18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی

18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی
18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی
3 هفته پیش

موتورهای جستجو به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و با افزایش روز به روز حجم اطلاعات و داده‌ها روی صفحات وب، پیدا کردن داده‌های مورد نظر پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. موتور جستجو ابزاری است که در میان دنیای اطلاعات مختلف، نتیجه مورد نظرتان را یافته و به شما ارائه می‌دهد. احتمالا با شنیدن کلمه موتور جستجو، اولین کلمه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد google باشد؛ گوگل بدون شک بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان بوده و بیشتر از 70 درصد سهم بازار مارکتینگ وب را به خود اختصاص داده است. این موتور جستجو بانک اطلاعاتی گسترده‌ای دارد و با رابط کاربری آسان و نتایج شخصی سازی شده، می تواند اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار دهد و قابلیت جستجوی متنی، صوتی، تصویری و حتی ویدیویی هم دارد.

 البته باید در نظر داشته که برای پاسخگویی به همه درخواست‌ها یک پلتفرم کافی نیست و موتورهای جستجوی بسیاری وجود دارند که در زمینه‌های مختلف بهتر عمل می‌کنند. اگر از موتورهای جستجوی دیگر غافل شوید، فرصت‌های مهمی را از دست می‌دهید. می‌توانید با استفاده از موتور‌های جستجوی دیگر، تفاوت بین آن‌ها را متوجه شوید و زودتر به محتوای مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این مقاله، به طور جامع و کامل با بهترین موتورهای جستجوی وب آشنا خواهید شد.

 

موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از آشنایی با موتورهای مختلف بهتر است با مفهوم و نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا شویم؛ Search Engine ابزاری است که اطلاعات مورد نیاز شما را مانند سوزنی از انبار کاه انبوه اطلاعات روی اینترنت پیدا می‌کند. اطلاعات درخواست شده در موتور جستجو، در صفحه‌ای به نام صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. موتور‌های جستجو برای رتبه بندی حجم زیاد اطلاعات موجود روی سایت‌ها و بلاگ‌ها، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بهترین و دقیق‌ترین نتایج را ارائه کنند که کراولینگ (Crawling)، رتبه بندی وب سایت‌ها و ایندکسینگ بخشی این الگوریتم‌ها هستند.

موتورهای جستجوی مختلف، روش‌های متفاوتی در رتبه بندی مطالب دارند و یا رعایت این قوانین صفحات می‌توانند رنکینگ بالاتری داشته باشند تا در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده شوند. سئو یا Search Engine Optimization‌ مجموعه اقداماتی هستند که رتبه سایت شما را افزایش می‌دهند و آن را در صفحه اول نتایج نشان می‌دهند. این الگوریتم‌ها همواره به روز رسانی می‌شوند تا نتایج را بیش از پیش دقیق‌تر و سریع‌تر ارائه کنند.

 

معرفی بهترین موتورهای جستجو

 موتورهای جستجو قابلیت‌های مختلفی دارند و در زمینه‌های مختلفی نسبت به بقیه برتری دارند که این ویژگی باعث می‌شود سریع‌تر به نتیجه دقیق برسید. اگر به دنبال تصویر مناسبی هستید یا می‌خواهید مسئله ریاضی حل کنید، انتخاب موتور جستجوی مناسب مسیر را راحت‌تر می‌کند.

 

Bing

یکی از موتورهای جستجوی معروف، موتور جستجوی Bing است که در واقع این موتور جستجوی وب متعلق به شرکت مایکروسافت است. بینگ (web search engine from Microsoft)در آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است و برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. جستجوی ویدیویی بینگ، منحصر به فرد و قدرتمند است و می‌تواند نتایج دقیق‌تری نمایش دهد. همچنین بینگ، برای نتایج انگلیسی دو برابر بیشتر از گوگل پیشنهاد خودکار ارائه می‌کند. اگر به دنبال مشاهده برترین لینک‌های خروجی یک سایت هستید، بینگ می‌تواند کمکتان کند؛ با وارد کردن عبارت linkfromdomain:[اسم سایت] می‌توانید این کار را انجام دهید.

 موتور جستجوی Bing

Ask

همانطور که از نامش(search engine) مشخص است، موتور جستجوی Ask.com به سوالات کاربران جواب می‌دهد. در ابتدای تاسیس Ask قرار بود صرفا پلتفرمی برای پرسش و پاسخ باشد ولی بعدها به صورت موتور جستحو در آمد. اسک دات کام برای پرسیدن سوال‌های خاصی مناسب است و بر اساس پرسش و پاسخ نتایج را ارائه می‌دهد. 

 موتور جستجوی Ask

Yahoo

سال‌ها قبل، گوگل و یاهو رقبای اصلی یکدیگر بودند اما امروز گوگل بیش از 70 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. یاهو (web portal and search engine) یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های ایمیل است و در حال حاضر این موتور جستجو توسط شرکت چند رسانه‌ای بینگ پشتیبانی می‌شود؛ در واقع نتایج جستجوی بینگ و Yahoo! یکسان است.

 موتور جستجوی Yahoo

Baidu

موتور جستجوی بایدو محبوب‌ترین موتور جستجوی چین و جزو ۵ موتور جستجوی وب برتر جهان است. Baidu (Chinese web services company) توسط یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کمپانی‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. این موتور جستجو رابط کاربری مناسب و گزینه‌های جستجوی بسیار دقیق و قدرتمندی دارد و گزینه‌های تبلیغاتی زیادی پیشنهاد می‌کند.

 موتور جستجوی Baidu

Yandex

موتور جستجوی Yandex پرکاربردترین و معروف‌ترین موتور جستجوی روسیه که توسط یک شرکت اینترنت روس توسعه یافته است. با یاندکس (Russian–Dutch multinational technology company specializing in Internet–related services and products) می‌توانید هر موردی از متن و عکس گرفته تا ویدیو را نیز سرچ کنید و این نتایج را در دسته بندی‌های جهانی و محلی دریافت نمایید. جستجوی تصویری Yandex منحصر به فرد است و در نوع خود یکتاست و امکان جستجوی نقشه و لوکیشن هم دارد.

 موتور جستجوی Yandex

InfoSpace

InfoSpace‌ راه حل‌های پیشرفت کسب و کار و روش‌های کسب درآمد پیشنهاد می‌کند و امکان جستجوی برندهای برتر را دارد. با استفاده از فناوری metasearch، این وب سایت نتایج جستجوی جامع و یک ابزار فیلتر منحصر به فرد و قابل تنظیم را ارائه می‌دهد. همچنین سایت‌های جستجوی Dogpile و Zoo.com و WebCrawler توسط infospace پشتیبانی و اداره می‌شوند.

 موتور جستجوی InfoSpace

Duckduckgo

اگر از تبلیغات موتورهای جستجوی دیگر خسته شده‌اید و احساس می‌کنید به امنیت و حریم شخصی بیشتری برای اطلاعات جستجوی خود نیاز دارید، سراغ داک‌داک‌گو موتور جستجوی وب بروید. DuckDuckGo اطلاعات شما را جمع آوری و ذخیره نمی‌کند، به حریم شخصی شما احترام می‌گذارد و مثل گوگل و یاندکس و… آن‌ها را به شرکت‌های تبلیغاتی نمی‌فروشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که حریم شخصی برای‌تان اهمیت دارد و مایل به نگهداری تاریخچه جستجوی خود نیستید، این موتور جستجو (Internet search engine) مناسب‌ترین انتخاب برای شماست. علاوه بر محیط امن، Duckduckgo رابط کاربری ساده و محیط جالبی دارد.

 موتور جستجوی Duckduckgo

Startpage.com

استارت پیج امنیت اطلاعات و حریم شخصی را برای شما فراهم می‌کند؛ نتایج گوگل را بدون ثبت و ردیابی تاریخچه جستجو در Startpage‌ ببینید. این Internet search engine مناسب افرادی است که نتایج گوگل را ترجیح می‌دهند اما علاقه‌ای به پیگیری و ذخیره سابقه جستجو ندارند.

 موتور جستجوی StartPage

Search Encrypt

موتور جستجوی Search Encrypt نیز جزو موتورهایی است که به حریم شخصی شما احترام می‌گذارد. تاریخچه سرچ شما در Search Encrypt پس از مدت زمان معینی منقضی می‌شود و کاملا از بین می‌رود؛ یعنی حتی اگر کسی به کامپیوتر شخصی شما نیز دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند تاریخچه جستجوی شما را مشاهده کند.

  موتور جستجوی Search Encrypt

Semrush

سمراش (American software as a service company) ابزاری برای سئو با رابط کاربری جالبی است که می‌توان گفت یکی از بهترین ابزارهای سئو است. این ابزار قالب‌های بسیار مختلفی برای داشتن ارائه بهتر نتایج دارد و می‌توانید با SEMrush نتایج را به یک مشتری یا همکار خود نمایش دهید. همچنین این موتور جزو بهترین ابزارهای جستجوی واژه‌های کلیدی (Keywords) بوده و نتایج دقیقی ارائه می‌دهد.

 موتور جستجوی Semrush

WolframAlpha

ساده‌ترین مسائل جمع عددی تا محاسبات پیچیده انتگرالی یا آمار را در ولفرم آلفا (computational search engine and answer engine) سرچ کنید. این موتور جستجو یک موتور دانش محاسباتی است و به جای صفحات وب، اطلاعات، داده‌ها و فرمول‌های مباحث عددی و محاسباتی ارائه می‌کند.

 موتور جستجوی WolframAlpha

Wiki.com

موتور جستجوی ویکی برای افرادی که به دنبال مقالات و تحقیقات هستند، مناسب است. اگر به مقالات سایت‌هایی مثل ویکی پدیا علاقه دارید، wiki.com می‌تواند نتایج مشابه را از سایت‌هایی شبیه ویکی پدیا نمایش دهد.

 موتور جستجوی Wiki.com

BoardReader

Boardreader اولین انتخاب همه افرادی است که به دنبال تالارهای گفتگو و صفحات گفتگو هستند. اگر در رابطه با موضوع خاصی به دنبال صفحات پرسش و پاسخ و گفتگو هستید، کافی است آن را در Boardreader جستجو کنید و با چند کلیک به نتیجه دلخواه‌تان دست بیابید.

 موتور جستجوی BoardReader

SlideShare

اگر برای یک ارائه بزرگ آماده می‌شوید، حتما به اسلاید های مناسب نیاز دارید تا ارائه شما را جذاب‌تر کند؛ Slideshare یک ابزار عالی برای آماده سازی اسلایدهای ارايه شماست. در این موتور جستجو می‌توانید اسلایدهای مستند، فایل‌های PDF‌ و… برای ارائه‌های خود جستجو کنید و حتی فایل‌ها را دانلود کرده و استفاده نمایید.

  موتور جستجوی SlideShare

Twitter

توییتر که به عنوان یک شبکۀ اجتماعی ارائه دهندۀ بلاگ‌نویسی کوچک شناخته می‌شود نیز یک موتور جستجو است. شاید شما هم توییتر (American social networking site) را فقط به عنوان یک شبکه اجتماعی می‌شناسید، اما بهتر است بدانید توییتر یک موتور جستجو مناسب پیگیری اخبار مهم و به روز است.

 موتور جستجوی Twitter

SwissCows

Swisscows یک موتور جستجوی محرمانه و منحصر به فرد است، این موتور جستجو به امنیت اطلاعات و حریم شخصی شما اهمیت زیادی می‌دهد و تاریخچه جستجوی شما را به هیچ وجه جمع آوری، ذخیره و ردیابی نمی‌کند. Swisscows با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی نتایج دقیق و سریع نمایش می‌دهد.

این موتور جستجو (web search engine operated by Hulbee AG) یک موتور مناسب برای خانواده است، از کودکان شما در اینترنت مراقبت می‌کند و محتوایی که مناسب آن‌ها نیست را از دسترس کودکان خارج می‌نماید. این موتور جستجو علاوه بر این که در دنیای اینترنت مراقب فرزندان شماست، بلکه بخش عظیمی از سود حاصل از درآمد خود را صرف نجات کودکان از گرسنگی و فراهم کردن امکانات آموزشی و بهداشتی آن‌ها می‌کند.

 موتور جستجوی SwissCows

Ecosia

Ecosia یک موتور جستجوی دوستدار محیط زیست است و سود حاصل از تبلیغات و… صرف حفظ کره زمین می‌کند. تقریبا به ازای هر ۴۵ سرچ شما در اکوزیا (web search engine)، یک درخت کاشته می‌شود؛ این در حالیست که با استفاده کاربران از گوگل و دیگر موتورها، صرفا کربن دی اکسید تولید می‌شود.

  موتور جستجوی Ecosia

Ekora

Ekora یک موتور جستجو است که افزایش دمای زمین و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را نگرانی اصلی خود عنوان می‌کند. 60٪ سود ماهانه این موتور جستجو صرف طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از افزایش دمای زمین می‌شود. همچنین Ekora بخشی از این درآمد را صرف تولید و تهیه انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت پاک می‌کند و دیتاسنترهای خود را با این منابع انرژی اداره می‌کند.

علاوه بر این‌ها، Ekora‌ یک موتور جستجوی امن و خصوصی است که حریم شخصی شما را در اولویت قرار داده و اطلاعات و سابقه سرچ شما در آن کاملا محفوظ‌اند.[rpost]

  موتور جستجوی Ekora

نتیجه گیری

موتورهای جستجو انواع خیلی گسترده‌ای دارند و روز به روز موتورهای جدید وارد بازار شده و موتورهای قبلی توسعه می‌یابند. بهترین راه برای تشخیص بهترین موتور جستجو، تجربه استفاده از آن‌هاست.  لیستی از بهترین موتورهای جستجو جهان در این مقاله آمده تا مناسب‌ترین سرچ انجین را انتخاب کنید و هرچه سریع‌تر به نتایج مدنظر خود برسید. شما تا به حال از کدام یک از این موتورهای جستجو استفاده کرده اید؟ تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

9673
18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی
100.001
A
A