سئو داخلی (On-page SEO) چیست؟

سئو داخلی (On-page SEO) چیست؟
سئو داخلی (On-page SEO) چیست؟
7 ماه پیش

اگر فروشگاه آنلاین یا هر سایت دیگری داشته باشید، حتما از اهمیت سئو و رتبه‌بندی گوگل مطلع هستید. سئوی داخلی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو حیاتی است. On-Page SEO یا سئوی داخلی به گوگل کمک می‌کند تا متوجه شود هر قسمت از محتوای صفحه شما درباره چیست. هرچه گوگل محتوای شما را بهتر درک کند، سایت شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری دریافت خواهد کرد. این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت و در نتیجه افزایش درآمد طبیعی می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بهبود سئوی داخلی این است که کاربران از بازدید سایت شما تجربه بهتری خواهند داشت. در ادامه مطلب دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که سئو داخلی چیست و چه اهمیتی دارد، پس همراهمان بمانید. اگر دوست دارید در مورد سئو اطلاعات کافی داشته باشید توصیه می‌کنیم محتوای "سئو چیست؟" را حتما مطالعه کنید.

 

سئو داخلی چیست؟

سئوی داخلی یا On Page SEO به فرایند بهینه‌سازی صفحات گفته می‌شود که در مجموع به بالا رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجو و بالابردن قابلیت مشاهدۀ وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر کمک می‌کند. تکنیک‌های کلیدی سئو خارجی را در واقع می‌توان practice of increasing online visibility in search engine results pages معرفی کرد. عوامل سئو داخلی تحت کنترل شما قرار دارند و نه تنها به خزنده‌های گوگل برای search engine optimization  کمک می‌کنند، بلکه کاربران نیز نتیجه رعایت آن‌ها را می‌بینند. 

 

چه مواردی روی سئوی داخلی تاثیر دارند؟

فاکتورهای مهم سئو داخلی متعدد هستند و باید آن‌ها را برای رسیدن به بهترین نتیجه بهینه کنید. این عوامل عبارت‌اند از:

 

1. توضیحات متا

توضیحات متا به‌شکل مستقیم بر بهینه‌سازی صفحه شما تاثیر نمی‌گذارد. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا بهتر با صفحه شما آشنا شوند. گوگل عبارات جستجوی کاربران را که در توضیحات متا شما هستند، برجسته می‌کند. این موضوع دلیل دیگری است که نشان می‌دهد چرا باید توضیحات متای صفحه را برای بهبود On Page SEO بهینه کنید. توضیحات متا برای رسیدن به بهترین نتایج باید حداکثر 160 کاراکتر باشد.

 

2. ساختار URL

URL صفحات سایت شما باید شامل توضیحات مختصری از موضوع صفحه باشد. گنجاندن کلمه کلیدی در URL به جای رشته‌ای طولانی از اعداد درهم، باعث می‌شود سایت شما بیشتر رشد کند و افراد بهتر موضوع صفحه را قبل از بازدید از آن متوجه شوند. برای درک بهتر مفهموم url میتوانید محتوای "URL چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟" را مطالعه کنید.

 

3. تگ عنوان

موتورهای جستجو باید بدانند که صفحه شما درباره چیست تا سایتتان در صفحات نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرد. برای این کار باید از کلمات کلیدی مناسب در تگ عنوان استفاده کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است تگ عنوان را به 55 کاراکتر محدود کنید تا گوگل مجبور نشود قسمتی از آن را در نتایج جستجو قطع کند. سعی کنید در بخش ابتدایی تگ عنوان از کلمه کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید.

 

4. کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی اهمیت زیادی در بهبود On Page SEO دارد. کلمات کلیدی به گوگل کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بخواند و آن را به‌شکل مناسب رتبه‌بندی کند. شما باید کلمات کلیدی مناسب را برای استفاده در هر صفحه از سایت خود تحقیق و جمع‌آوری کنید. ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی طولانی نرخ جستجوی ماهانه کمتری دارند اما سطح رقابت آن‌ها نیز کمتر است. این گروه از کلمات هدف مخاطبان را دقیق‌تر نشان می‌دهند. کمپین‌ها باید برای گرفتن بهترین نتیجه و بهبود سئوی داخلی از ترکیب کلمات بلند و کوتاه استفاده کنند. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای وب سایتتان می‌توانید از مطلب "روش‌های پیدا کردن کلمات ترند و کلیدی" استفاده کنید.

 

5. سرعت صفحه

حدودا نیمی از کاربران صفحه‌ای را که برای بارگزاری به بیشتر از 3 ثانیه نیاز داشته باشد، ترک می‌کنند. کاربران در کمترین زمان ممکن به اطلاعات موردنظرشان نیاز دارند و از این‌رو صفحات آهسته را ترک می‌کنند. موتورهای جستجو مانند گوگل نیز سرعت صفحه را به‌عنوان فاکتوری برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند، بنابراین این ویژگی یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود سئوی داخلی است. اگر نیاز دارید با مفهموم سرعت سایت و تاثیر آن در نمایش موتورهای جستجو بیشتر آشنا شوید محتوای "تاثیر سرعت سایت در سئو سایت" را مطالعه کنید و یا اگر می‌خواهید با ابزارهای لازم برای تست سرعت سایتتان آشنا شوید محتوای معرفی "بهترین ابزارهای تست سرعت سایت" مختص شماست.

 

6. تگ هدینگ

از تگ‌های هدینگ برای تجزیه کردن متن به بخش‌های مختلف استفاده کنید. این کار محتوا را برای کاربر خوانا و قابل فهم می‌کند. با اضافه کردن کلمه‌های کلیدی اصلی در هدینگ‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا محتوای شما را بهتر درک و پیدا کنند. حتما در هدینگ H1 از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید.

 

7. محتوای باکیفیت

محتوای خوب چیزی است که کاربران را به سمت سایت شما می‌کشاند. بهینه سازی محتوا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را درک کرده و رتبه‌بندی کنند. بهبود SEO on page از طریق محتوا با استفاده از روش‌های زیر است:

  • استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ‌ها و پاراگراف‌ها

  • تقسیم کردن محتوا به عناوین مختلف برای خوانایی بیشتر متن

  • استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط

  • بررسی صحت دستور زبان و املا

  • اشتراک محتوای معتبر و قابل اعتماد

  • به‌روزرسانی محتوا

  • یافتن و حذف محتوای تکراری 

برای آشنایی با این موضوع می‌توانید محتوای جذاب "اهمیت محتوا در وب‌سایت" را مطالعه کنید. ما در این محتوا تمام موارد لازم برای داشتن یک محتوای خوب، کامل و کاربر پسند که گوگل نیز به آن رتبه خوبی می‌دهد را بیان کرده‌ایم.

 

8. لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی از مواردی است که معمولا در سئوی داخلی نادیده گرفته می‌شود. اما لینک‌های داخلی به خزنده‌ها کمک می‌کنند تا سایت شما و محتوای جدید آن را کشف کنند. کاربران به‌علت لینک‌سازی داخلی ضعیف نمی‌توانند محتوای سایت شما را به‌خوبی پیدا کنید. پس ارتباط بین صفحات سایت را با استفاده از لینک‌های داخلی حفظ کنید. 

 

9. سازگاری محتوا برای نمایش روی دستگاه‌های موبایل

بیش از 50 درصد از ترافیک اینترنت از سوی دستگاه‌های موبایل است. در نتیجه اگر افرادی که از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند نتوانند به سایتتان دسترسی داشته باشند، رتبه آن در نتایج جستجو کاهش می‌یابد. موتورهای جستجو از سازگاری محتوا برای نمایش روی دستگاه‌های موبایل، به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر سایت شما برای کاربران موبایل بهینه نشده باشد، سرنخ‌های فروش جدید و درآمد ارزشمندی را از دست خواهید داد. سازگاری با موبایل یکی از موارد ضروری بهبود On Page SEO است. اگر می‌خواهید برای کلمات کلیدی رتبه خوبی داشته باشید، باید از این ویژگی استفاده کنید. زیرا گوگل برای رتبه‌بندی سایت، سازگاری محتوا برای نمایش روی دستگاه‌های موبایل را در نظر می‌گیرد.

 

10. استفاده از تصاویر مناسب

استفاده از تصاویر برای کاربران و سئوی سایت اهمیت دارد. با استفاده از تصاویر می‌توانید محتوای خود را تجزیه کنید. همچنین می‌توانید مطالب پیچیده را با استفاده از تصاویر مختلف برای کاربران ساده و قابل فهم کنید. هنگام افزودن تصاویر به سایت به یاد داشته باشید که تصاویر را فشرده کنید. تصاویری که حجم زیادی دارند می‌توانند سرعت صفحه شما را کاهش دهند و نه تنها به بهبود سئوی سایت کمک نمی‌کنند، بلکه ممکن است بر رتبه سایت شما اثر منفی بگذارند. 

 

مزایای سئوی داخلی

  • رتبه‌بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو

  • بهبود جستجوی محلی

  • افزایش ترافیک طبیعی

  • افزایش نرخ تبدیل

  • افزایش نرخ کلیک

  • افزایش سرعت وب‌سایت

  • افزایش آگاهی از برند

 

چرا سئوی داخلی مهم است؟

تمامی سایت‌ها هدف یکسانی دارند که دیده‌شدن توسط کاربران است. انتشار محتوا به‌تنهایی برای این کار کافی نیست. در واقع سئو همه چیز را درباره سایت شما و نحوه ارائه ارزش به کاربران به گوگل می‌گوید. این کار کمک می‌کند تا سایت شما برای کاربران و خزنده‌های موتورهای جستجو بهینه شود. کاربران می‌توانند تغییراتی را که برای بهبود On Page SEO انجام می‌دهید مشاهده کنند و یکی از دلایل اهمیت آن نیز همین موضوع است. 

 

سئو داخلی مهم تر است یا خارجی؟

سئو داخلی و سئو خارجی، دو روی متفاوت سکه‌ای به اسم سئو هستند. زمانی بیشترین نتیجه را از سئو می‌گیرید که در هر دو این بخش‌ها به بهترین شکل عمل کرده باشید. چون گوگل از فاکتورهای رتبه‌بندی استفاده می‌کند که داخل و خارج صفحات سایت شما را در نظر می‌گیرند. بسته به نیازهای خود، گاهی می‌توانید روی یکی از این دو بخش سئو بیشتر تمرکز کنید.

 

تفاوت بین سئوی داخلی و خارجی چیست؟

سئوی داخلی درون سایت شما انجام می‌شود و تحت کنترل خودتان است و از طریق مواردی مانند محتوای باکیفیت اثرش را نشان می‌دهد. اما سئوی خارجی به عوامل و استراتژی‌هایی اشاره دارد که بر ارتقای سایت یا برند شما در سراسر اینترنت متمرکز است. مثلا دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر جزو تکنیک‌های سئوی خارجی قرار می‌گیرد.

 

سخن نهایی

برای موفق شدن در محیط آنلاین و داشتن سایتی که در نتایج موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرد، باید تلاش کنید و اهمیت زیادی برای سئو، به‌ویژه سئوی داخلی قائل شوید. SEO on page سایت شما اولین مرحله‌ای است که موفقیتتان در محیط آنلاین به آن بستگی دارد و ربات‌های خزنده موتورهای جستجو به رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، توجه زیادی نشان می‌دهند. پس از آن باید به "سئوی خارجی یا Off Page SEO" نیز توجه نشان دهید و با تلاش برای لینک سازی و شناساندن برند خود در محیط آنلاین، از سئو نتیجه بهتری بگیرید. 

سوالات متداول

برای سئو داخلی چه چیزی الزامی است؟

برای این منظور باید محتوای بی‌همتا و بهینه بنویسید، محتوای باکیفیتی که به نیازهای کاربران توجه کند.

مهم‌ترین فاکتورها در SEO on page چیست؟

تگ عنوان، محتوای غنی، لینک‌های داخلی، استفاده از آلت تگ برای تصاویر، اسکیما مارکاپ.

چرا سئو داخلی اهمیت دارد؟

اگر سئو داخلی سایت خود را رعایت کنید، شانس دیده‌شدن صفحات سایت خود در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهید.

چه تفاوتی بین سئو تکنیکال و On page SEO وجود دارد؟

سئو تکنیکال به عملکرد سایتتان توجه دارد و سئو داخلی به محتوای آن.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

565
A
A