12 نمونه موفق پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در کسب‌ و کار

12 نمونه موفق پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در کسب‌ و کار
12 نمونه موفق پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در کسب‌ و کار
7 ماه پیش

ترس از باخت انگیزه بزرگی برای افراد برای رسیدن به خط پایان است. این فلسفه بازی یا گیمیفیکیشن، نقطه تمرکز نوآوری و تجسم خلاقانه برای برندها در محیط‌های کسب‌وکار بوده است.برندها از طریق گیمیفیکیشن، انواع بازی‌های سفارشی، انیمیشن‌های استاپ‌موشن و سایر جلوه‌های بصری جذاب را طراحی می‌کنند تا به شیوه‌ای جدید، مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهند. تأثیر گیمیفیکیشن در رشد و موفقیت کسب‌وکارها را می‌توانید در محتوای "کاربرد و تأثیر گیمیفیکیشن (Gamification) در کسب‌وکارها" مطالعه کنید.

از نمونه‌های موفق پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در فضای کسب و کار می‌توان به کمپین‌های تبلیغاتی برندهای پپسی، کوکالا و نسکافه، اپلیکیشن‌های خلاق برندهای فیت بیت، Doulingo و استارباکس و در نهایت بازی‌های جذاب برندهای KFC، M&M و Donut Papi اشاره کرد. برندهای مختلف گیمیفیکیشن را در کمپین‌های بازاریابی یا وب‌سایت‌های خود به کار می‌گیرند تا تجربه جدیدی برای بازدیدکنندگان خود به وجود آورند. اگر دوست دارید بیشتر با مفهموم Gamification آشنا شوید حتما محتوای جذاب "گیمیفیکیشن چیست؟" را مطالعه کنید.

 

نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن

نمونه‌های موفق پیاده‌سازی مفهوم Gamification در تبلیغات حوزه کسب‌وکار و دیجیتال مارکتینگ در این بخش معرفی می‌شوند:

 

فیت بیت Fitbit

فیت بیت یک برند لوازم الکترونیکی است که محصولات و سایر ابزارهای خود را از طریق گیمیفیکیشن به بازار عرضه می‌کند. به راحتی می‌توانید با دانلود برنامه تناسب اندام Fitbit و همگام‌سازی آن با دستگاه خود، مثلاً یک ساعت هوشمند از طریق بلوتوث، فاکتورهای مربوط به سلامت جسمانی خود را به صورت آنلاین بررسی و مشاهده کنید.

فیت بیت نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

این دستگاه دارای یک نمایشگر است که مراحل، سطوح spO2، کالری سوزانده شده و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن را  نمایش می‌دهد. برنامه تلفن همراه Fitbit تحت تأثیر گیمیفیکیشن طراحی شده و به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی فعالیت‌های روزمره خود را به صورت بازی انجام دهید. این برنامه همچنین شامل جوایزی برای کسانی است که با روال تمرین استاندارد این برنامه هماهنگ هستند.

 

Nike run club

Nike run club از المان‌های بازی برای نمایش مسافتی که دویدید یا راه رفته‌اید، حرکات تمرینی و غیره استفاده می‌کند. با Nike Run Club، احساس نمی‌کنید که تنها در حال دویدن هستید. در زمان قرنطینه سرتاسری بیماری کرونا، تعداد دانلودهای Nike Run Club به رقم 15.4 میلیون نفر رسید، زیرا بسیاری از کاربران از این برنامه برای مدیریت تمرینات ورزشی روزمره خود استفاده می‌کردند.

Nike run club نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

Nike run club بر اساس اصول روانشناسی و تمرینات بدنی طراحی شده است. داده‌های کاربران مانند سطح فعالیت، وزن و علایق شخصی برای ایجاد یادآوری‌های تمرینات و ورزش‌ها به صورت خلاقانه‌ای طراحی شده‌اند تا حس یک رقابت و بازی را ایجاد کنند.

 

 Duolingo

Duolingo یک برنامه یادگیری زبان منحصربه‌فرد است که بر اساس گیمیفیکیشن عمل می‌کند. توسعه‌دهندگان Duolingo 98 دوره آموزشی آن را به صورتی راه‌اندازی کردند که 39 زبان جدید را به نمایندگی از همه کشورهای بزرگ جهان آموزش می‌داد. رابط اصلی Duolingo شامل شخصیت‌های متحرک و رنگ‌هایی است که توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

Duolingo نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

بر اساس چارچوب گیمیفیکیشن Octalysis، این اپلیکیشن احساسات انسان و الگوهای یادگیری را در او تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا بسته‌های پاداش جذابی را متناسب با سطح توانایی افراد پیشنهاد دهد. در هر دوره‌ای که شرکت می‌کنید، یک پاداش به شکل نشان یا سکه به شما تعلق می‌گیرد. همچنین اعلان‌های این برنامه به روشی جذاب پیاده شده که به شما یادآوری می‌کند دوره را کامل کنید و یک متخصص زبان شوید.

 

KFC

اولین بار یک فروشگاه مرغ سوخاری کنتاکی ژاپنی یا KFC جدیدترین خط غذای میگو خود را از طریق گیمیفیکیشن تبلیغ کرد. KFC با همکاری شرکت نینتندو بازی، «حمله میگو» را ساخت. برای برنده شدن در این بازی، کاربران باید با برش دادن میگوها، درست مانند بازی Fruit Ninja، از قلعه KFC دفاع می‌کردند.

KFC نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

هر کسی که از وب‌سایت KFC بازدید می‌کند می‌تواند این بازی را به صورت رایگان بازی کرده و سکه‌های جایزه  را برای دریافت تخفیف نقدی از نزدیک‌ترین فروشگاه KFC کسب کند. این برند که در ابتدا برای جذب مشتری تلاش می‌کرد، شاهد افزایش 22 درصدی در ثبت بازی‌ها بود. در نهایت، KFC افزایش 106 درصدی در فروش خود را به کمک این بازی تجربه کرد.

 

M&M

M&M's eye spy pretzel یکی از معروف‌ترین نمونه‌های گیمیفیکیشن است. زمانی که M&M شکلات جدیدی با طعم چوب شور عرضه کرد، تصمیم گرفت آن را با استفاده از گیمیفیکیشن تبلیغ کند. این شرکت یک بازی جاسوسی را برای مصرف‌کنندگان راه‌اندازی کرد. در این بازی مصرف‌کنندگان مجبور بودند یک چوب شور مخفی را در میان هزاران M&M که درون یک جعبه مستطیل شکل قرار داده شده بود، پیدا کنند.

M&M نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

این بازی ساده اما جذاب، همراه با افزایش فروش M&M، مزایای قابل‌توجهی را برای کمپین تبلیغاتی این شرکت به ارمغان آورد. صفحه فیس‌بوک این برند 25000 لایک جدید، 6000 اشتراک‌گذاری و 10000 نظر دریافت کرد. ابتکار M&M برای تعامل با کاربران رسانه‌های اجتماعی تحسین هر بازاریابی را در آن دوره برانگیخت.

 

Donut Papi

Donut Papi یک برند استرالیایی Donut است که در نیو ساوت ولز واقع شده و در ابتکاری جالب، تجربه کاربر را از طریق گیمیفیکیشن بهبود بخشیده است. این شرکت با همکاری کمپانی "Gamify" یک بازی موبایلی به نام "Match-game" راه‌اندازی کردند که کاربران می‌توانند از طریق وب‌سایت آن را دانلود کنند.

جعبه جایزه برای برندگان بازی شامل یک هدیه هفتگی بود یعنی یک جعبه 6 عددی دونات! شخصی که بالاترین امتیاز را در یک هفته می‌گرفت، برنده بازی بود. با این کار، در حدود دو هفته، Donut Papi تعداد مشتریان قبلی خود را دو برابر کرد.

 

کوکاکولا و نسکافه

دو شرکت معروف کوکاکولا و نسکافه از گیمیفیکیشن برای ارتقاء فروش محصولات خود استفاده کردند. آن‌ها با همکاری شرکت Ksubaka جعبه بازی "لحظه‌های شادی" را برای مصرف‌کنندگان خود طراحی نمودند. اگر مصرف‌کنندگان چند فوت از قفسه محصول فاصله داشتند، تلفن‌های هوشمند آن‌ها سیگنال‌های MoJo را دریافت می‌کرد.

کوکاکولا و نسکافه نمونه‌ای از گیمیفیکیشن

 

وقتی کاربر روی اعلان نمایش داده شده کلیک می‌کند، سیستم از او می‌خواهد یک فرم تماس را تکمیل کند تا پاداش دریافت کند. به این ترتیب، هر دو برند تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌های خود را در صفحات اجتماعی به واسطه این بازی، به شدت افزایش دادند. همچنین کوکاکولا ایده ماشین فروش مبتنی بر گیمیفیکیشن را نیز مطرح کرد که در آن، اگر مشتری از طریق دکمه‌های روی دستگاه در نظرسنجی شرکت کند، یک قوطی نوشابه رایگان هدیه می‌گیرد.

 

پپسی

شرکت پپسی نیز از نسل جدید گیمیفیکیشن از طریق کمپین‌های بازاریابی BTL استفاده کرد. این شرکت با استفاده از فناوری واقعیت افزوده یک شبیه‌سازی سه‌بعدی از لیزرهای تیراندازی مجازی طراحی کرد. این بازی یک تجربه وحشتناک اما در عین حال سرگرم‌کننده بود که موجب افزایش آگاهی از برند پپسی و در نهایت فروش آن شد.

 

Starbucks

وقتی صحبت از همگام بودن با فناوری به میان می‌آید، نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای قهوه استارباکس در صدر است. استارباکس به کمک اپ اختصاصی خود سیستمی را طراحی کرد که در آن، مشتریان هر بار که سفارش می‌دهند چند ستاره یا امتیاز کسب می‌کنند.  با تکمیل تعداد مشخصی از ستاره‌ها، مصرف‌کنندگان از کوپن‌های تخفیف در نزدیک‌ترین فروشگاه قهوه بهره‌مند می‌شوند.

  استارباکس نمونه‌ای از گیمیفیکیشن موفق

برنامه Starbucks همچنین دارای یک رابط دیجیتالی یکپارچه با ویژگی‌های اختصاصی مانند سفارش آنلاین، پرداخت بعد از مدتی مشخص و لیست پخش موسیقی سفارشی از طریق Spotify است.

 

Headspace

Headspace یک برنامه سلامت روان است که جذابیت از دست رفته ذهنیت مثبت را به شما باز می‌گرداند. این برنامه دارای مدیتیشن‌های اختصاصی، بازی‌ها و سایر فعالیت‌های تفریحی است تا کاربران بتوانند در پایان یک روز پرتنش، خود را آرام کنند. استفاده از تصاویر و گرافیک‌های سبک بازی، کاربر را تحت تأثیر قرار داده و آنچه برای داشتن یک زندگی شاد ضروری است را به آن‌ها یادآوری می‌کند. افراد در هر گروه سنی می‌توانند روش‌های مختلف کاهش اضطراب و تعامل با علاقه‌مندان دیگر را کشف کنند.

Headspace نمونه‌ای از گیمیفیکیشن موفق

 

Headspace برای حضور مداوم در جلسات مدیتیشن به کاربران پاداش می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند که به این کار ادامه دهند. پاداش‌ها بعداً به صورت جوایز نقدی، عضویت طولانی‌مدت، فهرست‌های پخش موسیقی رایگان و سایر امتیازات به کاربران ارائه می‌گردد.

 

Uber

اپلیکیشن Uber یک برنامه حمل‌ونقل درون شهری است که از گیمیفیکیشن تجاری استفاده می‌کند. یک سیستم پاداش یا حلقه ludic برای هر راننده در این برنامه اختصاص داده می‌شود که کارایی و پیشرفت راننده را در طول روز ردیابی می‌کند.

Uber نمونه‌ای از گیمیفیکیشن موفق

 

برنامه پاداش Uber که در سال 2018 راه‌اندازی شد، شامل یک سیستم جایزه است که پاداش‌های مختلف را برای رانندگان ارائه می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک راننده عمداً انصراف دهد، هیچ هزینه‌ای از راننده دریافت نخواهد شد. علاوه بر این، هزینه کنسلی که از مسافر بعدی دریافت می‌شود نیز بدون کم شدن کمیسیون به راننده داده می‌شود. این برنامه با هدف افزایش انگیزه راننده‌ها به کار و افزایش بهره‌وری شرکت ارائه گردیده است.

 

لینکدین

لینکدین یک برنامه جذب استعداد و به نوعی کاریابی است که از تکنیک‌های گیمیفیکیشن برای محاسبه پیشرفت کاربران در حساب کاربری استفاده می‌کند. این برنامه شامل نشان‌ها، نوارهای پیشرفت، محتوای چندرسانه‌ای، مقالات و موارد دیگر برای افزایش توجه سایر کاربران است. کاربرانی که عضویت ممتاز لینکدین را خریداری می‌کنند به ویژگی‌های مختلفی دسترسی دارند.

 

سخن پایانی

گیمیفیکیشن به عنوان یک تکنیک موفق برای تعامل با بازدیدکنندگان و افزایش فروش است. Gamification می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها داشته باشد که می‌توانید مزایای این تکنیک را در محتوای "مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب‌وکارها" مطالعه کنید. در واقع نقش اصلی گیمیفیکیشن ایجاد وفاداری برند برای مصرف‌کنندگان به سبک بازی است که باعث می‌شود آن‌ها به سمت خدمات شما جذب شوند. بازاریابی مبتنی بر گیمیفیکیشن به سه روش علاقه کاربر را جلب می‌کند: اعتبار سنجی، تکمیل و پاداش. جوایز می‌توانند به صورت کوپن‌ها، تخفیف‌ها یا امتیازات مختلف ارائه شوند. این مقاله نمونه‌های موفقی از پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در تبلیغات و فضای کسب‌وکارهای مجازی و واقعی معرفی کرد.

سوالات متداول

مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟

گیمیفیکیشن سرگرم‌کننده است و کاربران را بیشتر از سایر اشکال بازاریابی درگیر می‌کند. همچنین به افزایش آگاهی از برند کمک کرده و می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا داده‌های مهم مشتری را جمع‌آوری کنند.

هزینه کمپین‌های بازاریابی با المان‌های گیمیفیکیشن چقدر است؟

گیمیفیکیشن یک صنعت میلیارد دلاری است، پس انتظار نداشته باشید که ارزان باشد. هزینه کاملاً به بازار هدف شما و صنعتی که در آن هستید بستگی دارد. اگر به دنبال ارتقاء کمپین‌های بازاریابی خود هستید، قطعاً این روش ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

آیا گیمیفیکیشن می‌تواند نرخ پرش را کاهش دهد؟

بله! گیمیفیکیشن به افزایش سطح تعامل با کاربر کمک می‌کند و کاربران، مشتریان و کارمندان همگی تمایل دارند برای مدت طولانی‌تری با هم در ارتباط باشند.

تعامل چگونه روی افزایش درآمد تأثیر دارد؟

تعامل و رفتار با سطح علاقه و توجه فرد مرتبط است. هر چه شخصی زمان بیشتری را صرف جستجو و مطالعه یک محصول کند، سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن محصول انجام می‌دهد و در طول زمان به آن توجه بیشتری خواهد داشت. این نه تنها فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد ایجاد می‌کند، بلکه آگاهی و وفاداری برند را نیز افزایش می‌دهد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

722
A
A