10 کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس

10 کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس
10 کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس
5 ماه پیش

کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس یک نیاز ضروری برای همه کسانی است که از سیستم‌های لینوکسی استفاده می‌کنند، در لینوکس شما می‌توانید از انواع کنترل پنل‌ها برای مدیریت وب‌ هاست‌های خود استفاده کنید. کنترل پنل‌های مدیریت وب هاست در سرورهای لینوکس می‌توانند به شما کمک کنند تا به راحتی وب‌ سایت‌های خود را مدیریت کنید. این ابزارها رابط کاربری گرافیکی قوی دارند و کار با آنها حتی برای افراد مبتدی هم بسیار راحت است. سی‌ پنل و پلسک دو کنترل پنل معروف و قدرتمند هستند که ارائه‌ دهندگان میزبانی، بسیاری از آنها را برای نصب و مدیریت روی سرورهای لینوکس ارائه می‌دهند.

این کنترل پنل‌ها امکانات گسترده‌ای از جمله مدیریت حساب‌های ایمیل، FTP، فایل‌ها، دامنه‌ها و پایگاه ‌داده‌ها را فراهم می‌کنند. اگر برای مدیریت وب سایت خود با سیستم لینوکسی نیاز به کنترل پنل رایگان دارید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال نمایید تا ده مورد از بهترین کنترل پنل‌های رایگان وب هاست در لینوکس را به شما معرفی کنیم.

 

بهترین کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس

کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس یک ابزار بسیار مهم برای مدیریت وب ‌سایت‌ها است که با استفاده از آن مدیران وب ‌سایت‌ها می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به دانش عمیق در زمینه مدیریت سرورها، وب‌ سایت‌ها و خدمات مرتبط با آنها وظایف مختلف را انجام دهند. به عنوان مدیر وب‌ سایت ممکن است نیازهای خاصی داشته باشید که با کنترل پنل‌های استاندارد پوشش داده نمی‌شوند. در این صورت می‌توانید به دنبال یک برنامه میزبانی سفارشی باشید که به شما امکانات و تنظیمات مخصوص را می‌دهد. کنترل پنل‌های میزبانی وب نه تنها به مبتدیان کمک می‌کنند بلکه حتی برای کاربران با تجربه و مدیران وب سایت‌های بزرگ هم ابزاری مفید هستند تا نظارت کامل بر تغییرات وب سایت خود داشته باشند.

1. سی پنل (cPanel)

سی پنل (Unix-based web hosting control panel) یک ابزار مدیریت وب سایت مشهور و قدرتمند است که از آن می‌توان به عنوان کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس و برای مدیریت سرورهای مجازی لینوکسی هم استفاده کرد. سی پنل یک رابط کاربری با گرافیک زیبا و کاربر پسند دارد که مدیریت وب ‌سایت و هاست را آسان می‌کند. این کنترل پنل دارای ابزارهای اتوماسیونی است که به سادگی فرآیند ایجاد و مدیریت یک وب‌ سایت را برای کاربران فراهم می‌کند. با cPanel شما می‌توانید کاملترین کنترل را بر روی جنبه‌های مختلف هاست خود داشته باشید.

ایجاد پایگاه ‌داده، تنظیم حساب‌های ایمیل، پاسخگویی خودکار و مدیریت فایل‌ها از جمله امکاناتی است که با استفاده از سی پنل به شما به عنوان مدیر هاست یا وب سایت داده می‌شود. برای استفاده از سی پنل نیازی به دانش تخصصی نیست و کاربران با یک آموزش ساده هم می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

 

سی پنل (cPanel)

2. پلسک (Plesk)

پلسک (web hosting and data center automation software ) یک کنترل پنل مدیریت میزبانی رایگان است که به شما امکان مدیریت راحت هاست لینوکسی را می‌دهد. پلسک یک رابط کاربری آسان و قابل استفاده برای همه دارد و از آن می‌توانید بر روی سرورهای VPS (سرور مجازی)، سرورهای اشتراکی و اختصاصی استفاده کنید. پلسک به شما این امکان را می‌دهد که تعداد زیادی از میزبانی‌های مجازی را تحت یک سرور کنترل نمایید، این کنترل پنل کارهای مختلفی را به صورت خودکار انجام می‌دهد که از جمله آنها تنظیمات سیستمی، مدیریت حساب‌های کاربری و اجرای وظایف متعدد است. این کنترل پنل به شما کمک می‌کند تا هزینه و منابع سرور را بهینه ‌تر مدیریت نمایید و همچنین به افزایش سودآوری، کارایی و رضایت مشتری کمک می‌کند.

به صورت کلی ویژگی‌های کلیدی پلسک (Plesk) عبارتند از:

  • یک حساب FTP برای کاربران ایجاد کنید.

  • مدیریت و ایجاد حساب‌های ایمیل و پایگاه‌های داده همچون MySQL و PostgreSQL  با پلسک امکان پذیر است.

  • در این کنترل پنل می‌توان دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها را اضافه کرد.

  • بازیابی و بک آپ گرفتن از فایل‌ها

  • مدیریت DNS و سایر منابع

پلسک (Plesk)

3. آی اس پی کانفیگ (ISPConfig)

آی اس پی کانفیگ (ISPConfig) یک کنترل پنل میزبانی وب است که اولین بار در سال 2005 منتشر شد، این کنترل پنل به زبان PHP  نوشته شده است و با مجوز BSD Licence به صورت متن‌ باز منتشر می‌شود. شرکت آلمانی projektfarm GmbH توسعه و پشتیبانی از این کنترل پنل را انجام می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مهم آی اس پی کانفیگ این است که با نصب آن تمام سرویس‌های مورد نیاز برای میزبانی وب به صورت خودکار نصب می‌شوند و نیازی به تنظیمات اولیه ندارید. ISPConfig به شما امکان می‌دهد تا وب‌ سایت‌ها و خدمات وب خود را با سطوح دسترسی مختلفی همچون مدیر، نماینده فروش، مشتری و کاربر ایمیل مدیریت کنید. یکی دیگر ویژگی‌های برجسته ISPConfig هم ارائه جداگانه سرویس‌های ایمیل به کاربر است، همچنین این کنترل پنل قابلیت نصب بر روی اکثر توزیع‌های لینوکس را دارد. با استفاده از آی اس پی کانفیگ می‌توانید به راحتی وب ‌سایت‌ها و هاست‌های خود را مدیریت کرده و کارهای متعددی را انجام دهید.

به صورت کلی ویژگی‌های کلیدی آی اس پی کانفیگ (SPConfig)عبارتند از:

  • مدیریت بیش از یک سرور از یک کنترل پنل.

  • رابط وب با کاربری آسان برای ورود مدیر، فروشنده و مشتری.

  • امکان مدیریت سرورهای وب همچون  Apache و Nginx

  • مدیریت ایمیل و سرورهای  FTP

ISPConfig

4. آجنتی (Ajenti)

آجنتی (Ajenti) تنها کنترل پنل متن ‌باز با ویژگی‌های متنوع، قدرتمند و سبک است که رابط کاربری بسیار آسانی را برای مدیریت سرورهای کوچک فراهم می‌کند و همچنین برای میزبانی اختصاصی و VPS گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. آجنتی (Ajenti) یک کنترل پنل بسیار حرفه‌ای است که توسعه‌ دهندگان آن معتقدند این کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس توانایی رقابت با کنترل پنل‌های اقتصادی همچون  Cpanel و Plesk را دارد. این کنترل پنل توسط گروه تحقیقات و توسعه دانشگاه arnes اسلونی توسعه یافته است و نسخه رایگانی برای محیط‌های تک کاربره و نسخه اقتصادی برای شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهد.

به صورت کلی ویژگی‌های کلیدی آجنتی (Ajenti) عبارتند از:

  • این کنترل پنل دارای افزونه‌های پیش‌ فراخوانی داخلی بسیاری برای تنظیم و مدیریت نرم ‌افزارها و خدمات سروری همچون Apache، Nginx، MySQL، FTP، Firewall، File System، Cron، Munin، Samba، Squid است.

  •  Ajenti از زبان‌های برنامه ‌نویسی PHP، Python، Ruby  و فریمورک Node.js پشتیبانی می‌کند.

  • این کنترل پنل قابلیت نصب بر روی توزیع‌های مختلف لینوکس مانند دبیان، سنتوس، اوبونتو و ردهت را دارد.

آجنتی (Ajenti)

5. کلکسو (Kloxo)

کلکسو (Kloxo) یک کنترل پنل وب پیشرفته و رایگان برای توزیع‌های مبتنی بر Redhat است، این کنترل پنل دارای ویژگی‌هایی همچون مدیریت  FTP، فیلتر هرزنامه، پشتیبانی از PHP، Perl ،CGI و موارد دیگر است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به پیام ‌رسانی، پشتیبان ‌گیری، بازیابی داده‌ها، و ماژول‌های سیستم اشاره کرد.  کلکسو (Kloxo) به کاربران این امکان را می‌دهد که ترکیبی از Apache و BIND را مدیریت و اجرا کرده و رابط بین این دو برنامه را بدون از دست دادن داده‌ها تغییر دهند.

 به صورت کلی ویژگی‌های کلیدی کلکسو (Kloxo)عبارتند از:

  • یک حساب FTP برای کاربران ایجاد کنید.

  • بازیابی و بک آپ گرفتن از فایل‌ها

کلکسو (Kloxo)

6. اوپن پنل (OpenPanel)

اوپن پنل (OpenPanel) هم یک کنترل پنل مبتنی بر وب منبع باز یا Open Source است که از آن برای مدیریت و پیکربندی سرور استفاده می‌شود. این کنترل پنل که تحت مجوز عمومی GNU منتشر شده یک کنترل رایگان برای لینوکس است، که به کاربران خود امکان مدیریت و پیکربندی سرورها را ارائه می‌دهد و به آن‌ها امکان انجام وظایف مختلفی همچون مدیریت وب‌ سایت‌ها، پایگاه ‌داده‌ها و سرویس‌های دیگر را می‌دهد.

 از مزایای اوپن پنل (OpenPanel) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کنترل پنل منبع باز است

  • قابلیت نصب بر روی توزیع‌های لینوکس مختلف

اوپن پنل (OpenPanel)

7. EHCP

EHCP که مخفف Easy Hosting Control Panel است، یک نرم‌ افزار میزبانی وب رایگان برای لینوکس است که برای مدیریت یک سرور میزبانی مبتنی بر وب طراحی شده است. این کنترل پنل از Nginx و PHP-FPM به عنوان جایگزینی برای آپاچی استفاده می‌کند که به بهبود عملکرد سرورهای پایین رده کمک می‌کند.

از مزایای EHCP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت پایگاه‌ داده‌های  MySQL

  • ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل.

  • مدیریت حساب‌های دامنه

  • مدیریت حساب‌های FTP

  • پشتیبانی از Nginx و PHP-FPM به جای آپاچی.

  • عملکرد بهتر برای سرورهای پایین رده

EHCP

8. وبمین (Webmin)

وبمین (Web-based control panel for Unix-like systems) یک ابزار مدیریت سیستم و کنترل پنل میزبانی وب بسیار کاربردی و قدرتمند است که برای مدیریت سیستم‌های یونیکس و لینوکس طراحی شده است. وبمین به شما امکان می‌دهد تا انواع مختلفی از اجزاء محیط وب را مدیریت کنید، از تنظیم و مدیریت وب ‌سرور گرفته تا اداره FTP و سرور ایمیل را می‌توانید با این کنترل پنل انجام دهید. این ابزار به صورت ساده و قابل درک برای کاربران ارائه شده تا مدیریت سیستم‌ها به راحتی انجام شود.

به صورت کلی ویژگی‌های کلیدی وبمین (Webmin) عبارتند از:

  • یک سرور مجازی روی آپاچی پیکربندی و ایجاد کنید.

  • یک بسته نرم افزاری فرمت RPM را مدیریت، نصب یا حذف کنید.

  • برای امنیت، می توانید یک فایروال راه اندازی کنید .

  • تنظیمات DNS ، آدرس IP و پیکربندی مسیریابی را تغییر دهید.

  • پایگاه داده، جداول و فیلدها را در MySQL مدیریت کنید.

Webmin

9. دایرکت ادمین (DirectAdmin)

دایرکت ادمین به مدیران وب سایت‌ها کمک می‌کند تا تمامی وظایف مرتبط با مدیریت وب‌ سرور و میزبانی وب را به سادگی انجام دهند و سیستم مدیریت سرور را بهبود بخشند. دایرکت ادمین (DirectAdmin) یک کنترل پنل میزبانی وب پرمیوم است که از ساده‌ ترین رابطه کاربری برای مدیریت هاست لینوکس برخوردار است و به مدیران سرور این امکان را می‌دهد که سرورها و وب ‌سایت‌ها را به صورت کارآمدتری از طریق یک رابط گرافیکی از مرورگر وب مدیریت کنند.

ویژگی‌های اصلی این کنترل پنل عبارتند از:

  • مدیریت وظایف سرور شامل نصب و به ‌روزرسانی بسته‌های نرم‌ افزاری مختلفی همچون Apache HTTP Server، PHP و MySQL.

  • ایجاد و تغییر سوابق DNS به طور آسان.

  • شروع و توقف سرویس‌ها و برنامه‌ها با کمی کلیک.

  • امکان سفارشی ‌سازی تنظیمات میزبانی وب برای وب ‌سایت‌ها.

  • پشتیبانی از مدیریت چندین دامنه و وب‌سایت از یک مکان.

  • امکان مدیریت حساب‌های FTP و ایمیل برای کاربران.

  • امکان تهیه پشتیبان و بازیابی سریع داده‌ها.

DirectAdmin

10. بلو اونیکس (BlueOnyx)

بلو اونیکس (BlueOnyx) یک توزیع سرور منبع باز است که بر پایه سیستم‌ عامل‌های AlmaLinux، Rocky Linux و CentOS راه اندازی شده است. بلو اونیکس یک کنترل پنل میزبانی وب کاملا یکپارچه است که از خدمات وب، ایمیل، DNS و انتقال فایل پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی این کنترل پنل عبارتند از:

  • مدیریت  sFTP (Secure FTP)

  • مدیریت کلید SSH

  • مدیریت دیتابیس MySQL با واسط گرافیکی

  • ارائه آمار برای مانیتورینگ و آمار ایمیل‌های ورودی و خروجی

BlueOnyx

سخن پایانی 

در آخر باید بگوییم که انتخاب کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس باید با توجه به نیاز و امکانات مورد انتظار شما از یک وب هاست انجام شود. این وب هاست‌های رایگان برای مدیریت وب سایت‌های کوچک تا متوسط گزینه مناسبی است ولی از آنها برای مدیریت وب سایت‌های بزرگ نمی‌توان استفاده کرد و باید به سراغ نسخه‎های پولی کنترل پنل‌ها رفت.

سوالات متداول

کنترل پنل وب هاست چیست؟

کنترل پنل وب هاست یک رابط کاربری گرافیکی است که به شما امکان می‌دهد تا سرور وب خود را مدیریت کنید. از طریق کنترل پنل می‌توانید وب‌سایت‌ها، دیتابیس‌ها، ایمیل‌ها و سایر خدمات را به راحتی مدیریت نمایید.

معروف ترین کنترل پنل‌های رایگان در لینوکس کدام است؟

Webmin: یک کنترل پنل متن باز که امکان مدیریت سرور لینوکس و خدمات وب را فراهم می‌کند. Virtualmin: ترکیبی از Webmin و Usermin است که برای مدیریت میزبان‌های مجازی وب و دیتابیس‌ها مناسب است. ISPConfig: یک کنترل پنل توزیع ‌شده که به شما امکان مدیریت وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها، دیتابیس‌ها و DNS را می‌دهد.

چرا از کنترل پنل رایگان وب هاست استفاده کنیم؟

انتخاب یک کنترل پنل وب هاست کار راحتی نیست و باید برای پیدا کردن گزینه مناسب ابتدا از نسخه‌های رایگان کنترل پنل‌های مناسب استفاده کرد و سپس برای استفاده مداوم به سراغ خرید نسخه‌های پریمیوم رفت. همچنین شما با این کار می‌توانید هزینه مدیریت سرور را کاهش دهید، کنترل پنل‌های رایگان اغلب امکانات جذابی دارد که مناسب برای مدیریت وب ‌سایت‌های کوچک تا متوسط است.

آیا ایجاد پوشه در Cpanel امکان پذیر است؟

بله، کاربرانی که برای مدیریت وب سایت یا هاست خود از سی پنل استفاده می‌کنند، می‌توانند در این ابزار برای مدیریت محتوا پوشه ایجاد کنند. ایجاد پوشه‌ در cPanel یکی از اقدامات اساسی و ضروری در مدیریت وب‌ سایت‌ها است و بسیاری از کاربران برای سازماندهی محتوا، حفاظت از اطلاعات، تست و توسعه، ارتقاء و نگهداری، سرعت و بهینه ‌سازی وب سایت و مدیریت امنیتی محتوای وب سایت خود اقدام به ایجاد پوشه در سی پنل می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

19902
10 کنترل پنل رایگان وب هاست در لینوکس
100.0010
A
A