‌وکار خود باز کنید. در این بخش هم دو راه پیش روی شما قرار دارد.

اولین راه که هزینه کمتری داشته اما زمان زیادی را از شما می‌گیرد این است که کتاب‌های بازاریابی و تبلیغات را تهیه کرده و چند دوره مجازی آموزشی را بگذرانید تا با الفبای این مسیر آشنا شوید. سپس می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه‌های کم برای تبلیغات شروع کرده، آرام ولی پیوسته این مسیر را طی کنید. اگر بتوانید تبلیغات مؤثری انجام دهید به‌سرعت هزینه‌های انجام شده به جیب شما برخواهد گشت.

راه دوم که هزینه بیشتری دارد این است که نزد یک مشاور کسب‌وکار بروید. با بیزینس پلنی که ارائه می‌دهید و همچنین بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده‌اید خواهید توانست یک برنامه بازاریابی و تبلیغاتی خوب از مشاور دریافت کنید. برخی از مشاوران تبلیغاتی در این مسیر به شما کمک‌های بیشتری هم کرده و برخی وظایف دیگر را نیز به عهده می‌گیرند. این مسیر مطمئن‌تر بوده اما درعین‌حال هزینه زیادی دارد.

  1. استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی

استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی را می‌توان با کمک گرفتن از رسانه‌های اجتماعی به‌خوبی اجرا کرد. امروزه برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام ایده‌های تجاری خوبی برای بازاریابی ارائه می‌دهند.

اگر با برنامه دقیق وارد فعالیت در حوزه شبکه‌های اجتماعی شوید می‌توانید کسب‌وکار خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهید. یکی از مزایای آن این بوده که آگاهی نسبت به برند را افزایش می‌دهد.

میلیون‌ها نفر در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، تأسیس هیچ فروشگاهی در هیچ شهری نمی‌تواند تا به این میزان ارتباط شما را افراد را فراهم کند. اگر از استراتژی‌های صحیحی استفاده کرده باشید خواهید توانست تا خود را به جمعیت چندمیلیونی معرفی کرده و در بین آن‌ها به دنبال مشتریان هدف خود باشید.

همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را بالا ببرید. نیاز به توضیح نیست که این کار در رتبه‌بندی سایت شما مؤثر خواهد بود.

  1. راه‌اندازی ایمیل مارکتینگ

یکی از استراتژی‌های قدیمی که هنوز هم به قدرت قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمیل مارکتینگ است. اگر بتوانید با استفاده از یک پنجره پاپ آپ مناسب ایمیل بازدیدکنندگان سایت را دریافت کنید، این مسیر هموارتر خواهد شد. از ایمیل این افراد یک لیست تهیه کرده و اگر می‌توانید ویژگی‌های مختلفی را نیز به آن اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال لیستی از ایمیل‌هایی که از سایت شما بازدید کرده اما اقدام به خرید نکرده‌اند. علاوه بر این لیستی هم داشته باشید از افرادی که اقدام به خرید محصولات و خدمات مختلف شما کرده‌اند. با استفاده از این لیست می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد تخفیف محصولات مختلف، دوره‌های آموزشی و یا شرکت در وبینارها را ارسال کنید. برخی کسب‌وکارها نیز با عضویت در بخش خبرنامه،‌ اخبار جدید حوزه تخصصی خود را روزانه به مخاطب ارسال می‌کنند. از این روش بسته به استراتژی و برنامه بازاریابی خود می‌توانید استفاده بهینه‌ای داشته باشید.

  1. پاسخ‌دهی سریع

امروزه خدمات مشتریان در تمام صنایع حرف اول را می‌زند. تفاوتی ندارد که بستر اصلی کسب‌وکار شما در سایت بوده یا در شبکه‌های اجتماعی، ضروری است تا پاسخ‌دهی سریعی داشته باشید. در وب‌سایت یک بخش گفتگوی آنلاین را فعال کنید تا افراد بتوانند سؤالات خود را با بخش پشتیبانی در میان بگذارند. علاوه بر این اشخاصی را برای پاسخ‌دهی قرار دهید که اولاً نسبت به کسب‌وکار شما آگاهی کاملی داشته باشند، دوما سرعت عمل بالایی در پاسخگویی به کار برند.

در بخش شبکه‌های اجتماعی هم شما نیازمند یک یا چند ادمین هستید تا سؤالات و کامنت‌ها را پاسخ بدهند. یکی از مزیت‌های رقابتی شما می‌تواند این باشد که مشتریان به‌سرعت پاسخ خود را دریافت می‌کنند. پاسخ سریع به مشتری علاوه بر اینکه به آن‌ها یادآوری می‌کند تا برای کسب‌وکار شما مهم هستند، این قول را نیز می‌دهد که کیفیت محصول و خدمات شما قابل قبول خواهد بود.

همچنین مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد مشتریانی که در رابطه با مسائل مربوط به خدمات مشتری، پاسخ سریعی دریافت می‌کنند به‌احتمال‌زیاد جزو مشتریان وفادار شما باقی می‌مانند. فراموش نکنید که هیچ مشتری نباید بی‌پاسخ باقی بماند حتی اگر هنوز پاسخی برای درخواست مشتری ندارید بهتر است تا او را از این موضوع مطلع کرده و اطمینان دهید که به‌محض یافتن پاسخ مناسب او را در جریان خواهید گذاشت.

  1. حفظ فعالیت تجاری

در اکثر کسب‌وکارها به‌راحتی با نگاه کردن به نتیجه می‌توان میزان موفقیت را سنجید، اما نکته اصلی در حفظ و نگهداری از نام تجاری است. در نهایت هم باید تمام تلاش خود را به‌کارگیرید و از کلیه ابزارها و راه‌هایی که می‌توانید استفاده کنید تا کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای سالم حفظ کنید. این فرآیند، یک کار مداوم بوده و هیچ روزی نباید دست از آن بکشید.

حفظ کسب‌وکار باعث می‌شود تا روند رشد آن متوقف نشود. برای این منظور باید به انواع جنبه‌های فنی کسب‌وکار آنلاین خود مانند نگهداری وب‌سایت، استراتژی‌های تبلیغاتی، مدیریت موجودی کالاها و غیره رسیدگی کنید.

تصمیم‌گیری درباره ارائه محصولات جدید یا توقف برخی محصولات قدیمی که دیگر طرفدار ندارند،‌ ارائه تخفیف، برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های جدید همگی بخشی از مسئولیت‌های مدیریت یک کسب‌وکار به شمار می‌روند.

سخن آخر

هر کسب‌وکار آنلاین و استارتاپی ترکیبی از جرئت و سربلندی است. بااین‌حال نباید فراموش کنید که شما قرار است تا همه توان و انرژی خود را روی این کار بگذارید اما بالا و پایین در یک کسب‌وکار اتفاقی طبیعی است. همیشه باید به یاد داشته باشید که مطالعه و افزایش سطح دانش می‌تواند در بهبود وضعیت فعلی کسب‌وکار شما مؤثر باشد. داشتن ایده‌های مختلف می‌تواند به بهبود استارتاپ شما کمک کرده و درهای جدیدی از موفقیت را روی شما باز کند. این موارد را به خاطر داشته، خود را برای بدترین‌ها آماده کرده اما همیشه به بهترین‌ها امیدوار باشید. شروع یک کسب‌وکار می‌تواند اتفاق بزرگ و درعین‌حال سختی به نظر برسد اما باگذشت زمان می‌توانید جنبه‌های مثبت آن را گسترش داده و نتیجه لذت‌بخش آن را مشاهده کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

856
A
A