ویروس یابی در سی پنل چگونه است؟

ویروس یابی در سی پنل چگونه است؟
ویروس یابی در سی پنل چگونه است؟
8 ماه پیش

گاهی اوقات صاحبان سایت‌ها احساس می‌کنند که در در روند سایت اختلالی به وجود آمده است بدون آن‌که تغییری در فایل‌ها ایجاد کرده باشند. برای مثال فایل‌هایی در فایل منیجر سی پنل به وجود آمده است که آن‌ها از وجود آن بی‌خبر بوده‌اند.

 برخی از این این فایل‌ها عملکرد مخبری دارند و باعث می‌شوند قسمتی از سایت دچار مشکل شود. در این صورت به احتمال زیاد هاست مورد استفاده ویروسی شده است. اینجاست که ویروس یابی در سی پنل به کمک آن‌ها می‌شتابد.

اگر اخیرا متوجه فعالیت‌های نامتعارف در سایت خود شده‌اید بهتر است هاست خود را ویروس یابی کنید. آذرآنلاین در این مقاله نحوه ویروس یابی در سی پنل را به صورت تصویری و با جزئیات دقیق به شما توضیح می‌دهد.

ویروسی شدن وب سایت به چه معناست؟

گاهی اوقات در کارکرد سایت شما اختلالی ایجاد می‌شود. برای مثال پس از گذشت چند ثانیه وقتی در حال مطالعه مطلبی در وب سایت هستید به صورت خود به خود به وب‌سایت دیگری منتقل می‌شوید.

 فرض کنید در حال ورود به سایت هستید پس از زدن دکمه ورود به کاربری به جای ورود به پنل کاربری به سایت دیگری منتقل می‌شوید!!! یا هنگام استفاده از سایت به طور ناگهانی صفحه پاپ آپی برای شما نمایش داده می‌شود. علت چیست؟ پاسخ ساده است. سایت شما ویروسی شده است.

یکی از دلایل ویروسی شدن سایت شما آلودگی سایت‌تان به بدافزارها است. بدافزارها با اهداف متفاوتی تولید می‌شوند. از جمع‌آوری اطلاعات کاربران سایت شما گرفته تا ایجاد مزاحمت تنها برای سرگرمی!

بدافزار سایت یا Malware چیست؟

Malware یا به عبارتی Malicious Software به معنای بدافزار است. هر نرم افزاری که باعث ایجاد اختلال در سیستم سایت شما شود، بدافزار محسوب می‌شود. این بدافزارها از طرق مختلفی ایجاد شده و قسمت‌های مختلفی از سایت شما را مورد هدف قرار می‌دهند.

روزانه بیش از یک میلیون بدافزار در سراسر دنیا ایجاد می‌شود. بدافزارها قاتل سایت شما هستند، زیرا وجود یک بدافزار یا ویروس در سایت شما ممکن است سایت را در لیست سیاه گوگل قرار دهد. اگر به گوگل ثابت شود که سایت شما دارای بدافزار است، گوگل پس از اخطار اولیه، سی روز سایت شما را از نتایج جستجو حذف می‌کند. در حال حاضر ده‌هزار وب سایت هر روز در لیست سیاه گوگل قرار می‌گیرند.

ویروس کشی سایت! چرا و چگونه؟

کنترل پنل سی پنل بهترین، معروف‌ترین و کاربردی‌ترین کنترل پنل لینوکسی دنیا به حساب می‌آید. امروزه بسیاری از وب‌مستران برای مدیریت فایل‌های سایت خود از این کنترل پنل استفاده می‌کنند. سی پنل ده‌ها امکان خارق‌العاده دارد که آن را از سایر رقبای خود متمایز می‌کند. امکانی که امروز درباره آن صحبت خواهیم کرد ویروس یابی در سی پنل است.

ویروس یابی در سی پنل کار وب‌مستران را برای پیدا کردن ویروس سایت و نیز حذف ویروس سایت ساده کرده است. شما با چند کلیک و به راحتی این امکان را دارید که ویروس‌ها و بدافزارهای احتمالی موجود در فایل‌های سایت خود را شناسایی کنید و از بین ببرید. در ادامه آموزش گام به گام ویروس یابی در سی پنل را در آذرآنلاین بخوانید.

ویروس یابی سایت از طریق سی پنل

 ویروس یابی سایت از طریق سی پنل یکی از ساده‌ترین راه‌های پیدا کردن و حذف ویروس در سایت و سی پنل (فایل منیجر) شماست. برای ویروس یابی در سی پنل کافی است مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:

  • ابتدا از طریق صفحه ورود هاست‌تان وارد کنترل پنل سی پنل خود شوید.
  • در قسمت Advanced روی آخرین گزینه یعنی Virus Scanner کلیک کنید.

ویروس یابی سایت از طریق سی پنل

  • پس از ورود به صفحه Virus Scanner، ۴ گزینه برای ویروس یابی در سی پنل پیش روی شما قرار می‌گیرد. این ۴ گزینه به ویروس یابی در قسمت‌های مختلف هاست شما اشاره دارد:
  • Scan Mail: با انتخاب این گزینه ویروس یاب سی پنل تنها دایرکتوری مرتبط با ایمیل‌ها را اسکن کرده و بقیه فایل‌های هاست را نادیده می‌گیرد.
  • Scan Entire Home Directory: اگر این گزینه را انتخاب کنید کل دایرکتوری HOME مورد اسکن قرار می‌گیرند.
  • Scan Public Web Space: با انتخاب این گزینه تمام قسمت‌های پابلیک و عمومی سایت شما جهت ویروس یابی بررسی می‌شوند.
  • Scan Public FTP Space: با انتخاب این گزینه تمام قسمت‌های عمومی پوشه FTP سایت شما جهت ویروس یابی بررسی می‌شوند.

 

ویروس یابی سایت از سی پنل

طبق نیاز خود یکی از گزینه‌های بالا را انتخاب کرده و روی دکمه Scan Now کلیک کنید تا ویروس‌یابی در سی پنل آغاز شود.

  • سپس صفحه‌ای مانند صفحه زیر به نمایش در می‌آید. این صفحه فرایند ویروس یابی در سی پنل را به نمایش می‌گذارد.
  • پس از اتمام ویروس یابی در سی پنل پیغامی روی صفحه برای شما به نمایش در می‌آید. این پیغام با عنوان Virus Scan Complete نشان می‌دهد که ویروس یابی در سی پنل به پایان رسیده و فرایند آن متوقف شده است.
  • تصویر از پیغام انتهایی Virus Scanning پس از اتمام کار

 

  • اگر ویروسی در محل انتخاب شده شما پیدا نشده باشد عبارت No Virus Found به نمایش در می‌آید. در غیر این صورت لیست فایل‌های مشکوک به ویروس نشان داده می‌شود.

نکته ۱: اگر فایل ویروسی توسط ویروس یابی در سی پنل پیدا شد به آدرس آن فایل بروید و فایل را بررسی کنید. این بررسی ممکن است شامل اصلاح فایل یا حذف فایل از طریق فایل منیجر شما باشد.

نکته ۲: برای این‌که ویروس در سایت شما پیدا شود بهتر است فرایند ویروس یابی در سی پنل را با هر چهار گزینه‌ای که در بالا توضیح داده شد تکرار کنید.

نکته ۳: یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن ویروس در وب‌سایت شما ویروس یابی توسط سی پنل است؛ اما ممکن است ویروس‌های جدیدی در میان فایل‌های شما باشد که ویروس‌یاب در سی پنل آن را به درستی تشخیص ندهد. لذا، در ادامه به بررسی راه‌هایی برای شناسایی ویروس در سایت شما خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن به یک سوال کلیدی تر پاسخ خواهیم داد. چگونه یک سایت ویروسی می‌شود؟

 

چگونه یک سایت ویروسی می‌شود؟

هنگامی که صاحبان وب‌ سایت برای اولین بار متوجه وجود ویروس در وب‌ سایت خود می‌شوند. اولین سوالی که از خود می‌پرسند این است: «سایت من چگونه ویروسی شده است؟» سوالی به جا و مناسب زیرا هر فردی که صاحب وب‌ سایت است باید از مشکلات وب سایت خود آگاه بوده و علاوه بر دانستن ریشه مشکلات برای رفع مشکلات سایت دست به کار شود. ‌

گاهی اوقات تشخیص این‌که چرا سایت ویروسی شده است مشکل است زیرا ممکن است این ویروس به صورت کد مخربی از طریق هکرها به سایت شما تزریق (Injection) شده باشد. این فرایند از طرق مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه آذرآنلاین به بررسی چهار دلیل عمده ویروسی شدن وب‌سایت‌ها می‌پردازد:

1-اسکریپت ‌های آسیب پذیر در وب سایت ‌ها

یکی از دلایلی که بسیار اتفاق می‌افتد و معمول است. این اسکریپت‌ها به به هکرها اجازه می‌دهند تا کنترل وب‌سایت را در دست بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار اگر از CMS خاصی مانند وردپرس استفاده می‌کنید مرتبا این سیستم مدیریت محتوا را به روز کنید. زیرا حفره‌های امنیتی شناسایی شده در برخی از نسخه‌های این سیستم مدیریت محتوا در نسخه‌های جدیدتر از بین می‌روند.

2- هکرها می‌توانند وب سایت را از طریق افزونه‌ها و قالب‌های آسیب پذیر آلوده کنند.

بسیاری از وب‌مستران مخصوصا افرادی که از وردپرس استفاده می‌کنند علاقه شدیدی به استفاده از افزونه‌ها یا قالب‌های رایگان دارند؛ اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا این حجم از افزونه‌ها و قالب‌های رایگان وجود دارد؟ درست است که بسیاری از این افزونه‌های رایگان سالم و بدون هیچ‌گونه کد مخربی هستند، اما برخی از آن‌ها که توسط هکرها طراحی شده است دارای کدهای مخربی است که به آنها اجازه دسترسی به کل یا قسمتی از وب سایت را می‌دهد.

اگر تجربه کافی برای بررسی افزونه‌ها را ندارید بهتر است از استفاده از افزونه‌های رایگان اجتناب کنید. زیرا اگر وب سایت شما ویروسی شود گاهی اوقات که ویروس یابی در سی پنل جوابگو نیست. توجه داشته باشید که هزینه پیدا کردن ویروس و حذف آن بسیار بیش‌تر از هزینه خرید قالب‌های غیر رایگان می‌باشد. اجازه ندهید قالب‌ها و افزونه‌های رایگان شما را فریب دهند.

3- استفاده از پسورد های ساده و انجام عملیات بروت-فورس

بسیار ساده است. در این نوع حملات که به حملات بروت فورس یا حملات بی‌رحمانه معروفند هکر شروع به پیش‌بینی پسوردهای ساده می‌کند. اگر از پسورد‌های ساده برای ورود به هاستینگ یا ورود به مدیریت سایت خود استفاده می‌کنید این خطر شما را تهدید می‌کند.

 برای مثال یک پسورد ساده شامل اسم شما و عدد صدوبیست‌وسه در آخر آن می‌باشد. گاهی اوقات هکرها نیازی ندارند ثابت کنند که سایت شما را هک کرده‌اند بنابراین به آرامی کار خود را پیش می‌برند و کدهای مخربی را در سایت شما بارگذاری می‌کنند تا به اهدافی مانند دزدیدن اطلاعات کاربری، دزدیدن اطلاعات محرمانه سایت شما و غیره برسند.

4- هک فضای میزبانی (هاست) یا سرور

شرکت‌های ارائه هاستینگ زیادی در اینترنت وجود دارند که واقعا به امنیت کاربر خود بها نمی‌دهند. این شرکت‌ها باعث می‌شوند وب‌مستران و حتی خود ارائه دهندگان هاست پس از ویروسی شدن و هک سرویسشان هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند زیرا ممکن است با ویروس یابی در سی پنل نیز مشکل مرتفع نشود.

 برخی شرکت‌ها فاقد تجربه کافی در زمینه ارائه خدمات هاستینگ بوده و توانایی در ارائه خدمات با کیفیت و ایمن به مشتریان خود را نداند. همین موضوع باعث دسترسی آسان هکر‌ها به سرویس‌ها خواهد شد.

بنابراین اگر امنیت سایتتان برای شما اهمیت دارد با شرکت‌های معتبر ارائه خدمات میزبانی قرارداد ببندید. شرکت آذرآنلاین با بیش از هشت سال سابقه ارائه دهنده سرویس های هاست، ثبت دامنه، هاستینگ، سرور مجازی و سرور اختصاصی با پشتیبانی بیست‌و‌چهار ساعته در خدمت شماست.

راه‌های جلوگیری از ویروسی شدن وب‌سایت

همان‌طور که ذکر شد جلوگیری از ویروسی شدن سایت یا نفوذ بدافزار به سایت شما هزینه کم‌تری نسبت به پیدا کردن ویروس و توقف آثار مخرب آن بعد از نفوذ به وب‌سایت شما دارد. سه روش اصل و ابتدایی برای جلوگیری از ویروسی شدن سایت بدین شرح هستند:

1-به روز رسانی سیستم مدیریت محتوا

آیا شما برای مدیریت سایت خود از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress استفاده می‌کنید؟ CMS ممکن است روشی آسان و مقرون به صرفه برای مدیریت وب سایت شما باشد، اما همچنین CMS ها اهداف بزرگی برای حملات سایبری هستند.

بسیاری از سیستم عامل‌ها و افزونه‌های CMS اغلب اهداف آسانی برای هکرها هستند و امکان دسترسی به فضای داخلی سرور و داده‌های شما را برای هکرها فراهم می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که سیستم، افزونه‌ها و قالب‌های سایت شما همیشه به روز هستند زیرا این موارد امنیت وب‌سایت شما را تقویت می‌کنند.

2-ویروس یابی در سی پنل

بسیاری از ویروس‌های موجود در اینترنت بدافزارها به دلیل ماهیت مخفی‌ خود اغلب با یک اسکریپت ساده تک خط که به کد وب‌سایت شما تزریق شده پیاده سازی می‌شوند. این ویروس‌ها و بدافزارها مانند یک کد معمولی به کدهای وب‌سایت شما اضافه شده و باعث اختلال در کارایی سایت شما می‌شود. اما راه حل چیست؟

3-استفاده از پسورد های قوی

برخی از افراد هستند که هنوز از پسورد‌های ضعیف استفاده می‌کنند. فارغ از بحث امنیت سایت برای امنیت حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی و تمامی سایت‌ها استفاده از پسورد قوی لازم است.

پسورد قوی پسوردی است که بیش از هشت واژه بدون حرف معنی‌دار، ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و شامل کاراکترهای ویژه مانند !@#$%^&*) باشد. این نکته ساده؛ اما کاربردی شاید امکان حملات Brute force را از هکرها بگیرد.

 ویروس یابی در سی پنل از طریق اسکن ویروس‌ها در دایرکتوری‌های مختلف سی پنل شما ممکن است وب سایت شما را برای پیدا کردن بدافزارهای موجود و سایر کدهای مضر اسکن کرده و بلافاصله شما را از وجود هرگونه ویروس باخبر سازد.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از سایت‌ها بدون آن‌که صاحبان سایت بدانند، دارای ویروس و بدافزار هستند. وب مستران برای حذف ویروس سایت خود فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؛ اما امکان ویروس یابی در سی پنل خیال بسیاری از وب‌مستران را از بابت پیدا کردن ویروس و بدافزار در سایت خود راحت کرده است.

 استفاده از امکان ویروس یابی در سی پنل به قدری ساده است که نیاز به دانش علمی ندارد. در این مقاله به بررسی ماهیت بدافزارها و ویروس‌ها دلایل ویروسی شدن سایت، نحوه استفاده از ویروس یابی در سی پنل، نحوه جلوگیری از ویروسی شدن سایت و اطلاعات تکمیلی راجع به این موضوعات پرداختیم.

امیدواریم از آموزش ویروس یابی در سی پنل لذت و نهایت استفاده را برده باشید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2390
A
A