آموزش اضافه کردن دامنه به وب سرور IIS

آموزش اضافه کردن دامنه به وب سرور IIS
آموزش اضافه کردن دامنه به وب سرور IIS
9 ماه پیش

IIS که مخفف کلمه Internet Information Services به معنی سرویس‌های اطلاعات اینترنتی است یک وب سرور از شرکت مایکروسافت بوده که روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود. به کمک این وب سرور کاربران می‌توانند از محتوای وب استاتیک و پویا استفاده کنند. از جمله کاربردهای آن می‌توانیم به مواردی مانند میزبانی، استقرار و مدیریت برنامه‌های وب پیاده‌سازی شده با استفاده از فناوری‌هایی مانند ASP.NET و PHP اشاره کنیم. وب سرور IIS از پروتکل‌های مختلفی مانند HTTP، SMTP و FTP برای تبادل اطلاعات با کاربران استفاده می‌کنند. این وب سرور تنها روی سیستم عامل ویندوز به طور مستقیم نصب می‌شود. البته افرادی که از سیستم عامل‌های دیگر مانند مک او اس یا لینوکس استفاده می‌کنند برای نصب آن باید از نرم افزارهای مانند third-party utilities استفاده کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های اضافه کردن دامنه به این وب سرور آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

IIS چیست؟

IIS یک وب سرور مخصوص پلتفرم دات‌نت مایکروسافت است و بیشتر به عنوان وب سرور ویندوز از آن استفاده می‌شود. با این وجود این وب سرور را می‌توان به کمک ابزاری به نام mono روی سیستم عامل‌های دیگری مانند Linux  و Mac OS نیز نصب کرد؛ اما نصب آن روی سیستم عامل‌های به غیر از ویندوز قابل اعتماد نخواهد بود. زیرا این وب سرور مخصوص دات‌نت مایکروسافت طراحی و تولید شده است. لازم به ذکر است که این وب سرور بیشتر برای وب‌سایت‌های که با زبان برنامه‌نویسی ASP پیاده سازی شده‌اند مناسب است. در واقع وب سرور یک برنامه کامپیوتری است که وظیفه دارد درخواست‌های کاربران سایت را از طریق پروتکل‌های http و https بپذیرد و آنها را اجرا کند. به عبارتی وظیفه اصلی این برنامه نمایش محتوای وب سایت از طریق ذخیره سازی، پردازش و تحویل صفحات به کلاینت یک سایت است. این وب سرور علاوه بر پروتکل http از سایر پروتکل‌ها مانند پروتکل‌ SMTP مخفف Simple Mail Transfer Protocol)  FTP (پروتکل انتقال فایل یا File Transfer Protocol)) نیز پشتیبانی می‌کند.

 

وب سرور IIS چه کاری انجام می‌دهد؟

بسیاری از افرادی که با کاربرد وب سرورها آشنایی ندارد این سؤال را مطرح می‌کنند که وب سرور IIS چه کاری انجام می‌دهد؟ در واقع IIS به عنوان یک وب سرور میزبانی از محتوا و فایل‌های وب سایت شما را برعهده دارد. زمانی که کاربران دامین سایت شما را در مرورگرهای خود جستجو می‌کنند فایل‌ها از روی وب سرور خوانده و پردازش می‌شوند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که یک وب سرور به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و مسئول پردازش پیام‌های برنامه از درگاه‌های پیش فرض TCP است. به عنوان مثال پورت 80 پورت پیش فرض برای ترافیک پروتکل http است و 443 پورت پیش فرض برای ترافیک‌های پروتکل https در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که ترافیک‌های که از سمت این پورت‌ها وارد وب سرور می‌شوند به عنوان درخواست وب سایت شناخته می‌شوند. درخواست‌های وب سایت به دو روش زیر به وسیله وب سرور پردازش می‌شود.

·         وب سرور می‌تواند درخواست‌ها را به صورت تک‌رشته‌ای پردازش کند.

·         برای هر در خواست یک رشته جدید ایجاد کند.

در واقع وب سرور IIS برای پردازش هر درخواست یک رشته جدید ایجاد می‌کند. درخواست‌ها توسط این وب سرور به صورت یک درخواست - یک پاسخ پردازش می‌شوند. یعنی برای هر درخواست که کاربر ارسال می‌کند تنها یک پاسخ ارسال می‌شود. به عبارتی نسبت درخواست‌ها به پاسخ‌ها یک به یک است.

 

 مزایای استفاده از وب سرور IIS چیست؟

استفاده از IIS به عنوان وب سرور سیستم عامل‌های ویندوز بسیار محبوب شده است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این وب سرور ابزاری بسیار مفید و کاربردی برای مدیران فناوری اطلاعات یا همان IT محسوب می‌شود. به طور کلی از این برنامه به عنوان میزبان سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی که بر اساس زبان ASP.NET طراحی شده است استفاده می‌شود. علاوه بر این به عنوان یک سرور از پروتکل‌های FTP  و میزبانی سرویس‌های WCF نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های خوب آن مدیریت از راه دور به وسیله ابزارهای مدیریتی ریموت از طریق CLI یا از طریق PowerShell است.

 

آموزش اضافه کردن دامنه به IIS

بعد از نصب IIS روی سیستم کامپیوتری خود باید یک وب سایت طراحی کنید تا بتوانید از مزایای میزبانی این وب سرور استفاده کنید. برای این امر قبل از شروع به تعریف سایت، ابتدا باید یا DNS سرور بر روی سرور شما نصب شده باشد تا بتوان از طریق تنظیمات دامنه به سرور اشاره کرد و یا اینکه IP استاتیک برای سرور تعریف نمایید تا با وارد کردن IP ، به سرور دسترسی پیدا کنید.

برای اضافه کردن دامنه به IIS نیاز است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

 

مرحله اول

ابتدا باید به سرور IIS متصل شوید.

 

مرحله دوم

از طریق منوی Server Manager و یا Administrative Tools بر روی Internet Information Services (IIS) Manger کلیک کرده تا کنسول مدیریتی IIS باز شود.

 

مرحله سوم

پس از باز شدن کنسول، بر روی Sites کلیک راست کرده و بر روی Add Site کلیک کنید.

 

مرحله چهارم

در این قسمت اطلاعات را به ترتیب زیر وارد نمایید.

 :Site Name یک نام برای سایت خود انتخاب و آن را وارد کنید.

 :Physical Path یک فولدر در سرور خود برای فضای ذخیره سازی اطلاعات وب سایت انتخاب نمایید.

Binding: ورت را بر روی 80 و یا پورت مورد نظر خود تنظیم کنید و در صورت تنظیم IP خاص بر روی سیستم خود آن را انتخاب نمایید.

 

نکته: دقت داشته باشید، پورت 80 به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است و چنانچه از پورت دیگری استفاده نمایید باید برای ورود به وب سایت خود از طریق مرورگر، پورت وارد شده را در ادامه دامنه وب سایت خود وارد کنید.

Hostname: دامنه مورد نظر را در این قسمت وارد کرده و در پایان بر روی OK کلیک کنید. ( در این آموزش ما دامنه Azarlearn.com را وارد خواهیم کرد.)

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که IIS به عنوان یک وب سرور برای سیستم عامل‌های ویندوز توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده است. از این برنامه برای میزبانی صفحات وب طراحی شده با زبان ASP.NET و PHP استفاده می‌شود. در این مقاله کاربرد و مزایا این وب سرور به همراه آموزش اضافه کردن دامنه به IIS را بررسی کردیم.

سوالات متداول

IIS چیست و چگونه کار می‌کند؟

یک وب سرور از مایکروسافت است که مخصوص سیستم عامل ویندوز طراحی شده است (Microsoft's web server software, included in most recent versions of Microsoft Windos   ). از این وب سرور برای نمایش صفحات وب یا اجرای فایل‌های HTML استفاده می‌شود.

وب سرور IIS به چه روشی درخواست‌های وب سایت را پردازش می‌کند؟

در واقع وب سرور IIS برای پردازش هر درخواست یک رشته جدید ایجاد می‌کند و برای هر درخواست کاربران یک پاسخ ارسال می‌کند.

وب سرورها از چند روش برای پردازش درخواست‌های کاربران سایت استفاده می‌کنند؟

معمولاً وب سرورهای معمولی از دو روش برای پردازش درخواست‌ها استفاده می‌کنند. یا برای هر درخواست یک رشته جدید ایجاد می‌کنند یا می‌توانند درخواست‌ها را به صورت تک‌رشته‌ای پردازش کنند.

کاربردهای IIS چیست؟

برای میزبانی، استقرار و مدیریت برنامه‌های کاربردی وب که با زبان برنامه‌نویسی  ASP.NET و PHP طراحی شده‌اند استفاده می‌شود.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

17826
A
A