10 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین پوشاک

 10 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین پوشاک
 10 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین پوشاک
8 ماه پیش

 فروشگاه آنلاین یکی از لازمه‌های هر فروشنده و توضیع کننده‌ٰای است. امروز کمتر کسب و کاری را می‌بینیم که فروشگاه اینترنتی نداشته باشد. بنابراین اگر هر نوع کسب و کاری را اداره می‌کنید، امروز باید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید تا از این بازار پر سود اینترنت، نهایت استفاده را داشته باشید. البته بیشتر کسب و کار‌های سنتی که تازه قصد ورود به اینترنت را دارند، به دلیل این که آموزش کافی در فضای اینترنت ندیده‌اند، نمی‌توانند به خوبی رشد کنند و به همین دلیل تصور می‌کنند که فضای اینترنت برای آن‌ها جای مناسبی نیست. در صورتی که اگر اصولی پیش بروند و با برنامه‌ریزی درست، به فروشگاه اینترنتی به چشم یک کسب و کار نگاه کنند، قطعاً موفق خواهند شد. در این مقاله قصد داریم تا ده قدم برای موفقیت فروشگاه اینترنتی در زمینه پوشاک را توضیح دهیم.

 قدم اول : تهیه محصولات قابل رقابت و به روز

 پوشاک و لباس از محصولاتی هستند که به به روز بودن آن‌ها توجه زیادی می‌شود. بنابراین باید بتوانید طرح‌ها و رنگ‌های روز را بشناسید و به سلیقه مشتری بهترین محصولات را تهیه کنید. حتی اگر امروز محصولاتی از سال پیش دارید، باید سعی کنید آن‌ها را با اجناس جدید جایگزین کنید. یکی از بهترین راه‌های جایگزین کردن بار قبل با بارهای جدید، فروش آن‌ها به قیمت خرید است. این کار هم به نفع فروشگاه شما است و هم به نفع افرادی که نمی‌خواهند با مبلغ بالا خرید کنند. بنابراین قبل از راه اندازی فروشگاه آنلاین خود، از وجود محصولات به روز مطلع باشد. البته قرار نیست برای ماه‌های اول، بار بسیار زیادی را آماده فروش کنید، همین که در طرح‌ها تنوع داشته باشید و طرح و رنگ لباس‌ها به روز باشند، می‌تواند تعداد محصولات فروشگاه آنلاین شما را بالا ببرد.

 قدم دوم : راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بهتر است به یک متخصص طراحی وب سایت مراجعه کنید. اما در کل برای راه اندازی شما به 3 ابزار نیاز دارید. فضای اینترنتی که اطلاعات فروشگاه و محصولات مانند تصاویر در آن نگهداری شود که به اصطلاح به آن میزبان یا هاست (Host) گفته می‌شود. این فضا بر اساس میزان نیاز شما می‌تواند از 1 گیگ به بالا متغیر باشد. هزینه نگهداری سالانه از 300 هزار تومان شروع می‌شود.

آدرس اینترنتی دامنه (Domain) که نام اختصاصی فروشگاه شما است و مشتریان با این آدرس به فروشگاه شما متصل می‌شوند. نام دامنه از دو قسمت نام سایت و پسوند تشکیل می‌شود که پسوند خود نشان دهنده نوع کاربرد وب سایت است؛ برای مثال example.com ؛ برای سایت‌های فروشگاهی معمولاً از com و یا ir استفاده می‌شود. اگر از دامنه‌های ایرانی IR استفاده کنید، هزینه سالانه کمتری نسبت به دامنه‌های com پرداخت خواهید کرد.

نرم افزار سیستم مدیریت محتوا که محتوای وب سایت شما را مدیریت می‌کند و امکان فروش اینترنتی را برای شما فراهم می‌آورد. این نرم افزار معمولاً رایگان است اما تهیه و طراحی قالب مناسب و همنیطور دستمزد طراح، شامل هزینه می‌شود. که خود قالب اولیه معمولاً بین 50 تا 300 هزار تومان، بسته به نوع قالب هزینه دارد و هزینه دستمزد طراح وب سایت بین 2 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد.

 اه اندازی فروشگاه اینترنتی

هزینه‌های موارد بالا بسته به نوع کار شما متغییر است. در کل یک وب‌سایت فروشگاهی در ساده‌ترین حالت، معمولاً 3 میلیون تومان نیاز دارد. پس از تهیه این موارد باید طراحی وب سایت خود را آماده کنید. طراحی وب‌سایت به یک متخصص طراحی سایت نیازمند است. طراحی سایت باید طبق نیاز شما و اصول SEO و بهینه سازی برای موتورهای جستجو انجام شود که کاملاً تخصصی است. معمولاً نرم افزارهای سیستم مدیریت محتوا رایگان هستند اما طراحی‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌شود و یا طرح‌های آماده مناسب کسب و کار، شامل هزینه می‌شوند. همچنین برای دیده شدن و رشد باید به متخصص SEO و ابزارهای موتور جستجو مراجعه کنید. در کل راه اندازی یک وب سایت چیزی حدود 5 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد. تمامی این هزینه‌ها سرمایه گذاری برای رشد کسب و کار است و در دراز مدت سود زیادی به کسب و کار شما می‌رساند.

قدم سوم : بارگذاری محصولات

بارگذاری محصولات از اولین و مهم‌ترین کارهایی است که انجام می‌دهید. بارگذاری محصولات شامل تصاویر و توضیحات است. اما باید بتوانید توضیحات محصول را با اصول تبلیغ نویسی و NPL انجام دهید. البته برای شروع می‌توانید محصولات را به صورت معمولی بارگذاری کنید تا فروشگاه آنلاین شما نمای اولیه به خود بگیرد. اما در کل اگر در همان ابتدا به تبلیغ نویسی در توضیحات محصولات و همینطور اصول سئو در آن توجه داشته باشید، در موتورهای جستجو هم بهتر دیده می‌شوید.

قدم چهارم : بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بهینه سازی برای موتور جستجو یا به اصطلاح سئو (SEO) کمک می‌کند تا وب‌سایت شما به صفحه اول جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو اضافه شود. در این مرحله حتماً باید از متخصص سئو کمک بگیرید. در واقع این مرحله جدا از مرحله طراحی است. این کار را زمانی انجام دهید که از طراحی ظاهر وب سایت و تکمیل بارگذاری محصولات مطمئن شده باشد. بهینه سازی موتور جستجو خود چند مرحله دارد :

  1. بررسی سرعت فروشگاه آنلاین هم از نظر بارگذاری و هم اجرا
  2. بهینه کردن حجم تصاویر
  3. بررسی کدها
  4. بررسی وضعیت از نظر ابزارهای گوگل

 

قدم پنجم : تولید محتوا

تولید محتوای کاربردی و اصولی به شدت در جذب مخاطب و مشتری کمک می‌کند. تولید محتوا مانند یک راهنما مشتری را سمت فروشگاه آنلاین شما می‌کشاند و در نتیجه به خرید مشتری از شما منجر می‌شود. تولید محتوا باید در راستای محصولات شما باید باشد. برای مثال برای فروشگاه آنلاین پوشاک بهتر است در مورد مدل‌ها و رنگ‌های جدید محصولات مقاله بنویسید. از دیگر موضوعاتی که می‌توانید به آن‌ها بپردازید، نحوه نگهداری و مراقبت از لباس‌ها است. در نگارش مقاله‌ها باید به اصول سئو هم دقت داشته باشید. این اصول برای موتورهای جستجو و نمایش بهتر وب سایت شما بسیار مهم هستند.

تولید محتوا برای وبسایت فروشگاهی 

قدم ششم : فعالیت در شبکه های اجتماعی

پوشاک و لباس، در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارد. بنابراین باید فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی گسترش دهید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خود به عنوان بهینه سازی و SEO خارجی به حساب می‌آیند و از این رو مهم هستند. فروش در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم به اصول بازاریابی و مدیریت صفحه فروشگاه بستگی دارد. بهتر است برای این مورد هم یک مدیر استخدام کنید تا مدیریت محتوای پیج شما را در شبکه‌های اجتماعی به عهده بگیرد.

 

در ادامه راهکارهایی را برای رشد پیج اینستاگرام شما عنوان می‌کنیم :

  • ابتدا تصویر لوگوی خود را به صورتی که کاملاً واضح و قابل دید باشد، در تصویر پروفایل جایگزین کنید.
  • در بخش بیو در نیم خط فروشگاه را معرفی کنید، در نیم خط درباره محصولات بنویسید.
  • حتماً در بخش لینک، آدرس سایت خود را قرار دهید.
  • یک قالب گرافیکی ثابت برای پست‌ها در نظر بگیرید که همه پست‌ها در آن قالب طراحی و آماده شوند.
  • در بخش هایلایت استوری‌ها، برای هر کدام از هایلایت‌ها آیکون گرافیکی قرار دهید.
  • روزانه بین 3 تا 10 استوری قرار دهید.
  • روزانه بین 1 تا 3 پست طراحی کنید و قرار دهید.
  • سعی کنید از پست‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنید. امروز اپلیکیشن‌های بسیار خوبی برای ویرایش ویدیو وجود دارد که به راحتی به کمک آن‌ها می‌توانید ویدیوهای بسیار زیبا بسازید.
  • برای بالا رفتن آمار پیج، باید در پیج‌های معروف با آمار بازدید بالا، تبلیغ داشته باشید.
  • قبل از شروع تبلیغات باید حداقل 90 پست از محصولات و مقالات خود در پیج قرار دهید.
  • قبل از شروع تبلیغات پیج خود را در حالت شخصی قرار دهید تا بتوانید تنها فالوئرهای واقعی را قبول کنید و فقط آن‌ها شما را دنبال کنند. با این کار جلوی ورود فالوئرهای غیر واقعی را خواهید گرفت.
  • در یک تقویم مناسبت‌های مهم و شاد را پیدا کنید و برای تخفیف و تبلیغات در آن روزها برنامه ریزی کنید.
  • سعی کنید قیمت‌ها را در زیر هر پست قرار دهید و همیشه به روز باشند.
  • در بخش پیام رسان، با مشتری با احترام بالا برخورد کنید و در حد معقول مشتری را راهنمایی کنید در نهایت مشتری نهایی را می‌توانید به وب سایت خود راهنمایی کنید.
  • در صورتی که مشتری تمایل به خرید از سایت نداشت، سعی کنید او را راهنمایی کنید و در صورت امکان به صورت کارت به کارت و عادی و بدون ورود به سایت، فروش را انجام دهید.

 

قدم هفتم : تبلیغات کنید

فروشگاه آنلاین هم دقیقاً شبیه به فروشگاه‌های حضوری نیاز به تبلیغات دارد و بدون آگاهی رسانی نمی‌توانید آن را رشد دهید. تبلیغات به موقع و اصولی باعث افزایش بازدید و در نتیجه فروش بیشتر می‌شوند. در ادامه اصول تبلیغات را بررسی خواهیم کرد و سپس به روش‌های مختلف آن می‌پردازیم :

اصول تبلیغات

قبل از تبلیغات باید همه چیز را از قبل آماده کنید تا مشتری با یک فروشگاه آنلاین به نسبت کامل رو به رو شوند. برای مثال محصولات مهم خود را در فروشگاه و پیج شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. همانطور که در پاراگراف بالا هم گفته شد، لازم است هم در سایت و هم در پیج اینستاگرام، حداقل 90 پست و محصول داشته باشید.

زمان‌های مناسب را برای شروع تبلیغات انتخاب کنید. بهترین زمان برای تبلیغات زمان رویدادهای مهم در تقویم است؛ این رویدادها ممکن است شاد باشند و یا یادبود روزی مقدس باشند. به هر حال شما به عنوان یک بیزینسمن باید این رویدادها را به عنوان فرصت ببینید و بتوانید محصولات خود را متناسب با آن رویداد عرضه کنید. برای مثال در روزهای ولنتاین یا شب یلدا، مردم بیشتر در پی هدیه دادن هستند و شما می‌توانید با عرضه لباس‌هایی با تم قرمز و شاد و همچنین ارائه تخفیف‌های مناسب، از این فرصت به خوبی استفاده کنید. از آنجا که لباس‌ها طرح‌های مناسبتی هم دارند، می‌توانید در ایام یادبود هم، لباس‌هایی مناسب با این ایام عرضه کنید. بنابراین لازم است تا این روزها را در تقویم پیدا کنید و از چند روز قبل، برای آن روز آماده تبلیغات و تخفیف شوید.

باید به صورت اصولی تخفیف بدهید. برای مثال نمی‌توانید هر روز روی یکی از محصولات تخفیف بدهید. این تخفیف بی‌جا است و مشتری با خود فکر می‌کند که می‌تواند در هر زمان که بخواهد از آن تخفیف‌ها استفاده کنید. پس باید تخفیف دادن محدود به روزهای خاصی باشد. همچنین نباید تخفیف را به هر دلیلی ادامه‌دار کنید. برای مثال اگر از روز رویداد گذشته است، باید تخفیف را بردارید و اجازه خرید با تخفیف ندهید. این کار باعث می‌شود، مشتری که شما را دنبال می‌کند، بداند که تخفیف شما محدودیت دارد و باید به موقع خرید خود را انجام دهد؛ بنابراین برای مشتری اضطرار ایجاد می‌شود که به موقع از تخفیف استفاده کند.

اصول تبلیغات در فروشگاه آنلاین

 در کجا تبلیغات را انجام دهیم؟

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به دلیل وجود افراد حقیقی و فعال، بهترین مکان برای تبلیغات هستند. حتی از تبلیغ در تلوزیون و وب‌سایت‌ها تأثیر بیشتری دارند. به همین دلیل اولین جایی که باید تبلیغات فروشگاه آنلاین خود را انجام دهید، شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً اینستاگرام برای ایرانیان است.

 تبلیغات در اینترنت

 تبلیغات در اینترنت به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال شما می‌تواند در وب‌سایت‌های تبلیغاتی شبیه به دیوار و ایستگاه تبلیغ قرار دهید و یا تبلیغات خود را به شرکت‌های پخش هوشمند تبلیغات بسپارید و یا به صورت مستقیم به وب‌سایت‌های خبری معتبر برای تبلیغ مراجعه کنید. تبلیغات در سایت ایستگاه بیشتر جنبه صنعتی و همکاری دارد و در صورتی که پخش کننده عمده باشید، می‌توانید در آنجا تبلیغات بهتری انجام دهید. در مقابل تبلیغات در سایت و اپ دیوار تعامل مستقیم‌تری با مشتری دارد و شما می‌توانید هم به صورت عمده و هم به صورت تک، فروش داشته باشید، اما باید توجه داشته باشید که در دیوار فروش تکی بیشتر از فروش عمده جواب می‌دهد. در مقابل همه اینها، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای فروش تکی و ارسال مستقیم به مشتری بسیار مناسب‌تر است. در اینستاگرام فروش عمده زیاد صورت نمی‌گیرد. همچنین تبلیغات هدفمند در شبکه‌های تبلیغاتی را می‌توان برای تبلیغ عمومی‌تر کالاها استفاده کرد.

تبلیغات پیامکی

 این نوع تبلیغات خیلی کمتر استفاده می‌شود اما همچنان برای معرفی آدرس فروشگاه آنلاین و شبکه‌های اجتماعی و همچنین یادآوری برای تخفیف‌های مناسبتی بسیار مناسب است.

قدم هشتم : اصول قیمت گذاری هوشمند

قیمت گذاری کالا می‌تواند با ترفندهایی که در ادامه توضیح خواهیم داد، فروش شما را بالا ببرد. برای مثال دو لباس را در نظر بگیرید. اولی یک ژاکت است با قیمت مثلاً 500 هزار تومان و دومی یک کلاه است با قیمت 300 هزار تومان. البته این قیمت‌ها قیمت گذاری تجاری هستند. حالا اگر شما بتوانید ژاکت را به همراه کلاه با قیمت 700 هزار تومان بفروشید، یعنی 100 هزار تومان تخفیف روی هر دو، این تخفیف به نظر خوب می‌رسد، در ضمن شما هم هر دو محصول را با هم به فروش رسانده‌اید. در مثال بعدی می‌توانید 3 دسته ژاکت را در نظر بگیرید که جنس و طرح هر کدام با هم متفاوت است. ژاکت اول با قیمت 450 هزار تومان ولی جنس خوبی ندارد؛ ژاکت دوم با قیمت 500 هزار تومان با کیفیت خیلی خوب و ژاکت سوم با قیمت 900 هزار تومان، اما با طرح و کیفیتی شبیه به ژاکت دوم. هدف از این قیمت گذاری این است که ژاکت دوم به فروش برسد. منطق مشتری اینگونه پردازش می‌کند که 50 هزار تومان مبلغ بالایی نیست که به خاطر آن از محصول دوم بگذرد؛ همینطور کیفیت و طرح محصول سوم هم آنقدر بالا نیست که ارزش پرداخت 400 هزار تومان بیشتر را داشته باشد، بنابراین بیش از 70 درصد مشتریان ترغیب می‌شوند که محصول دوم را از شما تهیه کنند. البته این‌ها فقط ترفند‌های فروش هستند و هیچ گونه پول اضافی از مشتری گرفته نمی‌شود. اصول قیمت گذاری ترفند‌های بیشتری هم دارد که با مطالعه و تحقیق می‌توانید از آن‌ها آگاه شوید.

اصول قیمت گذاری هوشمند

قدم نهم : طرز برخورد با مشتری

در هر کسب و کاری که باشید، طرز برخورد با مشتری به شدت مهم است. در واقع چیزی که شما به مشتری می‌فروشید، فقط کالا نیست، گاهی مشتری فقط و فقط به علت طرز برخورد صحیح فروشنده، به خرید بیشتر ترغیب می‌شود. پس شما در کنار کالا طرز برخورد و صمیمیت خود و حس خوب را هم عرضه می‌کنید. برای مشتری داشتن حس خوب بسیار مهم است. این حس خوب را می‌توانید به شکل‌های مختلفی به مشتری القا کنید. برای مثال می‌توانید بر روی اجناس خود هدایایی را اضافه کنید که قیمت بالایی ندارند و با کمی تخفیف و تغییر قیمت روی محصول، هزینه آن هدیه محاسبه شود.

این هدیه هر چند کوچک، بر ذهن مشتری تأثیر خواهد گذاشت و می‌تواند مشتری را برای خرید بعدی ترغیب کند. چنین تخفیف‌هایی را می‌توان با کمک ابزارها در وب‌سایت نیز ایجاد کنید. این تخفیف‌ها به صورت کارت تخفیف برای خریدهای بعدی هم می‌تواند اعمال شود. در حین گفتگو با مشتری سعی کنید او را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنید، حتی اگر مطمئن هستید که این مشتری خریدار واقعی نیست. همین که حس خوبی به مشتری القا کنید، در آینده از شما خرید خواهد کرد. اما بیشتر مشتریان به خاطر طرز برخورد فروشنده، خرید خود را انجام می‌دهند. گاهی مشتری قصد خرید ندارد اما به خاطر طرز برخورد فروشنده، ترغیب به خرید می‌شود.

قدم دهم : بالا بردن فروش محصولات

یکی از روش‌های مهمی که برای فروش بیشتر می‌توانید استفاده کنید، ایجاد پیشنهادهای تکمیلی است. برای مثال اگر شما یک پیرهن آبی می‌فروشید، می‌توانید در کنار آن شلوار لی آبی را هم به مشتری پیشنهاد دهید. تجربه ثابت کرده که بیش از 70 درصد پیشنهادهای تکمیلی منجر به فروش می‌شوند.

فروش فصلی و مناسبتی هم می‌تواند در افزایش فروش کمک کند؛ برای مثال شما برای هر فصل لباس‌های مناسب آن فصل را برای فروش تهیه کنید و یا برای هر مناسبت لباس‌های آن را به صورت مجزا بفروشید. همچنین اگر تخفیف‌های خود را بر اساس تعداد خرید تنظیم کنید، می‌توانید فروش بیشتری را تجربه کنید و در دراز مدت سود فراوانی را به دست آورید. سعی کنید در عین حال که طرح‌ها و رنگ‌های به روز را مد نظر می‌گیرید، طرح‌های متفاوت و زیباتری را تهیه کنید؛ همچنین از اجناس با کیفیت و اصل برای فروش تهیه کنید.

پشتیبانی مشتری

پشتیبانی مشتری در یک فروشگاه پوشاک کمتر به کار می‌رود اما با این حال بهتر است در مورد کیفیت، ارسال محصول و همینطور تغییر رویه مشتری انعطاف پذیر باشید و مشتری را پشتیبانی کنید. ممکن است مشتری به هر دلیلی محصول را نپسندد، اگر برای شما مقدور بود محصول ارسالی را بازپس بگیرید و هزینه مشتری را برگردانید. اگر در بیشتر مواقع حق را به مشتری بدهید، این خود باعث حس خوب در مشتری می‌شود و این مشتری خودش به یک ایستگاه تبلیغات به دیگران تبدیل می‌شود و با تبلیغ دهان به دهان برای شما تبلیغ می‌کند؛ به این شکل قطعاً در دراز مدت آوازه برند شما، باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

سخن پایانی

امروزه فروشگاه‌های آنلاین جای خود را بین مردم باز کرده‌اند و سبب شده تا بیشتر مردم به خرید آنلاین روی آورند. به علاوه شبکه‌های اجتماعی تأثیر خوبی در معرفی کسب و کارها داشته و همین هم مردم را به خرید از اینترنت ترغیب می‌کند. در اوایل معرفی اینترنت، داشتن وب‌سایت یک آپشن لاکچری و تزئینی برای شرکت‌ها به حساب می‌آمد و همین که آدرس اینترنتی شرکت بر روی کارت بیزینس بود، شبیه به یک نشان اعتباری عمل می‌کرد. کم کم با گسترده شدن کامپیوتر، داشتن وب سایت یک آپشن و امکان ویژه برای خرید راحت‌تر بود و یک پوئن مثبت به حساب می‌آمد و امروز داشتن وب‌سایت یکی از ضرورت‌های مهم هر کسب و کاری است. در آینده دقیقاً مشخص نیست که تکنولوژی‌های بعدی چگونه می‌توانند به کسب و کار کمک کنند ولی هر چه که باشند، تأثیر خود را خواهند گذاشت. در حال حاضر شاهد تکنولوژی متاورس هستیم که دنیای جدیدی را پیش روی مردم دنیا قرار می‌دهد و به احتمال زیاد متاورس تأثیر بسیار زیادی بر روی دنیای کسب و کار و اقتصاد خواهد گذاشت. پس نتیجه می‌گیریم به روز بودن کسب و کار و همگام شدن آن با فناوری، می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب و کار کمک کند.

 

دریا بهرامی- نویسنده

959
 10 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین پوشاک
100.502
A
A