نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل
نحوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل
2 هفته پیش

دلایل زیادی برای تغییر در آدرس یک صفحه در اینترنت وجود دارد اما نکته جالب توجه این است که آدرس آن برای همیشه باقی مانده و در حافظه اینترنت، این آدرس همیشه نمایان‌گر مطالب گذشته خود است. از این رو ممکن است افراد با ورود دوباره به این لینک‌ها، با صفحه‌ای خالی روبرو شوند و این موقعیت برای هیچ کسب‌وکاری مناسب نیست. کافی است با نحوه Redirect یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل آشنا شوید تا تنها با انجام چند مرحله کوتاه مدیریت لینک‌های سایت خود را در دست بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا آموزشی مرحله‌به‌مرحله داشته و تمامی جزئیات مربوط به این موضوع را با یکدیگر بررسی کنیم.

خرید هاست سی پنل

ریدایرکت چیست و چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که به هر دلیل نیاز باشد تا آدرس یک صفحه از سایت شما محدود شده و یا حذف شود، می‌توانید به کمک ریدایرکت، آدرس جدیدی را جایگزین گزینه قبلی کنید. انجام ریدایرکت برای هدایت افرادی که از آدرس صفحه جدید خبر ندارند بسیار مهم بوده و این کار به شکل خودکار اتفاق خواهد افتاد. جدا از کاربران عادی سایت شما، موتورهای جستجو نیز به دنبال پیدا کردن مطالب مهم در این سرور هستند و هنگامی که با یک آدرس خراب روبرو می‌شوند، آن را به منزله یک اشتباه از جانب مدیر سایت خواهند دید.

با ایجاد ریدایرکت از دریافت نمره منفی توسط موتورهای جستجو خودداری کرده و به شکل سیستماتیک صفحات مشکل‌دار را حذف خواهید کرد. در بخشی جداگانه به دلایل حذف صفحات سایت خواهیم پرداخت اما بدانید که معمولا تغییر نام یک صفحه و یا نیاز به تعمیرات اساسی در آدرس مورد نظر، مهم‌ترین عامل برای استفاده از ریدایرکت است. شاید برای برخی سوال باشد که آیا روش دیگری به‌جز ریدایرکت کردن وجود دارد یا خیر که در تیتر بعدی به آن خواهیم پرداخت.

ریدایرکت چیست؟ انواع Redirect ها و کاربردهای آنها

چه زمانی ریدایرکت کردن مفید نیست؟

یکی از اشکالاتی که هنگام فروش یا انتقال یک کسب‌وکار رخ می‌دهد، تغییر نام برند بوده که تاثیر مستقیمی روی وب‌سایت شرکت خواهد داشت. از این رو لازم است تا آدرس تمامی صفحات به دامنه جدید تغییر پیدا کند و در این بین برای بهره بردن از امتیاز آدرس‌های سایت لازم است که عمل ریدایرکت انجام شود.

با این حال اگر تصمیم بر این باشد که تغییرات بنیادین زیادی روی سایت اعمال شده و آدرس تک‌تک صفحات به دلخواه تغییر پیدا کند، شاید گزینه بهتر این باشد که از انجام ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل منصرف شده و یک سایت جدید راه‌اندازی کنید. با این کار هم در وقت خود صرفه‌جویی کرده و هم امتیاز تمامی صفحات را به شکل درستی دریافت خواهید کرد.

 

مثالی از عملکرد ریدایرکت در دنیای واقعی

فرض کنید به دنبال پیدا کردن دوست خود، مثلا پارسا، هستید و می‌دانید که او در حال حاضر پیش دوست مشترکتان، یعنی مهرداد، حضور دارد. برای دیدن پارسا به خانه مهرداد می‌روید اما متوجه می‌شوید که او آنجا حضور ندارد و مدتی قبل خانه را ترک کرده است. مهرداد به شما می‌گوید که پارسا ساعتی قبل به خانه خود بازگشته و در صورتی که می‌خواهید او را امروز ببینید باید به منزلش سر بزنید. مهرداد آدرس خانه پارسا را به شما داده و حالا می‌توانید با مراجعه به این آدرس، دوست خود را ببینید.

شما به عنوان یک کاربر خواهان دیدن یک مطلب خواص هستید و روی لینکی از قبل ساخته شده کلیک می‌کنید. در صورتی که آن موضوع دیگر وجود نداشته باشد، به کمک ریدایرکت به صفحه دیگری منتقل می‌شوید. عملی که مهرداد انجام داد نیز مشابه Redirect کردن بوده و به شما اطلاع داد که اگر همچنان مایل به دیدن دوست خود هستید، می‌توانید به آدرس جدیدی که در آنجا حضور دارد مراجعه کنید.

 

در چه مواردی نیاز است از ریدایرکت استفاده کنیم؟

به دلیل کاربردی بودن عمل ریدایرکت، شاهد این موضوع هستیم که در زمینه‌های بسیاری کاربرد داشته و می‌توان برای ایجاد پل ارتباطی میان صفحات جدید و صفحات حذف شده سایت از آن استفاده کرد. ممکن است که هنگام مدیریت یک وب‌سایت به دفعات از ریدایرکت استفاده کنید اما هر بار قصد متفاوتی داشته باشد. این مزیتی است که این ابزار در اختیار شما قرار داده و فارغ از اینکه دلیل شما چیست، این عمل به شکل یکسانی انجام می‌شود.

عمده دلایلی که از Redirect در مدیریت هاست استفاده می‌شود به شرح زیر خواهد بود:

·        تغییر نام و آدرس دامنه اصلی؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قصد ری‌برند کردن داشته یا به تازگی یک نام تجاری را خریداری کرده و قصد ایجاد تغییرات بنیادین در آن را دارید.

·        حذف صفحه سایت؛ ممکن است که به دلایلی تصمیم بگیرید که یک صفحه را از سایت خود حذف کنید. در این شرایط به دلیل اینکه آدرس آن هنوز در سطح اینترنت وجود دارد، باید مخاطبین را به صفحه دیگری منتقل کرد.

·        تغییر آدرس یک صفحه؛ در شرایط مختلفی ممکن است که بخواهید نام یک صفحه و آدرس آن را تغییر دهید. معمولا این کار به دلیل خاطر سئو سایت پیشنهاد می‌شود و لازم است آدرس قدیمی را به صفحه جدید لینک کنید.

·        محتوای تکراری؛ اگر متوجه شوید که قبلا یک محتوا مشخص نوشته بودید و جدیدا نیز یک مطلب مشابه آن منتشر کرده‌اید، برای بهبود وضعیت سئو می‌توانید باقی مقالات تکراری را به مطلبی با رتبه بهتر ریدایرکت کنید.

 

حیاتی‌ترین دلیل برای استفاده از ریدایرکت

شما پس از مدت‌ها توانسته‌اید یک کسب‌وکار راه اندازی کنید و طرفداران خاص خودتان را دارید. با افتتاح وب‌سایت نیز توانسته‌اید عده‌ای را از طریق جستجوی گوگل جذب کرده و در نهایت به شهرت خوبی دست پیدا کنید. حالا فکر کنید به دلیل پاک شدن برخی صفحات و یا تغییر نام آن‌ها، همین مشتریان که جریان نقدینگی را به حساب شما وارد می‌کنند، از شما ناامید شده و سفارش خود را جای دیگری ثبت خواهند کرد.

از این رو برای جلوگیری از نمایش ارور 404 برای کاربران و همین‌طور از دست رفتن فرصت فروش، بهتر است همیشه از ریدایرکت استفاده کنید. هیچ‌چیز به اندازه مشتریان شما با ارزش نیست و بهتر است به ازای هر صفحه پاک شده، یک محتوای جدید و مرتبط جایگزین آن کنید.

خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور Not Found

یک صفحه حذف شده را به کجا ریدایرکت کنیم؟

در صورتی که قصد حذف یک صفحه را دارید اما نمی‌خواهید موضوع مرتبطی را جایگزین آن کنید، بهتر است آن را بدون تغییر باقی نگذاشته و باز از ریدایرکت استفاده کنید. مرسوم‌ترین کار این است که آدرس هر صفحه حذف شده را به صفحه نخست سایت مرتبط کنید. در این صورت کاربر پس از کلیک روی لینک آن صفحه، به آدرس خانه شما منتقل شده و ممکن است موضوع دیگری نظرش را جلب کند.

از طرفی برخی برنامه‌های Redirect وجود دارند که بر اساس کلمه کلیدی صفحه حذف شده، نزدیک‌ترین مطلب از نظر محتوا را پیشنهاد داده و می‌توانید آن موضوع را به مخاطب خود نشان دهید. بهترین توصیه در چنین شرایطی این است که تا جای ممکن صفحه‌ای را حذف نکرده و سعی بر اصلاح آن داشته باشید. در غیر این صورت باید مراجعه کننده را به صفحه‌ای مرتبط هدایت کنید تا باعث نارضایتی کاربران نشود.

 

عمل Redirect را می‌توان خودکار انجام داد؟

در صورتی که از برنامه‌های کمکی جهت مدیریت هاست و وب‌سایت خود استفاده کنید، می‌توان تا حدی عملیات ریدایرکت را به صورت خودکار انجام داد. در این شرایط پس از حذف یک صفحه یا تغییر آدرس آن، برنامه‌هایی مانند یواست سئو به شکل هوشمندی یک ریدایرکت خواهند ساخت. از طرفی اگر قصد تغییر نام دامنه سایت را داشته باشید، می‌توانید با اعمال تنها یک تغییر، تمامی آدرس‌های سایت را به آدرس جدید ریدایرکت کرد. با این حال برای تغییر آدرس‌های تک صفحه‌ای چاره‌ای جز ریدایرکت کردن دستی وجود نداشته و هر کدام را باید به شکل جداگانه‌ای تعیین کرد.

 

آشنایی با مهم‌ترین انواع ریدایرکت در مدیریت هاست سی‌پنل

زمانی که دستور ایجاد یک ریدایرکت را صادر می‌کنید، کدهایی ساخته می‌شوند که به مرورگر کاربر و یا موتورهای جستجو اعلام خواهد کرد که این ریدایرکت تا چه مدت زمانی پابرجا خواهد بود و آیا آدرس اولیه بعد از گذشت مدتی دوباره قابل استناد است یا خیر. از این رو هنگام ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل باید نوع درستی از آن را انتخاب کنید تا از بروز تاثیرات منفی در سئو سایت جلوگیری شود. در ادامه با مهم‌ترین انواع Redirect آشنا خواهید شد.

سی پنل چیست؟ آشنایی کامل با کنترل پنل cPanel

ریدایرکت کد 301

با قرار دادن این کد به دیگران اعلام خواهید کرد که صفحه مورد نظر برای همیشه پاک شده و یا آدرس آن به شکل دائمی تغییر کرده است. از این رو دیگر این صفحه برای کاربران نمایش داده نخواهد شد و صفحه جدید جای آن را خواهد گرفت. نکته جالب توجه این است که تمامی امتیازات صفحه ابتدایی با کمک این ریدایرکت به آدرس جدید منتقل خواهد شد و از این رو رتبه‌ای در این بین از دست نمی‌رود.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

ریدایرکت کد 302

دور از انتظار نیست که یکی از صفحات شما با مشکل روبرو شده و نیاز باشد برای رفع آن مدتی روی این آدرس بخصوص تمرکز کنید. جهت جلوگیری از کد 404 و دریافت امتیاز منفی، بهتر است که از ریدایرکت استفاده کنید و مراجعین خود را به صفحه دیگری راهنمایی کنید. موتورهای جستجو با دیدن کد 302 متوجه می‌شوند که این جابه‌جایی موقتی بوده و به زودی این آدرس دوباره در دسترس خواهد بود. از این رو هیچ امتیازی از بین نرفته و رتبه این لینک نیز پابرجا خواهد ماند.

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت کد 303

در بسیاری از موارد کاربران ناخواسته باعث می‌شوند تا سایت شما عملکرد صحیحی نداشته باشد و یا شما را دچار دردسر خواهند کرد. یک مثال جالب این است که پس از پر کردن یک فرم و کلیک کردن روی دکمه ارسال، اگر دکمه بازگشت زده شود، احتمالا همان صفحه دوباره بارگذاری شده و یک‌بار دیگر فرم به سمت دیتابیس خواهد رفت. با تکرار این رفتار، درخواست‌های زیادی به سمت سرور رفته و می‌تواند سرعت سایت را کم کرده و همین‌طور تعداد زیادی اطلاعات تکراری نیز ذخیره شود. با ریدایرکت 303 یک صفحه با مطالبی مشابه برای کاربر باز می‌شود و به این شکل دیگر دچار مشکل ارسال فرم تکراری نخواهیم شد.

 

چگونگی ریدایرکت دامنه قدیمی به دامنه جدید در هاست سی پنل

اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید، این اقدام می‌تواند بسیار ساده و سریع باشد. برعکس روش‌هایی که برای تغییر آدرس به صورت دستی پیشنهاد می‌شود، می‌توانید با چند گام زیر به راحتی تمامی آدرس‌ها را به صورت خودکار آپدیت کنید. برای انجام آن باید ابتدا به سی‌پنل وارد شوید و سپس باید سعی کنیم تا دامنه خود را پارک کنیم. به این منظور به قسمت Domains رفته و گزینه Aliases را انتخاب می‌کنیم. شما می‌توانید با زدن گزینه Create a New Alias، هر دامنه‌ای را در هاست خود پارک کنید.

حال اگر دوباره به صفحه اصلی برگشته و گزینه Aliases را انتخاب کنید، لیستی از تمامی دامنه‌های پارک شده را مشاهده خواهید کرد. روی دکمه Manage Redirection روبروی دامنه مد نظر خود کلیک کنید تا به صفحه جدیدی به نام Alias Redirection وارد شوید. تنها کافی است در کادر روبروی خود آدرسی که می‌خواهید دامنه به آن ریدایرکت شود را وارد کرده و سپس آن را ذخیره کنید.

تنظیمات پیشرفته ریدایرکت دامنه در هاست سی پنل

در صورتی که می‌خواهید عملیات ریدایرکت را به شکل دقیق‌تری پیاده‌سازی کنید و تمام نکات مربوط به آن را به شکل دستی تنظیم کنید، بهتر است از مسیر زیر اقدام کرده تا امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید.

1. ابتدا باید تنظیمات مربوط به DNSهای تمامی دامنه‌های مد نظر خود را روی هاست تنظیم کنید. با انجام این کار می‌توانید دامنه اولیه را به هر آدرس دیگری ریدایرکت کنید. با پارک کردن دامنه، کار شما آغاز خواهد شد.

2. حال باید به سربرگ DOMAINS مراجعه کرده و گزینه Redirects را انتخاب کنید.

3. در قسمت Current Redirects می‌توانید لیستی از تمامی ریدایرکت‌های انجام شده قبلی را مشاهده کنید.

4. برای گزینه Type باید نوع ریدایرکت را، مثلا کد 301 یا 302، انتخاب کنید.

5. برای گزینه https://www نیز باید آدرس دامنه مبدا که قصد ریدایرکت از آن را دارید، انتخاب کنید.

6. در نهایت زیر عنوان Redirects to باید آدرس دامنه‌ مقصد را ثبت کنید.

در پایین کادرهای مشخص شده، می‌توانید از میان گزینه‌های موجود برخی تنظیمات را وارد کرده تا در نهایت بتوانید این روند ریدایرکت کردن را به پایان برسانید. در ادامه مفهوم هر یک از این گزینه‌ها را شرح داده‌ایم.

·        only redirect with www: هرگاه کاربر دامنه قدیم شما را همراه با www وارد کند، به آدرس جدید ریدایرکت خواهد شد.

·        Redirect with or without www: در هر صورت با وارد شدن آدرس دامنه قدیمی، به آدرس جدید منتقل خواهید شد.

·        Do Not Redirect www: در حالت عادی کاربر به دامنه جدید منتقل شده مگر اینکه آدرس دامنه قدیمی را همراه با www وارد کند.

·        Wild Card Redirect: جدا از اینکه کاربر به دامنه جدید منتقل خواهد شد، او را دقیقا به آدرس مشابهی که وارد کرده است، می‌برد. در صورت غیرفعال بودن این گزینه، تنها صفحه نخست دامنه جدید لود خواهد شد.

 

چطور یک ریدایرکت دامنه را در هاست سی‌پنل حذف کنیم؟

اگر از انجام یک ریدایرکت پشیمان شده‌اید و دوست دارید تا همه‌چیز به حالت قبلی خود بازگردد، تنها باید از طریق هاست خود اطلاعات مربوط به ریدایرکت را پاک کنید. به این منظور پس از ورود به هاست سی‌پنل، به بخش Domains مراجعه کرده و گزینه Redirects را انتخاب کنید. در قسمت Current Redirects می‌توانید گزینه‌ مورد نظر خود را پیدا کرده و سپس دکمه Delete را بزنید. در این حالت پنجره‌ای جهت تایید شما باز خواهد شد و در صورت انتخاب عبارت Remove Redirect، تنظیمات قبلی برای همیشه پاک می‌شود.

 

آشنایی با شیوه ریدایرکت یک آدرس به آدرس دیگر در هاست سی پنل

اگر تنها مشکل شما این است که می‌خواهید یک آدرس را به آدرسی دیگر تغییر دهید، باز می‌توانید از منوی ریدایرکت داخل سی‌پنل اقدام کنید. زمانی که وارد این پنجره می‌شوید، پس از وارد کردن آدرس مبدا خود، باید در قسمت آدرس مقصد بعد از وارد کردن دامنه حال حاضر، در کادر پایین‌تر آدرس صفحه جدید را نیز وارد کنید. با این کار آدرس دامنه تغییر نکرده اما آدرس صفحه شما به راحتی ریدایرکت می‌شود.

 

راهکارهای جایگزین برای ریدایرکت آدرس صفحات

با وجود اینکه استفاده از پنل هاست خود مسیر مطمئنی است، اما شاید مسئولین محتوا دسترسی مستقیم به این بخش نداشته باشند و از این رو باید به دنبال راهکارهای جایگزین بود. با توجه به اینکه از چه سیستم مدیریت محتوایی روی هاست سی‌پنل خود استفاده می‌کنید، می‌توانید افزونه‌های مختلفی نصب کرده تا به شکل ساده‌تری کار ریدایرکت را انجام دهند. در بسیاری از نرم‌افزارهای سئو سایت نیز قابلیت ریدایرکت وجود داشته و در زمان شما برای بهبود لینک‌دهی داخلی صرفه‌جویی می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به روش‌های گفته شده در این آموزش، توانایی ایجاد ریدایرکت‌های جدید را خواهید داشت و می‌توانید بدون نیاز به نرم‌افزارهای جانبی، آدرس صفحات و دامنه اصلی سایت را ریدایرکت کنید. باید دقت داشته باشید که قبل از ریدایرکت دامنه، باید آدرس‌های جدید روی هاست پارک شده باشند و تنها پس از این اقدام است که دستور ریدایرکت با موفقیت انجام خواهد شد. بهتر است در صورت نیاز به حذف یک محتوا، یک صفحه جایگزین ساخته و لینک قبلی را به این مطلب ریدایرکت کنید.

سوالات متداول

در چه مواردی لازم است که از ریدایرکت استفاده کنیم؟

در صورتی که نیاز به تغییر آدرس یا حذف یک محتوا داشته باشید، می‌توان از عمل ریدایرکت استفاده کرد.

ریدایرکت چه کمکی به وب‌سایت ما خواهد کرد؟

به کمک ریدایرکت مخاطبین شما به صورت خودکار به لینک جدید فرستاده خواهند شد و از این طریق موتورهای جستجو نیز متوجه تغییر آدرس این لینک می‌شوند.

آیا می‌توان بدون کمک نرم‌افزاری یک صفحه را ریدایرکت کرد؟

بله، از طریق پنل مدیریت سی‌پنل می‌توانید به صورت مستقیم آدرس صفحه یا دامنه را ریدایرکت کرد.

در چه زمانی ریدایرکت ارزش امتحان کردن را ندارد؟

اگر قصد خرید یک کسب‌وکار قدیمی را داشته اما می‌خواهید تمامی محتواها به شکل دلخواهتان تغییر آدرس دهند و حتی نیاز به آپدیت نیز دارند، بهتر است به فکر راه اندازی یک سایت جدید باشید.

چطور می‌توان دامنه جدیدی را جایگزین دامنه قبلی کرد؟

با مراجعه به سی‌پنل و از بخش ریدایرکت‌ها، می‌توانید هر آدرسی را به صورت خودکار جایگزین آدرس تمامی صفحات سایت کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2848
A
A