راهنمای ثبت دامنه بین المللی

راهنمای ثبت دامنه بین المللی
راهنمای ثبت دامنه بین المللی
8 ماه پیش

هرچند بسیاری از وب‌سایت‌های داخلی روی دامنه‌های داخلی به خصوص دامنه معروف IR ثبت شده‌اند، اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌های تجاری و کسب‌وکارهای خصوصی برای توسعه وب‌سایت خود، دامنه‌های بین‌المللی را ترجیح می‌دهند. دلیل این مسئله، قابلیت اطمینان بیشتر این دامنه‌ها و امنیت بالاتر آن‌هاست. اما برای خرید و ثبت دامنه بین‌المللی چه باید کرد؟ 

معروف‌ترین دامنه‌هایی که همه ما می‌شناسیم، com، net، org و مشابه آن هستند که هزاران وب‌سایت در سطح جهان از این دامنه‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم روش خرید و ثبت دامنه بین‌المللی و مراحل آن را توضیح دهیم. اگر صاحب یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید کاربران خارج از کشور هم به وب‌سایت شما وارد شده و از خدمات و کالاهای شما استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

چرا ثبت دامنه مهم است؟

نام دامنه از زمان ظهور وب وجود داشته است. اولین نام دامنه در تاریخ 15 مارس 1985 بود که در Symbolics.com ثبت شد. امروزه بیش از 300 میلیون نام دامنه وجود دارد که هر سال میلیون‌ها نام دامنه دیگر به آن اضافه می‌شود. نام دامنه بخش مهمی از مراحل ایجاد یک برند برای کسب‌وکار است. هیچ دو نام دامنه‌ای نمی‌توانند دقیقاً شبیه هم باشند، اگرچه شباهت‌های محدودی بین دو نام دامنه امکان‌پذیر است. در حالت ایده‌آل، نام دامنه، سفارشی، منحصربه‌فرد و متمایز خواهد بود، بنابراین کاربران آن را با نام‌های دامنه دیگر یا مشاغل مختلف اشتباه نمی‌گیرند. علاوه بر این، نام دامنه به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی به آدرس‌های IP که حفظ کردن آن‌ها دشوار است، متصل شوند. برای مثال، می‌توانید به‌جای آدرس IP عددی «172.217.13.78»، آدرسی مانند «Google.com» وارد کنید. به عبارت دیگر، نام‌های دامنه، استفاده از دنیای اینترنت را بسیار آسان کرده‌اند. انتخاب نام دامنه اولین گام در ساخت یک وب‌سایت است. 

راهنمای ثبت دامنه بین‌المللی

برای خرید و ثبت دامنه بین‌المللی می‌بایست یک سری مراحل را به ترتیب انجام دهید. در این مطلب آموزش ثبت دامنه را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

 ثبت دامنه بین‌المللی

یافتن یک ثبت‌کننده نام دامنه

اولین قدم برای ثبت دامنه بین‌المللی، یافتن یک ثبت‌کننده دامنه است. شرکت آذرآنلاین یکی از محبوب‌ترین ثبت‌کننده‌های دامنه در ایران است. قبل از انتخاب ثبت‌کننده دامنه، حتماً قیمت و قوانین هر یک را به دقت بررسی کنید، زیرا نام دامنه یکی از عوامل مهم در میزان شناخته شدن کسب‌وکار شماست.

بررسی آزاد نام دامنه

هنگامی که ثبت‌کننده دامنه مناسب را پیدا کردید، باید آزاد بودن دامنه خود را با استفاده از ابزار موجود در سایت بررسی کنید. میلیون‌ها نام دامنه وجود دارد که روزانه هزاران نام دیگر هم به آن اضافه می‌شود. اگر قبل از ثبت یک نام دامنه و با جستجوی آن متوجه شدید که قبلاً ثبت شده است، ناامید نشوید. این طبیعی است! زیرا تعداد دامنه‌های ثبت شده بسیار زیاد است. توصیه می‌شود از کلمات کلیدی مرتبط با نوع کسب‌وکار خود در نام دامنه استفاده کنید.

انتخاب پسوند نام دامنه، مانند com. یا net.

پس از تعیین نام دامنه، پسوند آن را می‌بایست انتخاب نمایید. محبوب‌ترین پسوند com است، اگرچه net. و org. نیز محبوب هستند. این دامنه‌ها به عنوان دامنه‌های سطح بالا یا پسوندهای سطح بالای دامنه در سیستم نام‌گذاری دامنه در نظر گرفته می‌شوند. دسته دیگری از پسوندهای نام دامنه نیز وجود دارد که توسط یک جامعه خاص مرتبط با نام دامنه حمایت می‌شود. به عنوان مثال، gov. برای سایت‌های دولتی و edu. برای سازمان‌های آموزشی است. برای اکثر وب‌سایت‌ها، com. بهترین پسوند است، اما اگر یک وب‌سایت تخصصی دارید، می‌توانید دامنه مرتبط با آن را در نظر بگیرید.

خرید نام دامنه

پس از تعیین نام دامنه و پسوند، می‌بایست برای ثبت آن هزینه پرداخت کنید. اما در نظر داشته باشید که این هزینه بسته به مدت زمان قرارداد (یکساله، پنج ساله و …) می‌بایست به شرکت پرداخت گردد.

پرداخت هزینه حریم خصوصی

برای ثبت دامنه باید اطلاعات تماس خود را از جمله نام، شماره تلفن، آدرس فیزیکی و آدرس ایمیل ارائه دهید. به محض اینکه نام دامنه شما ثبت شد، این اطلاعات تماس در دسترس عموم قرار می‌گیرد، مگر اینکه از طریق ثبت‌کننده دامنه خود هزینه‌ای برای حفظ حریم خصوصی دامنه بپردازید. این ویژگی، از اطلاعات شما محافظت کرده و اطلاعات شخصی را در برابر هرزنامه‌ها یا بدتر از آن سارقان سایبری و هکرها نگهداری می‌کند.

خرید و ثبت دامنه بین المللی

خرید دامنه از پیش ثبت شده

گاهی اوقات به جای ثبت یک دامنه جدید، می‌توانید دامنه‌ای را که از پیش ثبت شده است، از صاحب آن خریداری کنید. برای این منظور کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

اطلاعات تماس مالک را پیدا کنید

با جستجوی اطلاعات تماس از طریق سایت WHOIS، مالک نام دامنه مورد نظر خود را پیدا کنید. اگر اطلاعات تماس در لیست نبود، شاید از طریق جستجو در اینترنت بتوانید این کار را انجام دهید.

در مورد قیمت مذاکره کنید

پس از برقراری تماس، قیمت مناسبی برای دامنه ارائه دهید. اگر در مورد قیمت مطمئن نیستید، پیش از پیشنهاد کمی تحقیق کنید. اگر دامنه مورد نظر کاملاً متناسب با نوع کسب‌وکار شماست، می‌توانید قیمت بالاتری نسبت به عرف بازار پیشنهاد دهید زیرا ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر را دارد.

پرداخت را از طریق شرکت‌های واسطه انتقال پول انجام دهید

توصیه می‌کنیم از پرداخت مستقیم پول برای صاحبان حقیقی نام دامنه خودداری کنید، مگر آنکه با یک شخص حقوقی و یا شرکت معتبر سروکار داشته باشید. اگر طرف شما یک شخص حقیقی بود، از شرکت‌های اینترنتی واسطه پرداخت که امنیت بالایی دارند، کمک بگیرید.

سؤالات متداول

در زمینه خرید و ثبت دامنه‌های بین‌المللی به خصوص برای کاربران ایرانی معمولاً سؤالاتی پیش می‌آید که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

آیا نام دامنه منقضی می‌شود؟

وقتی ثبت دامنه بین‌المللی را انجام می‌دهید، تاریخ ثبت و همچنین تاریخ انقضا برای شما نمایش داده می‌شود. هر نام دامنه در یک مقطع زمانی منقضی می‌شود که ممکن است یک ماهه، شش ماهه، 1 ساله و یا چند ساله باشد، اما معمولاً این تاریخ انقضا یک ساله است. زمانی که تاریخ انقضای نام دامنه نزدیک می‌شود، باید دامنه خود را به صورت دستی تمدید کنید که مستلزم پرداخت هزینه برای قرارداد جدید است. خبر خوب این است که می‌توانید دامنه خود را قبل از انقضای آن تمدید کنید که از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. به طور معمول، یک سری اعلان‌ها از طرف شرکت ثبت‌کننده دامنه از حدود 1 ماه قبل از انقضای نام دامنه برای شما ارسال می‌شود.

در صورت عدم تمدید نام دامنه در موعد مقرر چه اتفاقی می‌افتد؟

اما اگر فراموش کنید نام دامنه خود را قبل از انقضا تمدید نمایید، چه اتفاقی می‌افتد؟ تا زمانی که نام دامنه توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد، می‌توانید نام دامنه خود را پس از تاریخ انقضا دوباره فعال کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از دامنه‌ها نسبت به سایرین تقاضای بسیار بیشتری دارند و حتی برخی از ربات‌ها وجود دارند که دامنه‌های پرمخاطب را پس از آزاد شدن به صورت خودکار ثبت می‌کنند. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که برخی از ثبت‌کننده‌های دامنه گزینه تمدید خودکار دارند. هنگامی که این گزینه را فعال می‌کنید، با نزدیک شدن تاریخ انقضا، دامنه شما به طور خودکار تمدید می‌شود. ثبت‌کننده‌های مختلف ممکن است قوانین متفاوتی در مورد تمدید خودکار داشته باشند، بنابراین قبل از فعال کردن تمدید خودکار آن‌ها را دقیقاً مطالعه کنید.

نکته دیگری که باید در مورد نحوه خرید نام دامنه به خاطر بسپارید این است که همه دامنه‌ها تقاضای بالایی ندارند. اگر نام دامنه شما از یک کلمه ساختگی یا یک نام تجاری بسیار خاص تشکیل شده است، در صورت عدم تمدید، خیلی نگران نباشید زیرا متقاضی زیادی برای ثبت آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید در مورد میزان تقاضای نام دامنه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید از برخی وب‌سایت‌های آنلاین که ارزش دامنه‌های مختلف را بر اساس میزان تقاضا می‌سنجند، استفاده کنید.

آیا کشور مبدأ روی انتخاب نام دامنه تأثیر دارد؟

هرچند استفاده از پسوندهای مختص هر کشور می‌تواند مخاطبان داخلی بیشتری را به وب‌سایت شما هدایت کند، اما عملاً انتخاب نام دامنه و پسوند آن تحت تأثیر کشور مبدأ قرار ندارد. مثلاً پسوندهای معروف com، net و org در بیشتر کشورهای دنیا مورد استفاده هستند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که پسوندهای دامنه خاص کشور فقط برای ساکنان آن کشور در دسترس است. به عنوان مثال، پسوندهای IR فقط برای کاربران داخل ایران قابل‌دسترس می‌باشد، بنابراین اگر یک کسب‌وکار بین‌المللی دارید، توصیه می‌کنیم از پسوندهای بین‌المللی برای دامنه خود استفاده کنید. علاوه بر پسوندهای دامنه خاص کشور، پسوندهای دامنه نیز وجود دارند که برای انواع خاصی از وب‌سایت‌ها طراحی شده‌اند. 

مدارس، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های آموزشی اغلب از دامنه‌های .edu استفاده می‌کنند، در حالی که سازمان‌های دولتی رسمی از دامنه‌های .gov استفاده می‌کنند. اگر وب‌سایت شما در هیچ یک از این دسته‌ها نیست، از پسوندهای متداول مانند com استفاده کنید. البته سازگاری و پشتیبانی سرورها، شرکت‌های هاست و سرویس‌های وابسته از نام دامنه و پسوند آن نکته مهمی در بهبود سرعت وب‌سایت است. در ایران، سرعت یک وب‌سایت با پسوند دامنه IR در مقایسه با وب‌سایت مشابه با پسوندهای بین‌المللی به مراتب بیشتر است. این مسئله به خصوص برای کسب‌وکارهای وابسته به وب‌سایت که محتوای تصویری و ویدئویی زیادی روی سایت خود دارند، مهم خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد نحوه خرید و ثبت دامنه بین‌المللی توضیحاتی را ارائه دادیم. انتخاب شرکت‌های ثبت‌کننده، انتخاب نام دامنه متناسب با نوع کسب‌وکار و بررسی عدم مشابهت آن از مهم‌ترین مراحل این کار است. همچنین اگر با جستجو متوجه شدید که نام دامنه مورد نظرتان قبلاً ثبت شده است، می‌توانید آن را از مالک دامنه خریداری کنید. پس از خرید، انتقال دامنه به شرکت ثبت‌کننده جدید و لغو سرویس‌های قبلی برای امنیت بیشتر، ضروری است.

 

 

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

16745
راهنمای ثبت دامنه بین المللی
100.003
A
A