Keyword Stuffing چیست؟ تاثیر کیورد استافینگ روی سئو

Keyword Stuffing چیست؟ تاثیر کیورد استافینگ روی سئو
Keyword Stuffing چیست؟ تاثیر کیورد استافینگ روی سئو
3 روز پیش

روش‌های مختلفی وجود دارد که با آن‌ها می‌توان یک محتوای کامل و جامع نوشت. در مقابل برخی روش‌ها وجود دارد که باعث می‌شود بدون شک محتوای ما به مشکل برخورد کند و از ارزش آن کاسته شود. کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) یکی از این روش‌ها بوده که می‌تواند به شکل جدی به محتوا و وبسایت شما آسیب برساند. البته کیورد استافینگ زمانی به عنوان روشی کاربردی و مناسب به نظر می‌رسید اما کمی نگذشت که آن روی سکه مشخص شد.

استفاده از کلمات کلیدی در مقاله الزامی است زیرا به محتوا شکل و ظاهر مناسب می‌دهد. در مقابل، استفاده بیش از حد آن باعث اشباع محتوا می‌شود. محتوای اشباع شده در برابر موتورهای جستجو ارزش زیادی ندارد. در این مقاله درباره کیورد استافینگ و آسیب‌های آن به مقاله صحبت می‌کنیم.

 

معرفی کامل مفهوم کیوورد استافینگ

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) به معنای استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در یک محتوا است. برای درک بهتر مفهوم این عبارت باید کمی با ساختار نگارش محتوا آشنا شوید. هنگامی که قرار است یک محتوا نگارش شود، برای آن یک کلمه کلیدی اصلی و تعدادی کلمات کلیدی فرعی یا LSI انتخاب می‌شود. به عبارتی کلمه کلیدی همان چیزی است که در کل مقاله قرار است درباره آن صحبت کنیم. بنابراین مهم است که به تعداد مناسب در محتوا از آن استفاده شود.

با این حال در برخی از انواع محتوا به جای استفاده صحیح و مناسب از کلمات کلیدی، تعداد بسیار زیادی از آن استفاده می‌شود. به بیان ساده مقاله را با کلمه کلیدی اشباع می‌کنند. در نتیجه اینطور به نظر می‌رسد که یک محتوای ناخوانا و غیرواقعی در مقابل خود داریم.

در گذشته که این قانون گوگل وجود نداشت، برخی از وبسایت‌ها برای جذب مخاطب بیشتر و کسب رتبه برتر برای مقالات خود از کیورد استافینگ (search engine optimization technique in which keywords are loaded into a web page's meta tags, visible content, or backlink anchor text in an attempt to gain an unfair rank advantage in search engines) استفاده می‌کردند. در حال حاضر گوگل چنین محتوایی را نمی‌پذیرد و بارگذاری مقالاتی که Keyword Stuffing دارند می‌تواند برای رتبه سایت مخرب باشد.

 

آشنایی با مدل‌های مختلف Keyword Stuffing

کیورد استافینگ انواع مختلفی دارد که انجام یک یا همه این تکنیک‌ها می‌تواند سایت شما را پنالتی کند. اگر از هرکدام از این روش‌ها تاکنون استفاده کرده‌اید، لازم است تا به سرعت تغییرات مهمی را در روند تولید محتوای خود ایجاد کنید.

 

تکرار غیرضروری کلمه کلیدی

کلمه کلیدی و LSI باید در طول مقاله به میزان مناسب استفاده شود؛ زیرا قرار است مفهوم مورد نظر ما را به مخاطب برساند. با این حال اگر بیش از اندازه و به شکل غیرضروری از کلمه کلیدی استفاده کنید؛‌ برای سایت مشکل ایجاد می‌کند.

اگر بخواهید تعداد کلمات کلیدی را براساس قوانین به کار ببرید، عددی در حدود 10 درصد است. با این حال گاهی کلمه کلیدی شما طولانی بوده و امکان استفاده زیاد آن در کل متن وجود ندارد. بنابراین سعی کنید به شکلی از Keyword استفاده کنید که متن کاملا طبیعی و خوانا باشد.

کلمات کلیدی چیست؟ اهمیت کلمات کلیدی در سئوی سایت

 

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط

اگر مقاله شما درباره نوشیدنی‌های سالم بدون شکر است، نباید درباره بیسکوییت و نان‌های رژیمی هم صحبت کنید. البته می‌توانید اشاره‌ای گذرا داشته باشید اما کلمه کلیدی مقاله نباید بیسکوییت رژیمی باشد زیرا هیچ ارتباطی با هدینگ‌ها و عنوان اصلی مقاله ندارد.

پس اگر قصد دارید تا محتوا را با یک کلمه کلیدی خاص بهینه کنید، بهتر است تا مقاله را هم حول همان کیوورد بنویسید. در این صورت مقاله شما دچار کیورد استافینگ نمی‌شود.

 

استفاده از کلمات کلیدی تکراری به جای ALT تصویر

یکی دیگر از انواع Keyword Stuffing این است که از کلمه کلیدی به جای ALT تصویر استفاده شود. ALT تصویر به توضیحاتی گفته می‌شود که باید تصویر را شرح دهد. به عنوان مثال مقاله‌ای درباره انواع روغن‌های مناسب مو صحبت شده و هر تصویر باید توضیحاتی درباره همان روغن داشته باشد.

اگر به جای توضیحات مناسب برای هر عکس، به صورت رندوم از کلمات کلیدی استفاده کنید، این مساله توجه گوگل را جلب می‌کند. سپس متوجه این می‌شود که کیورد به شکل غیراستاندارد در مقاله به کار رفته و محتوا دچار کیورد استافینگ می‌شود.

 

همرنگ کردن کلمات کلیدی با پس زمینه

از اشتباه‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد این است که کلمات کلیدی را بیش از اندازه استفاده کرده و آن را همرنگ زمینه کنید. در نتیجه خواننده هنگام مطالعه محتوا، متوجه این نمی‌شود که کیورد بیش از حد استفاده شده است. البته که گوگل و خزنده‌های آن متوجه می‌شوند و همین مساله می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای سایت شما ایجاد کند.

 

با کیورد استافینگ چه اتفاقی برای سایت می‌افتد؟

اگر چند سال قبل درباره Keyword Stuffing‌ صحبت می‌کردیم، ممکن بود عده‌ای آن را مناسب در نظر بگیرند. انجام آن به خصوص در اوایل فعالیت وبسایت می‌توانست مخاطبان بیشتری را به شما جذب کند. با این حال، بعد از آپدیت‌هایی که گوگل و موتورهای جستجوی دیگر ارائه داده‌اند، استفاده از این تکنیک شبیه به خودکشی است.

با کیورد استافینگ مخاطب شما نمی‌تواند مطلب را دنبال کند؛ زیرا تراکم Keyword زیاد است. به گونه‌ای که انگار ربات مقاله را نوشته است. در نتیجه مخاطبان بیشتری صفحه شما را ترک خواهند کرد. این مساله باعث افزایش نرخ پرش می‌شود.

با افزایش نرخ پرش، مخاطبان بیشتری وبسایت شما را ترک می‌کنند. پس باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا محتوایی کاربردی و مفید نگارش کنید. نباید محتوا در خدمت نگارش باشد، بلکه لازم است تا کلمات کلیدی و دیگر ابزارها در خدمت محتوا عمل کنند.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

چگونه از Keyword Stuffing جلوگیری کنیم؟

اگر هدف اصلی خود را آگاه‌سازی مخاطب قرار داده و به جای موتورهای جستجو، یک شخص واقعی را هنگام نگارش متن در نظر داشته باشید، احتمال کیورد استافینگ به شدت کم شده و لازم نیست نگران چنین مشکلی باشید. نگارش طبیعی یک مقاله باعث می‌شود کلمات کلیدی در جای مناسب خود و به تعداد لازم قرار بگیرند و هیچ‌گونه فشار خارجی مبنی بر قرار دادن تعداد مشخصی از آن‌ها وجود نخواهد داشت که به Keyword Stuffing منجر شود.

اگر قصد دارید در کنار نگارش یک مقاله سالم، نظر موتورهای جستجو را نیز جلب کنید، کافی است از عبارت کلیدی خود در عنوان اصلی و تیترهای مهم استفاده کرده تا به آن اطلاع دهید این مقاله بهتر است در نتایج جستجوی چه کلماتی ظاهر شود. اگر مطلب شما به اندازه کافی باکیفیت و حول یک موضوع خاص متمرکز باشد، کلمه کلیدی به تعداد مناسب تکرار شده و نیازی نخواهد بود که به صورت دستی آن را لابه‌لای سطرها قرار دهید.

برای اینکه از یک ناظر خارجی در جهت جلوگیری از کیورد استافینگ کمک بگیرید، می‌توانید از نرم افزارهای مدیریت سئوی محتوا، مانند یواست، استفاده کنید. این برنامه‌ها در صورت تشخیص Keyword Stuffing به شما اطلاع داده و می‌توانید برخی از عبارت‌های غیر ضروری را حذف و یا با کلمات مترادف جایگزین کنید. در نهایت نیز یک ویراستار می‌تواند با مطالعه کامل متن، به شما بگوید که تا چه اندازه مقاله به شکل طبیعی نگارش شده است.

 

رو‌ش‌های جایگزین کیورد استافینگ در سئو

شما نه تنها با کیورد استافینگ نمی‌توانید برای مدت طولانی در صدر نتایج جستجو باقی بمانید، بلکه با این‌ کار تمام زحمات قبلی خود را نیز هدر داده و تنها هزینه‌های نگهداری یک سایت را پرداخت کرده‌اید. بهتر است به جای استفاده از این تکنیک قدیمی، از روش‌های جایگزین زیر استفاده کنید تا در کوتاه مدت به نتیجه دلخواه خود برسید.

استفاده از کلمات مترادف

کلمات مترادف که در سئو به LSI معروف هستند، همگی یک مفهوم را در ذهن تداعی می‌کنند اما به شکل‌های مختلفی نوشته می‌شوند. از این رو خواننده مقاله بدون اینکه بیش از اندازه اذیت شود، می‌تواند تمام مطلب را خوانده و متوجه منظور اصلی گردد. از طرفی موتور جستجو نیز دیگر مشکلی با این ترفند نداشته و اتفاقا امتیاز مثبتی برای آن نوشته در نظر می‌گیرد.

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تأثیری روی سئو دارد؟

حفظ چگالی مناسب کلمات

برای محاسبه چگالی کافی است تعداد دفعاتی که از کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید را به تعداد کل کلمات تقسیم کرده و درصد به دست آمده را بین 2 تا 6 درصد نگهدارید. البته قانون مشخصی درباره این عدد وجود ندارد اما با کمک کلمات کلیدی مترادف می‌توانید مقدار آن را کنترل کنید. این عبارات باید در تمام طول متن پخش باشند تا باعث کیورد استافینگ نشوند.

منظور مخاطب را هدف بگیرید

هر کاربری با جستجوی یک عبارت، انتظار دیدن یک نتیجه خاصی را دارد. اگر بتوانید درک درستی از خواسته مخاطب پیدا کنید، دیگر نیازی به استفاده از تکنیک Keyword Stuffing نخواهید داشت و گوگل به سرعت شما را به رتبه‌های بالای صفحه نتایج خواهد برد. این روش بهترین کاری است که می‌توانید در خصوص یک کلمه کلیدی خاص انجام داده و نتیجه زحمت خود را دریافت کنید.

کامل و جامع بنویسید

در صورتی که برای یک موضوع خاص یک مقاله جامع بنویسید، ناخودآگاه آن مقاله طولانی‌تر از سایر مقالات قبلی خواهد شد و از این رو گوگل آن را محتوای باکیفیت‌تری در نظر می‌گیرد. شما نیز اگر چنین مطلبی بنویسید، کلمات کلیدی در حجم بیشتری از کلمات قرار گرفته و چگالی مناسبی پیدا می‌کنند. از این رو با وجود اینکه تعداد دفعات بیشتری از این عبارت استفاده کرده‌اید، گوگل آن را کیورد استافینگ در نظر نگرفته و خطر پنالتی شدن را پشت سر می‌گذارید.

استفاده از کلمات کلیدی در جای مناسب

بهتر است به جای استفاده پر تکرار از عبارات کلیدی در طول متن،‌ آن‌ها را در نقاط استراتژیک قرار دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشند. مثلا تیترهای اصلی، پاراگراف‌های اول، توضیحات متا و توضیحات جایگزین تصاویر. در این مکان‌ها گوگل بیشتر از هر چیز دیگری به عبارت کلیدی شما توجه می‌کند.

 

آیا یک سایت می‌تواند با کیورد استافینگ موفق شود؟

مسیر موفقیت در سئو همانند یک زنجیر بوده و در نهایت به رضایت کاربر ختم می‌شود. درست است که کیورد استافینگ امری اشتباه بوده و از نظر گوگل نشانه‌ای از تقلب است، اما ممکن است دیگر پارامترهایی که در تهیه محتوا رعایت کرده‌اید به حدی خوب بوده که Keyword Stuffing دیگر موضوع مهمی به حساب نیاید. از طرفی در برخی موضوعات، به دلیل نبود محتوای مناسب گوگل سخت‌گیری خود را کم کرده و اجازه می‌دهد تا برخی مقالات با سطح کیفی پایین‌تر نیز به نتایج اول سرچ راه پیدا کنند.

از این رو پاسخ دقیقی نمی‌توان به این سوال داد که آیا اشباع کردن مقاله با کلمات کلیدی می‌تواند مفید باشد یا خیر. در کل بهتر است از این تکنیک برای دریافت رتبه بالاتر استفاده نکنید اما اگر مطمئن هستید که رقابت زیادی در یک کلمه کلیدی وجود ندارد، کیورد استافینگ می‌تواند کمک کننده باشد.

سئو (SEO) چیست؟ بررسی کامل تمام مفاهیم سئو

کیورد استافینگ تکنیکی مفید یا مخرب؟

اگر بخواهید استفاده از کیورد استافینگ را به عنوان تکنیک اصلی خود قرار دهید، مطمئن باشید که دیر یا زود شکست خواهید خورد. گوگل بسیار باهوش‌تر از این است که با اشباع کردن مقالات خود بتوانید او را فریب دهید و به نتیجه دلخواه برسید. ممکن است در بازه زمانی کوتاهی به نتایج خوبی دست پیدا کنید اما در نهایت خطر پنالتی شدن در کمین بوده و کل زحمات شما یک شبه نابود می‌شود.

از این رو سعی کنید روی کیفیت مقالات تمرکز کرده و هدف خود را کمک به مخاطب قرار دهید. اگر بتوانید مقاله‌ای واقعا مفید برای مخاطب خود بنویسید، ناخودآگاه کلمات کلیدی به اندازه کافی در آن تکرار شده و نیازی به Keyword Stuffing نخواهید داشت. این تکنیک نیز به زودی فراموش شده و به تاریخ سیاه سئو می‌پیوندد.

سوالات متداول

کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ به استفاده بیش از حد کلمه کلیدی داخل مقاله گفته می‌شود.

آیا Keyword Stuffing باعث موفقیت سایت می‌شود؟

شاید در یک مدت بسیار کوتاه به نظر برسد که مخاطبان زیادی به سایت جذب شده‌اند اما بلافاصله جنبه‌های منفی آن سایت را درگیر می‌کند.

کیورد استافینگ چگونه به سایت آسیب وارد می‌کند؟

با استفاده بیش از حد کلمه کلیدی یا استفاده از کلمات نامرتبط به مقاله می‌تواند به سایت آسیب وارد کند. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

23
A
A