هاست فروشگاهی چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

هاست فروشگاهی چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
هاست فروشگاهی چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
6 ماه پیش

راه اندازی وب‌سایت‌های فروشگاه کمی با وب‌سایت‌های خبری و شخصی متفاوت است. در وب‌سایت‌های فروشگاهی افزونه‌های بیشتری جهت افزودن امکاناتی مانند بازاریابی و پشتیبانی نصب می‌شود. از این رو وب‌سایت‌های فروشگاهی نیاز به هاست مناسب دارند تا منابع مناسب برای این وب‌سایت‌ها را تأمین کند که به آن هاست فروشگاهی نیز گفته می‌شود. در واقع سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی مانند ووکامرس و پرستاشاپ برای پردازش حسابداری و انبارداری نیاز به منابع هاست بیشتری دارند.

منظور از هاست فروشگاهی، هاستی است که امکانات و منابع مورد نیاز وب‌سایت‌های فروشگاهی را تأمین کند. این هاست باید قابلیت پردازش‌های متوسط تا سنگین را داشته باشد و از فضای کافی برای ذخیره اطلاعات بهرمند باشد. اگر شما نیز می‌خواهید یک سایت فروشگاهی بسازید نکات مهمی را باید رعایت کنید که ما این نکات مهم را در محتوای "پیش نیاز های راه اندازی فروشگاه اینترنتی" برای شما آورده‌ایم.

 

ویژگی‌های یک هاست فروشگاهی خوب چه مواردی هستند؟

  • سرعت هاست فروشگاهی

  • پهنای باند هاست فروشگاهی

  • موارد خاص، مناسب سایت‌های فروشگاهی

  • لوکیشن میزبانی وب سایتهای فروشگاهی

  • مقدار فضای ذخیره سازی

  • قابلیت ارتقاء سرویس میزبانی

  • کنترل‌پنل مناسب برای مدیریت بخش‌های مختلف

  • امنیت در هاست فروشگاهی

  • پشتیبانی قدرتمند

  • بکاپ منظم

  • پشتیبانی از وردپرس و سیستم‌های فروشگاهی مانند Woocommerce 

در دنیای وب برخی از فروشگاه سازها رایگان و برخی پولی و غیر رایگان هستند. ووکامرس (WooCommerce) یکی از فروشگاه سازهای رایگان و جذاب این حوزه است که با توجه به امکانات و توانایی‌های خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.  اگر می‌خواهید در مورد این فروشگاه ساز بیشتر بدانید محتوای "ووکامرس چیست؟" را بخوانید.

 

ویژگی‌های یک هاست فروشگاهی خوب

سرعت هاست فروشگاهی

سرعت در لود صفحات بستگی به موارد مختلفی از جمله استفاده درست از پلاگین‌ها، بهبود محتوا، نصب و فعال‌سازی ویژگی Catch. اما یکی از موارد مهم و پایه در تهیه هاست فروشگاهی، تعداد پردازنده‌های هاست است بر سرعت سایت تأثیر مستقیم می‌گذارد. اگر بخواهید یک هاست فروشگاهی مقرون بصرفه را تهیه کنید، حداقل به 4 هسته پردازش نیاز خواهید داشت. در آینده نیز که تعداد کاربران زیاد شد، باید این مقدار به 8 تا 16 هسته افزایش یابد تا سایت فروشگاهی در پردازش با مشکل مواجه نشود.

 

پهنای باند هاست فروشگاهی

پهنای باند به معنی مقدار حجم از اطلاعات است که هاست اجازه دارد تبادل اطلاعات داشته باشد. این حجم با هربار بازدید می‌تواند کاسته شود. در سایت‌های شخصی که بازدید کمتری دارند، نیازی به پهنای باند زیادی نیست و کار با 5 الی 10 گیگ در ماه انجام می‌شود. اما در سایت‌های فروشگاهی که بازدید بالایی را تجربه می‌کنند، نیاز است تا این مقدار از 20 گیگابایت شروع شود. البته در پلن‌های جدید هاست فروشگاهی با پهنای باند نامحدود نیز عرضه می‌شود.

 

آپتایم بودن هاست

Up Time به معنای لغوی زمان بالا بودن یا دردسترس بودن سایت است. به این معنا که سایت در مدتی که بر روی هاست قرار دارد، هفت روز هفته و 24 ساعت در دسترس قرار دارد. واضح است که اگر یک سایت فروشگاهی به موقع برای کاربران باز نشود، کاربر تصور می‌کند که سایت از دست رفته و اعتماد خود را از دست خواهد داد. بنابراین سرویس‌های هاستینگ همیشه مراقب هستند تا وب‌سایت‌های میزبانی شده به دلیل نقص فنی از طرف هاست از دسترس خارج نشود و همیشه بالا و دردسترس باشد. به این نوع خدمات، آپتایم 99 درصد گفته می‌شود. در واقع 1 درصد را برای مشکلات احتمالی درنظر می‌گیرند تا در مواقع خاص پاسخگوی وب‌مستر‌ها (صاحبان وب‌سایت‌ها) باشند.

 هاست فروشگاهی

لوکیشن میزبانی وب‌سایت‌های فروشگاهی

یکی دیگر از مواردی که در مورد میزبانی سایت فروشگاهی مهم است، لوکیشن هاستی است که برای میزبانی انتخاب می‌کنید. یکی از نکاتی که در انتخاب لوکیشن وجود دارد این است که حتماً لوکیشن هاست برای هر وب‌سایتی باید جایی باشد که مخاطبان آن سایت هستند. این کار باعث می‌شود تا کاربران دسترسی بسیار سریع‌تری به سایت داشته باشند و حتی زمانی که مشکلاتی مانند قطع اینترنت جهانی بوجود می‌آید، سایت شما همچنان در دسترس باشد. برای مثال اگر مخاطبان شما ایرانی است و از زبان فارسی استفاده می‌کنید، طبیعی است که باید لوکیشن هاست نیز در ایران قرار بگیرد. همچنین انتخاب لوکیشن محلی برای میزبانی هاست فروشگاهی، باعث می‌شود تا کاربران اتصال پایدارتری با مرکز داده‌ها داشته باشند و از طرف دیگر سرعت بیشتری را در اجرا و نمایش وب‌سایت تجربه کنند.

 

مقدار فضای ذخیره‌سازی

سایت فروشگاهی محتوا و مطالب بسیار بیشتری را نسبت به سایت‌های دیگر در خود جای می‌دهد. از مطالب وبلاگ گرفته تا تصاویر محصولات و حتی تصاویر و فایل‌هایی که کاربران در بخش پشتیبانی سایت ارسال می‌کنند. یک سایت فروشگاهی در شروع کار حداقل به 3 گیگابایت فضا نیاز دارد و در آینده و با افزایش محصولات و مقالات، این مقدار بیشتر هم می‌شود.

 

قابلیت ارتقاء سرویس میزبانی

یکی از ویژگی‌های دیگر سرویس میزبانی خوب، قابلیت ارتقاء آن است. زمانی که در ابتدای راه اندازی وب‌سایت خود هستید، نیاز به فضای ذخیره سازی و منابع پردازشی زیادی نخواهید داشت و منابع مورد نیاز در حد نصب، راه اندازی و طراحی، کفایت می‌کند. بنابراین طبیعی است که در ابتدای کار از منابع پایین استفاده کنید. اما زمانی که وب‌سایت شما گسترش پیدا می‌کند و اطلاعاتی همچون تصاویر و ویدیو‌ها با سایت شما اضافه می‌شود و یا افزونه‌های جدید جهت پردازش استفاده می‌کنید، قطعاً نیاز است هاست خود را به منابع بیشتر ارتقاء دهید.

در این حالت اگر هاست مورد استفاده شما قابلیت ارتقاء نداشته باشد، شما به دردسر خواهید افتاد و مجبور می‌شوید از سایت خود بکاپ بگیرید و هاست را عوض کنید. عوض کردن هاست مدتی زمان می‌برد و در همین مدت هرچند کوتاه ممکن است بعضی از بازدیدکنندگان و حتی مشتریان خود را از دست بدهید؛ مخصوصاً زمانی که کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده باشید. بنابراین از همان اول از پشتیبانی هاست بپرسید که آیا سرویس هاستینگ آنها قابلیت ارتقاء دارد یا خیر.

 

کنترل‌پنل مناسب برای مدیریت بخش‌های مختلف

در این مورد به دو نکته باید توجه داشت. اول اینکه شما به عنوان وب‌مستر با کدام یک از کنترل پنل‌ها راحت هستید و دوم اینکه آیا امکانات اصلی و اساسی در کنترل پنل هاست فعال است یا خیر. درحال حاظر دو کنترل پنل cPanel و DirectAdmin وجود دارد که برای هاست PHP و استفاده وردپرس مناسب است. در صورتی که از هاست ویندوز استفاده می‌کنید، کنترل پنل Plesk بهترین گزینه است. یک کنترل پنل خوب امکاناتی نظیر مدیریت SSL ، امکان ایجاد FTP ، امکان استفاده از SSH برای امور حرفه‌ای و امکان مدیریت دامنه‌ها و زیردامنه‌ها را دارد. در محتوای "آشنایی با کنترل پنل cPanel" و محتوای "آشنایی با کنترل پنل DirectAdmin" و محتوای "کنترل پنل پلسک (Plesk)"  با این سه کنترل پنل به طور کامل آشنا شوید.

همچنین مدیریت ایمیل و ابزارهای File Manager باید بصورت پیشفرض محیا باشند. خوشبختانه بیشتر کنترل پنل‌هایی که استفاده میشوند همه امکانات را در اختیار وب‌مستر قرار می‌دهند؛ بنابراین در این مورد زیاد نگران نباشید. اما در گذشته اینگونه نبود و گاهی دیده می‌شد که یک شرکت خدمات هاستینگ بعضی از امکانات را غیرفعال کرده است و یا به دلیل بروز نبودن کنترل پنل بعضی ویژگی‌ها غیرفعال هستند.

 

امنیت در هاست فروشگاهی

اگرچه طراحان و برنامه‌نویسان سایت باید حتماً تدابیر امنیتی را درنظر بگیرند، اما از طرف هاست نیز باید تا حد قابل قبولی امنیت برقرار باشد. برای مثال دارای فایروال‌های بروز و تأیید شده باشد و برای بخش امنیت از کارشناسان خبره و مجرب استفاده کند. اگر می‌خواهید در مورد امنیت تا حدود زیادی خیال خود را راحت کنید، به دنبال شرکت‌های هستینگ باشید که امتحان خود را پس داده باشند و مشتریان آنها راضی باشند. زیرا بدون استثنا تمامی شرکت‌های خدمات هاستینگ امنیت خود را بالا جلوه می‌دهند، حتی اگر امنیت بالایی نداشته باشند. بنابراین بهترین روش انتخاب در این مورد، تجربه و نظر کاربران دیگر است. همچنین بعضی از شرکت‌های هاستینگ برای خدمات امنیتی، گزینه‌های بیشتری را عرضه می‌کنند.

 

 

امنیت در هاست فروشگاهی

پشتیبانی قدرتمند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هاست خوب، پشتیبانی قوی است. هرچند هاست قوی باشد و امکانات آن زیاد باشد، اگر در مواقع ضروری و حساس پشتیبانی نشود، عدم رسیدگی به موقع مشکلات و بسته شدن طولانی مدت سایت، می‌تواند باعث از دست رفتن اعتماد مشتریان و اعتبار سایت شود و نتیجه ساعت‌ها کار بر روی سایت و تبلیغات را از بین ببرد. برای مثال فرض کنید شرکت هاستینگ مورد نظر شما روزهای تعطیل نتواند پشتیبانی خوبی بدهد و تعداد پرسنل نسبت به روزهای تعطیل کمتر باشد و همزمان مشکلات فنی برای هاست بوجود بیاید، در این روزها این مشکلات در مدت زمان بسیار بیشتری حل می‌شوند و احتمال دارد عدم حضور سایت در گوگل موجب مشکلاتی در وضعیت SEO شود. متأسفانه نمی‌توان گفت پشتیبانی کدام هاستینگ از همه بهتر است. اما از تجربه کاربران دیگر می‌توان تا حدودی درک کرد که آیا این هاستینگ پشتیبانی خوبی دارد یا خیر.

 

بکاپ منظم

یکی از موارد مهم در هاستینگ‌های حرفه‌ای، بکاپ منظم است که در مواقع اضطراری می‌تواند بسیار کاربردی باشد. زمانی که سایت به دلایلی همچون مشکلات نرم‌افزاری، مشکلات عمیق در تنظیمات و تست‌های مورد نیاز حین نصب افزونه‌ها و قالب‌های جدید، نیاز به بازگردانی به حالت اولیه داشته باشد، وجود بکاپ باعث می‌شود تا براحتی به وضعیت قبل از مشکل برگردیم. در واقع بکاپ منظم خیال ما را از بابت مشکلات احتمالی راحت می‌کند و به این صورت فعالیت‌های ما و اطلاعات کاربران از دست نمی‌روند. بکاپ منظم معمولاً بصورت هفتگی انجام می‌شود. با اینحال شما می‌توانید در کنترل پنل هاست بصورت دستی نیز از سایت بکاپ بگیرید. بنابراین قبل از هر تغییر اساسی مانند بروزرسانی وردپرس، افزونه‌ها و قالب‌ها، عیب‌یابی و رفع مشکلات احتمالی، بهتر است یک بکاپ بصورت دستی نیز تهیه کنید.

 

پشتیبانی از وردپرس و سیستم‌های فروشگاهی مانند Woocommerce

همانطور که می‌دانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس به دلیل افزونه‌ها و امکاناتی که دارد، نسبت به دیگر سیستم‌ها سنگین‌تر است. بیشتر هاستینگ‌های حرفه‌ای هم با درک این موضوع پکیج‌های هاست مخصوص راه اندازی وردپرس و سایت‌های فروشگاهی را عرضه کرده‌اند که منابع آن مناسب اجرای وردپرس و فروشگاه اینترنتی است. معمولاً در بین پلن‌هایی که عرضه می‌کنند، پلن وردپرس نیز دیده می‌شود.

 

وب‌سرور مناسب هاست فروشگاهی

وب‌سرور ابزاری است که بین زبان PHP و پایگاه داده‌ها ارتباط ایجاد می‌کند و همزمان مدیریت حافظه را نیز برعهده می‌گیرد. اما وب‌سرور انواع مختلفی دارد که هرکدام بر اساس الگوریتم‌های خود وب‌سایت‌ها را اجرا می‌کنند. همین تفاوت در اجرای الگوریتم است که باعث می‌شود یک وب‌سرور معمولی کار کند و یک وب‌سرور دیگر با سرعت فوق‌العاده بالا کار کند.

  1. Nginx : انجین‌اکس (open source web server and a reverse proxy server) یکی از بهترین وب‌سرورهای موجود است که توانایی پردازش همزمان صدها بازدید را دارد و برای سایت‌های فروشگاهی و مخصوصاً وردپرس بسیار مناسب است. در محتوای "nginx چیست و چه کاربردی دارد؟" میتوانید بهتر با این وب سرور آشنا شوید.

  2. LiteSpeed : یکی دیگر از وب‌سرورهای پرکاربرد LiteSpeed Web Server که می‌تواند گزینه خوبی برای اجرای سایت‌های پربازدید باشد. اما همچنان به سرعت Nginx نمیرسد که در محتوای "وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟" می‌توانید به صورت کامل در مورد این وب سرور مطالعه کنید.

  3. Apache HTTP Server: کارساز اچ‌تی‌تی‌پی آپاچی (open-source web server software) که یک نرم‌افزار سرور وب چند پلتفرم رایگان و منبع باز است در واقع یکی از وب‌سرورهای قدیمی به حساب می‌آید که سرعت بسیار معمولی دارد و تنها برای وب‌سایت‌های بسیار سبک مانند سایت‌های شخصی نمونه کار و یا تست طراحی در Local Host کاربرد دارد. مطالعه محتوای "آپاچی چیست؟" می‌تواند برای آشنایی بیشتر با این وب سرور کمک کننده باشد

     

وب‌سرور های دیگری نیز وجود دارند که کاربرد آنها بسیار کمتر است. درحال حاظر شرکت‌های هاستینگ ایرانی پلن‌های خود را بر اساس 3 نوع وب‌سرور Nginx ، LiteSpeed و Apache عرضه می‌کنند. بنابراین باید مطمئن باشید که وب‌سرور پلن مورد نظر یکی از دو مورد Nginx و یا LiteSpeed باشد.

وب‌سرور مناسب هاست فروشگاهی

سرور فروشگاه آنلاین را شما باید یک سرور قوی در نظر بگیرید؛ چراکه خرید یک هاست مناسب صددرصد می تواند فروشگاه اینترنتی شما را از هر گونه مشکلات ریز و درشت در آینده دور نگه دارد. برای آشنایی با این موضوع محتوای "سرور فروشگاه آنلاین" می‌تواند کمک کننده باشد.

 

چطور می‌توان هاست فروشگاهی را تشخیص داد؟

ممکن است در میان پلن‌های هاستینگ، پلن وردپرس دیده نشود. اما چگونه باید بفهمیم که کدام پلن مناسب هاست فروشگاهی است؟
به غیر از مواردی که در پاراگراف‌های بالا توضیح دادیم، می‌توانید منابع پلن‌های پیشنهادی را بررسی کنید تا بفهمیم کدام یک از پلن‌ها برای سایت فروشگاهی مناسب است. این بررسی شامل موارد زیر است :

  • استفاده از وب‌سرور Nginx و یا LiteSpeed.

  • فضای ذخیره هاست باید بالا 3 گیگابایت باشد.

  • لوکیشن هاست در کشوری باشد که مخاطبان و مشتریان در آنجا زندگی می‌کنند.

  • پردازنده حداقل 4 هسته‌ای باشد.

  • مجهز به 2 گیگابایت RAM باشد.

  • از کنترل‌پنل‌های بروزشده cPanel و یا DirectAdmin در آن استفاده شده باشد.

  • ترجیحاً گواهینامه SSL رایگان بصورت خودکار فعال شود و یا امکان نصب رایگان و آسان آن وجود داشته باشد.

  • پهنای باند 20 گیگابایت و یا نامحدود داشته باشد.

 

تفاوت هاست اشتراکی با هاست اختصاصی

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت دو نوع هاست اشتراکی و هاست اختصاصی وجود دارد. این دو، هر کدام مناسب شرایط خاص خود هستند. در ادامه به معرفی هر یک از این دو پلن می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که کدام یک از آنها برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی مناسب است.

 

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی هاستی است که بر روی آن چندین وب‌سایت راه اندازی شده است و منابع آن به نسبت مشخصی بین مشترکان تقسیم می‌شود. هزینه این نوع هاست بسیار پایین است و زمانی که تازه سایت خود را راه اندازی کرده‌اید، به فضا و پردازش زیادی احتیاج ندارید بهتر است از هاست اشتراکی استفاده کنید تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم روند کسب و کار بدرستی پیش برود.

 

هاست اختصاصی

در هاست اختصاصی تمام منابع یک سرور را به یک وب‌سایت اختصاص داده می‌شود. این شرایط باعث می‌شود که پردازش دیگر وب‌سایت‌ها بر روی پردازش کل سرور تأثیر نداشته باشد و از طرفی هیچ راه نفوذی از دیگر وب‌سایت‌ها به سرور وجود نداشته باشد. سرعت حافظه ذخیره سازی نیز بیشتر است و از نهایت پردازش تنها برای همان یک وب‌سایت استفاده می‌شود. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا هاست اختصاصی گزینه جذابی برای وب‌سایت‌های پربازدید و سابقه دار باشد.

این روندی بود که دیجی‌کالا نیز طی کرد : ابتدا یک سایت بلاگ که بعداً به فروشگاه تبدیل شد در یک هاست اشتراکی تهیه کرد و پس از آنکه با استقبال و بازدید بالا مواجه شد، سایت را به یک هاست اختصاصی منتقل کرد. درنهایت توانست از پس هزینه‌ها برآید و یک سرور اختصاصی در مرکز داده‌های خود راه اندازی کند.

 

هاست اختصاصی بهتر است یا اشتراکی

هر دو این پلن‌ها در زمان خود می‌توانند مناسب باشند. یکی از مسائلی که در تهیه هاست به آن توجه می‌شود، هزینه‌های راه اندازی سایت است. این هزینه‌ها تنها شامل تهیه هاست نیست و تهیه قالب و افزونه‌های مورد نیاز، هزینه طراح و برنامه‌نویس، و حتی هزینه متخصص سئو نیز می‌شود. بنابراین زمانی که یک کسب و کار در شرف راه‌اندازی است و کار تازه شکل گرفته، طبیعی است که صاحبان کسب و کار بخواهند هزینه‌ها را به حداقل برسانند و پرداخت آن را بخش‌بندی کنند. بنابراین دراین مرحله تصمیم گرفته می‌شود که از هاست اشتراکی استفاده شود.
اما زمانی که سایت بازدید بالایی را بدست آورده و برای اجرای افزونه‌های جدید نیاز به پردازش‌های سنگین‌تر دارد و مقدار اطلاعات محصولات و بلاگ آن بسیار زیاد شده است، بهتر است از یک هاست اختصاصی با منابع مستقل استفاده کند.

 

سخن پایانی

حین تهیه هاست فروشگاهی می‌توانید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هاست مجهر به درایو ذخیره‌سازی SSD و یا NVME باشد. در صورتی که وب‌سایت شما دارای بازدید بالایی است، بهتر است مطمئن شوید که هاست مورد نظر از درایو NVME استفاده می‌کنید؛ زیرا درایوهای NVME ده برابر پرسرعت‌تر از درایو های SSD است و تأثیر بسیار خوبی در اجرای سایت‌های فروشگاهی خواهد داشت. برای آشنایی با حافظه NVME می‌توانید محتوای "حافظه NVME چیست؟" را مطالعه کنید.

تنها با توجه به همین نکات ساده اما مهم، حین تهیه هاست، می‌توانید سرعت بسیار بالا و قابل قبولی را از سایت خود دریافت کنید. اگر شما نیز قصد ایجاد یک ساتی فروشگاهی دارید بهتر است برای خرید هاست پلن های خرید هاست ووکامرس آذرآنلاین را مطالعه کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

350
A
A