آموزش اضافه کردن دامنه جدید در پلسک

آموزش اضافه کردن دامنه جدید در پلسک
آموزش اضافه کردن دامنه جدید در پلسک
3 هفته پیش

  یکی از ابزارهای مدیریت وب‌سایت، دامنه و هاست، پلسک (Plesk) نام دارد که به صورت یک کنترل پنل سفارشی برای استفاده کاربران طراحی شده است. در این محیط، امکانات مختلفی برای مدیریت دامنه‌های ثبت شده و وب‌سایت‌های طراحی شده در نظر گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های مهم کنترل پنل پلسک، پشتیبانی از سرویس‌دهنده‌های هاست مبتنی بر ویندوز و لینوکس است. همچنین محیط کاربرپسند و ساده آن، استفاده از این ابزار را حتی برای کاربران مبتدی نیز آسان می‌سازد. امکان ایجاد کلاینت توسط ادمین هاست، طراحی تمپلیت های سایت، و تخصیص منابع از دیگر ویژگی‌های پلسک است.

بسیاری از امکانات مدیریت سرور در این کنترل پنل، قابل خودکارسازی است. در این مقاله قصد داریم اضافه کردن دامنه جدید در پلسک را به صورت جزئی توضیح داده و مراحل آن را تشریح کنیم. اگر شما هم مدیریت وب‌سایت تجاری یا شخصی را بر عهده داشته و می‌خواهید با نحوه اضافه کردن دامنه جدید در پلسک آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

پلسک چیست و چه کاربردی دارد؟

پلسک Plesk یک ابزار میزبانی وب و پلتفرم مدیریت پیشرفته وردپرس است. این محیط به صورت یک پنل کاربری قابل‌دسترسی است و به شما این امکان را می‌دهد که چندین سایت را از یک داشبورد ایجاد و مدیریت کنید. با Plesk، می‌توانید به‌روزرسانی‌، نظارت بر عملکرد و مدیریت کلاینت‌های جدید را از یک محیط انجام دهید. پلتفرم میزبانی وب را نیز می‌توانید با افزودن ابزارهای جانبی متنوع، تقویت کنید. Plesk با یک جعبه ابزار امن و همه‌کاره برای اجرای وردپرس ارائه شده است بنابراین راه‌اندازی وب‌سایت جدید به کمک این پلتفرم، ساده‌تر از همیشه خواهد بود!

 ویژگی‌ها و امکانات پلسک چیست؟

 

علاوه بر این، Plesk مجموعه متشکل از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده را در قالب نرم افزارهای عمومی و اختصاصی در UpCloud ارائه می‌دهد که عملیات مدیریت وب‌سایت را سریع و آسان می‌کند. همچنین با Plesk می‌توانید تمام پروژه‌های ایجاد وب‌سایت، پایگاه داده و سرور ایمیل را به راحتی با یک رابط بصری مدیریت کنید. توجه داشته باشید که Plesk برای اجرا نیاز به مجوز دارد. برای آشنایی کامل با محیط پلسک و مزایا و معایب این کنترل پنل محتوای کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟ را حتما بخوانید.

مزایای استفاده از پلسک

به طور کلی می‌توان مزیت‌های کنترل پلسک را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • به کمک پلسک می‌توانید پروژه‌های وب خود را بدون نیاز به دانش بالا مدیریت کرده و توسعه دهید.
  • مدیریت چندین سرور در یک رابط کاربری، مدیریت وب سرورها را ساده‌تر می‌سازد.
  • با طیف وسیعی از پلتفرم‌های مختلف (ویندوز، دبیان، اوبونتو، رد هت و غیره) سازگاری دارد.
  • یک سری جعبه ابزار (وردپرس، جوملا!، ابزارهای امنیتی، افزونه‌های پایگاه داده و ایمیل، پشتیبانی Git و غیره) در این کنترل پنل در نظر گرفته شده است.
  • قابلیت ایجاد آسان سرورهای ایمیل.
  • بک‌آپ‌گیری منظم از اطلاعات

اضافه کردن دامنه جدید در پلسک

برای اضافه کردن دامنه جدید به پلسک، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد کنترل پنل پلسک شوید. برای ورود نیاز به نام کاربری و پسورد است که قبلاً هنگام ثبت‌نام، برای خود انتخاب کرده‌اید. همچنین زبان محیط را هم می‌بایست انتخاب کنید که به صورت پیش‌فرض، انگلیسی است.

چگونه وارد پلسک شویم؟

  1. در نوار کناری سمت چپ، روی Websites & Domains کلیک کنید.

وارد شدن به Websites & Domains در محیط پلسک

 

  1. روی گزینه Add Domain کلیک کنید. در این صورت صفحه‌ای با عنوان Adding New Domain Name برای شما نمایش داده می‌شود.

بخش Add Domain

 

  1. در صفحه جدید، نام دامنه را وارد کرده و در فیلد Hosting type، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.
  • Website hosting: این گزینه به شما امکان میزبانی وب‌سایت و خدمات ایمیل را می‌دهد.
  • Forwarding: این گزینه به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک را از یک سایت به سایت دیگر هدایت کنید.
  • No hosting: این گزینه شما را قادر می‌سازد تا سرویس‌های DNS و ایمیل را میزبانی کنید، اما میزبانی وب‌سایت با انتخاب این گزینه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در صورتی که بخواهید نام دامنه خود را قبلاً اضافه کرده‌اید، تغییر دهید، در این پنجره این کار قابل انجام است. برای جزئیات بیشتر، آموزش تغییر نام دامنه در کنترل پنل پلسک را مطالعه کنید.

 اضافه کردن دامنه جدید در پلسک

 

  1. دقت کنید که چک باکس‌های Activate the DNS و Activate the mail service انتخاب شده باشند.
  2. در زیر قسمت Hosting Settings، پلسک به طور خودکار گزینه‌های Document root و Preferred domain را تکمیل می‌کند. بررسی کنید که تنظیمات این قسمت مطابق با نظر شما باشد.
  3. در نهایت روی گزینه OK کلیک کنید. با این کار، اضافه کردن دامنه جدید در پلسک به پایان خواهد رسید.

 

لازم به ذکر است که در کنار گزینه Add Domain در صفحه اول کنترل پنل پلسک، گزینه دیگری به نام Add Subdomain نیز وجود دارد که برای اضافه کردن ساب دومین استفاده می‌شود. منظور از ساب دومین در محیط سیستم‌های نام‌گذاری دامنه یا DNS، یک دامنه فرعی است که خود جزئی از دامنه بزرگ‌تر است. برای مثال تمام دامنه‌های sub.example.com، store.example.com، blog.example.com همگی جزو ساب دومین‌های دامنه اصلی example.com می‌باشند. برای جزئیات بیشتر در مورد ساخت ساب دومین در پلسک، می‌توانید از مطالب آموزش ساخت زیردامنه یا ساب دومین در پلسک استفاده کنید.

 

از میان کنترل پنل‌های مدیریت وب‌سایت کدام مورد بهتر است؟ (مقایسه پلسک، سی پنل و دایرکت ادمین)

طبق نظرات بسیاری از کاربران، پلسک و سی پنل امکانات بیشتری را در مقایسه با دایرکت ادمین در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی این دو پنل کاربری، رابط کاربری بصری و آسانی است که استفاده از آن را برای کاربران غیرحرفه‌ای نیز ساده می‌کند.

 

جمع‌بندی

کاربران اینترنت با هر سطحی از دانش و تجربه می‌توانند سرور اختصاصی خود را به راحتی با استفاده از پلسک مدیریت کنند، زیرا محیط این ابزار بسیار ساده بوده از آیکون‌های گرافیکی برای راحتی کار کاربر استفاده کرده است. علاوه بر این، پلسک در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کند زیرا وظایف روزانه مدیریت سرور را آسان‌تر می‌سازد. قابلیت‌های اتوماسیون پلسک، مدیریت وب‌سایت، ایمیل و پایگاه داده را برای کاربران آسان کرده است. همه برنامه‌های افزودنی با یک کلیک قابل‌نصب هستند. با توجه به ویژگی‌هایی که برای پلسک عنوان شد، استفاده از این کنترل پنل مزایای زیادی را برای کاربران دارد.

در این مقاله در مورد اضافه کردن دامنه جدید در پلسک و جزئیات آن توضیحاتی را ارائه کردیم. هرچند مراحل کار بسیار آسان است، اما در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، می‌توانید از آموزش تصویری اضافه کردن دامنه جدید در پلسک استفاده کنید. در ادامه با ویدئو آموزش اضافه کردن دامنه جدید در پلسک با ما همراه باشید.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان حذف دامنه هم در محیط کنترل پنل پلسک وجود دارد؟

بله، از همان مسیری که برای اضافه کردن دامنه جدید در پلسک اقدام می‌کنید می‌توانید دامنه‌ای را که قبلاً اضافه کرده‌اید، حذف کنید. این کار معمولاً به دلیل انتقال دامنه به نام شخصی دیگر و یا منقضی شدن آن انجام می‌گیرد.

آیا امکان اضافه کردن دامنه منقضی شده در پلسک وجود دارد؟

در صورتی که دامنه شما منقضی شده باشد، ابتدا می‌بایست آن را تمدید کرده و سپس از طریق کنترل پنل پلسک آن را اضافه کنید. برای این منظور، تنها در شرایطی امکان تمدید دامنه وجود دارد که دوره تعلیق آن به اتمام نرسیده باشد، در غیر این صورت دامنه آزاد شده و ممکن است توسط سایر اشخاص خریداری و ثبت گردد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

5283
A
A