پسوندهای پرطرفدار دامنه اینترنتی را بشناسید

پسوندهای پرطرفدار دامنه اینترنتی را بشناسید
پسوندهای پرطرفدار دامنه اینترنتی را بشناسید
2 ماه پیش

دامنه‌ها نقطهٔ شروع وب‌سایت‌ها هستند. همان آدرس اینترنتی هر وب‌سایت و اولین چیزی که می‌بینید و کلید ورود به هر وب‌سایتی است. دامنه‌ها نماد برندها و وب‌سایت‌ها هستند؛ از این رو نام‌گذاری و انتخاب دامنه‌ها بسیار مهم است. هر دامنه دارای دو بخش نام اصلی و پسوند است که با یک نقطه از هم جدا می‌شوند؛ برای مثال در دامنه google.com بخش اول google نام سایت و بخش دوم com پسوند دامنه است. این پسوند کمک می‌کند تا هدف استفاده از وب‌سایت برای کاربر مشخص شود. اگر میخواهید با دامنه و انواع آشنا شوید محتوای Domain یا دامنه چیست؟ را حتما بخوانید. در این مقاله قصد داریم تا برترین پسوندهای دامنه را معرفی کرده و علت محبوبیت پسوندهای دامنه پرطرفدار را موردبررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع پسوندهای دامنه مهم

پسوندهای مختلف دامنه می‌توانند مشخص کنند که وب‌سایت در چه زمینه‌ای فعال است و یا حتی در کدام کشور فعالیت می‌کند. در ادامه به معرفی برترین پسوندهای دامنه می‌پردازیم.

پسوندهای دامنه بر اساس کاربرد

لیست زیر شامل مهم‌ترین و محبوب‌ترین پسوندهای دامنه برای نام‌گذاری است که در بیست سال گذشته مورداستفاده مداوم کاربران قرار گرفته‌اند.

com

مخفف کلمهٔ Commercial به معنای تجاری است. اکثر وب‌سایت‌ها با هدف تجاری راه اندازی می‌شوند و می‌توان گفت انتخاب اول بیشتر وب‌سایت‌ها این پسوند است؛ اما با توجه به رزرو بودن بیشتر این دامنه‌ها، وب‌سایت‌های جدید با پسوندهای مرتبط با شاخه کسب‌وکار خود به فعالیت ادامه می‌دهند. برای آشنایی با ثبت دامنه‌های بین المللی می‌توانید محتوای آموزش ثبت دامنه های بین‌المللی را مطالعه کنید.

org

مخفف Organization به معنای سازمان است و برای سازمان‌ها کاربرد دارد. هر نوع سازمان دولتی یا غیرانتفاعی می‌تواند از این دامنه برای معرفی خود استفاده کند.

net

مخفف Network به معنای شبکه است و مناسب خدمات تحت شبکه مانند شرکت‌های مخابراتی و خدمات دهندگان هاستینگ و شبکه است.

info

مخفف Information به معنای اطلاعات است و جهت اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود. این پسوند دامنه برای دامنهٔ وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی و رویدادها استفاده می‌شود؛ با این حال بعضی وب‌سایت‌های خبری هم از آن استفاده می‌کنند.

co.ir

نشان‌دهندهٔ تجاری بودن در یک منطقهٔ خاص است. این نوع پسوند دو بخشی است و دامنه را سه بخشی می‌کند. بخش اول نام دامنه، بخش دوم کاربرد تجاری و بخش سوم منطقه فعالیت تجارت را مشخص می‌کند؛ مانند google.co.uk.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، دامنه‌ها محدود به موارد بالا بودند و تمرکز صاحبان وب‌سایت‌ها بر روی انتخاب نام دامنه خلاقانه برای معرفی کارایی وب‌سایت بود؛ اما سازمان ICANN که مدیریت ثبت دامنه‌های سراسر جهان را بر عهده دارد، تقریباً برای هر شغل یا زمینه فعالیتی پسوند خاصی ایجاد کرده و صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند مناسب با کسب‌وکار خود، از این پسوندهای دامنه استفاده کنند. در ادامه تعدادی از این دامنه‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم:

پسوند

معنی

پسوند

معنی

cafe

برای وب‌سایت‌های کافی شاپ

Tech

برای فعالیت‌های مرتبط با فناوری

Baby

برای امور نگهداری از کودکان

Click

برای وب‌سایت‌های تبلیغات کلیکی

Rent

مناسب وب‌سایت‌های اجاره املاک یا خودرو

Space

برای امور هوا فضا

 

Art

برای وب‌سایت‌های هنری مانند گالری‌ها

Education

برای امور تحصیلی، مدارس و آموزشگاه‌ها

Store

برای فروشگاه‌های اینترنتی

Fitness

برای باشگاه‌های بدن سازی

International

برای امور بین‌المللی

Photography

برای گالری‌های عکاسی

Restaurant

برای رستوران‌ها

Sale

برای بنگاه‌های معاملاتی

Services

برای سازمان‌های خدمات‌رسانی

Shop

برای فروشگاه‌ها

Support

برای خدمات پشتیبانی

Makeup

برای سالن زیبایی

Forum

انجمن‌های بحث و گفتگو

Tools

فروشگاه ابزار آلات

Taxi

آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی

Software

معرفی و فروش نرم‌افزار

Social

امور مرتبط با اجتماعات

Movie

معرفی و فروش فیلم

Business

امور تجاری

Builders

ساخت‌وساز ساختمان

Boutique/Clothing

لباس فروشی‌ها

Center

برای مرکز خرید و پاساژهای تخصصی

Capital

امور مرتبط با سرمایه گذاری

Camera

معرفی و فروش دوربین

Codes/ Dev

وب‌سایت‌ها تخصصی برنامه نویسی

Company

شرکت‌ها

Events

گردهمایی‌ها، کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها

Energy

امور مرتبط با انرژی

Ai

خدمات هوش مصنوعی

Pro

مربوط به امور فنی و حرفه‌ای

پسوندها از نظر منطقه

برای هر کشوری و با هدف مشخص کردن منطقه فعالیت وب‌سایت، پسوند خاص آن کشور ایجاد شده. این پسوندها به معنی استقرار وب‌سایت نیستند و فقط حوزه فعالیت وب‌سایت را مشخص می‌کنند.

پسوند

کشور

پسوند

کشور

پسوند

کشور

پسوند

کشور

ir

ایران

co.uk

انگلستان

au

استرالیا

jp

ژاپن

us

آمریکا

de

آلمان

iq

عراق

af

افغانستان

ae

عربستان

eu

اتحادیه اروپا

it

ایتالیا

 

و...

پسوندهای متفرقه

این پسوندها برای ایجاد وب‌سایت‌های موقت استفاده می‌شوند ولی با این حال مورداستفاده قرار می‌گیرند و گاهی هم به فعالیت دائمی بدل می‌شوند.

xyz

این پسوند دامنه مناسب کار با ابعاد گرافیک سه بعدی و ریاضی است؛ با این حال برای راه اندازی موقت بیشتر استفاده می‌شود.

fun

برای وب‌سایت‌ها سرگرمی استفاده می‌شود.

lol

برای وب‌سایت‌های جوک و سرگرمی.

pw

برای کشور پالائو است، اما با این حال برای وب‌سایت‌های موقت هم استفاده می‌شود.

ph

استفاده موقف. در مواردی برای کار روی وب‌سایت با فرمول‌های شیمی استفاده می‌شود.

 

هزینه ثبت دامنه با پسوندهای مختلف

هزینه ثبت دامنه، بر اساس پسوند مشخص می‌شود. معمولا قیمت دامنه بر اساس مناطق جغرافیایی ارزان است؛ البته در بیشتر موارد، شما برای خرید دامنه مربوط به یک کشور، نیاز به آدرس معتبر در آن منطقه را دارید. برای مثال در این لحظه هزینه خرید دامنه با پسوند ir حدود ۲۰ هزار تومان است؛ در حالی که هزینه خرید دامنه با پسوند com،net  و org چیزی حدود سی‌صدهزار تومان بوده و پسوندها بر اساس فعالیت هم بالای چهارصد هزار تومان است. پسوندهای متفرقه هم هستند که جهت راه اندازی موقت و تست وب‌سایت استفاده می‌شود که حدود صد و پنجاه هزار تومان به بالا است.

برای مشاهده قیمت روز دامنه با پسوند دلخواه به این صفحه سر بزنید..

لیست قیمت‌ دامنه‌ها

 

جمع بندی

هر وب‌سایت آدرسی به خود اختصاص می‌دهد تا کاربر به آن وب‌سایت دسترسی داشته باشد. این آدرس‌دهی که به آن دامنه گفته می‌شود شامل دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه است. نام دامنه برند را مشخص می‌کند و پسوند هم نوع فعالیت و یا حوزه فعالیت را مشخص می‌کند. در حال حاضر پسوندهای com، net، org، ir از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بیشترین استفاده را در دنیا و ایران دارند. با این حال در چند سال اخیر سازمان ثبت دامنه ICANN پسوندهای بیشتری را برای هر فعالیت به‌صورت جزئی‌تر ارائه کرده و هر کسب‌وکاری مخصوصاً کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از این پسوندها برای معرفی فعالیت کارهایشان استفاده کنند. پسوندهایی مانند shop، clothing، makeup از این دست هستند. از طرفی برای هر کشور هم پسوند با مخفف نام همان کشور در نظر گرفته شده که مشخص می‌کند حوزه فعالیت وب‌سایت مورد نظر در کجاست.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1045
A
A