نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل
نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل
8 ماه پیش

امروزه وب‌مستران جهت رفع نیازهای خود باید کار با دیتابیس را به خوبی یاد بگیرند. به طوری که افرادی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس را به عنوان هسته مرکزی سایت خود انتخاب کردند؛ در اولویت یادگیری این موضوع هستند.

زیرا تمام اطلاعات آن‌ها در دیتابیس MySQL قرار دارد. همیشه یکی از دغدغه‌ها و شاید ترس اصلی صاحبان سایت، کار با اطلاعات فایل دیتابیس بوده است. از آنجایی‌که در گوشه و کنار شنیده‌اند که کار با دیتابیس امری دشوار و حساس خواهد بود؛ آن‌ها سعی کرده‌اند که تا حد امکان به دیتابیس سایت خود نزدیک نشوند.

اما در این بین، گاهی نیاز است که افراد از دیتابیس خود بک آپ بگیرند. گاهی نیز به ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل احتیاج پیدا می‌کنند. در این مقاله آموزشی، آذرآنلاین در صدد است که یکی از آموزش‌های کاربردی دیتابیس MySQL را خدمت شما همراهان ارائه دهد. بنابراین تا انتهای مقاله جهت بهره‌مندی از آموزش صفر تا صد ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل با آذرآنلاین همراه باشید.

کاربرد ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ وب‌مستر ها جهت استفاده بهینه از تغییرات سایت خود، سایت مذکور را از لوکال هاست به هاست یا از هاست به لوکا‌ل هاست (یا حتی از یک هاست به هاستی دیگر) منتقل می‌کنند. در این بین، انجام دو امر ضروری است:

  • انتقال کامل فایل‌های سایت از لوکال هاست به هاست یا برعکس (یا از هاست به هاستی دیگر)
  • انتقال کامل دیتابیس سایت از لوکال هاست به هاست یا برعکس (یا از هاست به هاستی دیگر)

پیش‌تر در رابطه با انتقال کامل فایل‌ها از یک سایت به سایت دیگر صحبت کرده‌ایم؛ اما جهت انتقال کامل دیتابیس سایت به سایتی دیگر یا انتقال دیتابیس از طریق لوکال هاست به هاست یا برعکس، ابتدا لازم است که عمل اکسپورت یا استخراج دیتابیس را انجام دهید که پس از آن فایل استخراج شده با فرمت.sql را در دیتابیسی دیگر وارد کنید.

بک آپ گیر‌ی از دیتابیس با PHPMYADMIN

یکی دیگر از مزایای اکسپورت و ایمپورت فایل.SQL، جنبه بک‌آپ یا پشتیبان‌گیر‌ی از اطلاعات سایت است. اگر شما مدیر یک سایت بزرگ باشید؛ حفظ اطلاعات و جلوگیری از نابودی آن‌ها از روی سایت برای شما اهمیت بسیاری دارد.

از طریق Export دیتابیس و Import آن در دیتابیسی دیگر، نگران حذف اطلاعات سایت خود نخواهید بود. این روش برای کاربران سیستم مدیریت محتوا از جمله وردپرس و جوملا بسیار کاربردی است. زیرا تمام تنظیمات و مطالب سایت در دیتابیس MySQL ذخیره می‌شود.

در آموزش‌های قبلی آذرآنلاین، نحوه اکسپورت یا خروجی گرفتن از اطلاعات دیتابیس را به صورت کامل توضیح داده‌ایم؛ اما در این مقاله پیش از اینکه به ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل بپردازیم؛ به صورت خلاصه به نکات زیر در رابطه با اکسپورت (خروجی گرفتن) اطلاعات از دیتابیس در هاست سی پنل اشاره می‌کنیم.

نحوه خروجی گرفتن از اطلاعات دیتابیس

  • ابتدا وارد کنترل پنل هاست سی پنل خود شوید.
  • در منو‌ی DATABASES بر گزینه phpMyAdmin کلیک کرده و چند ثانیه صبر کنید که اطلاعات صفحه به طور کامل بارگذاری شود.
  • در صفحه‌ای که لود شد؛ از سمت چپ، دیتابیس مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید. صبر داشته باشید که اطلاعات داخل دیتابیس به صورت کامل لود شود و تمام جداول آن را در سمت راست مشاهده کنید.
  • از نوار ابزار بالای جداول گزینه Export را انتخاب و بر آن کلیک کنید.
  • از منو‌ی انتخاب Format گزینه SQL را انتخاب کرده و بر دکمه GO کلیک کنید. پس از گذشت چند ثانیه فایل SQL حاوی محتویات و جداول دیتابیس برای دانلود آماده خواهد بود. لازم به ذکر است که حجم این فایل به میزان اطلاعات داخل دیتابیس انتخابی شما بستگی دارد.

حال که نحوه خروجی‌گرفتن از اطلاعات دیتابیس برای شما یادآوری شد؛ نوبت به بررسی ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل و انجام آن می‌رسد.

ابزار ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل: phpMyAdmin

ابتدا ذکر این نکته لازم است که ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل با استفاده از ابزار PHPMYADMIN انجام می‌شود. PHPMYADMIN ابزاری است که کار با دیتابیس‌های سایت را برای افراد بسیار ساده می‌کند. به عنوان مثال جهت حذف جداول، حذف اطلاعات داخل جداول، پشتیبان‌گیر‌ی از جداول، پشتیبان‌گیر‌ی از کل دیتابیس در فرمت‌های مختلف وغیرع به سادگی از ابزار کاربردی PHPMYADMIN استفاده می‌شود.

کاربردی که امروز این ابزار کار با دیتابیس دارد؛ استفاده از آن جهت ایمپورت یا ورود اطلاعات به یک دیتابیس است. این کار با ورود فایل.SQL به دیتابیس قبلی خود یا به دیتابیس جدید در هاست جدید صورت می‌گیرد. در ادامه به شرح بیشتر ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل خواهیم پرداخت.

آموزش نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

اگر آموزش‌های قبلی آذرآنلاین را دنبال کرده باشید؛ متوجه خواهید شد که اولین گام جهت هرگونه تغییر در کنترل پنل هاست، ورود به هاست از طریق تایپ اطلاعات ورودی است.

انتخاب ابزار phpMyAdmin

پس از ورود به هاست از منو‌ی اصلی سمت راست، گزینه منو‌ی DATABASES را پیدا کنید. اگر مقداری صفحه را اسکرول کنید؛ گزینه phpMyAdmin را زیر منو‌ی DATABASES خواهید یافت. بر phpMyAdmin کلیک کنید.

پس از کلیک بر این ابزار باید چند ثانیه صبر داشته باشید که اطلاعات به صورت کامل لود شود. این مدت زمان به تعداد و حجم دیتابیس شما بستگی دارد.

انتخاب دیتابیس مورد نظر

در ادامه می‌خواهیم که جداول دیتابیس را به صورت کامل حذف کنیم و فایل.SQL را که از قبل اکسپورت کردیم؛ وارد دیتابیس کنیم. بنابراین پیش از انجام مراحل زیر از داشتن بک آپ از دیتابیس اطمینان حاصل کنید. بهتر است که مراحل زیر را جهت آموزش بر دیتابیس به صورت تستی انجام دهید.

ممکن است که هر سایت از چندین دیتابیس تشکیل شده باشد. لیست دیتابیس‌های موجود در سایت در سمت چپ صفحه phpMyAdmin قابل مشاهده است. از این لیست دیتابیس مورد نظر را انتخاب کرده و بر آن کلیک می‌کنیم. پس از این کار، بعد از چند ثانیه، اطلاعات داخل دیتابیس اعم از جداول آن به صورت زیر منو قابل مشاهده است. علاوه بر آن، این جداول به صورت منظم در سمت راست نیز مشاهده می‌شوند.

جهت ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل ابتدا باید دیتابیس مذکور را از هرگونه اطلاعات خالی کنیم. بهترین راه جهت تخلیه کامل دیتابیس، حذف تیبل‌های دیتابیس است.

حذف اطلاعات داخل دیتابیس

همانطور که ذکر شد؛ با استفاده از امکانات phpMyAdmin دیتابیس مورد نظر را انتخاب کرده و تمام جداول داخل دیتابیس را حذف می‌کنیم. حذف جداول دیتابیس با نوار ابزار نمایش داده شده در بالای جداول به‌راحتی انجام می‌شود.

حال اگر به سایتی مراجعه کنیم که دیتابیس اصلی آن را پاک کردیم؛ می‌بینید که صفحه خالی لود می‌شود یا اروری مبنی عدم لود صفحه نمایان خواهد شد. اگر سایت مد نظر شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده بود؛ پس از حذف دیتابیس وردپرس با مراجعه به سایت، پیغام راه اندازی مجدد وردپرس برای شما نمایان می‌شود. زیرا تمام اطلاعات و تنظیمات وردپرس اعم از username و password و وردپرس نصب شده از بین رفته است.

ورود فایل SQL داخل دیتابیس هاست سیپنل

در این مرحله فایل استخراج شده (بک‌آپ گرفته شده) از دیتابیس قبلی را وارد دیتابیسی می‌کنیم که اطلاعات داخل آن حذف شده است. به این نکته توجه داشته باشید که این فایل اکسپورت شده با فرمت SQL در لوکال هاست یا سایر هاست‌ها نیز قابل استفاده است. ما در این آموزش این فایل را به عنوان نمونه در همان هاست ایمپورت کرده‌ایم؛ اما کاربرد‌های این روش بسیار بیش از این عملیات است.

مهم‌ترین مرحله ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل، ورود فایل SQL داخل دیتابیس هاست سیپنل است. تا به اینجای کار، چند مرحله ساده را پشت سر گذاشتیم:

  • ورود به phpMyAdmin و استخراج اطلاعات و جداول داخل دیتابیس مورد نظر از طریق گزینه Import در PHPMYADMIN
  • انتخاب دیتابیس مورد نظر و حذف کامل اطلاعات و جداول داخل آن
  • بررسی سایت مورد نظر که اطلاعات دیتابیس آن را حذف کرده‌ایم.

وارد سازی فایل SQL در دیتابیس

پس از ورود به phpMyAdmin دیتابیس خالی مورد نظر را از منو‌ی سمت چپ انتخاب می‌کنیم.

در قسمت بالای سمت راست، نوار ابزاری را مشاهده می‌کنیم که گزینه‌هایی مانند Structure, SQL, Search, Export, Import, Operations وغیره دارد. ما در آموزش پیشین جهت استخراج اطلاعات از گزینه Export استفاده کردیم. در این آموزش از گزینه Import جهت ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل استفاده می‌کنیم.

بر گزینه Import کلیک کنید که فرایند ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل آغاز شود.

در صفحه پدیدار شده، در بخش File to Import بر دکمه Choose File کلیک کنید. سپس آدرس فایل SQL استخراج شده را انتخاب کرده و فایل را بارگذاری کنید. در صفحه جاری سایر تنظیمات را در حالت پیش فرض قرار دهید و تغییری در مقادیر آن ایجاد نکنید.

مدت زمان آپلود فایل در این مرحله متناسب با میزان حجم فایل SQL است. پس از چند ثانیه یا چند دقیقه، پیغام Import has been successfully finished برای شما ظاهر خواهد شد. این پیغام موفقیت‌ فرایند ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل را نشان می‌دهد.

 

دلایل عدم موفقیت ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

در صورت عدم موفقیت فرایند ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل، پیغامی در کادر قرمز رنگ نمایش داده می‌شود. به صورت کلی، چند دلیل ممکن است که باعث بروز این خطا شود:

  • فرمت فایل: فرمت فایل استخراج شده با فرمت فایلی که ایمپورت می‌شود؛ باید یکسان باشد. به عبارتی، اگر هنگام استخراج دیتابیس نوع فایل را SQL انتخاب کرده باشید؛ هنگام ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل نیز نوع فایل باید SQL انتخاب شود. این فرمت پس از ورود به صفحه ایمپورت از طریق گزینه انتخابی Format قابل تغییر و انتخاب است.
  • نقص در فایل استخراج شده: یکی از دلایل شایع عدم موفقیت ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل، نقص در فایل استخراج شده (SQL) و دانلود آن است. همانطور که ذکر شد؛ پیش از ایمپورت فایل باید از دیتابیس مورد نظر خروجی گرفته شود. اگر در فرایند استخراج فایل خروجی از دیتابیس و دانلود آن اشکالی رخ دهد؛ فایل SQL خراب می‌شود. بنابراین فرایند ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل هم به صورت کامل انجام نخواهد شد.
  • ورژن متفاوت MySQL در هاست: ذکر این نکته ضروری است که ورژن MySQL هاستی که فایل خروجی از آن گرفته می‌شود؛ با ورژن MySQL هاستی که فایل در دیتابیس ایمپورت خواهد شد؛ باید یکسان باشد. در غیر این صورت، ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل با خطا مواجه می‌شود. این مشکل یکی از عمده‌ترین دلایل عدم موفقیت این فرایند است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند.

سوال: چگونه ورژن MySQL هاست را متوجه شویم؟

جهت جلوگیری از بروز خطا در ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل، پیش از بک‌آپ‌گیر‌ی و استخراج فایل SQL باید ورژن مای‌اس‌کیو‌ال هاست را متوجه شوید. برای اینکار پس از ورود به پنل PHPMYADMIN، در بخش سمت راست با نام Database Server، عدد رو به‌روی گزینه Server Version را بخوانید.

حتما پیش از ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل نیز ورژن MySQL هاست را بررسی کنید. بهتر است که ورژن هر دو هاست یکسان باشد که فرایند ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل دچار مشکل نشود.

[rpost]

بررسی اطلاعات دیتابیس جدید

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد؛ با کلیک بر نام دیتابیس مورد نظر از منو‌ی سمت چپ، جداول و اطلاعات جداول دیتابیس در سمت راست نمایان می‌شود. پس از ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل، جداول جدید داخل دیتابیسی که جداول آن را حذف کرده بودیم؛ به نمایش در خواهد آمد. بدین صورت متوجه خواهید شد که ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل با موفقیت انجام شده است.

کلام آخر

امروزه حفظ اطلاعات سایت در محلی امن، مبحثی پرکاربرد در زمینه امنیت اطلاعات است. وب‌مسترانی که سایت‌های بزرگ دارند یا برای اطلاعات سایت خود ارزش قائل هستند؛ باید در زمینه بک‌آپ گیر‌ی از اطلاعات و دیتابیس‌های سایت خود کوشا باشند.

یکی از راه‌های ساده اما کاربردی در این امر، اکسپورت اطلاعات دیتابیس هاست است. در آموزش‌های پیشین آذرآنلاین در رابطه با اکسپورت اطلاعات صحبت شد. در این آموزش به صورت گام به گام و همراه با تصویر به ایمپورت اطلاعات داخلی دیتابیس هاست سی پنل پرداختیم. امیدواریم که این آموزش مانند سایر آموزش‌های آذرآنلاین توجه شما را به خود جلب کرده باشد.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2969
A
A