چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟
چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟
8 ماه پیش

 قبل از این که بخواهید وارد بازار کار برنامه‌نویسی شوید بهتر است یک تعریف ساده از برنامه‌نویسی (person who writes computer software) به شما ارائه دهیم. کامپیوترها نیز مانند انسان‌ها دارای زبانی هستند با این تفاوت که کامپیوترها زبانشان برحسب منطق ریاضی است پس اگر بخواهیم برنامه‌نویسی را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که programmer مانند حل‌کردن مسئله با انجام محاسبات ریاضی برای کامپیوتر است.

 

قبل از شروع به برنامه‌نویسی خود را برای آن آماده کنید

قبل از شروع به هر کاری خود را برای آن آماده کنید و فضای لازم را برای آن مهیا کنید؛ مثلاً برای اینکه به یک برنامه‌نویس وب تبدیل شوید منابعی که می‌خواهید از طریق آن برنامه‌نویسی را یادگیرید انتخاب کنید این کار به شما کمک می‌کند تا برای رسیدن به آنچه می‌خواهید مسیر کتری را طی کنید.

 

چگونه می‌توانیم یک برنامه‌نویس وب شویم؟

شما با سه روش ساده می‌توانید یک برنامه‌نویس وب شوید با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم.

شما در این مقاله می‌توانید به این سؤال‌های خود پاسخ دهید.

  • چگونه می‌توانیم یک برنامه‌نویس وب شویم؟
  • با کدام زبان برای تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس وب بهتر است شروع کنیم؟
  • چگونه می‌توانم HTML،CSS و جاوا اسکریپت را به‌خوبی یاد بگیرم؟

 

شما برای چه دوست دارید که به یک برنامه‌نویس خوب و حرفه‌ای تبدیل شوید؟

قبل از فهمیدن نقشه راه تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس خوب ابتدا باید بفهمیم اصلاً برای چه می‌خواهیم یک برنامه‌نویس شویم آیا فقط به‌خاطر درآمدی که دارد این تصمیم را گرفته‌ایم؟ یا به‌خاطر علاقه‌ای که داریم می‌خواهیم برنامه‌نویس شویم؟

ابتدا به این سؤال‌ها در ذهن خودتان پاسخ دهید و بعد از فهمیدن اینکه واقعاً می‌خواهید به چه شخصی در آینده تبدیل شوید کار خودتان را آغاز کنید و اما باید به این نکته دقت کرد که آیا به انجام‌دادن این کار علاقه دارید یا فقط به‌خاطر در آمد این شغل می‌خواهید وارد آن شوید؟ اگر فقط به‌خاطر درآمد است و اصلاً علاقه‌ای به این کار ندارید بهتر است وارد آن نشوید؛ زیرا نمی‌توانید در آن موفق شوید و آن‌وقت این کار برایتان کسل آور است و نمی‌توانید درآمدزایی کنید. برای انجام‌دادن هر کار باید به آن علاقه داشت.

 اموز برنامه نویسی

چگونه می توانیم یک طراح وب‌سایت شویم؟

آموزش‌هایی که قرار است شما را به هدف نهایی‌تان نزدیک کند انتخاب کنید آنها را به‌خوبی بیاموزید. اگر می‌خواهید در برنامه‌نویسی وب فعالیت و درآمدزایی کنید اصلاً نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی خاصی نیست؛ زیرا در این حوضه میزان مهارت شما لازم و مهم است هرچقدر مهارت بیشتری داشته باشید بیشتر پیشرفت می‌کنید.

برای فعالیت در این حوضة برنامه‌نویسی وب باید به این دو نکته مهم توجه ویژه داشته باشیم: برنامه‌نویسی front-end و برنامه‌نویسی back-end

front-end

 به قسمتی که توسط کاربران قابل‌رؤیت است  front-end یا presentation layer of piece of software می‌گویند و همچنین front-end می‌تواند کدهایی که کاربران متوجه آن نمی‌شوند را در ظاهر گرافیکی به آن‌ها نشان دهد. باید بدانیم که آنا مارتینز یک برنامه‌نویس خوب در این بخش است. چند زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که برای هر برنامه‌نویس front-end  بسیار لازم و حیاتی است. همان‌طور که آنا مارتینز می‌گوید زمانی که شروع به کارکردن در این حرفه برنامه‌نویسی کرده بود اولین مهارت‌هایی که مدیران از او خواسته بودند، جاوا اسکریپت، css و HTML  بود. اینها سه زبان‌اصلی برنامه‌نویسی وب هستند و با استفاده از این سه زبان‌اصلی وب زبان‌های دیگر به وجود آمده‌اند.

  • HTML
  • CSS
  • جاوا اسکریپت/NodeJS
  • روبی

 

برنامه‌نویسی Back-end

 قسمتی از یک وب‌سایت است که برای عموم مردم قابل‌مشاهده نیست Back-end همان کاری که مغز برای بدن می‌کند را برای وب‌سایت انجام می‌دهد. کدهایی که در قسمت بک اند (the part of a piece of software or computer hardware with which the user does not interact) وجود دارند از طریق یک سرور به کاربران فرستاده می‌شود و به طور مستقیم نمی‌توانند با سیستم در ارتباط باشند. اگر می‌خواهید یک برنامه‌نویس وب شوید اینها اولین مهارت‌های لازم برای شروع یادگیری هستند. به گفته مارتینز این شغل هم همانند هر کار دیگری نیاز دارد که در آن نوآوری داشته باشیم و از انجام‌ دادن آن احساس خوبی داشته باشیم. همچنین مارتینز به این نکته اشاره می‌کند که اگر می‌خواهید در این حرفه وارد شوید و در آن پیشرفت کنید فقط خواندن کتاب یا خواندن مقاله از برنامه‌نویسان کافی نیست و باید برای یادگیری آن بسیار تلاش کنید. 

 

 آموزش‌هایی که دیده‌اید را در عمل به کار ببرید

زمانی که آموخته‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای را کسب کردید حال می‌توانید از آن آموخته‌های خود استفاده کنید. اما این موضوع به این معنی نیست که شما برای یادگیری و به‌کارگیری این مهارت‌ها باید حتماً به آموزشگاه‌ها بروید درحالی‌که می‌توانید برای یادگیری در خانه آموزش آنلاین ببینید و این مهارت را فراگیرید و از آن استفاده کنید؛ زیرا تا سعی نکنید که آموزش‌هایی که دیده‌اید را در عمل به کار برید آن آموخته‌ها بدرد نمی‌خورند. در حوضه برنامه‌نویسی وب باید به‌صورت عملی کارکرد.

 

با کدام زبان برای تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس وب بهتر است شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که کدام زبان را برای یادگیری شروع کنید باید بگویم که بهتر است با CSS ،HTML و جاوا اسکریپت شروع کنید و می‌توانید آموزش آنلاین را به‌صورت رایگان برای یادگیری این زبان‌ها انتخاب کنید. چگونه می‌توانم HTML ،CSS و جاوا اسکریپت را به‌خوبی یاد بگیرم؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگویم برای  یادگرفتن HTML ،CSS و جاوا اسکریپت از یک منبع خوب آموزشی استفاده کرد اگر این منبع به شما به‌خوبی آموزش دهد دیگر یادگرفتن آن چندان سخت نیست. زمان یادگیری این زبان‌ها به خودتان بستگی دارد؛ اما هرچقدر زمان بیشتری را صرف یادگیری آن‌ها کنید قطعاً در آن حرفه‌ای‌تر می‌شوید؛ اما خب اگر بخواهم یکی از بهترین راه‌ها را به شما پیشنهاد دهم شرکت در کلاس آموزشی با اساتید خبره است؛ زیرا این‌گونه شما حرفه‌ای‌تر یاد می‌گیرید و یک راهنما خوب در این مسیر پیدا کرده‌اید. محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تحت وب که به آن برنامه نویسی تحت ویندوز نیز می‌گویند را بشناسید و کار خود را با آگاهی کامل از این زبان‌ها شروع کیند.

 زبان های برنامه نویسی

یک گروه برنامه‌نویس برای راهنمایی و کمک به خود انتخاب کنید

علاوه بر اینکه شما برای یادگیری در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری شرکت کردید باید عضو گروه‌های کدنویسی نیز شوید مانند GitHub و stack Overflow

 

GitHub 

گیت‌هاب گروهی است که در آن برنامه‌نویسان وب پروژه‌هایی که بر روی آن کار می‌کنند را پست می‌کنند و کدها را به برنامه‌نویسان دیگر نشان می‌دهند و نظرهایشان را به یکدیگر می‌گویند.

 

Stack overflow

استک اورفلو (website for professional and enthusiast programmers) یک قسمت مربوط به کدنویسی است که باید در آن برنامه‌نویسان وب از طریق پرسیدن و پاسخ‌دادن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر دوی اینها محیط خوبی برای امتحان‌کردن آموخته‌های خود و به‌دست‌آوردن تجربه در جهان واقعی خوب است.

 

 پروژه‌هایی که برای آزمایش‌کردن هستند را به‌عنوان نمونه کار انجام دهید

شما می‌توانید با پروژه‌های آزمایشی شروع به کار کنید؛ مثلاً برای شغل‌هایی که کم‌اهمیت‌تر هستند پروژه‌هایی انجام دهید یا برای دوستان و آشنایان خود که نیاز به وب‌سایت‌های شخصی دارند هم می‌توانید کار انجام دهید. شما با گرفتن دستمزد از آن‌ها درآمدزایی می‌کنید این کار به شما کمک می‌کندهم برای خودتان کاری ایجاد کرده باشید هم با پروژه‌های پیچیده‌تر و دنیای برنامه‌نویسی بیشتر آشنا شوید پس این کار از همه طرف برای شما مفید است.  

 

به‌صورت آزادکار کنید

شاید شما از کارکردن در ادارات خسته شده باشید یا اینکه بازنشست شده باشید باید به شما این خبر خوب را بدهم که برنامه‌نویسان وب بیشتر به‌صورت فریلنسر استخدام می‌شوند تا اینکه توسط شرکت‌ها و یا اداره‌جات استخدام شوند برای همین شما می‌توانید به‌عنوان برنامه‌نویس وب به‌صورت آزادکار کنید و درآمدزایی کنید.

 

از منابع برنامه‌نویسان وب بهره‌مند شوید

اگر شما به دنبال کارکردن به‌عنوان یک برنامه‌نویس وب هستید می‌توانید به‌صورت آنلاین کار کنید و از سایت‌های رایگان آموزش برنامه نویسی استفاده کنید. برای این کار از سایت  Glassdoor و Indeed می‌توانید استفاده کنید. سایر سایت‌ها نیز شغل‌های از راه دور هم دارند می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

 

دستمزد یک برنامه‌نویس وب

دستمزدی که یک برنامه‌نویس به دست میاورد متغیر است و در کشورهای مختلف متفاوت است و به میزان انجام کارهای شما و میزان حرفه‌ای بودن شما بستگی دارد همچنین نمی‌توان یک عدد ثابت را برای دستمزد یک برنامه‌نویس تعیین کرد؛ اما حداقل دستمزدی که می‌تواند به دست بیاورد در ماه می‌تواند 30000000 میلیون باشد باز این عدد هم می‌تواند کم یا زیاد شود باتوجه‌به توضیحاتی که در بالا وجود دارد.

 

 با برنامه‌نویسان دیگر همکاری کنید

شما می‌توانید در کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و کارآگاه‌ها شرکت کنید و با دیگر برنامه‌نویسان وب همکاری کنید این کار بسیار برای پیشرفت شما لازم و ضروری است و شما می‌توانید برای این کار از سایت‌های Meetup.com وWomen Who Code حتماً این را بدانید که نقشه راه تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس وب‌سایت حرفه‌ای سخت به نظر می‌رسد؛ اما اگر تلاش کنید و این کار علاقه داشته باشید حتماً می‌توانید به یک برنامه‌نویس وب‌سایت تبدیل شوید.

دریا بهرامی- نویسنده

638
A
A