روش های افزایش امنیت جوملا

روش های افزایش امنیت جوملا
روش های افزایش امنیت جوملا
7 ماه پیش

افزایش امنیت جوملا برای کسانی اهمیت دارد که از این CMS برای راه اندازی وب سایت خود استفاده کرده‌اند، جوملا جز سامانه‌های مدیریت محتوایی است که از سال 2014 دیگر به روزرسانی و پشتیبانی نمی‌شود و به همین دلیل تامین امنیت آن سخت تر از سایر ابزارهای مدیریت محتوا همچون وردپرس است. Joomla یک سیستم مدیریت محتوا محبوب و قدرتمند است، اما همچون هر نرم افزار دیگری در مقابل تهدیدات امنیتی آسیب پذیر است و احتمال نفوذ به آن همیشه وجود دارد. در ادامه قصد داریم راهکارهای افزایش امنیت جوملا را با شما در میان بگذاریم تا با پیاده سازی این راهکارها روی وب سایت خود امنیت را افزایش دهید و از حملات سایبری در امان باشید.

 

راهکارهای افزایش امنیت سایت جوملا چیست؟

سیستم مدیریت محتوای جوملا (CMS) به دلیل سهولت استفاده هنوز هم محبوبیت زیادی دارد و یکی از بهترین راهکارهای افزایش امنیت جوملا استفاده از رمز عبور قوی و تهیه نسخه پشتیبان برای وب سایت‌هایی است که با جوملا راه اندازی کرده‌اند. جوملا یک web-based Content Management System (CMS) یا سامانه مدیریت محتوا برای راه اندازی وب سایت است که تا قبل از سال 2014 برای طراحی اغلب وب سایت‌ها از آن استفاده می‌شد، جوملا بعد از وردپرس دومین سیستم مدیریت محتوا بزرگ دنیا است که بیش از 110 میلیون بار دانلود شده است.

اما از دسامبر 2014 که دیگر این CMS به روزرسانی نشد، بسیاری از افراد به سراغ CMS های دیگری همچون وردپرس رفتند. البته هنوز هم سایت‌های زیادی با ابزار جوملا (Joomla) در دنیا  طراحی می‌شود، با توجه به اینکه شرکت ارائه دهنده جوملا دیگر از این نرم افزار پشتیبانی نمی‌کند، رعایت نکات امنیتی در جوملا بسیار دشوارتر از سایر سامانه‌های مدیریت محتوا است و مدیران وب سایت‌هایی که از جوملا استفاده می‌کنند باید حتما راهکارهای افزایش امنیت جوملا را به صورت کامل اجرا کنند و از این راهکارها جدید محافظت از اطلاعات وب سایت در مقابل حملات سایبری استفاده نمایند. به صورت کلی بهترین راهکارها برای افزایش امنیت سایت جوملا به شرح زیر است:

 

1. استفاده از آخرین نسخه جوملا:

حتما مطمئن شوید که از آخرین نسخه جوملا و همچنین پلاگین‌ها و قالب‌های استفاده شده در سایت خود استفاده می‌کنید، به روز رسانی نرم افزار اهمیت زیادی در افزایش امنیت جوملا دارد.

 

2. از پسوردهای قوی استفاده کنید:

اطمینان حاصل کنید که از پسوردهای قوی برای حساب‌های مدیریتی، دیتابیس و حساب‌های کاربری استفاده می‌کنید. پسوردهای تصادفی با حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها بهترین انتخاب برای پسورد است. هنگام انتخاب نام کاربری و رمز عبور مدیریت جوملا خود هوشمندانه عمل کنید و از نام کاربری ساده و قابل حدس زدن استفاده نکنید، استفاده از رمز عبور قوی باید بین 8 الی 14 کاراکتر باشد. استفاده از حروف بزرگ و کوچک پسورد شما را قوی تر می‌کند، حتما هر ماه رمز عبور را تغییر دهید و به صورت مستمر رمز عبور را آپدیت کنید. برای تغییر رمز جوملا می‌توانید مطلب "آموزش تغییر رمز جوملا" را مطالعه کنید.

 

3. محدود کردن دسترسی‌ها:

مطمئن شوید که دسترسی‌ها به پوشه‌ها و فایل‌های سیستمی جوملا برای کاربران غیرمجاز محدود شده است. کاربرانی که قرار است در مدیریت وب سایت دخالت داشته باشند را به صورت اصولی دسته بندی کنید و برای هریک از کاربران محدودیت‌های خاصی تعیین نمایید.

●        کمترین میزان دسترسی را باید به مدیران (Managers) بدهید، آنها می‌توانند فقط در زمینه تغییرات و ویرایش مربوط به مقالات دخالت داشته باشند.

●        سطح بیشتری از دسترسی را باید به Administrators بدهید، امکان دسترسی به منوهای مختلف و بارگذاری مطالب جز دسترسی‌هایی است که به این دسته از کاربران داده می‌شود. حتما پوشه administrator را از طریق هاست و یا htaccess رمز گذاری نمایید. دسترسی به پوشه administrator را توسط htaccess برای IP های خودتان محدود کنید، در این بخش باید به جای عبارت x.x.x.x آدرس IP خود را وارد کنید.

●        بیشترین دسترسی باید به سوپر یوزر (Super Users) وی باید بتواند به تمامی بخش‌های جوملا دسترسی داشته باشد و تغییرات مختلف را اعمال کند. تقسیم درست و اصولی این نقش‌ها بین کارکنان اهمیت زیادی در مدیریت بهینه وب سایت و افزایش امنیت جوملا دارد.

 

4. از احراز هویت دو عاملی جوملا استفاده کنید:

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش امنیت جوملا استفاده از قابلیت احراز هویت دو عاملی در این CMS است. حتما احراز هویت دو مرحله‌ای جوملا را فعال کنید، این قابلیت یک لایه امنیتی اضافی به وب سایت جوملا شما اضافه می‌کند. در شرایط عادی وقتی می‌خواهید وارد وب سایت شوید، باید نام کاربری و رمز عبور خود را برای شناسایی در سیستم وارد کنید. در این شرایط احتمال لو رفتن اطلاعات وب سایت و هک شدن با رمز عبور زیاد است. اما وقتی از پلاگین احراز هویت دو مرحله‌ای جوملا استفاده کنید، با افزودن لایه دوم امنیتی شما پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور باید یک کد 6 رقمی هم وارد کنید که هر 30 ثانیه تغییر می‌کند، به این شکل وب سایت شما از دسترس هکرها در امان است. برای فعال کردن این قابلیت باید مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید، مراحل فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای در جوملا به شرح زیر است:

●        وارد داشبورد مدیریت جوملا خود شوید.

●        به منو "Extensions" بروید و روی "Plugins" کلیک کنید.

●        افزونه "Two Factor Authentication" را جستجو کنید، سپس روی آن کلیک کرده تا به تنظیمات آن دسترسی پیدا کنید.

●         با تنظیم کلید "وضعیت" (Status) روی گزینه "فعال کردن" (Enabled) افزونه را فعال کنید.

●        پیکربندی افزونه را به روز کنید تا 2FA فقط برای بک اند (backend) فعال شود. این مرحله را باید در بخش "گزینه های اساسی" (Basic Options) انجام داد.

●        برای ذخیره تغییرات روی گزینه "ذخیره و بستن" (Save & Close) کلیک کنید.

●        در این گام باید حساب کاربری خود را در بخش "کاربران" (Users) در بک اند (backend) جوملا ویرایش کنید.

●        در این مرحله یک صفحه جدید یا  گزینه‌های جدید برای احراز هویت دو عاملی خواهید داشت.

●         2FA را برای حساب کاربری خود فعال کنید، در این مرحله یک QR کد به شما ارائه می‌شود که باید برای ورود از آن استفاده کنید.

●        پس از اینکه پروفایل کاربری خود را ذخیره کردید، یک رمز عبور اضطراری یکبار مصرف به شما داده می‌شود تا بتوانید اطلاعات را ویرایش کنید.

●        در این مرحله می‌توانید از برنامه "Google Authenticator"، برنامه "Authy" یا برنامه "Microsoft Authenticator" برای راه اندازی 2FA استفاده کنید.

●        با خروج از سیستم و تلاش برای ورود مجدد، تنظیمات 2FA خود را آزمایش کنید. مطمئن شوید که دستگاه  2FA خود را آماده کرده اید.

●         برای امنیت بیشتر 2FA  را برای همه کاربران وب سایت خود فعال کنید.

 

5. از پلاگین‌ها و قالب‌های امن استفاده کنید:

از افزونه‌ها و قالب‌های امن استفاده کنید، پلاگین‌ها و قالب‌هایی که به‌ روزرسانی منظم دارند و توسط توسعه ‌دهندگان قابل اعتماد ایجاد شده‌اند، بهترین گزینه برای استفاده روی وب سایت جوملا هستند و به این شکل امنیت جوملا افزایش می‌یابد. همچنین توصیه می‌شود کمترین تعداد افزونه و پلاگین را روی وب سایت خود داشته باشید تا سطح امنیتی مطلوب جوملا کاهش پیدا نکند، استفاده از افزونه‌ها یا قالب‌های غیرقابل اعتماد احتمال آسیب پذیری وب سایت شما را افزایش می‌دهد و بر عملکرد وب‌سایت جوملا شما تأثیر منفی می‌گذارد. حتما افزونه‌ها و قالب‌های حرفه‌ای را از شرکت‌های معتبر تهیه نمایید و برای محافظت از وب‌سایت خود حتما به صورت مستمر آنها را آپدیت کنید.

 

6. از اتصالات امن FTP استفاده کنید:

اطمینان حاصل کنید که اتصالات مورد استفاده برای دسترسی به فایل‌های وب سایت جوملا شما ایمن هستند. برای رمزنگاری ارتباطات بین کاربران و سایت خود، HTTPS را فعال کنید. این کار اطلاعات حساس کاربران را در حین انتقال محافظت می‌کند. برای حفاظت اطلاعات روی هاست خود باید از رمزگذاری SFTP یا SSH استفاده کنید، اگر از یک سرویس گیرنده FTP استفاده می‌کنید، پورت پیش فرض برای SFTP معمولاً 22 است. برای جلوگیری از هک شدن، اکیداً توصیه میکنیم رمزهای عبور FTP را در کلاینت ذخیره نکنید.

 

7. به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید:

سیستم نظارت بر سایت خود را راه ‌اندازی کنید تا از هر گونه مشکل امنیتی به سرعت با خبر شوید، همچنین حتما به‌ طور منظم نسخه‌های پشتیبان از سایت خود تهیه کنید، زیرا هیچ راهکار امنیتی به صورت 100 درصدی باعث افزایش امنیت جوملا نمی‌شود و به همین دلیل همیشه باید برای شرایط خاص آماده باشید. اگر به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید، چند دقیقه پس از یک حمله سایبری می‌توانید اطلاعات وب سایت خود را بازیابی کنید و مجددا سایت را بالا بیاورید. برای تهیه نسخه پشتیبان وب سایت خود می‌توانید به صورت دستی و یا خودکار این کار را انجام دهید.

●        فرآیند دستی: برای اینکه بتوانید به صورت دستی برای سایت جوملا نسخه پشتیبان تهیه کنید به فایل‌ها و پایگاه داده وب سایت نیاز دارید.

●        فرآیند خودکار: برای پشتیبان گیری خودکار، یک افزونه جوملا همچون Akeeba Backup را نصب کنید، پس از اتمام نصب، این افزونه به داشبورد اضافه می‌شود و به صورت خودکار فرآیند تهیه نسخه پشتیبان از سایت شما را انجام می‌دهد.

 

8. نسخه PHP وب سایت جوملا خود را به روز کنید:

با به روز رسانی نسخه PHP سایت جوملا خود می‌توانید از وب سایت خود در برابر انواع حملات هک محافظت کنید و امنیت سایت جوملا خود را تقویت نمایید. حتما نسخه PHP وب سایت جوملا خود را به روز کنید و از سازگاری نسخه PHP با قالب‌ها و افزونه‌های جوملا اطمینان حاصل نمایید تا در زمان راه اندازی وب سایت مشکلی برای شما ایجاد نشود. مطمئن شوید که تنظیمات PHP و سرور شما به ‌روز هستند و از تنظیمات امنیتی معقول استفاده می‌کنند.

 

9. از هاست و شرکت میزبانی امن استفاده کنید:

یکی از بهترین راهکارهای افزایش امنیت جوملا بدون شک انتخاب هاست و شرکت میزبانی امن است، شرکت هاستینگ باید امنیت اطلاعات وب سایت شما را به خوبی تامین ‌کند. برای "خرید هاست وب سایت" خود به سراغ شرکت‌هایی بروید که در این زمینه تجربه طولانی و سابقه درخشانی دارند تا اطلاعات وب سایت شما در فضایی امن و با کمترین احتمال نفوذ و هک شدن نگهداری شود. اطمینان حاصل کنید که شرکت هاستینگ تمامی پروتکل‌های امنیتی جوملا را اجرا و رعایت می‌کند. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ امکانات متنوعی را روی سروهای خود ارائه می‌کنند تا از این طریق امنیت وب سایت را افزایش دهند.

 

10. از افزونه امنیتی جوملا استفاده کنید

برای جلوگیری از حملات brute force می‌توانید از افزونه‌های امنیتی جوملا استفاده کنید و با این روش افزایش امنیت جوملا را تضمین نمایید. با استفاده از افزونه امنیتی جوملا می‌توانید به راحتی از سایت خود در برابر حملات هکرها محافظت کنید. در برخی شرایط نصب چند افزونه امنیتی برای افزایش امنیت جوملا ضروری است.

 

سخن پایانی

برای افزایش امنیت جوملا ده راهکار مختلف را در این مقاله به شما معرفی کردیم، امنیت وب سایت یکی از مسائل مهم است که اغلب کارشناسان به آن تاکید زیادی دارند و باید مسائل امنیتی به صورت مستمر روی وب سایت‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا همه موارد همیشه تحت کنترل باشد و احتمال نفوذ هکرها به سایت کاهش یابد. اگر نگران امنیت وب سایت خود هستید، حتما از یک تیم امنیتی متخصص برای افزایش امنیت جوملا کمک بگیرید. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله احتمال بروز مشکلات امنیتی در سایت جوملا کاهش می‌یابد و محافظت از اطلاعات شخصی کاربران و عملکرد بهتر سایت تضمین می‌شود.

سوالات متداول

جوملا چقدر امن است؟

جوملا امکاناتی همچون احراز هویت دو مرحله‌ای، کنترل دسترسی و رمزگذاری ایمن رمز عبور را برای افزایش امنیت وب سایت به شما می‌دهد. جوملا یکی از امن ترین پلتفرم‌های CMS در دنیا است که بیش از 110 میلیون بار دانلود شده است، جوملا با افزونه‌های امنیتی هم به خوبی کار می‌کند.

امنیت وب سایت چیست؟

به کلیه اقدامات انجام شده برای ایمن سازی وب سایت و افزایش امنیت وب سایت در مقابل حملات سایبری، امنیت وب سایت می‌گویند. امنیت وب سایت شامل مقابله با هکرها، بدافزارها، کلاهبرداری یا فیشینگ و سایر مشکلات امنیتی یک وب سایت است. امنیت وب سایت باید به صورت مستمر کنترل شود و با یک بار نظارت امنیت وب سایت تامین نمی‌شود.

آیا تهیه نسخه پشتیبان موجب افزایش امنیت جوملا می‌شود؟

بله، با تهیه نسخه پشتیبان می‌توانید امنیت وب سایت جوملا را افزایش دهید، دلیل بکاپ گرفتن از اطلاعات وب سایت، اولین قدمی است که باید در راستای افزایش امنیت جوملا انجام دهید و به این شکل اطلاعات وب سایت خود را از حملات هکرها حفظ کنید.

بهترین راهکارها برای افزایش امنیت جوملا چیست؟

  از آخرین نسخه جوملا استفاده کنید و افزونه‌های خود را به روز نگه دارید. ●        همیشه از وب سایت جوملا خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. ●        همیشه از یک نام کاربری و رمز عبور قوی استفاده کنید. ●        یک افزونه امنیتی جوملا روی وب سایت خود نصب کنید. ●        گواهی امنیتی SSL روی سایت راه اندازی کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

6259
A
A