اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی

اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی
اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی
3 هفته پیش

با خرید یک سرور مجازی برای شروع پروژه خود باید چند اقدام احتیاطی و لازم را انجام دهید تا از وقوع حوادث امنیتی در آینده نزدیک جلوگیری کنید. تمامی سرورهای جدید دارای تنظیمات پیش‌فرض بوده و هیچ‌ چیز مانند این موضوع نمی‌تواند هکرها را خوشحال کند. بهتر است چند گام ابتدایی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم را برداشته و دیگر نگران شکاف‌های امنیتی سرور مجازی خود نباشید.

 

آشنایی با عملکرد سرور مجازی

سرورهای مجازی بر پایه همان سرورهای فیزیکی قبلی هستند با این تفاوت که به کمک ماشین‌های مجازی به قسمت‌های جداگانه‌ای تبدیل شده‌اند. به این طریق هر بخش دارای سیستم عامل مخصوص به خود، ویندوز یا لینوکس، بوده و از میزان سخت‌افزار متفاوتی نیز بهره‌مند می‌شود. یکی از مزیت‌هایی که افراد را به استفاده از VPS تشویق می‌کند، امکان استفاده از سخت‌افزار بیشتر در زمان‌هایی است که بار ترافیکی سرور شما افزایش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با سرور مجازی محتوای سرور مجازی چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

 

مزایای خرید و استفاده از یک سرور مجازی

سرورهای مجازی نه به گران قیمتی سرورهای اختصاصی بوده و از طرفی نوع امکاناتی که در اختیار دارید نیز مشابه همین سرورها است. برای همین صرفه‌ اقتصادی با تهیه این نوع سرور بوده و پس از خرید امکان مدیریت تمام بخش‌های آن را در اختیار خواهید داشت. سرور مجازی نسبت به هاست‌های اشتراکی از امنیت بالاتری برخوردار بوده و در صورت نیاز به ارتقای سیستم، می‌توانید به سادگی میزان سخت‌افزار مورد نیاز را به سرور خود اضافه کنید. اگر به دنبال راه‌اندازی یک سیستم مناسب می‌گردید، VPSها می‌توانند بهترین گزینه پیش روی شما باشند. برای بررسی بیشتر و بهتر مزایا و معایب خرید یک سرور مجازی و اینکه آیا برای شما و سایتتان نیاز است یا خیر محتوای مزایا و معایب سرور مجازی VPS را حتما بخوانید.

 

چرا باید پس از خرید سرور مجازی آن را تنظیم کنیم؟

با خرید یک سرور مجازی بخشی از تنظیمات پایه روی آن اعمال شده است اما برای اینکه بتوانید امنیت را تا جای ممکن بالا ببرید، لازم است که خودتان به شخصه برخی از تنظیمات را روی آن لحاظ کنید. مسلما مجموعه شما دارای شاخص‌های منحصر‌به فردی است و همین موضوع باعث می‌شود به سروری با مشخصاتی خاص نیاز پیدا کنید.

به همین جهت با پیکربندی اولیه سرور، تنظیمات را به نحوی انجام خواهید داد که با نیازهای شما نیز همخوانی داشته باشد. برای تقسیم بهتر منابع در تمام سرور، بهینه کردن عملکردهای سیستم بر اساس نوع فعالیت و درخواست شما و تست کل مجموعه و عیب‌یابی قبل از آغاز کار، همه از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند تنظیم سرور در ابتدا به یک کار ضروری بدل شود.

 

نکات مهم قبل از خرید و راه‌اندازی سرور مجازی

درست است که سرورهای مجازی مزایای زیادی دارند اما هر شرکت یک سروری با مشخصاتی متفاوت به شما تحویل داده و بهتر است که حتما قبل از اینکه به فکر راه‌اندازی آن باشید، در مورد شیوه خرید اطلاعات کسب کنید. در ادامه مهم‌ترین نکات برای خرید سرور مجازی را به شکل مختصر شرح داده‌ایم.

·        سیستم عامل – باید بین لینوکس و ویندوز بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

·        منابع سخت‌افزاری – تنها به اندازه نیاز سفارش دهید زیرا بعدا امکان ارتقا وجود خواهد داشت.

·        نوع ماشین مجازی – بر کیفیت و سرعت سرور تاثیر خواهد داشت. ماشین‌های معروف شامل KVM، XEN و VMWare می‌شوند.

·        موقعیت جغرافیایی – هرچه سرور به مکان کاربران شما نزدیک‌تر باشد، سرعت عملکرد و انتقال اطلاعات نیز بیشتر خواهد بود.

·        امنیت سرور – سرور شما باید از نظر مجازی و فیزیکی در امان بوده و نه خطر هک شدن داشته و نه اینکه در معرض حوادث محیطی پیکربندی شده باشد.

·        قیمت مناسب – با توجه به اینکه موضوع قیمت نیز اهمیت بالایی در انتخاب آن دارد، بهتر است تناسب میان پول پرداختی و امکانات را مد نظر داشته باشید.

·        پشتیبانی فنی – در زمان‌هایی که با سرور به مشکل بر می‌خورید، وجود یک تیم فنی فعال برای کمک‌رسانی می‌تواند بسیار مفید باشد.

کاربردهای سرور مجازی را در محتوای آشنایی با کاربردهای مهم vps می‌توانید مطالعه کنید.

 

چند قدم ابتدایی پس از خرید سرور مجازی

زمانی که دیگر سرور خود را سفارش داده‌اید و می‌خواهید کار خود را شروع کنید، بهتر است چند اقدام احتیاطی را در ابتدا انجام داده تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود. توجه به این موارد زمان زیادی از شما نگرفته ولی ایمنی و راحتی استفاده در آینده را تضمین می‌کند.

تغییر رمز اصلی

معمولا هر سرور مجازی را با یک رمز اصلی پیش‌فرض به شما تحویل می‌دهند. هرچقدر که این رمز قوی باشد، بهتر است آن را تغییر داده و ترکیبی جدید انتخاب کنید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید فرد دیگر از این پسورد اطلاع نداشته و از طرفی می‌توانید حتی ترکیب‌هایی قدرتمند‌تر انتخاب کنید.

بهتر است این رمز جدید با دیگر پسوردهای شما فرق داشته و طول آن نیز تا جای ممکن زیاد باشد. انتخاب رمزی بالای 8 کاراکتر می‌تواند امنیتی نسبی فراهم کند. در کنار آن استفاده از انواع اعداد، حروف و کاراکترهای ویژه می‌تواند احتمال شکسته شدن رمز را تا حد بالایی غیرممکن کند.

آپدیت تمامی نرم‌افزارها

از سیستم عامل گرفته تا برنامه‌های جانبی دیگری که روی سرور دارید را آپدیت کنید. این عمل باعث می‌شود تا سرور شما سرعت بیشتری پیدا کرده و باگ‌های امنیتی آن نیز برطرف گردد. شرکت‌های هاستینگ معمولا هر سرور را با یک‌سری نرم‌افزار آماده که نسخه‌های قدیمی‌تر روی آن نصب است به شما داده و آپدیت کردن آن‌ها بر عهده شما است.

تغییر پورت‌ها

هر سرور از شماره پورت‌های ثابتی برای هر بخش استفاده می‌کند. عمده حملاتی که به یک سرور انجام می‌شود، در اثر تغییر ندادن شماره این پورت‌ها است. در صورتی که تنظیمات این بخش را به صورت دستی تغییر دهید، بخش قابل توجهی از امنیت خود را تضمین کرده‌اید.

افزایش امنیت سرور

در قدم اول باید کنترل فایروال را بر عهده گرفته و مشخص کنید که چه برنامه‌هایی اجازه انتقال داده را داشته باشند. پس از آن بهتر است از برنامه‌های امنیتی دیگر نیز در کنار آن بهره گرفته تا هرگونه نفوذ را تشخیص دهند. آنتی‌ویروس‌ها نیز برای تشخیص بدافزارها کاربرد داشته و بیار مفید هستند.

بکاپ‌گیری از سرور

با اینکه کار خود را به تازگی آغاز کرده‌اید، بهتر است از یک برنامه ویژه برای پشتیبان‌گیری از سرور استفاده کنید. این‌گونه برنامه‌ها به صورت منظم و خودکار از سرور بکاپ تهیه کرده و در صورت وقوع هرگونه حادثه، یک نسخه از تمامی اطلاعات خود را ذخیره خواهید داشت.

کنترل دسترسی‌ها

از ابتدا برای هر کاربری که قصد استفاده از سرور را دارد یک اکانت مشخص تعریف کرده و سطح دسترسی او را با توجه به وظیفه‌ای که دارد مشخص کنید. با این کار در آینده با مشکلات امنیتی روبرو بخواهید بود.

نصب برنامه‌های نظارتی

برای کنترل سرعت، عملکرد و لاگ‌های سیستم می‌توانید برنامه‌های معروفی مانند MRTG و Nagios را نصب کنید. این برنامه‌ها هرگونه تغییر عجیب را در سیستم تشخیص داده و به شما اطلاع می‌دهند.

حذف برنامه‌های اضافه

برخی برنامه‌ها کاملا اضافی بوده و برای پروژه شما سودآور نیستند. می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کرده و یا به طور کامل حذف کنید. با این کار هم سرور سبک‌تر شده و هم احتمال رخنه‌های امنیتی کاهش پیدا می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

مراحل خرید و پیدا کردن یکی سرور مجازی مناسب به نوع خود دشوار هستند اما باید در نظر داشته باشید که تنها گرفتن یک سرور به تنهایی کافی نیست و باید از همان ساعت‌های اولیه کار خود را روی سیستم آغاز کنید. اگر قصد خرید دارید راهنمای خرید سرور مجازی را حتما مطالعه کنید. برخی از این موارد، مانند تغییر پسورد، بسیار حیاتی بوده و باید در لحظه ابتدایی تغییر کند. همانند رمز کارت بانکی که در لحظه تحویل گرفتن باید عوض کنید، این کار نیز سطح امنیت سرور را بسیار افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

چرا سرور‌های مجازی نیاز به تغییرات اولیه دارند؟

نه تنها سرور مجازی بلکه هرگونه مکان ذخیره و پردازش اطلاعات شما بر بستر اینترنت نیاز به پیکربندی اولیه داشته و دلیل آن افزایش امنیت است.

انتخاب سرور مناسب تا چه میزان روی زحمت تنظیمات اولیه اثر دارد؟

هرچه از شرکت معتبر‌تری خرید کنید، تنظیمات اولیه بیشتری روی سرور انجام شده و حجم کاری شما نیز کمتر می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات اولیه پس از خرید سرور مجازی چیست؟

تغییر پسورد و پورت‌های ورودی بسیار مهم هستند و امنیت اولیه را برقرار می‌کنند.

مزیت تهیه یک سرور مجازی در چیست؟

سرورهای مجازی امن‌تر بوده و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به هاست‌های اشتراکی دارند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

9835
A
A