ریدایرکت دامنه چیست؟ مدیریت  redirect دامنه در دایرکت ادمین

ریدایرکت دامنه چیست؟ مدیریت  redirect دامنه در دایرکت ادمین
ریدایرکت دامنه چیست؟ مدیریت  redirect دامنه در دایرکت ادمین
2 ماه پیش

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها برای رونق کسب‌وکار خود، از چندین وب‌سایت و یا صفحات وب استفاده می‌کنند و محصولات و یا خدماتشان را در آن‌ها قرار می‌دهند. معمولاً این افراد ترجیح می‌دهند از یک دامنه ثبت شده، بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند، به همین منظور ریدایرکت وب‌سایت و یا دامنه یک راه‌کار مفید برای آن‌ها است. در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم ریدایرکت آشنا شده و انواع آن را معرفی کنیم، همچنین بگوییم که هر نوع از ریدایرکت برای چه منظوری استفاده می‌شود.

در ادامه هم روش ریدایرکت دامنه را در محیط دایرکت ادمین توضیح خواهیم داد.  اگر شما هم صاحب یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید صفحات و حتی دامنه‌های مختلف را به یک آدرس URL واحد ریدایرکت کنید، برای آشنایی با روش کار این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

منظور از ریدایرکت redirect چیست؟

منظور از ریدایرکت کردن (هدایت یک شناسه به شناسه دیگر)، یعنی نگاشت یک آدرس وب روی یک آدرس دیگر. وقتی یک URL را ریدایرکت می‌کنید، به زبان ساده آن را به آدرس دیگری در همان دامنه یا دامنه‌ای دیگر ارسال کرده‌اید. با این روش وقتی کاربران بخواند به آدرس URL قبلی وارد شوند، به صورت خودکار به آدرس و یا دامنه جدید هدایت خواهند شد. به طور کلی ریدایرکت کردن هم برای آدرس URL و هم برای دامنه امکان‌پذیر است اما باید به نحوی انجام گیرد که ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل انجام گیرد در غیر این حالت می‌تواند مشکلات زیادی برای سایت ما به وجود آورد.

 

ریدایرکت دامنه

ریدایرکت دامنه اهداف مختلفی دارد. اگر وب‌سایت خود را به دامنه جدیدی منتقل کرده‌اید، یا ساختار URL برخی از صفحات خود را تغییر داده‌اید، وقت آن است که از ریدایرکت دامنه استفاده کنید. وقتی ریدایرکت دامنه را انجام می‌دهید، در اصل مرورگر وب یک نام دامنه را به دامنه دیگری هدایت می‌کند. به عنوان مثال، اگر نام دامنه relentless.com را در مرورگر خود تایپ کنید، به Amazon.com هدایت می‌شوید.

ریدایرکت دامنه را می‌توان به دلایل مختلف اجرا کرد. ممکن است نام تجاری خود را تغییر داده و یا ساختار و تنظیمات لینک دهی خود را به‌روز کرده باشید، در این صورت می‌بایست درخواست‌های ورود به آدرس URL قبلی را به آدرس جدید هدایت کنید. گاهی اوقات ممکن است کاربران در وارد کردن نام دامنه در مرورگر خود دچار اشتباه شوند، در این صورت ریدایرکت دامنه به صورت خودکار با وجود اشتباه تایپی، کمک می‌کند که کاربر به وب‌سایت مورد نظر هدایت شود. ریدایرکت دامنه در واقع برای اطلاع‌رسانی به سرورها استفاده می‌شود و به آن‌ها می‌گویند که محتوا از یک URL به URL دیگر منتقل شده است.

 اگر می‌خواهید ترافیک را از یک نام دامنه موجود به دامنه دیگری منتقل کنید، می‌بایست ریدایرکت دامنه را اجرا نمایید. این روش به خصوص برای وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای زیادی هستند که به‌روزرسانی نشده و تمایل دارند بازدیدکنندگان از محتواهای جدید و به‌روز دیدن کنند، کاربرد دارد. همچنین برخی از وب‌سایت‌های فروشگاهی برای هدایت کاربران از صفحه محصولات قدیمی به صفحه محصولات جدید، از ریدایرکت استفاده می‌کنند.

 

انواع ریدایرکت دامنه

چند نوع مختلف ریدایرکت دامنه وجود دارد که آشنایی با آن‌ها شما را در اجرای دقیق عملیات ریدایرکت کردن، کمک خواهد کرد. در این بخش انواع ریدایرکت دامنه را توضیح می‌دهیم.

 

ریدایرکت 301

redirect 301 رایج‌ترین نوع ریدایرکت است. این نوع ریدایرکت تقریباً تمام ارزش لینک موجود دامنه را حفظ می‌کند، بنابراین معمولاً برای اهداف SEO استفاده می‌شود. این نوع ریدایرکت هم بر اساس صفحه و هم بر اساس دامنه پیاده‌سازی می‌شود. از آنجایی که موتورهای جستجو قبلاً صفحات وب‌سایت را بررسی و ایندکس کرده‌اند، استفاده از یک روش ریدایرکت مناسب که لینک‌های قبلی را غیرفعال نکند، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر در بیشتر موارد، ریدایرکت 301 بهترین گزینه برای اجرای ریدایرکت است، بدون آنکه سئوی وب‌سایت تحت تأثیر قرار گیرد.

 

ریدایرکت 302

چرا از redirect 302 استفاده کنیم در حالی که 301 گزینه مناسبی است؟ ریدایرکت های 302 بسیار به ندرت استفاده می‌شوند و هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. مواردی وجود دارد که ریدایرکت 302 به جای ریدایرکت 301 مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلاً در برخی موارد که می‌خواهید به موتورهای جستجو و مرورگرها اطلاع دهید که صفحه به طور موقت جابجا شده است، از این روش ریدایرکت استفاده می‌کنید. اما در همین موارد هم توصیه می‌شود از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا شاخص‌های سئوی سایت تغییر نکند.

 

متا رفرش

متا رفرش نوع خاصی از redirect است که به جای سطح سرور در سطح صفحه اجرا می‌شود. این نوع ریدایرکت کندتر بوده و اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، زیرا در آن هیچ یک از صفحات به صفحه موجود منتقل نمی‌شوند. احتمالاً وقتی یک آدرس وب را باز کرده‌اید، با این پیغام مواجه شده‌اید: «این صفحه منتقل شده است، اگر در عرض 5 ثانیه هدایت نشدید، لطفاً اینجا را کلیک کنید». این موردی است که برای ریدایرکت کردن یک صفحه URL از روش متا رفرش استفاده شده است.

این روش ریدایرکت معمولاً مورد استفاده نمی‌شود، زیرا ارزش لینک‌های قبلی را پایین آورده و از دیدگاه سئو، تجربه کاربری ضعیفی دارد، زیرا کاربران می‌بایست حداقل 5 ثانیه منتظر بمانند تا به آدرس مورد نظر هدایت شوند. این مسئله روی رتبه سایت تأثیر منفی خواهد داشت.

 

فریم URL

استفاده از این روش تنها برای ریدایرکت URL است و برای این منظور هم توصیه نمی‌شود، زیرا سئوی سایت را تضعیف می‌کند. دلیل این مسئله هم این است که روش فریم URL، کاربر را به یک صفحه وب خاص هدایت نمی‌کند، بلکه یک فریم از آن صفحه را برای کاربر نمایش می‌دهد که عملاً برای کاربر رضایت‌بخش نیست.

 

کدام نوع ریدایرکت redirect بهتر است؟

رایج‌ترین دلیلی که از ریدایرکت دامنه (هدایت یک شناسه به شناسه دیگر) استفاده می‌شود، حفظ ارزش سئوی سایت موجود و ارسال آن به یک سایت یا دامنه جدید است. همان‌طور که گفتیم، چند روش ریدایرکت وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. رایج‌ترین و بهترین نوع ریدایرکت که از نظر سئو که برای صفحات و لینک‌های سایت مشکلی ایجاد نمی‌کند، ریدایرکت 301 است. این نوع ریدایرکت به مرورگر وب و سرورها اطلاع می‌دهد که سایت به طور دائم منتقل شده است. ریدایرکت 301 برای دامنه، به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که صفحات موجود در دامنه قبلی نه تنها مکان خود را تغییر داده‌اند، بلکه محتوای اصلی اکنون در URL قابل دریافت است. به این ترتیب، هر لینک و صفحه در دامنه قبلی، به دامنه جدید منتقل می‌شود. 

اما موتورهای جستجو این موضوع را درک کرده و به سادگی صفحات و لینک‌های ایندکس شده روی دامنه جدید شناسایی می‌کنند، البته این کار ممکن است کمی طول بکشد. یعنی نمایه‌سازی و جایگزینی صفحه جدید به تعداد دفعات بازدید ربات‌های موتور جستجو از صفحه بستگی دارد. به طور کلی، استفاده از ریدایرکت url بر اساس صفحه، زمان کمتری نسبت به ریدایرکت دامنه صرف خواهد کرد. دلیل این مسئله این است که بسیاری از ربات‌های هرزنامه از فرآیند ریدایرکت 301 استفاده می‌کنند، بنابراین ربات‌های موتور جستجو زمان زیادی را صرف می‌کنند تا تشخیص دهند دامنه واقعاً جابجا شده است یا خیر. بنابراین استفاده از ریدایرکت نوع 301 بر اساس صفحه URL بهترین گزینه برای شماست.

 

مدیریت ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

برای ریدایرکت دامنه می‌توان از محیط دایرکت ادمین استفاده کرد. دایرکت ادمین یک کنترل پنل مدیریت دامنه و سایت با کاربری آسان است که امکانات زیادی را در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. برای آشنایی با کنترل پنل DirectAdmin مراجع زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه مدیریت ریدایرکت دامنه را در محیط دایرکت ادمین توضیح می‌دهیم.

  1. ابتدا به کنترل پنل دایرکت ادمین وارد شوید. برای این منظور می‌بایست یک حساب کاربری ایجاد کنید.

 ورود به کنترل پنل دایرکت ادمین

 

  1. سپس به مسیر Account Manager → Site Redirection بروید.

 ریدایرکت سایت از قسمت مدیریت حساب

 

  1. در این قسمت روی گزینه CREATE NEW REDIRECT کلیک کرده و در پنجره جدید به نام ADD NEW REDIRECT، اطلاعات لازم را وارد نمایید.

 

 وارد کردن اطلاعات لازم برای ایجاد یک ریدایرکت جدید

 

  1. در این پنجره سه فیلد به نام‌های Local URL Path، Redirect Type و Destination URL وجود دارد که می‌بایست آن‌ها را کامل کنید.
  • Local URL Path: آدرس URL را که می‌خواهید ریدایرکت کنید، وارد کنید. اگر می‌خواهید دامنه را مستقیماً ریدایرکت کنید دهید، فیلد را خالی بگذارید یا "/" را وارد کنید.
  • Redirect Type: نوع ریدایرکت را از منوی موجود مشخص کنید (301-Premium توصیه می‌شود).
  • Destination URL: نشانی اینترنتی URL مقصد را وارد کنید.
  1. در نهایت روی گزینه CREATE کلیک نمایید. به این ترتیب مراحل ریدایرکت کردن دامنه و یا آدرس URL در محیط دایرکت ادمین کامل می‌شود.

عملیات دیگری نظیر حذف یک ریدایرکت موجود نیز از طریق کنترل پنل دایرکت ادمین قابل انجام است که روندی مشابه دارد. برای آشنایی با این محیط مدیریت دامنه، صفحه آموزش کار با دایرکت ادمین را مطالعه کنید.

 

در چه مواردی ریدایرکت وب‌سایت ضروری است؟

شرایط خاصی وجود دارد که ریدایرکت دامنه یا URL ضروری است:

  • داشتن محتوای تکراری. پست‌های متعددی که حاوی محتوای یکسانی هستند می‌توانند بر سئو تأثیر منفی بگذارند. موتورهای جستجو نمی‌توانند تصمیم بگیرند که کدام URL درست است و کدام‌یک را در SERP رتبه‌بندی کنند. مدیریت ریدایرکت دامنه در این شرایط لازم است.
  • مدیریت چندین دامنه. به جای استفاده از چندین دامنه برای نمایش یک صفحه، می‌توانید به کمک ریدایرکت دامنه، آن‌ها را به دامنه اصلی هدایت کنید.
  • مهاجرت به دامنه جدید. می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301، یک دامنه قدیمی را برای همیشه به یک دامنه جدید هدایت کنید.
  • تغییر URL یک پست یا صفحه. با ریدایرکت صفحات URL جدید یا حذف شده، از بروز خطای 404 جلوگیری خواهید کرد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد مدیریت ریدایرکت دامنه توضیحاتی را ارائه کردیم. همچنین با روند ریدایرکت دامنه در محیط دایرکت ادمین آشنا شدیم. انواع ریدایرکت را شناختیم و شرایط استفاده از مزایا و معایب آن‌ها را توضیح دادیم. بدیهی است که ریدایرکت نوع 301 بهترین گزینه است و از بروز خطای 404 و تأثیر منفی روی رتبه سئوی وب‌سایت جلوگیری خواهد کرد.

سوالات متداول

مزیت استفاده از ریدایرکت URL چیست؟

ریدایرکت کردن URL (هدایت یک شناسه به شناسه دیگر) از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری در صورت استفاده از چندین دامنه، و بروز خطای 404 صفحه وب‌سایت جلوگیری می‌کند.

از نظر سئوی موتور جستجوی گوگل، کدام نوع ریدایرکت بهتر است؟

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

4801
ریدایرکت دامنه چیست؟ مدیریت  redirect دامنه در دایرکت ادمین
100.002
A
A