هاستینگ چیست؟ [هاست چیست - انواع میزبانی وب چیست؟]

هاستینگ چیست؟ [هاست چیست - انواع میزبانی وب چیست؟]
هاستینگ چیست؟ [هاست چیست - انواع میزبانی وب چیست؟]
8 ماه پیش

ممکن است اصطلاحاتی چون میزبانی وب، وب هاستینگ (web hosting service)، دامنه یا سرورهای DNS در ابتدا بسیار تخصصی و دور از فهم به نظر برسند؛ اما خوب است بدانید که شما هم مثل هر کس دیگری می‌توانید شخصاً وب سایت خود را بر روی هاست آپلود کنید. این کار نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه‌های شما می‌شود، بلکه حق انتخاب و استقلال عمل بیشتری نیز به شما می‌دهد. 

خبر خوب این است که پروسه یادگیری وب هاستینگ پروسه‌ای نسبتاً آسان است و برای این کار لازم نیست که تجربه و مهارت خاصی در زمینه توسعه وب داشته باشید. این مقاله قصد داریم ابتدا به مبانی میزبانی وب پرداخته و ضرورت آن را شرح دهیم. در مرحله بعد به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید یک وب سایت را بر روی هاست ویژه خودتان آپلود کنید. پس با ما همراه باشید تا در چند گام ساده شما را با اصول میزبانی وب برای وب سایتتان آشنا کنیم.

هاست چیست؟

یکی از ‍‍‍‍‍پرسش‌های متداول درباره یک وب‌سایت، هاستینگ (hosting) یا سرویس میزبانی است. حتی اگر هاستینگ وب‌سایت شما توسط شخص یا شرکت دیگری انجام می‌شود، بهتر است درباره عملکرد آن بدانید. داشتن این اطلاعات می‌تواند زمانی که دولوپر یا توسعه‌دهنده وب خود را تغییر می‌دهید، به شما کمک کند تا موقعیت و مشکل خود را راحت‌تر توضیح دهید. نگران نباشید! برای این‌کار نیازی به متخصص شدن در این زمینه نیست، کافی‌ست با تعاریف و مفاهیم این حوزه آشنایی داشته باشید.

هاستینگ چیست؟ برای ارائه یک تعریف ساده و قابل درک از هاستینگ، مثالی ساده در زندگی روزمره را بررسی می‌کنیم.

شما برای داشتن محلی برای قرار دادن تمام وسایل خود، نیاز به یک خانه دارید. خانه‌ای که اجاره می‌کنید، برای وسایل شما، مانند هاست برای اطلاعات سایت شما است. هاست (Host) در لغت به معنی میزبان بوده و اطلاعات سایت شما را نگهداری می‌کند.

هاست (هاستینگ یا میزبانی وب)

اکنون که با نمایی کلی از هاستینگ آشنا شدید، اجازه بدهید به تعریف دقیق این مفهوم بپردازیم. هر سایتی از کدها، قالب‌ها، فایل‌ها و… تشکیل شده است که این اطلاعات به ذخیره‌سازی در یک فضا با قابلیت دسترسی آسان نیاز دارند. هاست یا به عبارت دقیق‌تر میزبانی وب (organism that harbors another organism) فضای مورد نیاز شما برای ذخیره اطلاعات وب‌سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. هاستینگ وب نقش مهمی در اطمینان از عملکرد، سرعت و در دسترس بودن وب سایت را دارد. هاست بخشی از یک سرور است که میزبانی یک سایت را بر عهده دارد. با قرار دادن سایت خود روی این سرور، دسترسی بازدیدکنندگان به این اطلاعات را در هر زمان و مکان ممکن می‌سازید.

شرکت‌های هاستینگ به شما امکان اجاره کردن این فضا را می‌دهند. هاست، یک بخش از سرور یا در بعضی موارد، تمام آن است. این فضا به شما امکان قرار دادن فایل‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای ران کردن وب‌سایت‌تان را در مکانی فراهم می‌کند که به راحتی برای هر بازدید کننده قابل دسترسی است. هنگامی که از سرور یک شرکت میزبانی وب استفاده می‌کنید، اطلاعات سایت شما در یک فضای ابری و مجازی شناور نمی‌ماند، بلکه به صورت فایل‌های واقعی در یک کامپیوتر فیزیکی در مکان مشخصی ذخیره و پردازش می‌شود.

 هاست چیست؟

سرور

سرورها از لحاظ ساختار و قطعات، مشابه سیستم خانگی هستند؛ با این تفاوت که قطعات سخت‌افزاری مانند رم، پردازنده، فضای ذخیره سازی و … در آن‌ها بسیار قدرتمندتر و گران‌قیمت‌تر از قطعات کامپیوترهای معمولی است. این کامپیوترها باید همواره روشن باشند و به اینترنت با پهنای باند بالا متصل باشند تا با قدرت پردازش بالا، اطلاعات سایت همیشه در دسترس کاربران قرار بگیرند و امکان پاسخ‌گویی به حجم بالای بازدیدکننده‌های سایت را داشته باشد.

انواع‌ هاست

اکنون که با معنای کلی هاستینگ آشنا شدیم، در ادامه به انواع مختلف آن می‌پردازیم. زمانی که اقدام به خرید یک سرویس میزبانی وب می‌نمایید، گزینه‌های گسترده و متنوع موجود ممکن است شما را سردرگم کند؛ به همین منظور آشنایی با هاست‌های مختلف و ویژگی آن‌ها به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین نوع سرویس را برای میزبانی سایت خود انتخاب کنید. شرکت‌های هاستینگ، سرویس‌های خود را از لحاظ تخصیص منابع در انواع مختلفی ارائه می‌کنند که انتخاب آن به نوع سایت شما بستگی دارد. برای مثال سرویس هاستینگ مورد نیاز برای یک سایت فروشگاهی با تعداد زیادی محصول، متفاوت از یک وبلاگ شخصی است. عوامل مختلف همچون تعداد کاربران آنلاین سایت، میزان بازدید روزانه و...از جمله عوامل مؤثر در این انتخاب هستند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل بهترین سرویس هاستینگ را برای سایت خود انتخاب کنید.

هاستینگ اشتراکی

هاست اشتراکی، در واقع یک سرور است که با تقسیم بندی‌های مجازی چندین الی چند صد وب سایت را میزبانی می‌کند. مزایای این سرویس، مقرون به صرفه بودن و راه‌اندازی راحت آن است. لذا برای سایت‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و تعداد بازدیدکننده زیاد و حجم اطلاعات بالایی ندارند، مناسب و به صرفه است. البته استفاده از این سرویس، می‌تواند نگرانی‌هایی را از لحاظ امنیت سرور برای کاربران ایجاد کند. همچنین ممکن است در اثر حجم بالای درخواست روی سرور، سرعت سایر وب‌سایت‌ها کاهش یابد. استفاده ایمن و پرسرعت از این سرویس، بستگی به انتخاب سرورهای ایمن‌شده و معتبر دارد تا کارایی و امنیت سایت حفظ شود.

سرور اختصاصی

در سرویس سرور اختصاصی، یک سرور کامل بصورت فیزیکی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. کاربر این سرویس به همه منابع سرور دسترسی دارد؛ ولی در عین حال، این کاربر باید دانش و اطلاعات کافی برای اداره سرور را داشته باشد. سرور اختصاصی برای شرکت‌ها، ارگان‌های دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیک مناسب است. امنیت و سرعت این سرور بسیار بالاست و پهنای باند آن اختصاصی است که باعث بهبود سئو و دیده‌شدن بهتر سایت می‌شود. با وجود مزایای زیاد و امنیت بالای این سرور، هزینه‌های آن بسیار بالاست.

سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی با منابع اختصاصی(Virtual Private Server)، نوعی هاستینگ است که در آن، یک سرور اختصاصی به تعدادی سرور مجازی تقسیم می‌شوند و هر وب‌سایت از مقدار مشخص منابعی همچون CPU, HDD, RAM و… برخوردار خواهد بود. این نوع هاستینگ مناسب کاربرانی است که امکانات یک سرور اختصاصی را با هزینه کمتر می‌خواهند. هاستینگ مجازی، امنیت بیشتری نسبت به میزبانی اشتراکی دارد و همچنین سرعت پردازش سایت شما تحت تأثیر فعالیت سایر سایت‌ها نیست؛ چرا که در هاستینگ اشتراکی هر سایت به مقداری که بتواند از منابع استفاده می‌کند ولی در سرور مجازی مقدار مشخصی از ترافیک داده، رم، فضای هارد و… در اختیار هر وب‌سایت قرار می‌گیرد.

سیستم عامل‌ هاست

سرور نیز مانند کامپیوتر شما، نیاز به یک سیستم عامل برای پردازش دارد. سیستم عامل نصب شده روی سرور هاستینگ سایت، همان سیستم عاملی است که روی سرویس ارائه‌شده توسط آن سرور استفاده می‌شود؛ یعنی مثلاً اگر سیستم عامل نصب شده روی سرور از نوع لینوکس باشد، سرویس هاستینگ ارائه‌شده توسط آن سرور نیز از نوع لینوکس خواهد بود. سرویس‌های میزبانی وب معمولاً در دو نوع ویندوز و لینوکس ارائه می‌شوند که انتخاب آن به زبان برنامه‌نویسی سایت شما و نوع سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می‌ٰکنید، بستگی دارد. البته نوع این سیستم‌عامل تاثیری روی سرعت سرور و امنیت اطلاعات ندارد. هاستینگ ویندوز از وب‌سایت‌هایی که زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.NET نوشته شده، پشتیبانی می‌کند. هاستینگ لینوکس از زبان برنامه‌نویسی PHP و سیستم‌های مدیریت محتوای سایت از جمله وردپرس، جوملا، دروپال و… پشتیبانی می‌کند.

هزینه تهیه سرویس میزبانی وب صرف چه مواردی می‌شود؟

شرکت‌ها سرویس‌های میزبانی وب مختلفی ارائه می‌کنند که علاوه بر نوع سرور (مثلاً هاستینگ اشتراکی یا سرور اختصاصی) و نوع سیستم‌عامل سرویس، هزینه‌های متفاوتی دارند. دانستن این‌که دلیل این تنوع قیمت چیست و در ازای دریافت چه امکانات و خدماتی به یک شرکت هاستینگ این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم به شما در انتخاب مناسب‌ترین پلن کمک خواهد کرد. قیمت پلن‌های مختلف ارائه شده توسط شرکت هاستینگ، بر اساس عواملی مانند سیستم عامل، ترافیک داده، پهنای باند، محل قرار گرفتن دیتاسنتر، پشتیبانی فنی و… تعیین می‌شود. در انتخاب شرکت هاستینگ حتماً به عواملی همچون پشتیبانی فنی مسئول و پاسخ‌گو، کم بودن یا نبودن Downtime‌ سایت و … حتماً توجه کنید.

 هاستینگ یا میزبانی وب

 

چرا نیاز به وب هاستینگ (web hosting service) داریم؟

هنگامی که وب سایت خود را راه اندازی می‌کنید، فایل‌های مربوط به وب سایت بر روی کامپیوتر شخصی شما نگهداری می‌شوند. برای اینکه این داده‌ها را به فضای وب منتقل کنید، لازم است که آن‌ها را به یک سرور میزبان منتقل کنید. در اینجاست که میزبانی وب یا وب هاستینگ روی کار می‌آید. هاستینگ یک وب سایت مستلزم وجود یک سرور و برخورداری از دانش لازم برای نگهداری این سرور خواهد بود. افرادی که بودجه‌شان کفاف هاستینگ را نمی‌دهد و یا نیاز به یک سرور اختصاصی دارند، می‌توانند به سراغ ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب برای سایتها بروند. این ارائه دهندگان اغلب در ازای مبلغی که به طور ماهانه یا سالانه از کاربر اخذ می‌کنند، خدمات و فضای سرور خود را در اختیار وی قرار می‌دهند.

 

استفاده از خدمات این شرکت‌ها چند مزیت دارد که عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه‌ها: خرید هاست هزینه کمتری در مقایسه با خودمیزبانی (سلف هاستینگ) برایتان در بر خواهد داشت. برای استفاده از این سرورهای آماده، تنها لازم است که هزینه پلن هاستینگ مورد نظر خود را بپردازید و مابقی هزینه‌های نگهداری و ارتقای سرور با کمپانی خواهد بود.
  • مقیاس پذیری بالا: این بدان معناست که هر وقت احساس کردید که پلن هاستینگ شما متناسب با سرعت رشد وب سایتتان نیست، می‌توانید آن را ارتقا داده و یا به سراغ هاست دیگری بروید.
  • استفاده آسان: تمامی تنظیمات مربوط به سرور و ریسورس در نهایت سادگی و در پلتفرمی کاربرپسند در حساب کاربری صاحب سرور قابل دسترس بوده و حتی افراد تازه کار هم می‌توانند بدون هیچ دشواری از خدمات هاستینگ این شرکت‌ها استفاده کنند.
  • صرفه جویی در زمان: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب برای سایتها به تمامی جنبه‌های فنی هاستینگ از قبیل نگهداری سرور و پایش امنیت آن رسیدگی کرده و بنابراین شما زمان بیشتری خواهید داشت که بر روی محتوای وب سایت خود تمرکز کنید.
  • پشتیبانی آماده: اغلب پلن‌های هاستینگ از خدمات بیست و چهار ساعته پشتیبانی مشتری برخوردار بوده و در هر ساعت از روز که سرور شما به مشکل برخورد کند، متخصصان این شرکت‌ها آماده کمک به شما و حل مشکل خواهند بود.
  • عملکرد محور بودن: بسیاری از ارائه دهندگان خدمات هاستینگ امکانات و ابزارهای اضافی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به این ترتیب عملکرد بهینه وب سایت شما را تضمین می‌کنند.

وقتی تصمیم می‌گیرید وب سایتتان را بر روی یک پلتفرم خودمیزبان آماده مانند وردپرس آپلود کنید، نخست باید در یکی از سرویس‌های وب هاستینگ (میزبانی وب) آن ثبت نام کنید. هر یک از شرکت‌های میزبانی وب گزینه‌های هاستینگ مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. حال آنکه انتخاب سرویس اینترنتی هاستینگ (technical ability afforded by the Internet) اشتباه، اثر منفی بر عملکرد وب سایت شما خواهد داشت و موجب می‌گردد که بیشتر از مقداری که لازم است هزینه برایتان تراشیده شود. به همین جهت بسیار حیاتی است که آشنایی کامل با تمامی گزینه‌های موجود پیدا کنید.

 چرا نیاز به وب هاستینگ داریم؟

 

در ادامه این مطلب در طی پنج مرحله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه هاستینگ وب سایتتان را خودتان انجام دهید.

 

۱. ابتدا یک سیستم تولید محتوا (CMS) را برای وب سایتتان انتخاب کنید

اگر تاکنون تصمیم نگرفته‌اید که از چه پلتفرمی برای راه اندازی وب سایت خود استفاده کنید، نخستین گام انتخاب یک سیستم تولید محتوا یا CMS خواهد بود. علت این موضوع آن است که نحوه میزبانی وب سایت شما، بستگی به پلتفرمی خواهد داشت که وب سایت را بر روی آن راه اندازی می‌کنید. اغلب افرادی که به سراغ راه اندازی وب سایت می‌روند، با دو گزینه عمده در انتخاب پلتفرم رو به رو خواهند بود: شما می‌توانید بسته به نیاز خود از وردپرس یا یک وب سایت ساز (Website builder) چندمنظوره مانند Wix، Squarespace یا Shopify استفاده کنید.

از جمله تفاوت‌های عمده وردپرس با وب سایت‌ سازها می‌توان به سهولت در استفاده، قابلیت تنظیم امکانات و هزینه پایین‌تر اشاره کرد. با این حال اگرچه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع باز (اپن سورس) است، احتیاج به آن دارد که توسط یک کمپانی میزبانی وب طرف ثالث اداره شود. وردپرس این قابلیت را به کاربران خود می‌دهد که هر نوع وب سایتی با هر نوع کاربردی را راه اندازی کنند و بنابراین می‌توان این CMS را جزو انعطاف پذیرترین پلتفرم‌های تولید محتوا در فضای وب در نظر آورد.

با این حال، استفاده از وردپرس در مقایسه با وب سایت سازها با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های به مراتب بیشتری همراه بوده و کاربران برای یادگیری نحوه کار کردن با آن احتیاج به صرف زمان بیشتری دارند. در نقطه مقابل، وب سایت سازها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر فردی با هر پیش زمینه‌ای به راحتی بتواند از آن‌ها استفاده کند. به علاوه این پلتفرم‌ها خدمات میزبانی وب برای سایتها را نیز عرضه می‌کنند و بنابراین کاربران از خرید سرور از یک ارائه دهنده ثانویه بی نیاز خواهند بود.

 

۲. یکی از سرویس‌های وب هاستینگ را خریداری کنید

اگر در مرحله قبل وردپرس را برای مدیریت محتوای خود انتخاب کرده‌اید، گام بعدی شما انتخاب یک سرویس میزبانی وب خواهد بود. چندین ارائه دهنده خدمات وب هاستینگ وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله: Bluehost، DreamHost، Hostinger و IONOS که همگی از امکانات مشابه (از قبیل ذخیره داده، محدوده پهنای باند، گارانتی آپتایم، سرعت، طول مدت قرارداد و قیمت) با اندک تفاوت‌های جزئی برخوردارند.

اگر قصد راه اندازی یک وب سایت جدید را دارید، بهتر است به سراغ پلن هاستینگی بروید که از امکاناتی چون دامنه رایگان، گواهینامه SSL رایگان و امکان نصب افزونه وردپرس با یک کلیک برخوردار باشد. ما در این زمینه Bluehost را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در عوض، اگر به دنبال هاست مناسب برای یک وب سایت از پیش موجود می‌گردید، Hostinger که از سرویس انتقال رایگان وب سایت در وردپرس (سرویس مهاجرت به وردپرس) برخوردار است، بهترین گزینه خواهد بود.

 

برخی از پلن‌های هاستینگ ارائه شده توسط این پلتفرم‌ها عبارتند از:

  • هاستینگ مشترک: در این پلن هاستینگ، چندین وب سایت از یک سرور واحد استفاده می‌کنند. این گزینه انتخاب مناسبی برای افرادی خواهد بود که به صرفه بودن برایشان در وهله نخست اهمیت قرار دارد. وب سایت‌های کوچک تا متوسط با حجم ترافیک پایین از این پلن ارزان قیمت هاستینگ سود خواهند برد. به علاوه هاستینگ مشترک برای انتشار پروژه‌های علمی نیز گزینه مناسبی خواهد بود. نقطه ضعف این پلن هاستینگ این است که چون چندین وب سایت به یک سرور متصل‌اند، در صورت بالا رفتن ترافیک در یک وب سایت، عملکرد وب سایت‌های دیگر نیز کند خواهد شد.

 

  • سرور خصوصی مجازی یا VPS: سرور VPS در حقیقت یک سرور اختصاصی را به چندین سرور مجازی تقسیم می‌کند و هر قسمت به عنوان یک سرور اختصاصی برای یک کاربر خاص به کار می‌رود. هاستینگ VPS برای وب سایت‌های بزرگ‌تر به کار می‌رود. به علاوه افرادی که خواهان انعطاف بیشتر و استقلال عمل در به کارگیری تنظیمات سرور خود هستند، به سوی این نوع سرور جذب می‌شوند. با این حال برای استفاده از این سرورها نیاز به دانش فنی بیشتری خواهید داشت. به علاوه، هزینه خرید این سرور نیز در مقایسه با سرور مشترک بالاتر است.

 

  • هاستینگ ابری یا کلاد هاستینگ: در روش کلاد هاستینگ، یک وب سایت به جای آنکه تنها یک سرور داشته باشد بر روی مجموعه‌ای از سرورهای ابری ران می‌شود. این پلن هاستینگ برای وب سایت‌های با ترافیک سنگین پیشنهاد می‌شود. به علاوه هاستینگ ابری برای افرادی که می‌خواهند از سهولت هاستینگ مشترک و قابلیت‌های هاستینگ VPS به طور همزمان بهره مند شوند گزینه‌ای ایده آل به شمار می‌آید. از جمله نقاط منفی این شیوه هاستینگ می‌توان به قیمت بالای آن و اعطای استقلال عمل کمتر به کاربران اشاره کرد.

 

  • هاست مدیریت شده با وردپرس: این پلن هاستینگ به طور اختصاصی برای وب سایت‌های وردپرسی طراحی شده است و برای افراد تازه کار که وب سایت‌های کوچک تا متوسط را اداره می‌کنند مناسب است. همانند هاستینگ مشترک، این پلن نیز نیاز به هیچگونه دانش فنی ندارد. با این حال، قیمت آن نسبت به سرورهای مشترک بالاتر است و کاربران از استقلال عملی که هاستینگ VPS به آنان اعطا می‌کند محروم خواهند بود.

 

  • سرور اختصاصی: پلن هاستینگ اختصاصی یک سرور کامل را در اختیار وب سایت شما قرار می‌دهد. این بدان معناست که شما در این پلن از ابزارهای مدیریتی پیشرفته مختص به خودتان برخوردار خواهید بود. سرور اختصاصی مناسب‌ترین گزینه برای افراد حرفه‌ای با دانش فنی بالا و سایت‌های با ترافیک و حجم داده قابل توجه به حساب می‌آید. این پلن هاستینگ هزینه‌برترین نوع هاستینگ است. به علاوه، کار کردن با آن نسبت به پلن‌های دیگر دشوار است. شما می‌توانید مدیریت سرور خود را نیز به کمپانی‌های وب هاستینگ (web hosting service) بسپارید؛ با این حال هزینه آن بسیار بیشتر از حالتی خواهد بود که خودتان آن را اداره کنید.

 

میزبانی وب چیست؟

۳. یک آدرس دامنه برای خود انتخاب کنید

اگر هنوز آدرس دامنه مختص خودتان را ندارید، می‌توانید آن را مستقیماً از یکی از پلتفرم‌های برتر ثبت دامنه مانند NameCheap، Domain.com یا Google Domains دریافت کنید. راه دیگر این است که از سایر پلتفرم‌ها برای ثبت دامنه خود استفاده کنید که در این صورت ممکن است سرویس اینترنتی (service on Internet) وب هاستینگ شما به همراه اکانتتان یک نام دامنه نیز به شما بدهد. این به آن معناست که در سال اول راه اندازی وب سایت خود، نیازی به پرداخت هزینه‌های ثبت دامنه نخواهید داشت.

معمولاً توصیه می‌شود که آدرس دامنه را از ارائه دهنده هاستتان دریافت کنید. این کار موجب صرفه جویی در وقت شما می‌شود و در عین حال شما را از دردسرهای اتصال دستی دامنه به هاستتان بی نیاز خواهد کرد.

 

۴. دامنه خود را به هاستتان متصل کنید

فرآیند اتصال دامنه به هاست بسته به اینکه آدرس دامنه خود را از کدام منبع اخذ کرده باشید، متفاوت خواهد بود. برای مثال، اگر نام دامنه‌تان را از پلتفرم ارائه دهنده هاست خود گرفته باشید، این دامنه به طور خودکار به هاست شما متصل خواهد شد. اگر از قبل آدرس دامنه خود را در اختیار دارید، باید به طور دستی دامنه را به هاستتان متصل کنید.

برای این کار، ابتدا به وب سایتی که آدرس دامنه خود را از آن خریداری کرده‌اید (مانند NameCheap) بروید. سپس از آنجا تنظیمات نام دامنه را باز کنید و آدرس دامنه‌تان را به سرور هاست خود هدایت کنید. شما در اکانت وب هاستینگ خود سرورهای نام دامنه یا DNSها را خواهید داشت. این آدرس‌ها در حقیقت به عنوان دفترچه تلفن IPهای دامنه شما عمل می‌کنند؛ یعنی وقتی فرد آدرس وب سایت شما را تایپ می‌کند، DNSها محتوایی را که بر روی سرور مورد نظرتان بارگذاری کرده‌اید شناسایی می‌کنند.

هنگامی که سرورها را پیدا کردید، باید وارد تنظیمات نام دامنه خود شوید و بر روی گزینه DNS Settings کلیک کنید. این کار موجب می‌شود که سرورهای DNS موجود با آن‌هایی که توسط هاست شما ارائه شده‌اند جایگزین شوند. شما با ذخیره سازی این تنظیمات آدرس دامنه خود را در ظرف مدت حداکثر چند ساعت به سرور هاست خود متصل می‌کنید. البته این کار ممکن است در زمان بسیار کمتری انجام شود.

 

5. وردپرس را نصب کنید (یا وب سایت خود را به آن منتقل کنید)

آخرین مرحله از این فرآیند این است که پلتفرم وردپرس را از طریق اکانت وب هاستینگ خود بر روی دامنه وب سایتتان نصب کنید. اکثر ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب قابلیت نصب رایگان وردپرس آن هم تنها با یک کلیک را به شما می‌دهند. به این ترتیب شما قادر خواهید بود دامنه و پلن هاستینگ خود را تنها با یک کلیک به وردپرس منتقل کنید. بسته به اینکه از چه سرویس وب هاستینگی استفاده می‌کنید، نحوه دسترسی شما به امکانات نصب وردپرس متفاوت خواهد بود. با این حال، در اکثر موارد با استفاده از اکانت هاستینگ یا cPanel خود می‌توانید به این بخش دسترسی پیدا کنید.

اگر از قبل یک وب سایت در پلتفرم وردپرس دارید و می‌خواهید آن را به هاست جدید منتقل کنید، آسان‌ترین راه برای اتصال آن به هاست جدید، استفاده از یک سرویس مهاجرت به وردپرس خواهد بود. اغلب این سرویس به طور رایگان از طریق ارائه دهنده وب هاستینگ در اختیار شما قرار داده می‌شود. البته برخی هاست‌ها هزینه‌ای اضافی برای این سرویس از کاربران خود دریافت می‌کنند.

 

جمع بندی

اینکه صفر تا صد آپلود وب سایتتان بر روی هاست را خودتان انجام دهید، ممکن است در وهله اول ترسناک به نظر برسد؛ به خصوص اگر که تجربه کار در حوزه توسعه وب را نداشته باشید. با این حال، در سال‌های اخیر سرویس‌های ارائه خدمات وب هاستینگ نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته و اکنون بسیاری از این سرویس‌ها این امکان را به کاربران خود می‌دهند که شخصاً وب هاستینگ (service for websites) خود را انجام دهند.

در این مقاله به طور خلاصه اصول کلی و مراحل میزبانی وب را به شما توضیح دادیم. اگر در مسیر هاستینگ به مشکلی برخوردید، همواره می‌توانید جست و جو برای یافتن راهکار مناسب را از بخش پشتیبانی ارائه دهنده هاست خود شروع کنید. اغلب سرویس‌های هاستینگ وب از مراکز پشتیبانی بیست و چهار ساعته برخوردار هستند. در این مراکز متخصصان حوزه وب به شما راهنمایی‌های لازم را در زمینه وب هاستینگ ارائه خواهند داد و خط مقدم مقابله با مشکلات احتمالی در این مسیر به حساب می‌آیند.   

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

7450
A
A