بک لینک‌ چیست ؟ کاربردهای backlink

بک لینک‌ چیست ؟ کاربردهای backlink
بک لینک‌ چیست ؟ کاربردهای backlink
8 ماه پیش

بک لینک چیست؟

backlink-01

اگر از شما بپرسند بک لینک چیست ، پاسخ شما می‌تواند به این صورت باشد که لینکی از یک وب‌سایت است که به وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد. هم‌چنین بک لینک ها را لینک‌های ورودی (inbound links, incoming links) نیز می‌گویند؛ زیرا نشان‌دهنده ترافیک وب‌سایت دیگری است که به سایت شما وارد می‌شود. در این مقاله می‌توانید جواب جامع و کاملی برای این سوال که Backlink چیست ؟ پیدا کنید و با انواع بک لینک آشنا شوید.

کیفیت و کمیت بک لینک ها می‌تواند به شما کمک کند که در موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ، رتبه بالاتری کسب کنید. این تاثیر مثبت به دلیل مطرح شدن بک لینک ها به عنوان شاخصی از محبوبیت وب‌سایت شما بین کاربران است؛ موتورهای جستجو معتقدند که بک لینک بیشتر و با کیفیت‌تر نشان‌دهنده محتوای باارزش سایت شما است.

پیاده‌سازی، مدیریت و تجزیه‌وتحلیل عملکرد بک‌لینک‌ها جنبه مهمی از استراتژی سئو است.

برای آشنایی با روش های ایجاد بک لینک ادامه مقاله را مطالعه کنید.

بک لینک ها چگونه کار می‌کنند؟

بک لینک ها نقش مهمی در الگوریتم موتور جستجو، سئو و استراتژی کلی شما برای رشد سایتتان بازی می‌کنند.

اکنون با ذکر یک مثال به‌سادگی با نحوه عملکرد بک لینک آشنا می‌شویم؛ «سهیل» یک وبلاگ‌نویس است و یک مقاله جالب در مورد یک رویداد ورزشی می‌نویسد. یک وبلاگ‌نویس دیگر هنگام به اشتراک‌گذاری دیدگاه خودش، به مقاله «سهیل» لینک می‌دهد. از آنجایی که او در مورد موضوع در سایت مجله آنلاین معروف خود می‌نویسد، این یک بک لینک به پست «سهیل» ایجاد می‌کند. از آنجایی که این مجله آنلاین مشهور و محبوب است، بسیاری دیگر از سایت‌ها به مقاله او لینک می‌دهند. این باعث افزایش اعتبار مجله آنلاین می‌شود و همچنین مقاله سهیل نیز یک بک لینک ارزشمند از یک سایت معتبر دریافت می‌کند. اساساً این یک عمل برد-برد است.

اهمیت بک لینک چیست؟

بک لینک ها اساساً رأی‌هایی هستند که از سایر وب‌سایت‌ها گرفته می‌شوند که نشان‌گر رأی اعتماد بین آن‌ها است و برای سئو بسیار ارزشمند هستند.

backlink-02

در اصل بک لینک به وب‌سایت شما، سیگنالی برای موتورهای جستجوست که دیگران محتوای وب‌سایت شما را تضمین می‌کنند.

اگر سایت‌های بیشتری به یک وب‌سایت یا صفحه وب یکسان لینک داشته باشند، موتورهای جستجو می‌توانند استنباط کنند که محتوا ارزش لینک دادن را دارد. در نتیجه این محتوا ارزش ظاهر شدن در SERP (Search Engine Result Page) را دارد؛ بنابراین به دست آوردن این بکلینک ها می‌تواند تأثیر مثبتی روی جایگاه رتبه‌بندی سایت یا قابلیت دیده شدن جستجو داشته باشد.

استفاده از بکلینک ها در الگوریتم‌های موتور جستجو چیز جدیدی نیست؛ در واقع، بک لینک‌ها پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل یعنی PageRank را تشکیل می‌دهند.

بااینکه گوگل هزاران تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده است ولی همچنان بک‌لینک‌ها سیگنال اصلی رتبه‌بندی باقی مانده‌اند.

بک لینک‌ها به سه چیز اصلی کمک می‌کنند:

رتبه‌بندی‌ها

اگر مایلید بدانید نظر موتورهای جستجو مانند گوگل نسبت به بک لینک چیست می‌توان گفت موتورهای جستجو بک لینک ها را به عنوان رأی اعتماد می‌بینند. به‌طورکلی، هرچه صفحات وب شما رأی بیشتری داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در جستجوهای مربوطه رتبه‌بندی بالاتری داشته باشید.

طی مطالعه‌ای که روی عوامل موثر بر رتبه‌بندی بر مبنای لینک انجام شده، همیشه یک چیز یافت شده است: تعداد بکلینک ها از وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد (دامنه‌های ارجاع کننده) به شدت با ترافیک جستجوی ارگانیک مرتبط است.

backlink-03

قابلیت دیده شدن

موتورهای جستجو مثل گوگل، هنگام مراجعه مجدد به صفحات وب (که از قبل در مورد آن‌ها مطلع بود) برای بررسی لینک‌های جدید، محتوای جدید پیدا می‌کنند. از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر از صفحات محبوب و پرطرفدار بازدید می‌کند، درصورتی‌که از این صفحات بک لینک دریافت کنید، ممکن است محتوای شما بیشتر و سریع‌تر قابل مشاهده باشد.

ترافیک ارجاعی

بک لینک ها در یافتن منابع باارزش آنلاین به کاربران کمک می‌کنند. به همین دلیل می‌توان روی آن کلیک کرد. هنگامی‌که فردی در حال وب‌گردی است و روی لینکی که به سایت شما ارجاع می‌دهد کلیک می‌کند، کسب‌وکار شما ترافیک ارجاعی دریافت می‌کند.

علت با ارزش بودن یک بک لینک چیست؟

تاثیر همه بکلینک ها بر بهبود رتبه سایت یکسان نیست؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید، روی بکلینک های با کیفیت و کاربردی تمرکز کنید؛ مثلاً یک BackLink با کیفیت قدرتمندتر از 1000 بک‌لینک بی‌کیفیت است.

همان‌طور که مشخص است بک‌لینک‌های با کیفیت بالا تمایل دارند ویژگی‌های کلیدی یکسانی را به اشتراک بگذارند.

سایت یا صفحه‌ای که به شما لینک داده می‌شود، به‌صورت موضوعی با سایت شما مرتبط است

backlink-04

قبل از استفاده از بک لینک باید بدانید که اهمیت ارتباط بین صفحه و بک لینک چیست ؟ گوگل برای بک لینک های مرتبط ارزش بیشتری قائل است، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که افراد روی آن‌ها کلیک کنند. این چیزی است که آن‌ها در پتنت “Reasonable Surfer” خود در مورد آن صحبت می‌کنند. در واقع این عمل منطقی است.

فرض کنید مقاله‌ای در یک صفحه وب در مورد کوهنوردی نوشته شده است. در این صورت گوگل ارزش و وزن زیادی به لینک‌های سایت‌های مربوط به کوه، طبیعت، ورزش و... نسبت به سایت‌های مربوط به مثلاً ماهی‌گیری و ارز دیجیتال قرار می‌دهد.

بک‌ لینک ها از سایت معتبر و قابل اعتماد می‌آیند

backlink-05

ترجیح می‌دهید از هاروارد یک بکلینک بگیرید یا از یک وب‌سایت تصادفی؟ همان‌طور که مشخص است، گوگل نیز همین حس را دارد.

این مفهوم به عنوان«Domain Authority» شناخته می‌شود. اساساً هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، می‌تواند اعتبار بیشتری نیز به سایت شما بدهد (از طریق لینک).

در نمودار زیر که مطالعه‌ای در مورد اعتبار سطح-صفحه است، رابطه آشکاری بین آن و ترافیک ارگانیک وجود دارد.

backlink-06

بااین‌حال،‌ BackLink از صفحات معتبر، همیشه اعتبار بیشتری را منتقل نمی‌کند. امتیازنامه گوگل بیان می‌کند که اعتبار به طور مساوی بین همه لینک‌های خروجی در یک صفحه وب تقسیم می‌شود؛ بنابراین اگر از دو صفحه بک لینک دارید و یکی از آن‌ها لینک‌های خروجی بیشتری نسبت به دیگری دارد، در این صورت اگر همه‌چیز برابر باشد، لینک از صفحه‌ای که لینک‌های خروجی کمتری دارد، اعتبار بیشتری را منتقل می‌کند.

آیا امروز همه‌چیز به همین آسانی است؟ احتمالاً نه. گوگل تعداد زیادی پتنت دارد که روش‌های مختلفی را برای تعیین ارزش به بکلینک ها توصیف می‌کند. علاوه بر این، لینک‌های داخلی نیز به اعتبار صفحه کمک می‌کنند.

ترافیک صفحاتی که به سایت شما لینک داده‌اند

بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک ارجاعی بیشتری را نسبت به صفحات کم بازدید برای شما ارسال می‌کنند. این اتفاق بدیهی است ولی سؤال اصلی این است که آیا BackLink از صفحات پربازدید بیشتر از صفحات کم بازدید بر رتبه‌بندی تأثیر دارد؟ برای پاسخ به این سؤال، صفحات با رتبه برتر را برای 44589 کلمه کلیدی که برند هم نباشند، انتخاب کردند و ترافیک ارگانیک به صفحاتی که به آن‌ها لینک داده شده‌اند را بررسی کرده‌اند. نتیجه به‌صورت شکل زیر به‌دست‌آمده است:

backlink-07

به طور خلاصه، یک همبستگی کوچک اما واضح بین رتبه‌بندی و بک لینک ها از صفحات با ترافیک جستجوی ارگانیک وجود دارد. بااین‌حال، تعداد بکلینک ها از وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد (دامنه‌های ارجاع دهنده) و اعتبار در سطح-صفحه مهم‌تر به نظر می‌رسد.

بک لینک ها شامل کلمات کلیدی مورد نظر شما در لینک متن لنگر هستند

متن لنگر یا Anchor Text به کلمات قابل کلیک اطلاق می‌شود که حاوی بکلینک است یا به طور ساده قسمت قابل مشاهده یک لینک را انکر تکست می‌گویند.

backlink-08

به‌طورکلی شما می‌خواهید لینک‌های شما دارای متن لنگر باشند که کلمات کلیدی مورد نظر شما را شامل می‌شوند. گوگل می‌گوید که متن لنگر بر رتبه‌بندی در پتنت اصلی خود تأثیر دارد. گوگل از تعدادی تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می‌کند که شامل رتبه صفحه، متن لنگر و اطلاعات نزدیک و مرتبط است.

در واقع یک مطالعه صنعتی اخیر یک ارتباط بین متن لنگر غنی از کلمات کلیدی و رتبه‌بندی بالاتر برای آن کلمات کلیدی پیدا کرده است.

backlink-09

اما یک نکتهٔ قابل توجه:

شما نباید با متن لنگر پر از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید. در واقع گوگل در الگوریتم خود فیلتری تحت عنوان «Google Penguin» دارد. گوگل پنگوئن وب‌سایت‌هایی که از استراتژی‌های ساخت لینک کلاه سیاه استفاده می‌کنند را فیلتر می‌کند و به طور خاص بر روی سایت‌هایی تمرکز می‌کند که بکلینک هایی با تطابق دقیق با متن لنگر ایجاد می‌کنند.

جاگذاری بکلینک ها در صفحه وب خود

از آنجایی که مردم اغلب بر روی لینک‌های برجسته کلیک می‌کنند، بعضی لینک‌ها در صفحات وب احتمالاً نسبت به سایر صفحات اعتبار کمتری دارند.

بیل اسلاوسکی (یکی از تاثیرگذاران در دنیای سئو) در مورد تجزیه‌وتحلیل خود از پتنت “reasonable surfer” آپدیت شده گوگل می‌گوید:

«اگر یک لینک در قسمت محتوای اصلی یک صفحه وب باشد، از متنی با فونت و رنگی متمایز تشکیل شده باشد که کسی بخواهد روی آن کلیک کند، می‌تواند مقدار قابل توجهی رتبه صفحه را بالا ببرد.

از سوی دیگر، اگر ویژگی‌هایی را ترکیب کند که احتمال کلیک روی آن را کاهش می‌دهد، مانند قرار گرفتن در پاورقی صفحه، متنی هم‌رنگ با متن اصلی در صفحه و همان نوع فونت و استفاده از متن لنگری که برای مردم جالب نیست، ممکن است رتبه زیادی را در PageRank کسب نکند.»

پس این را هنگام تلاش برای به دست آوردن لینک در نظر بگیرید. اگر لینک شما در پاورقی سایت یا همراه با پنجاه سایت دیگر در نوار کناری قرار می‌گیرد، پس انرژی خود را در فرصت‌های دیگر بگذارید.

لینک Dofollow در مقابل Nofollow

دو نوع اصلی از بک لینک ها وجود دارد که یکی ارزشمندتر از دیگری است. بیایید نگاهی به انواع بک لینک بیندازیم و ببینیم چگونه بر سایت شما تأثیر می‌گذارند.

 backlink-10

یک تگ Nofollow به موتورهای جستجو می‌گوید که یک لینک را نادیده بگیرند. آن‌ها هیچ ارزش و اعتباری را از یک سایت به سایت دیگر منتقل نمی‌کنند. پس معمولاً آن‌ها برای بهبود رتبه جستجو یا دیده شدن سایت شما مفید نیستند.

لینک‌های Dofollow نوعی بک لینک هستند که همه آن را می‌خواهند. فقط به یاد داشته باشید که آن‌هایی که از سایت‌های معتبر می‌آیند بیشترین ارزش را دارند. این نوع بکلینک ها می‌توانند در بهبود رتبهٔ شما در رتبه‌بندی موتور جستجو کمک کنند.

از آنجایی که لینک سازی زمان و تلاش زیادی می‌برد، بهتر است لینک‌های Dofollow را در اولویت قرار دهید. فقط اگر یک لینک Nofollow دریافت کردید، جاروجنجال به پا نکنید، ممکن است آن‌ها کمی ارزش سئو داشته باشند. خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق لینک‌های موجود در وب، لینک‌های Dofollow هستند و بیشتر لینک‌هایی که دارای تگ Nofollow هستند برای شروع ارزشمند نیستند. به‌عنوان‌مثال لینک‌های مربوط به نظرات وبلاگ، بیانیه‌های مطبوعاتی و تبلیغات پولی Nofollow هستند.

بااین‌حال، لینک‌های Dofollow وجود دارند که «بد» یا «سمی» در نظر گرفته می‌شوند. این لینک‌های از سایت‌های مشکوک می‌آیند یا با زیر پا گذاشتن شرایط خدمات موتورهای جستجو به دست می‌آیند. این ممکن است باعث شود که گوگل سایت شما را جریمه کند یا حتی سایت شما را de-index کند. به خاطر داشته باشید که این به کمیت بک‌لینک‌ها نیست، بلکه کیفیت است که باعث تفاوت در رتبه‌بندی می‌شود.

لینک از دامنه‌ای که قبلاً به شما لینک نداشته است

فرض کنید یک لینک از وب‌سایت A دریافت می‌کنید. بعد این وب‌سایت دوباره به سایت شما لینک می‌دهد و دوباره و دوباره. آیا لینک‌های 2, 3, 4 به اندازهٔ لینک اول قدرتمند هستند؟ خیر. همان‌طور که در نمودار زیر می‌توانید مشاهده کنید که نقش اولیه بک لینک چیست و چگونه لینک‌های یک وب‌سایت بازدهی کاهشی دارند.

 backlink-11 

یا به‌عبارت‌دیگر، معمولاً بهتر است 100 لینک از 100 سایت مختلف دریافت کنید تا 1000 لینک از یک سایت مشخص. در واقع، مطالعه همبستگی رتبه‌بندی موتورهای جستجو نشان داده است که تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند (نه تعداد کل بک‌لینک‌ها)، بیش از هر عامل دیگری با رتبه‌بندی گوگل مرتبط است.

 backlink-12 

چگونه بک لینک دریافت کنیم؟

لینک سازی به سایت شما، زمان و تلاش می‌خواهد. در اینجا چند راهکار برای شروع ایجاد بک لینک های با کیفیت برای وب‌سایت خود آورده شده است.

یک دارایی قابل لینک دادن ایجاد کنید

دارایی قابل لینک دادن قطعات باکیفیت بالایی از محتوا هستند که BackLink یا اشتراک‌های اجتماعی را جذب می‌کنند؛ زیرا شامل عناصری هستند که مردم می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند یا احساس کنند که آن‌ها ارزش اشتراک‌گذاری و لینک دادن را دارند. یک دارایی قابل لینک دادن می‌تواند یک پست وبلاگ، یک ویدیو، یک نرم‌افزار، یک مسابقه، یک نظرسنجی یا اساساً هر چیزی باشد که مردم بخواهند به آن لینک دهند.

برای ایجاد محتوای قابل لینک دادن شما نیاز دارید که چیزی واقعاً قابل توجه ایجاد کنید. محتوای قابل لینک سازی چیست ؟ چیزی که مردم بخواهند به آن لینک بدهند بدون اینکه شما مجبور به درخواست برای آن باشید. البته این بدان معنا نیست که شما نیازی به ترویج محتوای خود ندارید. بااین‌حال، ترویج و تبلیغ چیزی که می‌دانید ارزشمند است یک چیز است و تلاش برای انجام این کار برای چیزی که می‌دانید در بهترین حالت بالاتر از حد متوسط است، چیز دیگری است.

در آگوست 2019، وبلاگ نویسان سراسر جهان بیش از 72 میلیون پست فقط در وردپرس منتشر کرده‌اند.

 backlink-13 

این به سادگی به ما نشان می‌دهد که سروصدای بیرون بیش‌ازحد است. این بدان معنا نیست که شما باید از این واقعیت دلسرد شوید که افراد خیلی زیادی هستند که می‌خواهند مانند شما برجسته شوند بلکه برعکس، این می‌تواند برای شما انگیزه بزرگی باشد. حقیقت این است که برای ایجاد دارایی قابل لینک دادن، شما به چیزی بیشتر از آشنایی با مخاطبان هدف یا ارتباط با اینفلوئنسرها نیاز دارید. بله این چیزها مهم هستند اما اساسا هر کاری که می‌خواهید انجام دهید باید ایجاد محتوا با کیفیت بالا باشد که شایسته کسب یک لینک باشد.

ایجاد بک لینک از گردش لینک (گردآوری)

گردآوری لینک اساساً یک پست وبلاگ است که دارای لینک‌هایی به پست‌های وبلاگ دیگران است. معمولاً آن‌ها به‌صورت هفتگی یا ماهانه پیدا می‌کنید و موضوع آن‌ها مرتبط با وبلاگی است که آن را میزبانی می‌کند. شما می‌توانید آن‌ها را تقریباً در هر موضوع اصلی مورد نظر خود پیدا کنید. ایده پشت آن‌ها این است که محتوا را از منابع دیگر با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد. به‌احتمال‌زیاد، اگر وبلاگ‌نویسی می‌کنید، برای خواندن وبلاگ‌های دیگران نیز وقت می‌گذارید. این می‌تواند به شما کمک کند محتوایی را از منابع دیگری که مخاطبانتان از آن لذت می‌برند پیدا کنید.

بنابراین، شما آماده‌اید در گردآوری لینک مشارکت کنید، اما کجا؟ کی؟ چند وقت؟ خوب، بدیهی است که می‌خواهید اغلب و به طور مداوم مشارکت کنید اما نیازی که تک‌تک پست‌های وبلاگی که منتشر می‌کنید، برجسته کنید. آن را واقعاً برای موارد خوب، مواردی که برای آن‌ها تلاش زیادی کرده‌اید و آن‌هایی که می‌خواهید کمک بیشتری برای تبلیغ آن‌ها داشته باشید، ذخیره کنید.

در اینجا روند رو به طور خلاصه آورده‌ایم:

  1. یافتن گردآوری لینک در موضوع خود: به گوگل مراجعه کرده و عباراتی مانند زیر را سرچ بزنید:
    «کلمات کلیدی» + «گردش لینک»
    «کلمات کلیدی»
    + «بهتری گردآوری
    و...
  2. منبع خود را مطرح کنید: پیشنهاد دهید که دارایی قابل لینک شما را به گردآوری اضافه کنند.

و اگر پست شما برای گردآوری آن شخص مناسب باشد، لینکی با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد و آن‌ها هم‌چنین ممکن است محتوای شما را در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

از متد مرد متحرک استفاده کنید (Moving Man Method)

حتما با خواندن عنوان این سوال پیش می‌آید که روش «مرد متحرک» در مبحث بک لینک چیست ؟ تکنیکی برای ایجاد بک لینک باکیفیت از سایت‌های مرتبط در زمینه یا صنعت و کسب‌وکار شما است. این اصطلاحی است که توسط برایان دین در Backlinko، متخصص لینک سازی، ابداع شده است. این موضوع روشی در سئو پیشرفته است برای همین مراحل انجام آن ساده و به طور مستقیم نیست. سه مرحله اصلی برای روش مرد متحرک وجود دارد:

  1. ابتدا صفحات وب‌سایت، منابع و کسب‌وکارهایی را پیدا کنید که قدیمی هستند، نام‌هایشان تغییر کرده یا اخیراً تغییر کرده است، بسته یا منتقل شده است.
  2. سپس سایت‌ها یا صفحاتی را پیدا کنید که هنوز به این منابع قدیمی لینک داده‌اند.
  • در نهایت به صاحبان آن سایت‌ها ایمیل می‌زنید تا بدانند که به چیز قدیمی پیوند می‌دهند.

در اینجا برایان دین با یک مثال واقعی نشان می‌دهد این کار چگونه انجام می‌شود:

مدتی پیش یک وب‌سایت که برای یک وب‌سایت آژانس سئو بزرگ بود به طور ناگهانی بسته شد.

backlink-14

این بدان معنی است که آن‌ها صفحات زیادی در سایت خود داشتند که دیگر کار نمی‌کردند، صفحاتی که هنوز افراد زیادی به آن لینک می‌دادند. برایان متوجه شد که اینفوگرافیک در مورد SEO در سایت آن‌ها دیگر کار نمی‌کند. این برای او عالی بود چرا که به تازگی او اینفوگرافیک متمرکز بر SEO خود را منتشر کرده بود. پس این اولین قدم بود. بعد باید می‌دید چه کسی واقعاً به آن اینفوگرافیک پیوند داده است. او با استفاده از Ahrefs همهٔ لینک‌های آن‌ها را بیرون کشید.

backlink-15

در نهایت به همه کسانی که به اینفوگرافیک سایت بسته شده لینک داده بودند ایمیل زد تا آن‌ها بدانند که دیگر آن تصویر دیگر کار نمی‌کند. همچنین به آن‌ها اطلاع داد که اینفوگرافیک خودش جایگزین عالی برای BlueGlass خواهد شد.

ساختن لینک شکسته (Broken Link Building)

این استراتژی شبیه به روش مرد متحرک است که در بالا اشاره شد. تفاوت این روش با روش مرد متحرک در مفاهیم بک لینک چیست ؟ در روش لینک شکسته، شما فقط به دنبال صفحاتی هستید که دارای خطای 404 هستند. برای یافتن لینک‌های 404، شما باید روی صفحات منابع در زمینه و موضوع خود تمرکز کنید. برای مثال اگر در زمینه تناسب اندام کار می‌کنید، از این رشته برای جستجو در گوگل استفاده کنید:

  1. «تناسب اندام» + «صفحه منبع»
  2. «تناسب اندام» + «منابع»
  • «تناسب اندام» + «سایت‌های توصیه‌شده»
  1. «تناسب اندام» + «لینک‌ها (پیوندها)»

شما صفحاتی را پیدا خواهید کرد. سپس می‌توانید به صاحب سایت ایمیل بزنید و برای لینک درخواست بکنید. البته در این موارد التماس کردن به خوبی کار نمی‌کند، در عوض به مالک سایت در مورد لینک‌های خرابی که پیدا کرده‌اید اطلاع دهید. شما به راحتی می‌توانید لینک‌های شکسته را در هر صفحه‌ای پیدا کنید. فقط کافی است از افزونه Chrome Check My Links استفاده کنید. این برنامه به سرعت هر لینک شکسته‌ای را که در صفحه وجود دارد، پیدا می‌کند و آن‌ها را نیز با رنگ قرمز برجسته می‌کند تا به‌آسانی مشخص شوند.

backlink-16 

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که به صاحبان سایت در مورد لینک مرده‌شان اطلاع دهید.

پست‌های مهمان را در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های دیگر بنویسید

این مورد یکی از روش های ایجاد بک لینک است؛ پست مهمان در واقع عمل مشارکت محتوا در وب‌سایت یا وبلاگ شخص یا یک برند دیگر است. این تاکتیک به عنوان وبلاگ‌نویس مهمان نیز شناخته شده است. در پست مهمان، نویسنده به عنوان یک مشارکت کننده یا نویسنده مهمان عمل می‌کند و محتوا را به ناشر ارسال می‌کند. نویسنده در تلاش برای حمایت از ابتکارات بازاریابی، روابط عمومی و سئو، محتوایی را به سایتی ارائه می‌دهد که متعلق به آن‌ها یا هیچ یک از سازمان‌های آن‌ها نیست.

هنگامی‌که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، وبلاگ‌نویسی مهمان یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت لینک به سایت شما است و لینک‌هایی که از پست مهمان به دست می‌آورید قطعاً به ترافیک اورگانیک شما کمک خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که پست مهمان را برای سایت‌های باکیفیت و در زمینه‌ای بنویسید که روی آن کار می‌کنید؛ بنابراین، اگر سایتی در مورد مثلاً رژیم غذایی راه‌اندازی کنید و یک پست مهمان در سایتی در مورد آیفون بنویسید، برای گوگل هرزنامه (اسپم) به نظر می‌رسد؛ اما وقتی پست‌های مهمان شگفت‌انگیزی را برای وب‌سایت‌های باکیفیت در کسب‌وکار خود می‌نویسید، این لینک‌ها به شما کمک می‌کند.

مسئله این است که یافتن مکان‌هایی برای پست مهمان می‌تواند دردسر بزرگی باشد، اما یک راه ساده‌تر وجود دارد؛ ابتدا فردی را در زمینه فعالیت خود پیدا کنید که پست‌های مهمان زیادی می‌نویسد. بعد، به یکی از پست‌های مهمان منتشرشده آن‌ها بروید و هدشاتی را که نویسنده در بیوگرافی خود استفاده می‌کند، بگیرید:

backlink-17

در نهایت، URL آن اسکرین‌شات در جستجوی عکس معکوس گوگل قرار دهید و لیستی از مکان‌هایی که پست‌های مهمان او را در آن‌ها منتشر کرده‌اند، دریافت خواهید کرد.

backlink-18 

اینفوگرافیک و سایر دارایی‌های بصری

محتوای بصری به هر محتوایی که دارای تصویر (قابل دیدن) باشد می‌گویند. نمونه‌های محتوای بصری شامل ویدیو، اینفوگرافیک، عکس، نمودار و گیف است. اغلب می‌گوییم که یک کتاب را از ظاهر آن قضاوت نکنید ولی مغز ما به‌صورت ناخودآگاه فقط آن را انجام می‌دهد اما نقش محتوای تصویری بر دریافت بک لینک چیست؟ دارایی‌های بصری که محتوای شما را همراهی می‌کنند همان چیزی است که بینندگان ابتدا آن را می‌بینند، چه آن‌ها تبلیغات باشد یا بسته‌بندی محصولات، کارت ویزیت و یا هر چیز دیگری؛ بنابراین، این تصاویر اولین برداشتی است که مشتریان بالقوه از برند شما می‌کنند و از آن‌ها استفاده می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا برند شما برای آن‌ها جذاب است یا نه.

اینفوگرافیک‌ها احتمالاً مثل قبل کار نمی‌کنند ولی هنوز یکی از روش های کسب بک لینک هستند. در واقع، وقتی بررسی شد که چه نوع محتوایی بیشترین لینک را تولید کرده است، اینفوگرافیک‌ها جزو موارد تاپ و بالا بودند.

backlink-19

نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که فقط اینفوگرافیک خود را همین‌طوری منتشر نکنید و بعد به امید بهترین‌ها بمانید؛ مانند هر محتوای دیگری که منتشر می‌کنید، باید اینفوگرافیک خود را نیز به‌صورت استراتژیک ترویج دهید. برای انجام این کار، توصیه می‌شود از استراتژی “Guestographics” استفاده کنید.

توصیفات و نظرات کاربران را ارائه کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که گواهینامه‌ها ابزار قدرتمندی برای ایجاد اعتماد و افزایش نرخ تبدیل (نسبت افرادی که یک تبلیغ را می‌بینند و قصد خرید محصول یا کلیک کردن بر روی لینک را دارند) است. در اینجا آمار کافی، نمونه مطالعات و حتی مستندهایی در مورد تأثیری که توصیفات مشتری می‌تواند بر یک کسب‌وکار داشته باشد وجود دارد. به همین دلیل، بیشتر اوقات مردم تمایل دارند به توصیفات بیشتر از توضیحات محصول یا خدمات اعتماد کنند.

شرکت‌های بزرگ و کوچک دوست دارند نظرات و دیدگاه‌های مشتریان را به نمایش بگذارند. پس وقتی شما از محصول یا خدماتی استفاده می‌کنید که دوست دارید یا خوشتان می‌آید، در نظر داشته باشید که برای آن‌ها گواهی و نظر ارسال کنید. برای اینکه نشان دهند شما یک فرد واقعی هستید، اغلب یک لینک به وب‌سایت شما اضافه می‌شود، بدون اینکه شما حتی نیاز به درخواست داشته باشید. شکل زیر مثالی از این مورد است:

 backlink-20 

نظرات بلاگرها

اگر یک نرم‌افزار، محصول فیزیکی، خدمات مشاوره‌ای یا هر چیز ارزشمند دیگری دارید که آن را می‌فروشید، به راحتی می‌توانید آن را به ده‌ها بک‌لینک با کیفیت بالا تبدیل کنید. چگونه؟ با ارائه رایگان محصول به وبلاگ نویسان!

در واقع در اینجا چگونگی انجام این کار را آورده‌ایم:

  • در ابتدا وبلاگ نویسانی را که در زمینه شما کار می‌کنند پیدا کنید؛ چرا که با احتمال زیاد ممکن است به آنچه ارائه می‌دهید، علاقه‌مند باشند. اگر یک محصول اطلاعاتی می‌فروشید که به مردم آموزش دهد که مثلاً چگونه خودشان صابون درست کنند، مواردی مثل «درست کردن صابون»، «صابون‌سازی»، «ساخت صابون در خانه» و مواردی از این قبیل را در گوگل جستجو کنید.
  • نتایج جستجوی شما مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های خبری و وب‌سایت‌هایی به شکل «چگونه ...» خواهد بود. سایت‌های خبری و سایت‌های به شکل «چگونه ...» را فیلتر کنید. برای شما یک لیست کامل از وبلاگ نویسانی که ممکن است به پیشنهاد شما علاقه‌مند باشند، باقی می‌مانند.
  • به آن‌ها ایمیل بفرستید یا تماس برقرار کنید. فقط در اینجا دقت داشته باشید. باید بسیار مراقب نحوهٔ بیانی که در این استراتژی استفاده می‌کنید باشید چرا که باید توجه داشته باشید که شما محصول خود را در ازای لینک یا بررسی و نظر ارائه نمی‌دهید زیرا این امر دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل را نقض می‌کند. در عوض، محصول را به آن‌ها ارسال می‌کنید و اجازه می‌دهید که آن‌ها خودشان تصمیم بگیرند که این محصول ارزش ذکر در وبلاگشان را دارد یا نه.

بازسازی لینک

بازسازی لینک فرآیندی است که شما در آن لینک‌های که شکسته یا حذف‌شده به سایت‌تان را پیدا می‌کنید و آن‌ها را تعمیر می‌کنید یا با URL های به‌روزشده جایگزین می‌کنید. بازسازی لینک اگرچه به اندازه لینک بیلدینگ پر زرق و برق نیست ولی بخش مهمی از بهترین استفاده از پروفایل لینک و حفظ رتبه سایت شما است.

بازسازی کردن لینک ساده است. ابتدا، هر اشاره‌ای که به شرکت یا کسب‌وکار شما شده است بدون این‌که به سایت‌تان لینک داشته باشند را پیدا کنید. برای مثال، در شکل زیر نویسنده از اسم سایت Backlinko استفاده کرده است درحالی‌که به آن لینک نداده است.

backlink-21

در اینجاست که بازسازی لینک وارد عمل می‌شود. به‌جای گفتن “ کاش به من لینک داده بودند”، وارد عمل می‌شوید و به سراغشان می‌روید و از آن‌ها می‌خواهید که به سایت شما لینک دهند. معمولاً یک یادآوری دوستانه کافی است تا اکثر افراد وارد وردپرس خود شده و لینک شما را اضافه کنند.

در اینجا پروسه قدم‌به‌قدم را آورده‌ایم:

  1. از ابزاری مانند BuzzSumo یا com برای یافتن نام برند خود استفاده کنید. وقتی این کار را انجام دهید، هر زمان که کسی در مورد شما بنویسد، یک هشدار یا نوتیفیکیشن می‌گیرید.

backlink-22

  1. بررسی کنید که آیا شخصی که از شما نام برده است، به سایت شما (صفحه اصلی یا صفحه داخلی سایت شما) لینک داده است یا نه. اگر لینک داده باشند که همه‌چیز عالی است ولی اگر لینک نداده باشند، مرحله ۳ را انجام دهید.
  2. یک ایمیل دوستانه برای آن‌ها ارسال کنید و بابت ذکر نام برند خود از آن‌ها تشکر کرده و در ادامه درخواست بکنید که به سایت‌تان لینک بدهند.

از HARO استفاده کنید

HARO (مخفف Help A Reporter Out) یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت بک‌لینک‌ های معتبر از سایت‌های خبری است. نحوهٔ کار HARO به شرح زیر است:

  1. ابتدا در سایت مربوط به HARO ثبت‌نام کنید.
  2. شما هرروز سه ایمیل از خبرنگارانی که به دنبال منابع هستند، دریافت خواهید کرد؛ مانند این:

backlink-23

  1. با منبع معتبر و نکات مفید پاسخ دهید.

به همین سادگی. در واقع شما به خبرنگاران یک نقل قول می‌دهید و آن‌ها با یک بک‌لینک مرتبط به سایت شما ارسال می‌کنند.

بک‌لینک‌های رقبای خود را مهندسی معکوس کنید

هر صنعت و کسب‌وکاری مجموعه‌ای از فرصت‌های لینک سازی مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود زمانی را برای مهندسی معکوس رقابت خود اختصاص دهید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید فرصت‌های لینکی را پیدا کنید که در زمینه فعالیت شما وجود دارند. برای درک درست مسئله یک مثال می‌زنیم؛ فرض کنید یک وبلاگ در مورد سلامت و تناسب اندام دارید و یکی از رقبای شما در زمینه Nerd Fitness فعالیت می‌کند. وقتی لینک پروفایل آن را در یک بررسی‌کننده بک‌لینک قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از لینک‌های آن‌ها از پادکست می‌آیند.

به طور خاص، افراد آن شرکت (به‌ویژه مؤسس آن شرکت) به عنوان مهمان در پادکست دیگران حضور پیدا می‌کنند. دقیقاً به همین ترتیب، شما یک لیست خوب از مکان‌هایی دارید که می‌توانید برای دریافت لینک به آن‌ها بروید. (بدیهی است که باید با افرادی که این پادکست‌ها را اجرا می‌کنند تماس بگیرید و خود را به عنوان مهمان معرفی کنید. درست است که کار می‌برد ولی حداقل می‌دانید که از کجا شروع کنید.)

راه‌های بررسی بک لینک چیست ؟

دو حالت برای بررسی بک‌لینک‌های یک وب‌سایت یا صفحه وب وجود دارد. حالت اول فقط برای سایت‌هایی کار می‌کند که متلعق به شما است. از حالت دومی برای بررسی بک‌لینک‌ها به یک سایت یا صفحه وب دیگران استفاده می‌شود. ابزارهای مختلفی برای بررسی بک‌لینک‌ها وجود دارد که در ادامه اشاره خواهد شد.

مراقبت مداوم از بک‌لینک‌ها بسیار مهم است. دستورالعمل‌های گوگل وب‌مستر شما را ملزم می‌کند که از صاحبان سایت‌های غیرمجاز و سمی بخواهید که لینک‌های وب‌سایت شما را از سایتشان حذف کنند. اگر این کار را نکنید، گوگل می‌تواند وب‌سایت شما را جریمه کند و رتبه صفحه شما را در نتایج جستجو کاهش دهد؛ بنابراین مهم است که همه بک‌لینک‌های خود را پیدا کنید و بدانید که کدام‌یک سمی است و چطور با صاحبان آن سایت‌ها تماس برقرار کنید. برای انجام این کار باید از ابزارهای مناسب استفاده کنید.

بررسی بک لینک ها در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی ارگانیک وب‌سایت و عملکرد کلی به شما می‌دهد. استفاده از آن رایگان است، فقط کافی است یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید و مالکیت وب‌سایت خود را نیز تأیید کنید.

پس از ورود به سیستم، روی «Links» که در نوار کناری قرار دارد کلیک کنید. عدد زیر «External Links» تعداد کل بک‌لینک‌های منحصربه‌فرد به وب‌سایت شما را نشان می‌دهد.

backlink-24

در زیر سه نوع گزارش آمده است:

  • صفحات لینک شده برتر: صفحاتی که بیشترین لینک را در وب‌سایت شما دارند.
  • سایت‌های لینک دهنده برتر: سایت‌هایی که بیشترین بک‌لینک را به سایت شما دارند.
  • متن لینک شده برتر: متداول‌ترین متن لنگرهای استفاده شده هنگام لینک دادن به سایت شما.

اگر در کنسول جستجوی گوگل تازه‌کار هستید، از گزارش صفحات لینک شده برتر شروع کنید.

backlink-25

سپس روی هر URL کلیک کنید تا وب‌سایت‌هایی که به یک صفحه خاص لینک دارند را ببینید.

backlink-26

سپس روی هر وب‌سایتی کلیک کنید تا ببینید که کدام‌یک از صفحات آن سایت به آن صفحه لینک دارند.

backlink-27

بررسی بک لینک ها با استفاده از بررسی‌کننده بکلینک شخص ثالث

برای بررسی بک لینک ها به وب‌سایتی که شما صاحب آن نیستید، از ابزاری مثل چک‌کننده بک‌لینک رایگان Ahref استفاده کنید. در این ابزار فقط دامنه یا URL سایت مورد نظر را در کادر وارد کرده و روی “Check backlinks” کلیک کنید. بعدازآن شما تعداد کل بک‌لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع دهنده (لینک‌های وب‌سایت منحصربه‌فرد)، به‌اضافه 100 بک‌لینک برتر را مشاهده خواهید کرد.

backlink-28

برای هر بک‌لینک، چند جزئیات را مشاهده خواهید کرد، ازجمله:

  • صفحه ارجاع: صفحه‌ای که به هدف مورد نظر لینک می‌دهد.
  • رتبه دامنه (DR): قدرت وب‌سایتی که لینک داده است.
  • رتبه URL (UR): قدرت صفحه وب که لینک داده است.
  • ترافیک: کل ترافیک تخمینی ماهانه جستجوی ارگانیک به صفحهٔ لینک دهنده.
  • متن لنگر و بک‌لینک: متن لنگر و متن لینک حوالی آن.

هم‌چنین برای دیدن 5 متن لنگر متداول و پرکاربرد، گزارش “Top 5 anchors” را بررسی کنید و برای دیدن 5 صفحه با بیشترین لینک، گزارش “Top 5 pages” را بررسی کنید.

backlink-29

برای مشاهده لیست کامل بک‌لینک‌ها برای هر صفحه یا وب‌سایت، از Ahrefs Site Explorer استفاده کنید.

علاوه بر این‌ها، ابزار دیگری تحت عنوان SEMrush نیز وجود دارند که سرعت و امکانات خوبی دارد. SEMrush دو حوزه اصلی دارد که به طور خاص با بک‌لینک‌ها سروکار دارند. اولی، بخش “Backlink Analytics” است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌های دیگران و رقبای خود را مطالعه کنید و دومی، قسمت “Backlink Audit” است که به شما امکان بررسی تمام بک‌لینک‌های سایت خود را می‌دهد.

backlink-30

ابزار “Backlink Audit”، هر بک‌لینک را بررسی می‌کند و موارد سمی را مرتب می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید قبل از اینکه گوگل وب‌سایت شما را جریمه کند، بک‌لینک‌های سمی را پیدا کرده و رد کنید.

backlink-31

یکی از بهترین چیزها در مورد SEMrush این است که به شما امکان می‌دهد مستقیم از صفحه کاربری به صاحبان وب‌سایت‌های سمی ایمیل بزنید. هم‌چنین با این ابزار می‌توانید کارهایی مثل تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید، بک‌لینک‌های رقبای خود را ببینید و بک‌لینک‌های خود را در مکان مناسب مدیریت کنید.

نتیجه و سخن پایانی

پس از مطالعه کامل این مقاله می‌دانید که بک لینک چیست و چه کاربردی دارد. برای این‌که بیشتر بدانید اهمیت بک لینک چیست باید تاثیر آن بر رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ را بررسی کنید. همان‌طور که گفته شد، همهٔ بک لینک ها یکسان ایجاد نمی‌شود و همگی به کیفیت و کاربرد لینک کمک می‌کنند. به عنوان یک قاعده کلی و نه‌چندان دقیق می‌شود گفت که هر چه دریافت بک‌لینک آسان‌تر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود. همچنین به خدمات بک‌لینک که درک دقیقی از زمان و نحوه استفاده از اعتبار دامنه در هنگام ایجاد یک استراتژی لینک بیلدینگ برای کسب‌وکار شما ندارد، بسنده نکنید. اگر شما یک کسب‌وکار کوچک هستید و مایلید در مورد رتبه بالاتر در SERP برای هدف خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، سایر نکات سئو را که فراتر از لینک سازی هستند، بررسی کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1517
A
A