آموزش نصب لاراول از طریق پلاگین softaculous

آموزش نصب لاراول از طریق پلاگین softaculous
آموزش نصب لاراول از طریق پلاگین softaculous
4 هفته پیش

یکی از چالش‌های توسعه دهندگان وب، نصب و راه اندازی فریم‌ورک‌ها و سیستم مدیریت محتوا "CMS" بر روی هاست است. بر اساس اینکه از چه ابزاری برای توسعه وب‌سایت استفاده می‌کنید، نصب آن نیز متفاوت است. در مورد فریم‌ورک لاراول هم روش‌های مختلفی وجود دارد. اما یکی از جدیدترین روش‌ها، برای نصب و راه اندازی لاراول و حتی وردپرس، استفاده از ابزار softaculous است. این ابزار امکان نصب CMS و فریم‌ورک‌های محبوب را در خود جای داده است. در ادامه نحوه استفاده از ابزار softaculous را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی محتوای انواع زبان های برنامه نویسی را بخوانید.

 

Softaculous چیست؟

Softaculous یک ابزار کاربردی برای نصب و پیکربندی برنامه های کاربردی وب، مانند سایت سازها "CMS" و فریم‌ورک‌ها است که بصورت پلاگین بر روی کنترل پنل‌های هاستینگ مانند cPanel، Plesk و DirectAdmin نصب می‌شود. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا بین صدها برنامه محبوب مانند وردپرس، جوملا، دروپال، Magento، PrestaShop و لاراول جستجو کنید و با چند کلیک ساده، آنها را نصب و راه‌اندازی کنید. با استفاده از سافتاکلوس (is a commercial script library that automates the installation of commercial and open source web applications to a website) دیگر نیازی به آپلود فایل، ایجاد دیتابیس و نصب برنامه توسط کاربر نیست بلکه تنها با چند کلیک تمامی این موارد بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد و نسخه برنامه مورد نظر کاربر همراه با زبان انتخابی توسط سافتاکلوس و از منابع معتبر نصب می گردد.

 

مزایای استفاده از Softaculous

نصب آسان : Softaculous فرآیند نصب برنامه‌های تحت وب را بسیار ساده می‌کند. شما فقط کافی است برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی دکمه "Install" کلیک کنید.
صرفه جویی در زمان : Softaculous می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کند، زیرا نیازی به دانلود دستی، آپلود و پیکربندی برنامه‌ها نیست.
بروزرسانی خودکار : Softaculous به طور خودکار برنامه‌های شما را به روز نگه می‌دارد، که به حفظ امنیت و عملکرد آنها کمک می‌کند. در صورتی که حالت بروزرسانی خودکار را برای CMS خود انتخاب کرده باشید، CMS مورد نظر شما بصورت خودکار بروزرسانی می‌شود.
امنیت : Softaculous از اسکریپت‌های از پیش تعریف‌شده برای نصب برنامه‌ها استفاده می‌کند که از نظر امنیتی بررسی شده‌اند.
رابط کاربری آسان : Softaculous دارای یک رابط کاربری بصری و آسان برای استفاده است که حتی برای مبتدیان نیز مناسب است.

 

نحوه استفاده از Softaculous

ابتدا وارد کنترل‌پنل هاستینگ خود وارد شوید. و در میان گزینه‌ها، کادر Softaculous App Installer را بیابید و کادر آکوردین آن را باز کنید.

نحوه استفاده از Softaculous

در کنترل‌پنل‌های مختلف ممکن است این ابزار در جای دیگری قرار داشته باشد.

نحوه استفاده از Softaculous

در صفحه Softaculous از لیست برنامه‌های موجود، Laravel را انتخاب کنید. در صفحه Laravel بخش‌های مختلفی مانند Overview ، Features ، Screenshots و Rating جهت بررسی کامل آن وجود دارد.

نحوه استفاده از Softaculous


در این صفحه بر روی گزینه"Install" کلیک کنید تا کادر "Software Setup" نمایش داده شود.

نحوه استفاده از Softaculous

سپس بر روی دکمه "Quick Install" کلیک کنید تا روند نصب آغاز شود.

نحوه استفاده از Softaculous

منتظر میمانیم تا نصب لاراول کامل شود.

نحوه استفاده از Softaculous

در نهایت در قسمت current installation میتوانیم لاراول نصب شده را مشاهده کنیم

نحوه استفاده از Softaculous

و در قسمت file manger از مسیر public_html /laravel میتوانیم محتوای لاراول را مدیریت کنیم.

نکته : توجه داشته باشید که نمی‌توان از لاراول بطور مستقیم استفاده کرد. بلکه لاراول یک فریم‌ورک قابل توسعه است و تفاوت فریمورک با cms در این است که cms بعنوان یک نرم افزار انلاین جهت ساخت سایت بدون دانش کدنویسی شناخته میشود اما فریمورک یک ابزار برای یک برنامه نویس وب هست تا بتواند از یک زبان برنامه نویسی به نحو احسن استفاده کند تا یک سایت با امکانات اختصاصی را خلق کند.

 

در مورد بروزرسانی خودکار احتیاط کنید

توجه داشته باشید که نباید بروزرسانی خودکار را برای فریم‌ورک لاراول و وردپرس فعال کنید؛ زیرا احتمال دارد این تغییرات ناگهانی در این دو اسکریپت باعث اختلال در کدهای آنها شود. برای مثال گاهی ممکن است نسخه وردپرس با افزونه ووکامرس سازگاری نداشته باشد و عملکرد فروشگاه ووکامرس را دچار مشکل کند. بنابراین بروزرسانی باید بصورت هماهنگ و زیر نظر متخصص وردپرس انجام شود. در مورد لاراول هم همین موضوع صدق می‌کند زیرا برای توسعه لاراول نیاز به کتابخانه‌های متعددی است که باید همزمان با لاراول بروزرسانی شوند.

 

سخن پایانی

استفاده از ابزارها کمک می‌کنند تا سرعت کارها بالاتر برود. به کارگیری ابزارهایی از جمله Softaculous نه تنها اشتباه نیست، بلکه مهارت توسعه دهنده را در استفاده از ابزارهای مختلف نشان می‌دهد. نصب لاراول به کمک Softaculous می‌تواند به توسعه و یکپارچگی هاست و وب‌سایت کمک کند. (برای آشنایی با لاراول محتوای معرفی فریمورک لاراول را مطالعه کنید.) از طرفی این که از چه روشی برای نصب لاراول اقدام کنید، کاملاً بستگی به شرایط توسعه دارد. از آنجا که توسعه فریم‌ورک لاراول با فریم‌ورک‌های دیگر متفاوت است، ممکن است توسعه دهنده بخواهد لاراول را ابتدا در محیط لوکال توسعه دهد و سپس آن را بصورت دستی و از راه FTP بارگذاری و نصب کند. در آخر این نکته را نیز خاطر نشان می‌کنیم که شما می‌توانید به همین روشی که برای نصب فریم‌ورک لاراول توضیح داده شد، CMS های دیگر از جمله وردپرس، جوملا و... را نصب و بروزرسانی کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

43
A
A