آموزش ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir

آموزش ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir
آموزش ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir
3 ماه پیش

برای اینکه بتوانید یک دامنه .ir برای وب سایت خود ثبت کنید باید از طریق سایت "ایرنیک" اقدام نمایید تا پس از ارسال مدارک و تایید این سازمان دامنه مورد نظر به نام شما ثبت شود. خرید دامنه با پسوند ".ir" به معنای تهیه و ثبت یک دامنه در دامنه‌های ملی ایران است. ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir کار بسیار راحتی است و شما فقط باید تعهد نامه این سایت را تکمیل کرده و با ارسال مدارک هویتی ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

 

مراحل ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه

پسوند ".ir" برای دامنه‌های مرتبط با کشور ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط افراد، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که با ایران در ارتباط هستند و در ایران ثبت شده‌اند، اجازه ثبت دامنه در سایت ایرنیک را دارند. برای خرید یک دامنه با پسوند ".ir" به عنوان یک فرد حقیقی باید کد ملی ایرانی داشته باشید و یا به عنوان یک فرد حقوقی در ایران یک شرکت ثبت کرده باشید تا مجوز خرید این دامنه برای شما صادر شود. مراحل ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه خیلی طولانی نیست و فقط کاربر باید قبل از هر کاری در سایت عضو شده و سپس مدارک لازم برای ثبت دامنه در سایت ایرنیک را آماده نماید. به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای ثبت دامنه در سایت IRNIC به شرح زیر است:

  • عضویت در ایرنیک (NIC-Handle): کاربران برای ثبت دامنه ملی باید ابتدا در پایگاه ایرنیک به نشانی https://www.nic.ir/ عضو شوند. عضویت در این سایت کامل رایگان است و فقط باید یک شناسه نیک داشته باشید.

  • تکمیل تعهد نامه: بعد از عضویت در ایرنیک، کاربران باید تعهد نامه مرتبط با ثبت دامنه را تکمیل کرده و ارسال نمایند.

  • ارائه مدارک هویتی: برای احراز هویت، کاربران باید مدارک هویتی خود را به ایرنیک ارائه دهند. این مدارک می‌تواند شامل کپی شناسنامه یا کارت ملی باشد.

  • مدارک حقوقی (برای شرکت‌ها و سازمان‌ها): اگر سازمانی درخواست ثبت دامنه ملی دارد، ممکن است نیاز به ارائه مدارک حقوقی داشته باشد.

 

چطور تعهد نامه سایت ایرنیک را تکمیل کنیم؟

تعهدنامه برای ثبت دامنه‌های ملی ایران یا همان ".ir" از طریق ایمیل توسط IRNIC به کاربران ارسال می‌شود. این تعهد نامه شامل مواردی است که باید توسط کاربران مورد تایید  قرار گرفته و امضا شود. پس از ایجاد شناسه ایرنیک و رزرو دامنه برای اولین بار این سامانه به مدت ده روز به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات هویتی و مدارک خود را برای ثبت دامنه تکمیل کنید. ایرنیک برای افراد متقاضی ثبت دامنه، یک ایمیل حاوی تعهدنامه ارسال می‌کند که فرد باید آن را امضا کرده و در سامانه بارگذاری نماید.

چطور تعهد نامه سایت ایرنیک را تکمیل کنیم؟

فایل تعهدنامه به صورت PDF به کاربر ارسال می‌گردد، فرد متقاضی باید پس از مطالعه تعهد نامه یک نسخه پرینت شده از آن را تهیه کرده و بخش مربوط به امضا را تکمیل کند.

 چطور تعهد نامه سایت ایرنیک را تکمیل کنیم؟

سپس فایل امضا شده را اسکن کرده و در سامانه ایرنیک بارگذاری نماید. پس از ارسال تعهد نامه و تایید آن توسط IRNIC مراحل ثبت دامنه ملی ایران را می‌توان ادامه داد. فرم تعهدنامه دقیقا مشابه تصویر زیر است که در پیوست ایمیل برای فرد متقاضی ثبت دامنه ارسال می‌شود. این فرم باید به صورت دقیق مطالعه و سپس قسمت‌های مربوط به مشخصات و امضا تکمیل گردد و فایل تعهد نامه آماده بارگذاری در سایت ایرنیک شود.

چطور تعهد نامه سایت ایرنیک را تکمیل کنیم؟

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

پس از عضویت در سایت ایرنیک و ثبت درخواست جهت ثبت دامنه “.ir” باید منتظر ایمیل این سازمان باشید تا تعهدنامه مربوطه برای شما ارسال شود. با تکمیل تعهد نامه و جمع آوری مدارک مورد نیاز به صورت فایل اسکن شده باید مجددا وارد سایت https://www.nic.ir/ شوید و از قسمت "ارسال مدارک" تعهد نامه و اسناد هویتی خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

 نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

با ورود به بخش ارسال مدارک صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به شما نشان داده می‌شود.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

برای ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه باید در این صفحه از بخش “مدارک مربوط به امور دامنه” بر روی “تکمیل فرم و ارسال مدرک” کلیک کنید، این بخش مربوط به امور دامنه‌ها بوده و شامل ثبت، انتقال یا لغو دامنه است.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

پس از ورود به بخش تکمیل فرم و ارسال مدارک مربوط به دامنه‌ها صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به شما نشان داده می‌شود.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

  • در این بخش ابتدا باید نام دامنه مورد نظر را مطابق تصویر زیر وارد نمایید. اگر قصد ثبت چند دامنه به صورت همزمان را دارید، باید نام هر دامنه در یک سطر جداگانه نوشته شود.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

  • درخواست مرتبط با دامنه خود را در این مرحله با انتخاب گزینه "ثبت دامنه" انجام دهید.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

  • سپس فایل مدارک خود که شامل تعهد نامه امضا شده، تصویر کارت ملی و برای شرکت‌ها اسناد حقوقی شامل درخواست رسمی در سربرگ شرکت و کپی روزنامه رسمی شرکت را در قسمت مربوط به فایل مدارک بارگذاری کنید. فایل‌های مربوطه در این بخش باید در یکی از فرمت‌های "TIFF"، "JPG"، "PNG" و یا "PDF" با حجم کمتر از 5 مگابایت ارسال شود. در صورتی که حجم فایل ارسالی شما بیشتر از 5 مگابایت باشد، باید از نرم افزارهای مخصوص کاهش حجم استفاده کنید و بارگذاری فایل را با حجم مورد نظر انجام دهید.

 نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

  • در آخر باید قسمت "این متن را وارد نمایید" را  مطابق تصویر زیر تکمیل کرده و گزینه "ارسال مدارک" را انتخاب کنید.

نحوه ارسال مدارک برای ثبت دامنه در ایرنیک

با تکمیل و ارسال مدارک مورد نیاز به ایرنیک، شما می‌توانید از طریق ایمیل سایر مراحل را پیگیری نمایید. لازم به ذکر است که هر تغییر در الزامات ارسال مدارک توسط IRNIC باید از وب‌سایت ایرنیک یا ایمیل‌های مربوطه دریافت شود و مطابق این تغییرات باید مدارک مورد نظر را ارسال نمایید. پس از ارسال کامل مدارک سازمان ایرنیک اسناد شما را بررسی کرده و در صورت خالی بودن دامنه مورد نظر آن را به نام شما ثبت و فعال می‌کند.

 

لغو فرآیند ثبت دامنه و نیاز به ارسال مدارک جهت بررسی

برخی از نام دامنه‌های ثبت شده در سامانه ایرنیک به دلایل مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد و یعنی پس از بررسی اطلاعات هوایز آن در سایت nic.ir با پیغام زیر مواجه می‌شوید که نشان از نیاز به بررسی بیشتر است.

"This domain is only available for registration under certain conditions"

سامانه ایرنیک معمولا در چنین شرایطی با ارسال یک ایمیل به فرد مورد نظر اطلاع می‌دهد که قبل از ثبت دامنه مورد نظر باید حتما از طریق ساماندهی وزارت ارشاد نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کند. معمولا ایمیل پیش فرض ایرنیک به شرح زیر است:

لغو فرآیند ثبت دامنه و نیاز به ارسال مدارک جهت بررسی

در صورتی که فرآیند ثبت دامنه به دلایلی لغو شود، مبلغ مربوط به ثبت به حساب شما عودت داده خواهد شد. شما می‌توانید پس از ثبت اطلاعات مورد نیاز در ساماندهی، دوباره به ثبت دامنه خود اقدام کنید.

 

سخن پایانی 

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل نحوه ارسال مدارک به سامانه ایرنیک جهت ثبت دامنه ".ir" را  با شما در میان بگذاریم تا در این مسیر بتوانید به سادگی و با ارسال کامل مدارک در اسرع وقت دامنه مورد نظر خود با پسوند ir را ثبت کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مقررات و شرایط ثبت دامنه‌های ملی ممکن است تغییر کنند. برای کسب اطلاعات دقیق تر و به‌روزتر حتما قبل از هر اقدامی به وب‌سایت سازمان ایرنیک (NIC.ir) مراجعه کنید.

سوالات متداول

برای ثبت دامنه ".ir" باید به چه سایتی مراجعه کنیم؟

افرادی که تمایل دارند برای وب سایت خود دامنه ".ir" ثبت کنند، باید حتما وارد سامانه https://www.nic.ir/ شوند و پس از عضویت در این سامانه درخواست خود برای ثبت دامنه را با ارسال مدارک انجام دهند.

مدت زمان تایید مدارک برای ثبت یک دامنه در سایت ایرنیک چند روز است؟

زمان تایید مدارک و ثبت دامنه به عوامل مختلفی نظیر حجم کار، کامل بودن مدارک ارسالی شما و سیاست‌های IRNIC وابسته است. اما معمولا این فرآیند در چند روز تا چند هفته به انجام می‌رسد.

چه مدارکی برای ثبت دامنه ".ir" نیاز است؟

مدارک مورد نیاز بسته به نوع ثبت دامنه برای شخص حقیقی یا شرکت حقوقی متفاوت است. برای شخص حقیقی به کارت ملی و تعهد نامه امضا شده نیاز دارید. برای اشخاص حقوقی باید تعهد نامه امضا شده و کپی روزنامه رسمی شرکت را در سامانه ایرنیک بارگذاری کنید.

چطور می‌توان ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه را انجام داد؟

برای ارسال مدارک به ایرنیک باید به وب‌سایت این سازمان مراجعه کنید و به بخش "ارسال مدارک" بروید. از این بخش می‌توانید مدارک مورد نیاز خود را آپلود کنید. این مدارک شامل تعهد نامه امضا شده، مدارک هویتی (برای افراد حقیقی) یا مدارک حقوقی (برای شرکت‌ها) باشد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

14292
آموزش ارسال مدارک به IRNIC برای ثبت دامنه ir
100.003
A
A