تاثیر و کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری

تاثیر و کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری
تاثیر و کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری
5 ماه پیش

گیمیفیکیشن روشی بسیار تاثیر گذار است که می‌تواند روند یادگیری را در افراد افزایش دهد و باعث ایجاد انگیزه در آنها شوید. در واقع این استراتژی به معنای استفاده از تفکرات و راه حل‌های بازی گونه در کاری‌های است که عملاً بازی نیستند. با این کار ماندگاری و تاثیر گذاری مطالب آموزشی روی افراد بسیار بیشتر می‌شود. در چند سال اخیر مدرسان و معلمان زیادی از این روش برای افزایش بازده یادگیری در افراد استفاده می‌کنند. با این روش می‌توان مطالب آموزشی را به صورت یک سرگرمی جذاب و لذت بخش تبدیل کرد به‌گونه‌ای که افراد از انجام آن لذت ببرند.

امروزه استفاده از آموزش مجازی به دلیل بهینه بودن و کم‌هزینه‌بودن طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. بهترین راه برای تاثیر گذار کردن آموزش مجازی و ترغیب افراد به سمت این روش آموزشی استفاده از Gamification است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با تاثیر این استراتژی بر آموزش و یادگیری آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

گیمیفیکیشن چیست؟

"گیمیفیکیشن" که در زبان فارسی به آن بازی‌ وارسازی نیز گفته می‌شود در واقع به بازی یا روش‌های بازی‌گونه‌ای گفته می‌شود که دارای اهداف و چهارچوب خاصی است. از این استراتژی می‌توان برای بازاریابی و جذب مخاطبان و همچنین افزایش میل افراد به یادگیری استفاده کرد. به طور کلی نمی‌توانیم بگوییم که تنها یک روش درست برای پیاده سازی Gamification در آموزش و بازاریابی وجود دارد. همه افراد با توجه به اهداف خود می‌توانند از روش‌های خلاقانه‌ای استفاده کنند. هدف اصلی این استراتژی ایجاد انگیزه و دادن لذت به افراد در جهت انجام و یا فراگیری برخی از کارها است. رسالت اصلی گیمیفیکیشن استفاده از اِلمان‌هایی همچون Badge و Leaderboard برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در کاربران و فراگیران است. به کمک یک این راهکار می‌توان روش‌های را راه اندازی کرد که افراد به کمک آنها ترغیب به کسب رتبه‌های بالاتر شوند و به این ترتیب بازده و بهره‌وری آموزش را می‌توان افزایش داد.

گیمیفیکیشن چیست؟

 

تاثیر گیمیفیکیشن (بازی وارسازی) بر یادگیری

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان یادگیری با هزینه کم برای تمام افراد جامعه فراهم شده است. از آنجایی که آموزش مجازی نسبت به آموزش‌های حضوری از هزینه کمتری برخوردار هستند افراد زیادی از آن برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده می‌کنند. ادغام آموزش‌های مجازی با روش‌های Gamification می‌تواند تأثیرگذاری مطالب آموزشی را بیشتر کند. همچنین استفاده از روش‌های بازی‌گونه می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و شوق در افراد و ترغیب آنها به امر آموزش شود. بازی وارسازی که به زبان ساده‌تر همان انجام کارها با بازی است با هدف افزایش مشارکت، سرگرمی، وفاداری و لذت مخاطبان انجام می‌شود. در واقع به کمک این روش می‌توان مطالب آموزشی را با روشی آسان و قابل فهم تر و جذاب‌تر به افراد در رده‌های سنی مختلف آموزش داد.

از آنجایی که افراد به چالش کشیده می‌شوند می‌توانند بهتر از قدرت تفکر خود استفاده کنند و در این روند حتی استعدادهای خود را کشف کنند. علاوه بر تسهیل کردن آموزش به کمک گیمیفیکیشن می‌توان از آن حتی برای بازاریابی نیز استفاده کرد. مدرسانی که به صورت آنلاین تدریس می‌کنند می‌توانند از این روش برای جلب توجه مخاطبان خود نیز استفاده کنند. معمولاً انجام کارها با بازی برای بیشتر افراد لذت بخش و جالب است به همین دلیل افراد زیادی جذب این روش می‌شوند. بسیاری از مدرس‌ها در طراحی دوره‌های آموزشی خود از این استراتژی برای افزایش بازده آموزش و یادگیری استفاده می‌کنند.

 

مزایای گیمیفیکیشن در سامانه آموزش مجازی

استفاده از مفاهیم بازی‌گونه در امر آموزش باعث می‌شود که کلاس‌های آموزشی خشک و خسته کنند نباشد. با این ترفندها مطالب آموزشی راحت‌تر در ذهن افراد باقی می‌ماند. به طور کلی مزایای بازی وارسازی در سامانه آموزشی عبارت است از:

  • افزایش لذت در محیط یادگیری

  • ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در افراد

  • مشاهده روند پیشرفت و افزایش انگیزه برای بهبود عملکرد

  • افزایش بازده آموزش و یادگیری

  • حذف باخت و شکست برای داوطلبان و فراگیران

  • افزایش میل به یادگیری در ازای دریافت پاداش

  • ارتقای اعتمادبه‌نفس در جهت بهبود روند یادگیری

در واقع استفاده از بازی وارسازی در طراحی دوره‌های آموزشی باعث می‌شود که یادگیری و آموزش برای افراد راحت‌تر باشد. همچنین افراد در حین یادگیری خوشحال‌تر باشند و از یادگیری لذت ببرند. تاثیر گذاری این روش به این دلیل است که ذهن مخاطبان را به خود درگیر می‌کند و باعث می‌شود که آنها به کمک توانایی و دانسته‌های خود به جواب مسئله برسند. به این ترتیب ماندگاری مطالب در ذهن افراد به مراتب بیشتر خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید تاثیر و ماندگاری آموزش‌های عملی بر ذهن بیشتر از آموزش‌های تئوری است. در واقع به کمک استراتژی Gamification مدرسان می‌توانند مطالب آموزشی را به صورت عملی به مخاطبان خودآموزش بدهند.

مزایای گیمیفیکیشن در سامانه آموزش مجازی

تاثیر گیمیفیکیشن بر بهبود تجربه کلی یادگیری برای تمامی سنین

فرقی ندارد که مخاطبان در چه رده سنی باشند در هر حال مدرسان می‌توانند با بازی وارسازی مطالب آموزشی به بهبود روند یادگیری در آنها کمک کنند. موضوعاتی که از نظر محتوای پیچیده و برای افراد یادگیری آنها سخت است به کمک این روش بسیار ساده و جذاب‌تر خواهد شد. به کمک این روش افراد در گروه‌های سنی مختلف راحت‌تر می‌توانند مطالب سخت و پیچیده را درک کنند و آن را آسان‌تر یاد بگیرند. به همین دلیل مدرسانی که در دوره‌های آموزشی خود از این استراتژی استفاده کرده‌اند توانسته‌اند بازده یادگیری را در مخاطبان خود افزایش دهند.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که بازی وارسازی مطالب آموزشی باعث جذاب‌تر و راحت‌تر شدن مفاهیم آموزشی می‌شود. از این رو افراد باانگیزه و شوق بیشتری به سمت آموزش سوق پیدا می‌کنند. به کمک این روش می‌توان مفاهیم آموزشی را ساده‌تر و قابل فهم تر کرد به‌طوری‌که ماندگاری آن در ذهن یادگیرندگان بیشتر باشد. از تکنیک‌های Gamification می‌توان برای بازاریابی و یادگیری آسان‌تر استفاده کرد. هدف از این استراتژی افزایش انگیزه، سرگرمی، دادن لذت بیشتر و افزایش تعامل با مخاطبان است. تاثیر گیمیفیکیشن (بازی وارسازی) بر یادگیری باعث شده است که بسیاری از مدرسان در طراحی دوره‌های آموزشی خود از ان استفاده کنند.

سوالات متداول

بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن چیست؟

یعنی انجام دادن کارها به صورت بازی در حالی که جنبه بازی ندارند. به‌عنوان‌مثال یادگیری ریاضی به کمک بازی یا استفاده از گردونه شانس برای دریافت بن تخفیف و...

آیا می‌توان از Gamification برای هر رده سنی استفاده کرد؟

بله از این تکنیک می‌توان برای افزایش یادگیری در هر سنی استفاده کرد.

آیا می‌توان از بازی وارسازی برای بازاریابی نیز استفاده کرد؟

بله یکی از کاربردهای گیمیفیکیشن استفاده از آن برای بازاریابی و جلب توجه مشتریان است.

هدف از گیمیفیکیشن چیست؟

هدف اصلی گیمیفیکیشن افزایش مشارکت، وفاداری و لذت مخاطب است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

528
A
A