آیا هاست روی سئوی سایت تاثیری دارد؟ قبل از خرید host باید بدانید!

آیا هاست روی سئوی سایت تاثیری دارد؟ قبل از خرید host باید بدانید!
آیا هاست روی سئوی سایت تاثیری دارد؟ قبل از خرید host باید بدانید!
2 ماه پیش

انتخاب هاست مناسب یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی وب‌سایت است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید آنها را در انتخاب و خرید هاست درنظر گرفت. در صورت انتخاب هاست نامناسب، مشکلات زیادی برای اجرای وب‌سایت و پروژه‌های شما رخ می‌دهد که می‌تواند سرمایه گذاری شما را از بین ببرد. از مقدار منابع و نوع هاست گرفته، تا اعتبار شرکت هاستینگ که از آن هاست را تهیه می‌کنید، می‌توانند تأثیر مستقیم بر روی بازدهی وب‌سایت شما داشته باشند. در این مقاله تأثیر هاست روی سئوی سایت را مطالعه می‌کنیم و نکات مهم در انتخاب هاستینگ معتبر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای آشنایی با هاست و موارد استفاده از  آن محتوای هاست چیست؟ را بخوایند.

 

انتخاب هاست معتبر

واضح است که سئو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای اینترنتی است. درست پس از راه اندازی وب‌سایت، وب‌مستر اقدامات لازم مانند تولید محتوا و بالا بردن آمار بازدید را شروع می‌کند. کارشناسی سئو هزینه زیادی را به صاحبان کسب و کارهای آنلاین و وب‌مسترها تحمیل می‌کند، تنها دستمزد متخصص سئو چیزی بالغ بر 10 میلیون تومان در ماه تنها برای کارشناسی یک وب‌سایت است. برای تولید محتوا نیز دست کم پنج میلیون تومان در هفته هزینه نیاز است. اگر تولید محتوای ویدویی باشد، که این مبلغ به بالای ده میلیون تومان هم میرسد. 

انتخاب هاست معتبر

حالا تصور کنید این همه هزینه و زحمت تنها با انتخاب یک هاست نامعتبر از دست برود. اگر هاستینگ شما دائماً با مشکل پهنای باند روبرو باشد و یا آپ‌تایم واقعی نداشته باشد، وب‌سایت شما نیز دائماً از دسترس خارج می‌شود. و گوگل نه تنها محتوای شما را در لیست نتایج نمایش نمی‌دهد، بلکه به دلیل داون‌تایم دائمی، رتبه منفی را به وب‌سایت شما اختصاص می‌دهد. بیشتر شرکت‌های هاستینگ ادعا می‌کنند که بهترین سرویس‌ها را ارائه می‌دهند. طبیعی است که شرکت‌ها بخواهند وجهه خوبی از خود نشان دهند. به عبارت دیگر نمی‌توان از روی این تعریف و تمجیدها کیفیت آنها را سنجید. بنابراین بهتر است از فاکتورهای دیگری را برای اعتبارسنجی بین شرکت‌های هاستینگ استفاده کنیم.

 

ویژگی‌های یک هاستینگ معتبر

برای اینکه یک شرکت هاستینگ را از نظر کیفیت در خدمات و اطمینان از پشتیبانی بررسی کنیم، نمی‌توان به توضیحات آنها در وب‌سایت اکتفا کرد. همین حالا چندین شرکت هاستینگ وجود دارند که علی رغم طراحی بی‌نظیر وب‌سایت خودشان، اما خدماتی بسیار بی‌کیفیت را ارائه می‌دهند و همین نکته مشخص می‌کند که نباید از ظاهر آنها، خدماتشان را قضاوت کرد. در ادامه مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که با درنظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زیادی از اعتبار یک شرکت هاستینگ مطلع شد.

سابقه فعالیت

قطعاً شرکت‌هایی که سابقه فعالیت بالایی دارند، مدیریت و تصمیمات بهتری بر انجام امور در نظر می‌گیرند. یک مدیر باسابقه مشکل را بدون نگرانی و خیلی ریلکس رفع می‌کند؛ چرا که بارها و بارها تجربه مواجهه با مشکلات مختلف را داشته و می‌تواند با مدیریت بحران، هر مشکلی را پشت سر بگذارد. بنابراین سابقه فعالیت یک فاکتور مهم برای انتخاب هاستینگ معتبر است. البته این بدین معنی نیست که به شرکت‌های تازه تأسیس هیچ فرصتی داده نشود، بلکه شرکت‌هایی که قبلاً خدمات خوبی در زمینه IT انجام داده‌اند و حالا وارد حوزه خدمات هاستینگ شده‌اند، نیز تجربه کار با خدمات هاست را تا حدود زیادی دارند و می‌توان به آنها نیز فرصت همکاری داد.

مشتریان فعال

یکی دیگر از فاکتورهایی که نشان دهنده اعتبار شرکت هاستینگ است، سابقه همکاری آن با مشتریان معتبر و مطرح است. برای مثال سرویس‌های ایرانی‌کارت، گروه صنعتی گلرنگ انجمن مهندسی شیمی ایران، شرکت صنعتی و بازرگانی صحت و بسیاری از برندهای معتبر، هم‌اکنون با شرکت هاستینگ آذرآنلاین در حال همکاری هستند و این خود نشان‌دهنده بازدهی و کیفیت سرویس‌های آذرآنلاین است.

ویژگی‌های یک هاستینگ معتبر

تنوع در خدمات

تنوع در خدمات به این معنی نیست که شرکت هاستینگ هر نوع خدماتی که به آن مربوط نمی‌شود را هم انجام دهد؛ در واقع تنوع در خدمات به معنی داشتن سرویس‌های متنوع در حوزه کاری شرکت هاستینگ است. برای مثال یک شرکت هاستینگ خوب باید بتواند انواع سرورها را به مشتری عرضه کند تا دست مشتری را در انتخاب پلن مناسب با بودجه و هدفش باز بگذارد. یک شرکت هاستینگ خوب سرویس‌هایی نظیر موارد زیر را ارائه می‌کند :

  • سرور اختصاصی و سرور مجازی در لوکیشن‌های مختلف و منابع متنوع به همراه هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس.

  • هاست برای انواع وب‌سایت‌های مبتنی بر PHP ، ASP و Python در لوکیشن‌های ایران و خارج همراه با منابع متنوع.

  • گواهی‌نامه امنیتی SSL بلند مدت.

  • ثبت دامنه با پسوندهای معتبر و متنوع.

پشتیبانی 7 روز در هفته و 24 ساعته

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب هاستینگ معتبر، پشتیبانی قدرتمند آن است. پشتیبانی باید 7 روز هفته و 24 ساعته بدون وقفه ادامه داشته باشد. اما چگونه می‌تواند از قدرت پشتیبانی هاستیگ مطمئن شد؟ یکی از راه‌هایی که می‌توان پشتیبانی هاستینگ را آزمایش کرد، درخواست مشاوره خرید، در ساعات مختلف شبانه روز است. در صورتی که بتوانند حداکثر تا 20 دقیقه به شما مشاره دهند، به این معنی است که می‌توان به پشتیبانی آنها تا حد زیادی اعتماد کرد.

قیمت‌های منطقی

برای بررسی قیمت منطقی باید دو فاکتور اصلی را بررسی کرد. اول اینکه سرویس‌ها تا چه حدی کیفیت دارند؟! کیفیت مخصوصاً در خدمات هاستینگ می‌تواند بر قیمت تمام شده، تأثیر گذار باشد. ممکن است بین شرکت‌های هاستینگ، شرکتی را پیدا کنید که به ظاهر قیمت بسیار پایینی را ارائه دهد. همین که عبارت "هاست ارزان" در گوگل جستجو کنید، با ده‌ها وب‌سایت مواجه می‌شوید که بعضی از آنها حتی دفتر کار هم ندارند و فقط بصورت نمایندگی مانند فریلنسرها هاست اشتراکی می‌فروشند. این شرکت‌ها دقیقاً همان هایی هستند که اگر مشکلی برای هاست بوجود بیاید، حتی هیچ تضمینی برای بکاپ گیری از اطلاعات شما نمی‌کنند. از همینجا می‌توان ضرب‌المثل ایرانی "هیچ ارزانی بی حکمت نیست" را کاملاً درک کرد.

بنابراین قیمت منطقی به معنای قیمت پایین و زیر قیمت بازار نیست و باید قیمت بر اساس کیفیت خدمات مورد بررسی قرار بگیرد. برای مقایسه قیمت، باید قیمت هاستینگ‌های معتبر را با هم بررسی کنید. نه اینکه از هر وب‌سایت که ادعای خدمات هاستینگ می‌کند قیمت بگیرید! برای تشخیص شرکت هاستینگ معتبر نیز، فاکتورهایی را که در پاراگراف‌های بالا اشاره شد، بررسی کنید؛ مانند سابقه فعالیت، مشتریان فعال، نظر مشتریان در مورد خدمات، تنوع خدمات و پشتیبانی قدرتمند. با این فیلترها قادر خواهید بود شرکت‌های هاستینگ معتبر را پیدا کنید و سپس قیمت آنها را نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهند، مورد بررسی قرار دهید.

 

ویژگی‌های کلی هاست استاندارد

بطور کلی یک هاست خوب باید یک سری ویژگی‌های اولیه را دارا باشد؛ که البته این ویژگی‌های همان مواردی هستند که شرکت‌های هاستیگ روی آنها تمرکز می‌کنند و ادعا دارند. این موارد نیز مهم هستند و باید تمامی هاستینگ‌ها این خدمات را بر روی سرویس‌های خود ارائه دهند :

آپ‌تایم 99.9 درصد

آپ‌تایم به مدت زمانی است که سرور آنلاین و روشن است و وب‌سایت بر روی آن در دسترس است. زمانی که هر دلیلی سرور آفلاین شود و یا از دسترس خارج شود، وب‌سایت نیز از دسترس خارج می‌شود و به اطلاح Down می‌شود و خدمات دهی به مشتریان متوقف می‌گردد. در اینجا آپ‌تایم 99.9 درصد به این معنی است که سرور هرگز خاموش و یا آفلاین نمی‌شود، مگر در موارد بسیار نادر که نیاز به بروزرسانی و تعمیر داشته باشد.

ویژگی‌های کلی هاست استاندارد

 

پهنای باند مناسب

پهنای باند به معنی مقدار حجم اطلاعی است که وب‌سایت اجازه دارد در یک ماه پردازش و یا منتقل کند. امروزه سرویس‌های جدید از پهنای باند نامحدود برخوردارند و محدودیتی در انتقال اطلاعات ماهانه ندارند. اما از طرفی اگر منابع هاست نسبت به پروژه و یا وب‌سایت محدود باشد، احتمال تأثیر بر پهنای باند در لحظه و Down شدن وب‌سایت بطور موقت را دارد. در این حالت به جای نمایش وب‌سایت کاربر با پیام 504 مواجه می‌شود.

سرعت بالا

در مورد سرعت هاست باید دو نکته را در نظر داشت. یکی مدت پاسخگویی سرور است که با تست ping قابل آزمایش است و دوم نوع وب‌سروری است که وب‌سایت‌ها را اجرا می‌کند.

تست Ping

این تست نشان می‌دهد که چه مدت طول می‌کشد تا کامپیوتر کلاینت اطلاعات را از سرور دریافت کند. این کار با ارسال بسته های اطلاعاتی کوچک (پینگ) به سرور و اندازه گیری زمان پاسخ انجام می شود. برای انجام تست Ping ابتدا وارد ترمینال شوید و دستور ping را به شکل زیر را وارد کنید.

ping google.com

 در صورتی که سرعت پاسخگویی زیر 100 میلی‌ثانیه باشد، سرور از سرعت خوبی برخوردار است. برای آشنایی با پینگ محتوای  آموزش دستور ping را مطالعه کنید.

 

تست Ping

البته نکته‌ای که در مورد تست ping وجود دارد این است که این تست رو در بیشتر شرکت‌های هاستینگ نمی‌توان قبل از تهیه سرور و هاست، آن را تست کرد. تنها راه برای تست تهیه هاست به صورت ماهانه و آزمایشی است.

انتخاب وب‌سرور مناسب

وب‌سرور نرم‌افزاری است که ارتباط بین کاربر، دیتابیس و کدهای وب‌سایت را مدیریت می‌کند و با هر درخواست از سوی کاربران، یک زنجیره بین دیتابیس و اسکریپت پروژه ایجاد می‌کند که به آن درخواست (Request) گفته می‌شود. قدیمی ترین نوع وب‌سرور Apache است که امروزه منسوخ شده و کاربردی ندارد. بنابراین اگر یک شرکت هاستینگ وب‌سرور Apache را به شما پیشنهاد کرد، مشخص است که همچنان از زیرساخت‌های قدیمی استفاده می‌کند و از این رو بهتر است از این شرکت، هاست خود را تهیه نکنید. در حال حاظر دو وب‌سرور قدرتمند LightSpeed و Nginx وب‌سرورهای رایج هستند که هم از نظر هزینه استفاده و هم از نظر سرعتی که ارائه می‌دهند، کمی با هم متفاوت هستند. اما هر دو همچنان بازدهی بالایی دارند.

انتخاب وب‌سرور مناسب

وب‌سرور لایت‌اسپید تجاری است و شامل هزینه می‌شود؛ و همچنین در آخرین رکورد خود توانسته 80000 هزار درخواست را در یک ثانیه مدیریت کند. در مقابل وب‌سرور انجین‌ایکس قرار دارد که یک وب‌سرور رایگان است و می‌تواند هزینه تهیه و نگهداری سرور را کاهش دهد و گزینه بسیار خوبی برای پروژه‌های نیمه حرفه‌ای است. این وب‌سرور در آخرین رکورد خود توانسته 67000 درخواست را در یک ثانیه مدیریت کند. بنابراین اگر پروژه شما یک پروژه بزرگ مانند "سرویس درخواست تاکسی" و یا "فروشگاهی پربازدید" است، بهتر است از وب‌سرور لایت اسپید استفاده کنید و اگر پروژه شما در حد یک وب‌سایت "فروشگاهی ساده و یا وب‌سایت شرکتی" است که تعداد بازدید میلیونی در روز ندارد، وب‌سرور ارزان‌تر مثل Nginx گزینه مناسب‌تری برای شما است.

امنیت بالای هاست

بطور خلاصه امنیت سرور می‌تواند جلوی حملات هکرها را تا حد زیادی بگیرد و حفاظت از امنیت برای وب‌سایت به معنی آپ‌تایم بودن همیشگی آن است. وجود یک فایروال قدرتمند و نرم‌افزارهای امنیتی، این تضمین را می‌دهد که هاستی که تهیه می‌کنید، احتمالاً تا 90 درصد امن است و 10 درصد هم به امنیت پروژه خودتان بستگی دارد.

سازگاری مناسب

یک هاست خوب سازگاری کاملی با نرم‌افزارها و اسکریپت‌ها خواهد داشت. این سازگاری از آنجا نشعت می‌گیرد که شرکت هاستینگ، هاست را با نصب Extensions های ضروری، پیکربندی کند تا آماده اجرای هر نرم‌افزاری باشد. برای مثال در زبان PHP اکستنشن‌هایی برای استفاده از فایل zip و یا SQLite وجود دارد که با فعال بودن آنها، اسکریپت می‌تواند از این ویژگی‌ها نیز استفاده کند.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی هم در اجرای سریع‌تر و هم در تجربه کاربری می‌تواند تأثیر گذار باشد. اگر وب‌سایت شما به کاربران ایرانی سرویس می‌دهد، بهتر است لوکیشن ایران را برای هاست خود انتخاب کنید. اما اگر به کاربران خارجی سرویس می‌دهد، بهتر است هاست را در لوکیشن اروپا انتخاب کنید. در اصل هرچه مسیر اتصال به هاست به کاربران نزدیک‌تر باشد، واسطه‌های کمتری برای انتقال اطلاعات از هاست شما به کامپیوتر کاربر وجود دارد. در نتیجه سرعت بارگذاری وب‌سایت تا 10 الی 30 درصد افزایش خواهد داشت.

پیکربندی اصولی

پیکربندی اصولی سرور می‌تواند بازدهی هاست را بالا ببرد و این نکته به افزایش سرعت بارگذاری منجر می‌شود. در نتیجه می‌تواند اثر مثبتی بر سئوی سایت بگذارد. برای مثال در هاست ویندوز که سرویس‌های زیادی بدون استفاده در پس‌زمینه سیستم‌عامل کار می‌کنند، می‌توانند بازدهی پردازنده را کاهش دهند و پهنای باند پردازنده را تا حدی درگیر کنند. در صورتی که پیکربندی سیستم‌عامل، فایروال و وب‌سرور درست و اصولی انجام شود، می‌تواند بار پردازشی را کاهش دهد و پردازنده بر روی پردازش اطلاعات وب‌سایت شما تمرکز کند. این پیکربندی توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود و اگر از شرکت معتبری هاست خود را تهیه کرده باشید، می‌توانید در مورد پیکربندی صحیح هاست، اطمینان حاصل کنید.

پیکربندی اصولی هاست

 

قدرت سخت افزاری و نرم افزاری

منظور از قدرت سخت‌افزار به معنی استفاده هاستینگ از سخت‌افزارهای بروز و مناسب برای پردازش نرم‌افزارهای امروزی است. سرویس‌های اینترنتی در Scale های بزرگ با پردازش‌های سنگین تولید می‌شوند؛ مخصوصاً از زمانی که هوش مصنوعی جایگاه خود را در دنیای نرم‌افزارها پیدا کرده است. بنابراین سخت‌افزارهای سرور باید بتوانند پردازش‌های نرم‌افزارهای امروزی را بدون مشکل و با بالاترین سرعت انجام دهند و یک هارمونی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود داشته باشد. همچنین یکی از الزامات برای هاست، استفاده از درایو ذخیره سازی SSD NVMe است که می‌تواند سرعت پاسخگویی سرور را تا حد زیادی افزایش دهد.

اسپم نشدن هاست

بعضی از سرورهای خارج از ایران بسیار به آدرس IP های ایران حساس هستند و دائماً هاست را از دسترس وب‌مسترهای ایرانی مسدود می‌کنند. متأسفانه در این میان بعضی شرکت‌های هاستینگ برای جلوگیری از ضرر خود، مسئله اسپم شدن آدرس را به گردن مشتری می‌اندازند و دائما با بهانه‌های واهی کار وب‌مستر را عقب می‌اندازند. این رویکرد کاملاً غیر حرفه‌ای در مورد اسپم و یا مسدود شدن هاست است که تنها راه چاره آن مهاجرت به یک شرکت هاستینگ و سرورهای دیگر است.

 

انتخاب نوع سیستم‌عامل هاست

در مورد مقایسه هاست ویندوز و هاست لینوکس در مقاله "هاست ویندوز بهتر است یا هاست لینوکس ؟" بطور کامل توضیح داده شد. اما در این پاراگراف نیز بطور خلاصه یک مقایسه کوتاه بین هاست ویندوز و هاست لینوکس خواهیم داشت. انتخاب سیستم‌عامل مناسب، باعث افزایش سرعت پردازش پروژه شما خواهد شد و در نتیجه رتبه بالاتری را از گوگل دریافت می‌کند. بنابراین انتخاب سیستم‌عامل یک امر دلخواه نیست و به نیازهای پروژه شما بستگی دارد. سیستم‌عامل ویندوز سرور، سرویس‌های زیادی مانند IIS ، دسکتاپ، سرویس RDP و افزودنی‌هایی را همزمان اجرا می‌کند و در مقابل سیستم‌عامل لینوکس با کمترین سرویس‌ها سرور را راه اندازی می‌کند و حتی برای ارتباط با سرور به جای دسکتاپ از ترمینال استفاده می‌کند تا بار اضافی پردازش گرافیک از سرور برداشته شود؛ از این رو لینوکس مقداری بازدهی (Performance) بالاتر نسبت به ویندوز دارد.

از طرفی اگر شما پروژه خود را با زبان سی‌شارپ و فریم‌ورک ASP.NET توسعه داده باشید، این پروژه به دلیل انحصاری بودن فریم‌ورک ASP.NET برای مایکروسافت، تنها بر روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شود. اگرچه توسعه دهندگان ASP.NET بر این باور هستند که این فریم‌ورک امنیت و بازدهی بیشتری نسبت به زبان‌های دیگر نظیر PHP دارد و بهتر است پروژه‌های دولتی با این زبان و فریم‌ورک نوشته شوند. اما اگر از زبان‌های متن‌باز نظیر PHP ، Python ، Node.JS و... استفاده می‌کنید، لینوکس براحتی از آنها پشتیبانی می‌کند و ترکیب لینوکس با این زبان‌ها، بازدهی بالاتری خواهند داشت. بنابراین انتخاب سیستم‌عامل هاست با زبان پروژه شما ارتباط مستقیم دارند و خود یک معادله در بهینه سازی سئوی وب‌سایت بحساب می‌آید.

 

منابع مورد نیاز برای هر پروژه

برسی منابع هاست نسبت به پروژه، خود یک معادله جداگانه است که باید با توجه به فاکتورهای مختلفی که در ادامه توضیح خواهیم داد، محاسبه شود که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد :

مدت زمان عمر وب‌سایت و ارتباط آن با تعداد بازدید در روز

مقدار منابعی که ابتدای پروژه و در زمان بازدید پایین نیاز است با مقدار مقدار منابعی که برای بازدیدهای میلیونی نیاز است، تفاوت دارد. یک وب‌سایت وردپرسی ممکن است در زمان راه‌اندازی اولیه تنها به یک گیگ فضای ذخیره‌سازی و دو هسته پردازنده نیاز داشته باشد و شش ماه بعد به 100 گیگ فضای ذخیره‌سازی و هشت هسته پردازنده نیاز داشته باشد؛ زیرا تعداد بازدید در روز بالاتر رفته و باید به درخواست‌های بسیار بیشتری در سرور پاسخ داده شود.

مقایسه مقیاس Scale پروژه وب‌سایت با نسبت منابع هاست

واضح است که هرچه Scale پروژه شما بزرگ‌تر باشد، به منابع بیشتری نیاز دارد. از این رو بهتر است قبل از راه‌اندازی وب‌سایت خود، محاسبه کنید که وب‌سایت شما به چه میزان پردازنده، رم و فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد. این بررسی هم در ابتدای پروژه و هم زمانی که پروژه درحال توسعه است، باید انجام شود. در ادامه چند مثال از سناریوهای مختلف برای بررسی خواهیم کرد :

وب‌سایت فروشگاهی

از آنجا که PHP کمی سنگین‌تر از سایر زبان‌ها عمل می‌کند، نیاز است تا از همان ابتدا و در شروع کار حداقل یک پردازنده 4 هسته‌ای با 5 گیگابایت فضا برای آن درنظر گرفت تا به بهترین بازدهی خود برسد. اگرچه می‌توان هاست با منابع کمتر هم برای آن درنظر گرفت، اما پردازش آن را کند می‌کند و اگر بازدید وب‌سایت بالا برود، احتمال غیرفعال شدن موقت وب‌سایت وجود دارد. زمانی که بازدید وب‌سایت از به 1000 بازدید در روز رسید و رو به افزایش بود، باید منابع هاست را برای PHP و مخصوصاً برای فروشگاه‌های وردپرس و ووکامرس دو برابر کرد.

برای نمونه در این مثال یک پردازنده 8 یا 10 هسته‌ای همراه با 10 گیگ فضای ذخیره‌سازی در نظر بگیرید. اگر فروشگاه شما آنقدر بزرگ شد که هاست اشتراکی و یا اختصاصی هم نتوانند آن را با سرعت مناسب پردازش کنند، آن زمان ابتدا باید یک سرور مجازی تهیه کنید و سپس اگر همچنان بازدید وب‌سایت شما بالا رفت، یک سرور اختصاصی تهیه کنید؛ درست مانند وب‌سایت دیجی‌کالا و مالتینا.

سامانه‌های خدمات آنلاین و استارت‌آپ

برای مثال می‌توان به خدمات تاکسی اینترنتی اسنپ و اسنپ‌فود اشاره کرد که در لحظه میلیون‌ها کاربر از سراسر ایران به آن متصل می‌شوند. از آنجا که چنین سرویس‌هایی از همان ابتدا با کمپین‌های تبلیغاتی معرفی می‌شوند و از روزهای اول بازدید بالایی را تجربه می‌کنند، بهتر است بر روی یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی راه اندازی شوند تا با مشکلاتی نظیر پهنای باند پردازش در لحظه و عدم پاسخگویی بموقع مواجه نشوند.

انتخاب هاست بر اساس کپی رایت

ممکن است مجبور باشید به هر دلیلی از قالب و افزونه‌های ترجمه شده استفاده کنید. و یا بخواهید اسکریپت نال شده‌ای را تست کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر سرورها در لوکیشن خارج، به مسئله کپی رایت حساس هستند و احتمال دارد اکانت شما را به دلیل نقض حقوق کپی رایت مسدود کنند، همین مسئله باعث از کار افتادن سرور شما و در نتیجه خارج شدن از لیست نتایج گوگل خواهد شد. بنابراین برای استفاده از اسکریپت‌های نال شده، حتماً باید از هاست وارز استفاده کنید.

 

استفاده از گواهی‌نامه SSL معتبر

گواهی‌نامه SSL یک پچ امنیتی بر روی پروتکل http است که با رمزنگاری اطلاعات در سرور و رمزگشایی در کامپیوتر کاربر، جلوی حمله هکرهای مرد میانی را می‌گیرد و پروتکل http را به https تبدیل می‌کند. در سال‌های اخیر نیز مرورگرها دیگر پروتکل http را به رسمیت نمی‌شناسند. همچنین امروزه شرکت هاستینگ پیدا نمی‌شود که هاست را بدون گواهی‌نامه SSL به مشتری ارائه کند. اما این گواهینامه رایگان، اعتبار 3 ماهه دارد و کلید آن عمومی است. از طرفی موتورهای جستجو نظیر گوگل می‌توانند این اعتبار را بررسی کنند و بر اساس گواهی‌نامه معتبر، وب‌سایت شما را رتبه بندی کنند. از این رو مهم است که پس از تهیه هاست، یک گواهی‌نامه معتر یک ساله و یا پنج ساله هم بر روی هاست نصب کنید تا از این نظر رتبه بالاتری در سئو دریافت کنید.

 

سخن پایانی

تمام بحث ما در مورد سرعت پاسخگویی بموقع و بازدهی و Performance بالا بود. در واقع اگر هاستی که برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید، درست و مناسب با پروژه شما باشد، بازدهی بالایی هم خواهد داشت و بازدهی بالا به معنی پاسخگویی بموقع به درخواست‌های موتور جستجو است که در نتیجه، همه اینها منجر به بالا رفتن رتبه سئو خواهد شد. انتخاب شرکت هاستینگ و هاست مناسب وب‌سایت و نیاز شما، اولبن و مهم‌ترین قدم است؛ و اگر در این مورد انتخاب اشتباهی داشته باشید، کل سرمایه گذاری شما بر روی وب‌سایت و پروژه مدنظرتان از دست می‌رود. و به قول معروف "خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج".

سوالات متداول

مهمترین فاکتورهای یک هاستینگ معتبر چه مواردی است؟

سابقه فعالیت مشتریان فعال تنوع در خدمات پشتیبانی 7 روز در هفته و 24 ساعته قیمت‌های منطقی آپ‌تایم 99.9 درصد پهنای باند مناسب سرویس‌ها سرعت بالا امنیت بالای هاست سازگاری مناسب ارائه هاست در موقعیت جغرافیایی داخلی و خارجی پیکربندی اصولی قدرت سخت افزاری و نرم افزاری اسپم نشدن هاست

چه مواردی ملاک مناسب برای سرعت هاست است؟

تست Ping و انتخاب وب‌سرور مناسب می‌توانند از فاکتورهای مهم در سرعت هاست باشند.

SSL چیست؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer است که به آن لایه سوکت امن نیز می‌گویند. این یک پروتکل امنیتی استاندارد برای ایجاد یک لینک رمزگذاری شده بین سرور و مرورگر است. هدف SSL محافظت از حریم خصوصی و جلوگیری از شنود اطلاعات توسط حمله مرد میانی و همچنین احراز هویت و یکپارچگی در ارتباطات اینترنتی است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3796
A
A