نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard

نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard
نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard
8 ماه پیش

تقریبا برای انجام هر کاری در سایت، نیاز به پایگاه داده یا دیتابیس است. قبل از به وجود آمدن کنترل پنل‌هایی مانند سی پنل، ساخت دیتابیس کاری بسیار دشوار بود. یکی از قابلیت‌های لذت بخش سی پنل، ساخت سریع دیتابیس در سی پنل است. شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که تا اسم ساختن دیتابیس به میان می‌آید، تصور می‌کنید با یک دسته از کارهای حرفه‌ای و فعالیت‌های عجیب و غریب رو‌به‌رو خواهید بود؛ در صورتی که اصلا اینگونه نیست.

در این مقاله آموزشی، نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard را خواهیم آموخت؛ همچنین به بررسی برخی از ویژگی‌ها و امکانات MySQL Database خواهیم پرداخت.

نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل

ساخت دیتابیس در سی پنل، به چند کلیک محدود می‌شود. در آموزش‌های قبلی آذرآنلاین، نحوه ساخت دیتابیس سی پنل را به شما آموزش داده ایم اما راه بهتر و سریع‌تری نیز وجود دارد. با استفاده از ابزار MySQL Database Wizard ، قادر خواهید بود در 20 ثانیه دیتابیس مورد نظر خود را ایجاد کنید.

نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard

ابتدا از طریق وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور مربوط به هاست خود، وارد کنترل پنل سی پنل شوید. صفحه را مقداری به سمت پایین بپیمایید و از طریق منو DATABASES، گزینه MySQL Database Wizard را انتخاب کنید تا به مرحله بدی ساخت سریع دیتابیس در سی پنل برسید.

ساخت دیتابیس جدید در سی پنل

صفحه‌ای با عنوان MySQL Database Wizard برای شما به نمایش در خواهد آمد. در این صفحه، زیر گزینه Step 1: Create a New Database، نوشته New Database را مشاهده می‌کنید. از این طریق ، نام دیتابیس مورد نظر خود را بنویسید.

تصویر از مرحله اول MySQL Database Wizard

نکته ۱: هر دیتابیسی که در MySQL ساخته می‌شود، دارای پیشوند است. دلیل این پیشوند را از زبان سازندگان MySQL می‌خوانیم:

«cPanel به طور خودکار یک پیشوند را به نام پایگاه‌ داده شما وارد می‌کند؛ بنابراین هیچ ابهام در دیتابیس‌های موجود در محیط میزبان مشترک وجود ندارد. کاربران زیادی وجود دارند و نمی‌توان نام یکسان برای دو پایگاه‌ داده وجود داشته باشد، در نتیجه نام پایگاه‌ داده شما دارای پیشوند است. هنگام اتصال پایگاه‌ داده با برنامه وب باید از نام کامل دیتابیس استفاده کنید.»

نکته 2: حداکثر تعداد حروف برای نام یک دیتابیس، 54 حرف است.

پس از وارد کردن نام دیتابیس در فیلد New Database، روی گزینه آبی رنگ Next Step کلیک کنید تا مرحله اول از ساخت سریع دیتابیس در سی پنل طی شود. یک پیغام سبز رنگ به شما نمایش داده خواهد شد؛ محتوای این پیغام حاکی از موفقیت آمیز بودن ساخت دیتابیس MySQL است.

ساخت نام کاربری برای دیتابیس MySQL

فرایند ساخت سریع دیتابیس در سی پنل، به صورت خودکار وارد مرحله بعد خواهد شد. مرحله بعدی، صفحه‌ای با عنوان create database users خواهد بود. با پر کردن چندین قسمت، نام کاربری مختص دیتابیس ساخته خواهد شد:

تصویر از مرحله دوم create database users

  • Username: در این قسمت، یوزرنیم ( نام کاربری ) مختص دیتابیس را وارد کنید. دقت کنید که نام کاربری با نام دیتابیس یکسان نباشد. حداکثر طول حروف نام کاربری ، 11 حرف است.
  • Password: در این قسمت، یک کلمه عبور مختص نام کاربری بنویسید. دقت کنید مهمترین قسمت ساخت نام کاربری برای دیتابیس، هیمن قسمت است؛ زیرا به امنیت دیتابیس و سایت مرتبط است. برای انتخاب پسورد، به چند نکته باید توجه کنید:
    • پسورد انتخابی شما باید دارای حداقل 8 کاراکتر باشد.
    • در پسورد باید از اعداد استفاده شود.
    • در پسورد باید از کاراکتر‌های خاص مانند !@#$%^&)( استفاده شود.
    • یک یا چند عدد در پسورد شما موجود باشد.

نکته 1: راه دیگری برای انتخاب پسورد ایمن وجود دارد. با کلیک روی گزینه Password Generator ، سی پنل به صورت اتوماتیک یک رمز کاملا ایمن را به نام کاربری دیتابیس شما اختصاص خواهد داد. تیک گزینه I Have Copied this password in a safe place. را بزنید تا پسورد اختصاص پیدا کند.

تصویر از قسمت Generate Password

  • Password (Again): پسورد انتخاب شده را برای اطمینان از درست بودن ، در این قسمت وارد کنید.

نکته 2: نوار موسوم به Strength نشان دهنده قدرت و امن بودن پسورد شماست. هر چه این نوار پر شود، پسورد شما از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. سعی کنید پسوردی را انتخاب کنید که نوشته روی نوار به Very Strong (100/100) تغییر پیدا کند.

در نهایت روی دکمه Create User کلیک کنید تا به مرحله بعدی ساخت سریع دیتابیس در سی پنل بروید.

در صفحه بعدی، پیغام سبز رنگی با متن You have successfully created a MySQL user named مشاهده میکنید. این عبارت حاکی از موفقیت آمیز بودن ساختن یوزرنیم برای دیتابیس SQL است. تا اینجا کار، یک دیتابیس MySQL ساختیم و یک Username به این دیتابیس اختصاص دادیم.

تصویر پیغام You have successfully created a MySQL user named

تعیین سطح دسترسی کاربر به دیتابیس

مرحله سوم از ساخت سریع دیتابیس در سی پنل ، به تعیین سطح دسترسی کاربر ساخته شده در دیتابیس مورد نظر مرتبط است. در این مرحله، صفحه ای با عنوان Step 3: Add user to the database نمایش داده میشود. در زیر این تیتر، دو عبارت User و Database نوشته شده که جلوی این عبارت ها، نام دیتابیس و نام کاربری ساخته شده نوشته شده است.

تصویر از مرحله سوم ساخت دیتابیس و تیک های موجود در صفحه

برای اینکه به کاربری اجازه دسترسی به تمامی سطوح را بدهیم، تیک گزینه ALL PRIVILEGES را میزنیم؛ در این صورت تمامی سطوح فعال شده و به صورت تیک خورده در می آیند. این مرحله از نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard تنها با زدن همین تیک و کلیک روی گزینه Next Step تمام میشود.

مرحله نهایی ساخت سریع دیتابیس در سی پنل

مرحله نهایی ساخت سریع دیتابیس در سی پنل با عنوان Step 4: Complete the Task نمایش داده میشود. در این صفحه، پیغام سبز رنگی با متن «User X was added to database Y » به نمایش در می آید که به معنی موفقیت آمیز بودن ساخت دیتابیس و اختصاص یوزرنیم به دیتابیس است. ( در این‌جا، منظور از X ، نام کاربری و منظور از Y ، نام دیتابیس ساخته شده است. )

در این صفحه، 4 گزینه آبی رنگ در انتهای صفحه قابل مشاهده است:

  • Add Another Database: اضافه کردن دیتابیس دیگر به سی پنل ؛ گاهی اوقات نیاز به اضافه کردن چندین دیتابیس به سی‌پنل خود دارید.
  • Add Another User for your MySQL Database: این گزینه یه معنی ساخت یک کاربر دیگر برای دیتابیس ساخته شده است. برای انجام برخی کارها، نیاز به وجود چندین نام کاربری در یک دیتابیس است. با استفاده از این گزینه، چند نام کاربری برای دیتابیس مورد نظر اختصاص دهید.
  • Return to MySQL Databases: با کلیک روی این گزینه، به لیست دیتابیس‌های ما اس کی ال موجود در سی پنل منتقل می‌شوید.
  • Return Home : بازگشت به صفحه اصلی مدیریت هاست سی پنل

تصویر از مرحله نهایی و پیغام ساخته شدن دیتابیس و یوزرنیم

ذکر چند نکته برای استفاده از دیتابیس در قسمت‌های مختلف سایت ضروری است.

1- اولین نکته اینکه هر جایی از سایت که نیاز به وارد کردن نام دیتابیس بود، نام کامل دیتابیس را وارد کنید. همانطوری که ذکر شد، نام کامل دیتابیس، شامل پیشوند نیز میشود.

2-نکته بعدی در رابطه با نام کاربری دیتابیس است. هر جایی از سایت که نیاز به وارد کردن نام کاربری مختص دیتابیس بود، نام کامل کاربری همراه با پیشوند ذکر شود.

3-در نگهداری رمز عبور مربوط به نام کاربری کوشا باشید؛ زیرا فراموش کردن رمز عبور نام کاربری، کار را برای دسترسی‌های بعدی دشوار میکند.

اکنون که نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard را آموختید، بهتر است درباره دیتابیس MySQL اطلاعاتی کسب کنید. سوال اصلی اینجاست که چرا دیتابیس MySQL تا این اندازه محبوب شده است؟ در ادامه، به معرفی و بررسی ویژگی‌های دیتابیس MySQL خواهیم پرداخت:

آشنایی با MySQL

ممکن است بسیاری از شما عزیزان در رابطه با دیتابیس MySQL اطلاعات زیادی دارید؛ اما بعد از اینکه آموزش نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard را به طور کامل فرا گرفتیم، بهتر است یک آشنایی بسیار کلی با MySQL داشته باشیم.

MySQL چیست؟

MySQL محبوب‌ترین سیستم مدیریت پایگاه داده SQL به صورت منبع باز (اوپن سورس) است. برای مدیریت کارآمد حجم عظیمی از داده‌ها ، باید داده‌ها را در جدول ( Table ) ذخیره کرد؛ حتی قادر به ایجاد گروه بسیاری از جداول در یک پایگاه داده واحد ایجاد کرد. این رابط به شما امکان ایجاد و مدیریت پایگاه داده‌های MySQL موجود را می دهد.

تاریخچه MySQL

اول از همه ، شما باید بدانید چگونه آن را تلفظ کنید: مای اس کی اِل. بعضی اوقات افرادی آن را «میسکل» تلفظ میکنند

در رابطه با تاریخچه مای اس کیو ال، یک شرکت سوئدی به نام MySQL AB در ابتدا MySQL را در سال 1994 توسعه داد. شرکت فنی آمریکایی Sun Microsystems پس از خرید MySQL AB در سال 2008 مالکیت کامل را به دست گرفت. غول فناوری اوراکل ایالات متحده در سال 2010 خود Sun Microsystems را به دست آورد و MySQL از سال به بعد متعلق به اوراکل بود.

کاربرد دیتابیس MySQL

اگر شما یک برنامه مبتنی بر PHP یا هر برنامه کاربردی که از یک پایگاه داده استفاده می کند ، ایجاد کنید ، برای دسترسی به دیتابیس، باید پایگاه داده ایجاد کرده و به آن پایگاه داده، نام کاربری اختصاص دهید. برای استفاده از وردپرس ، دروپال ، جوملا یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر ، قبل از نصب این CMS باید یک پایگاه داده MySQL ایجاد کنید.

همانطور که ملاحظه کردید، ساخت پایگاه داده از مهمترین بخش‌های را اندازی سایت یا راه اندازی اسکریپت است. تقریبا هر کاری که شما میخواهید با یک سایت انجام دهید، نیاز به ساخت دیتابیس دارد. اگر از سی پنل استفاده کنید، کار شما بسیار راحت میشود، زیرا سی پنل قابلیت ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard را برای کاربران فراهم آورده است. در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌های دیتابیس‌های MySQL خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های دیتابیس MySQL

MySQL تنها دیتابیس موجود نیست؛ اما یکی از قدرتمند‌ترین دیتابیس‌های مورد استفاده در دنیاست. این روز ها، کمتر سایتی پیدا میشود که از دیتابیس قدرتمند MySQL استفاده نکرده باشد. اما چه ویژگی هایی باعث شده دیتابیس MySQL مورد استقبال عمومی قرار گیرد؟ در ادامه به بررسی ویژگی‌های دیتابیس MySQL میپردازیم.

انعطاف پذیری و سادگی MySQL

یکی از برترین ویژگی‌های MySQL که باعث محبوبیت آن شده، متن باز بودن یا Open Source بودن آن است. با استفاده از این ویژگی، بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی، قادر خواهید بود دیتابیس را مطابق با خواسته ها و نیاز‌های خود، شخصی سازی کنید. استفاده از MySQL آسان است. کافی است دانش پایه SQL را بدست آوریم. تنها با استفاده از چند عبارت ساده مربوط به SQL ، تعامل خود را با دیتابیس به نهایت برسانیم.

حال سادگی استفاده و تغییر MySQL را به انعطاف پذیری MySQL اضافه کنید؛ نتیجه قابل تقدیر خواهد بود.

کارایی بالا

طیف گسترده ای از سرور‌ها از دیتابیس MySQL پشتیبانی میکنند. عملکرد و کارایی بالا MySQL، به شما این اجازه را میدهد که داده‌های خود را به صورت انبوه ذخیره کرده و در سریعترین زمان ممکن آنها را بازخوانی و بازیابی کنید. MySQL با پاسخ به فعالیت‌های سنگین در کمترین زمان ممکن، به بهینه سازی سرعت سایت شما کمک میکند.

امنیت MySQL

دغدغه اصلی وب مستران مخصوصا آنهایی که از داده‌ها و اطلاعات محرمانه در سایت خود استفاده میکنند، تامین امنیت اطلاعات است. دیتابیس MySQL دارای سیستم دسترسی و مدیریت حساب کاربری است. همین امکانات باعث شده نوار امنیت دیتابیس MySQL سبز شود و مهر تایید روی امنیت اطلاعات شما بخورد.

دانلود رایگان

MySQL برای استفاده رایگان است؛ به گونه ای که ما می توانیم آن را از وب سایت رسمی MySQL و بدون هیچ گونه هزینه ای دانلود کنیم.

مقیاس پذیر بودن

MySQL از چند رشته به صورت همزمان پشتیبانی می کند که باعث می شود به راحتی مقیاس پذیر شود. این ویژگی MySQL باعث میشود حدود 50 میلیون ردیف دیتا را کنترل و مدیریت کند.

سرعت MySQL

MySQL یکی از زبان‌های بسیار سریع پایگاه‌داده است که با تعداد زیادی از آزمون بنچ‌مارک آزمون شده و سربلند بیرون آمده است.

کلام آخر

همانطور که قول داده بودیم، آموزش نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard ساده تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردید. در این مقاله آموزشی، نکات فراوانی از جمله نحوه ساخت سریع دیتابیس در سی پنل توسط ابزار MySQL Database Wizard ، ساخت نام کاربری برای دیتابیس MySQL ، تعیین سطح دسترسی کاربر به دیتابیس ، آشنایی با MySQL و ویژگی‌های آن و ... را به صورت کامل بیان کردیم. امیدواریم این مقاله آذرآنلاین مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2425
A
A