چک لیست سئو SEO 2023 - اقدامات لازم برای تنظیمات سئو

چک لیست سئو SEO 2023 - اقدامات لازم برای تنظیمات سئو
چک لیست سئو SEO 2023 - اقدامات لازم برای تنظیمات سئو
5 ماه پیش

SEO و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از راه اندازی وب‌سایت است؛ چراکه دیده شدن وب‌سایت به بهینه سازی و SEO بستگی دارد. دیدن شدن در نتایج گوگل برابر است با مشتریان جدید و در نتیجه فروش بیشتر. بنابراین اولین کاری که هر طراح و برنامه‌نویس عاقلی باید انجام دهد، این است که پس از طراحی کامل وب‌سایت، اقدامات و تنظیمات اولیه سئو را هرچه سریع‌تر بر روی آن اعمال کند. این اقدامات شامل نصب افزونه‌های مهم، بررسی تنظیمات، معرفی نقشه سایت و موارد مشابه است. تعداد کارهایی که باید برای بهینه سازی اولیه سئو انجام شود، کم نیستند و ممکن است بعضی از آنها حین کار فراموش شوند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد سئو بدانید محتوای "سئو (SEO) چیست؟" را حتما بخوانید.

 

چک لیست SEO چیست؟

با توجه به اینکه تک تک اقدامات جهت عملیات بهینه سازی SEO مهم هستند، یک طراح سایت حرفه‌ای باید یک چک لیست از آنها تهیه کند تا همیشه طبق آن لیست کارها را پیش ببرد. همچنین این لیست با توجه به بروزرسانی‌های گوگل و فناوری‌های جدید سئو، باید بروز شود. در این مقاله قصد داریم کامل‌ترین چک لیست سئو را با بروزرسانی سال 2023 برای شما آماده کنیم و تمامی موارد را همراه با تنظیمات مورد نیاز آن بررسی کنیم. پیشنهاد می‌شود این لیست را در یک فایل اکسل به عنوان نمونه داشته باشید و از روی آن برای همه پروژه‌های طراحی سایت و سئو، کپی بگیرید و استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید:

 

انواع سئو - SEO type

قبل از اینکه شروع به سئو کردن وب‌سایت کنیم، باید با انواع سئو آشنا شویم. اگرچه بیشتر خوانندگان این مقاله با انواع سئو آشنایی دارند، اما مرور آنها در این مقاله خالی از لطف نیست.

سئو تکنیکال

مهم است که قبل از هر چیزی مشکلات فنی برطرف شود تا وب‌سایت بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن بارگذاری شود. اگر بخش‌های فنی وب‌سایت دچار مشکل باشند، کلاً به مرحله مطالعه محتوا نمیرسد و سئو کردن محتوا نیز عملاً بی‌معنی می‌شود. در سئو تکنیکال موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد :

  1. بررسی امنیت

  2. طراحی حالت پاسخگو - Responsive

  3. بهینه سازی تصاویر

  4. بررسی لینک‌های شکسته

  5. بررسی مسیرهای 404

  6. افزودن Bread Crumb به صفحات

  7. بررسی UI و UX در طراحی وب‌سایت (برای آشنایی با این مفاهیم می‌توانید محتوای "UIچیست؟" و "UX چیست؟" را مطالعه کنید.)

  8. شناسایی خطاهای Crawl

  9. اطمینان از Uptime بودن سرور

  10. از رندر شدن وب‌سایت در گوگل مطمئن شوید

سئو داخلی

در این سئو، محتوا از نظر سئو و تکنیک‌های سئو بررسی می‌شوند. البته بجز سئو محتوایی باید از تکنیک پیلار و کلاستر نیز استفاده شود.

  • استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی: قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنیم، باید بدانیم که در مورد چه چیزی باید محتوای خود را تدوین کنیم و ترند ترین کلمات کلیدی در آن روز چه مواردی هستند. برای تخقیق کلمات کلیدی، بهترین راهکار استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند KWFinder و موارد مشابه است.

  • رعایت اصول سئو در نگارش مقالات و تولید محتوا: پس از اینکه کلمات کلیدی مناسب را به دست آوردیم، نوبت به آن می‌رسد که برای هرکدام بصورت جداگانه مقاله بنویسیم و بر اساس آن کلمات مقالات را سئو کنیم. این اقدامات شامل تکرار مناسب کلمه کلیدی و پخش آن در سراسر مقاله، ایجاد توضیح متای مناسب، و موارد دیگر است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

سئو خارجی

به مجموعه اقدامات سئو که در خارج از محیط وب‌سایت انجام می‌شود، سئو خارجی می‌گویند. این اقدامات شامل موارد زیر است :

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی : یکی از اقدامات مؤثر در جذب مخاطب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. گوگل این فعالیت‌ها را شناسایی می‌کند و اگر با صفحه با کیفیتی در شبکه‌های اجتماعی برخورد کند، آن را به عنوان پوئن مثبت برای وب‌سایت شما درنظر می‌گیرد؛ ضمن اینکه فعالیت به خودی خود، می‌تواند مشتری‌های بیشتری را روانه وب‌سایت شما کند و همین بازدید‌ها نیز در بهبود سئو اثر بسیار مثبت خواهند داشت.

  • ثبت اطلاعات وب‌سایت در فضای اینترنت : اطلاعاتی مانند آدرس سایت، آدرس محل کسب و کار و لوکیشن را می‌توان در وب‌سایت‌های معتبر تبلیغاتی مانند دیوار و نقشه نگار مانند گوگل مپ ثبت کرد. با اینکار اعتبار وب‌سایت در موتور جستجوی گوگل بالا می‌رود.

 

انواع سئو - SEO type

1. لیست اقدامات فنی سئو  Technical SEO

بطور خلاصه سئو تکنیکال، به معنی این است که شما از سلامت وب‌سایت خود از هر جهت مطمئن باشید. سلامت یک وب‌سایت دارای پارامترهای زیادی است که باید به تک تک آنها توجه کرد تا وب‌سایت بدون مشکل و با سرعت مناسب بارگذاری شود. بعضی از اقداماتی که برای بررسی سئو تکنیکال درنظر گرفته شده، باید بصورت دستی انجام شوند و اساساً ربطی به افزونه‌ها ندارند اما با این حال برای برخی از آنها افزونه‌هایی نیز طراحی شده که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت.

1.1 بررسی امنیت

اگرچه موتورهای جستجو نمی‌توانند امنیت وب‌سایت‌ها را بصورت کامل رسد کنند، اما بعضی از ویژگی‌های امنیتی به سادگی قابل شناسایی هستند که گوگل آنها را یک پوئن مهم درنظر می‌گیرد. وجود این موارد امنیتی، می‌تواند امنیت کاربران در اینترنت را تا حد قابل توجهی بالا ببرد و این موضوع برای گوگل بسیار مهم است.

1.1.1. استفاده از پروتکل HTTPS

پروتکل HTTPS که با ترکیب گواهینامه SSL اطلاعات را قبل از ارسال در سرور رمزنگاری می‌کند و این باعث می‌شود هکرها نتوانند اطلاعات کاربر و وب‌سایت را میانه راه سرقت کنند. وجود گواهینه SSL و HTTPS آنقدر مهم و حیاتی است که اگر در وب‌سایت از این لایه امنیتی استفاده نشود، گوگل بسرعت آن وب‌سایت را از نتایج خود حذف می‌کند. اگرچه چند سالی است که هاستینگ‌ها همراه با هاست، پروتکل SSL را فعال می‌کنند، اما باید همچنان وجود این گواهینامه بررسی شود. ضمن اینکه هاستینگ‌ها به کمک سرویس‌های SSL رایگان با مدت محدود 90 روزه گواهینامه SSL را فعال می‌کنند. بهتر است برای امنیت بیشتر و اعتبار وب‌سایت نزد گوگل، از گواهینامه های معتبر یک تا پنج ساله استفاده شود.

1.1.2. تنظیم دسترسی موتورهای جستجو در فایل Robots.txt

بعضی از بخش‌های سایت مسیرهایی هستند که مرور آنها برای موتورهای جستجو عملاً هیچ تأثیری در سئو ندارد و حتی ممکن است عدم وجود مطلب مفید، باعث پوئن منفی برای وب‌سایت شود. بنابراین مسیرهایی مانند پنل کاربری و یا مسیرهای امنیتی را باید از دسترس موتورهای جستجو خارج کرد. این مجوزها در فایل robots.txt در دایرکتوری ریشه وب‌سایت ایجاد می‌شود و برای موتورهای جستجو قابل تشخیص است و در آن مشخص می‌شود که موتور جستجو به چه مسیرهایی دسترسی دارد و می‌تواند آنجا را بررسی کند و یا برعکس به چه مسیرهایی دسترسی ندارد.  برای این کار در فایل robots.txt هر مسیری که می‌خواهید موتور جستجو بررسی کند را با تگ Allow و هر مسیری که باید خارج از دسترس قرار بگیرد را با تگ Disallow مشخص می‌کنید. توجه داشت باشید که در خط اول هم باید کد User-agent: * قرار بگیرد تا مشکلی برای هویت خزنده‌های موتور جستجو پیش نیاید. اگر با وردپرس کار می‌کنید، محتوای فایل robots.txt باید به شکل زیر باشد :

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php
Disallow: /wp-includes/
Allow: /wp-includes/js/
Allow: /wp-includes/images/
Disallow: /trackback/
Disallow: /wp-login.php
Disallow: /wp-register.php

حالا اگر می‌خواهید مسیر دیگری را به این فایل اضافه کنید، در انتهای آن یک خط اضافه کنید و همراه با تگ مورد نظر Allow و Disallow مسیر خود را مشخص کنید.

 

1.2. طراحی حالت پاسخگو - Responsive

این نوع طراحی یک طراحی پویا است که طراحی وب‌سایت را بر اساس اندازه صفحه نمایش منطبق می‌کند. این کار باعث می‌شود تا وب‌سایت در تمامی دستگاه‌ها بدون مشکل طراحی و اندازه فونت‌ها، براحتی نمایش داده شود. حتی ممکن است بعضی از تصاویر و اسلایدها نیز برای اندازه‌های مختلف به شکلی متفاوت نمایش داده شوند و یا با المان‌های بهتر جایگزین شوند. Responsive بودن وب‌سایت بسیار مهم است. زیرا امروزه بیش از 70 درصد کاربران وب‌سایت‌ها را با گوشی‌های هوشمند خود بررسی می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که این ویژگی برای موتورهای جستجو مانند گوگل نیز بسیار مهم باشد. خوشبختانه امروزه همه قالب‌های آماده وردپرس از ویژگی Responsive پشتیبانی می‌کنند و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. اما برای اینکه از ریسپانسیو بودن وب‌سایت خود مطمئن باشید، می‌توانید از ابزارهای بررسی ریسپانسیو مانند RESPONSIVE WEB DESIGN CHECKER و یا Browser Stack Responsive یا Responsive Test Tool استفاده کنید.

طراحی حالت پاسخگو - Responsive

 

1.3. بهینه سازی تصاویر

پس از محتوای اصلی وجود تصاویر در محتوا بسیار ضروری است؛ زیرا تصاویر ذهن مخاطب را برای خواندن ادامه مطلب آماده و جذابیت مقاله را چندین برابر می‌کنند. از آنجا که تصاویر هم بخشی از محتوا هستند، باید به شیوه مناسب خودشان بهینه سازی و سئو شوند. در قرار دادن تصاویر چند نکته مهم وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید تا تصاویر شما بشکل اصولی سئو شوند. در ادامه این نکات را بررسی خواهیم کرد :

1.3.1. بهینه سازی حجم تصویر

حجم تصویر تأثیر بسیار زیادی در سرعت بارگذاری دارد. با کنترل حجم تصاویر می‌توان تا 30 درصد سرعت بارگذاری وب‌سایت را افزایش داد. تا چند سال پیش فرمت PNG و JPG دو فرمت محبوب در اینترنت بودند؛ اما همین دو سال پیش بود که فرمت Webp معرفی شد که فشرده‌تر از فرمت‌های JPG و PNG بود و تمامی مرورگرها و پلتفرم‌های محبوب از Webp پشتیبانی کردند. اما در سال 2023 فرمت Avif معرفی شد که بسیار فشرده‌تر از هر فرمت دیگری بود که تا کنون معرفی شده است. این فرمت از Webp پنجاه درصد فشرده‌تر و از فرمت‌های JPG و PNG بین 80 تا 90 درصد فشرده‌تر است.

بنابراین بهتر است قبل از آپلود کردن فایل‌های تصویری خود، ابتدا آنها را به فرمت Avif تبدیل کنید و سپس از آنها استفاده کنید. برای تبدیل فرمت‌های تصویری به فرمت Avif می‌توانید از ابزارهای آنلاین مانند fabconvert.com استفاده کنید. همچنین از نرم‌افزار Pixillion Image Converter نیز می‌توانید در کامپیوتر خود استفاده کنید. از دیگر ابزارهای آنلاین تبدیل به Avif می‌توان به convertio.co نیز اشاره کرد. فرمت Avif هنوز در وردپرش پشتیبانی نمی‌شود اما به کمک افزونه‌های Avif  Upload Support و Avif Express می‌توان پشتیبانی از فرمت Avif را به وردپرس اضافه کرد که در ادامه آنها را بصورت کامل معرفی کردیم. برای آشنایی با افزونه های بهینه سازی تصاویر میتوانید محتوای "افزونه‌ های بهینه‌ سازی تصاویر وردپرس" را مطالعه کنید.

 

1.3.2. استفاده از توضیحات همراه با کلمه کلیدی در ویژگی alt و title

ویژگی alt و title دو ویژگی مهم در تصویر است که با قراردادن درست همین دو ویژگی تصویر سئو میشود. ویژگی alt زمانی استفاده می‌شود که تصویر به هر دلیلی بارگذاری نشود. موتورهای جستجو می‌توانند جای خالی تصویر را با متن alt تشخیص دهند و نسبت به آن حساسیت کمتری داشته باشند. اگرچه مشکل در بارگذاری تصویر می‌تواند برای وضعیت سئو یک پوئن منفی باشد. بهتر است متن alt یک جمله توضیحی از تصویر با ترکیب کلمه کلیدی باشد. در ویژگی title معمولاً نام تصویر قرار می‌گیرد و نیازی به طولانی بودن آن نیست؛ اما همچنان بهتر است ترکیبی از نام تصویر و کلمه کلیدی باشد.

1.3.3. اندازه مناسب تصویر برای نمایش در وب

با توجه به اینکه مطالب فقط جهت مطالعه هستند، نیازی نیست تصاویر خیلی بزرگ باشند. در 98 درصد مواقع برای مخاطب اصلاً مهم نیست که تصویر چقدر بزرگ است و همین که مفهوم تصویر را درک کند، برای خوانندگان کفایت می‌کند. اندازه استاندارد تصویر شاخص در پست‌ها و مقالات 800*450 پیکسل است و تصاویر بین محتوا نیز بین 600*338 تا 1200*675 پیکسل متغیر می‌توان به نسبت نیاز استفاده کرد. البته اندازه بهینه می‌تواند 800*450 تا 1000*563 پیکسل باشد.

1.3.4. ایجاد تصاویر اختصاصی

یکی از اشتباهاتی که بیشتر وب‌سایت‌ها در تولید محتوا مرتکب می‌شوند، کپی کردن تصاویر وب‌سایت‌های دیگر و استفاده از تصاویر تکراری از اینترنت است. از آنجا که موتور جستجوی گوگل به هوش مصنوعی مجهز است، می‌تواند تصاویر کپی و تکراری را تا حد بسیار زیادی تشخیص دهد و اگر در وب‌سایت شما تصاویر کپی شده پیدا کند، احتمال دارد که آن را بعنوان یک پوئن منفی درنظر بگیرد. البته در بعضی موارد که در مورد موضوعی واحد محتوا تولید می‌کنید، ایرادی ندارد که تصویر تکراری باشد. برای مثال وقتی در مورد یک مدل لپ‌تاپ خاص مقاله می‌نویسیم، به خودی خود هیچ عکسی از آن نداریم، بنابراین در این حالت استفاده از تصاویر منتشر شده از آن در اینترنت مشکلی ندارد. ولی حدالامکان سعی کنید خودتان عکس بگیرید و آنها را با فتوشاپ و ابزارهای مشابه، ویرایش کنید.

1.3.4. افزودن تگ Lazy Loading به تصاویر و iframe

افزودن تگ Lazy Loading به تصاویر و iframe باعث می‌شود تا آنها تنها زمانی بارگذاری شوند که در معرض دید قرار می‌گیرند. بنابراین تا زمانی که کاربر به پایین اسکرول نکند، تصاویر و تگ های iframe بارگذاری نمی‌شوند که این خود باعث افزایش سرعت چشمگیری می‌شود و برای سئو بسیار مفید است. برای افزودن ویژگی Lazy Loading کافی است ویژگی loading="lazy" را به تگ‌های img و iframe اضافه کنید.  برای آشنایی کامل با مفهموم لیزی لود مطالعه محتوای "آشنایی با مفهوم لیزی لود Lazy loading" را به شما توصیه می‌کنیم.

بهینه سازی تصاویر

1.4. بررسی لینک‌های شکسته

لینک شکسته به آدرس اینترنتی گفته می‌شود که قبلاً به یک وب‌سایت متصل می‌شده اما حالا آن وب‌سایت از دسترس جارج شده و یا لینک آن غیرفعال شده و به صفحه 404 منتقل می‌شود. این لینک‌ها ممکن است در محتوای قدیمی گاهی پیدا شوند.

1.5. بررسی مسیرهای 404

گاهی نیاز است عنوان یک مقاله را تغییر دهیم و یا بعضی از صفحات جایگزین شوند. در این حالت می‌بایست آدرس نامک در نوار آدرس نیز تغییر کند. با تغییر آدرس صفحات، احتمال دارد که نتایج جستجو که همچنان بر روی آدرس‌های قبلی سئو شده‌اند، باعث ورود کاربر به صفحه خالی 404 شود. بنابراین پس از تغییر آدرس نام هر کدام از صفحات، باید حتماً آن را به آدرس جدید ریدایرکت کرد. در غیر این صورت، اگر خزنده‌های گوگل صفحه را خالی و 404 ببینند، آن را به عنوان یک پوئن منفی درنظر می‌گیرند و رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو به عقب کشیده می‌شود.

1.6. افزودن Bread Crumb به صفحات

این ویژگی امکان دسترسی پلکانی به مطالب و دسته‌بندی های بالاتر را ایجاد می‌کند. به این ترتیب خزنده‌های گوگل نیز می‌توانند مطالب را در نتایج راحت‌تر دسته‌بندی کنند و این یعنی رسیدن سریع‌تر به مخاطبان مورد نظر. تقریباً در همه قالب‌های وردپرس این ویژگی بصورت پیشفرض وجود دارد، اما در صورتی که امکان Bread Crumb را نداشتید، می‌توانید با برنامه نویسی آن را به قالب اضافه کنید که کار نسبتاً آسانی است. بعلاوه می‌توانید از افزونه‌های Bread Crumb استفاده کنید که این ویژگی را به قالب اضافه می‌کنند.

1.7. بررسی UI و UX در طراحی وب‌سایت

یکی از مهم‌ترین عامل‌های جذب مخاطب، داشتم یک جلوه زیبا است. اگر به گرافیک و بسته‌بندی محصولات هم توجه کنید، فروش محصولی بالاتر است که از بسته‌بندی زیباتری برخوردار باشد و مشتریان بتوانند براحتی از آن استفاده کنند. مغز انسان ناخداگاه به زیبایی واکنش مثبت نشان می‌دهد و گویی این ویژگی در غریزه انسان نهفته است. در مورد طراحی وب‌سایت هم همین امر صادق است. هرچقدر طرح وب‌سایت مدرن‌تر و زیباتر باشد، مخاطب اطمینان بیشتری به آن پیدا می‌کند و این یعنی رابط کاربری  UI (User Interface). و هرچقدر استفاده از بخش‌های مختلف وب‌سایت آسان‌تر باشد، کاربر بیشتر در محیط وب‌سایت شما باقی می‌ماند و این یعنی تجربه کاربری UX (User Experience). آیا برای UI و UX اصول خاصی نیاز دارد که با رعایت آن، طراحی جذاب‌تر شود ؟ بله البته این اصول را بهتر از بیشتر در رشته گرافیک دنبال کنید.

1.8. شناسایی خطاهای Crawl

زمانی که ربات‌های خزنده گوگل نتوانند به یک صفحه که در وب‌سایت شما دارای لینک است دسترسی پیدا کنند، یک خطای Crawl error را در پنل گوگل سرچ کنسول ثبت می‌کنند. این خطاها می‌تواند ناشی از خطای 404 ، 403 و یا 500 باشد که خوشبختانه به کمک همین اعداد قابل رفع است. خطای 404 به معنی عدم وجود یک صفحه خاص در وب‌سایت شما است. خطای 403 به معنی عدم اجازه دسترسی به یک آدرس خاص است که در فایل robots.txt قید نشده است و خطای 500 مربوط به مشکلات سرور است. مشکلات خطای 500 شامل Down شدن سرور و یا مشکل در اتصال دامنه و عدم ثبات DNS در لحظه خزیدن ربات‌ها است.

1.9. اطمینان از Uptime بودن سرور

یکی دیگر از مشکلاتی که در سرورهای هاستینگ ممکن است رخ بدهد، عدم ثبات در اجرای برنامه‌ها است که منجر به از دسترس خارج شدن کل وب‌سایت بصورت گاه به گاه می‌شود. یک هاستینگ خوب هرگز اجازه نمی‌دهد که سرورهایش دچار چنین میشکلاتی شوند و تا جایی که می‌تواند از سرورهای با کیفیت و منابع کامل در دیتاسنتر خود استفاده می‌کند. بنابراین این مشکل تنها یک راه حل دارد و آن هم تغییر سرور فعلی به یک سرور مطمئن‌تر است. بیشتر هاستینگ‌ها ادعا دارند که دارای Uptime 99% هستند، اما متأسفانه تنها راهی که می‌توان از آپتایم سرورها مطمئن شد، این است که نظر مشتریان آنها را جویا شویم و یا خودمان حداقل یک ماه سرورها را تست کنیم. قطعی گاه به گاه سرور می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به وضعیت سئو بزند و حتی وب‌سایت را به لیست سیاه گوگل پرتاب کند. بنابراین اگر می‌خواهید واقعاً از وب‌سایت خود نتیجه بگیرید، از هاستینگ‌های معتبر سرور اجاره کنید؛ هرچند هزینه آنها بیشتر باشد.

1.10. از رندر شدن وب‌سایت در گوگل مطمئن شوید

زمانی که برنامه‌نویسی وب‌سایت بصورت اختصاصی انجام می‌شود و یا تغییراتی در قالب و افزونه‌های وردپرس ایجاد می‌شود، ممکن است تصور کنیم که چون تغییرات ما در همه مرورگرها اجرا می‌شود، در مورد ربات خزنده گوگل هم بسلامت اجرا می‌شود. اما گاهی ممکن است گوگل نتواند وب‌سایت را رندر کند و باید ما قبل از اینکه وضعیت سئو وب‌سایت دچار مشکل شود، متوجه این مشکل شویم. برای بررسی و حل مشکل رند در گوگل می‌توانیم از ابزار URL Inspection استفاده کنیم. این ابزار یکی از ابزارهای زیرمجموعه گوگل سرچ کنسول است.

1.11. بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت

گوگل به سرعت بارگذاری توجه دارد. هرچند وب‌سایت شما از زیبایی UI برخوردار باشد، اما در صورتی که به سختی بارگذاری شود، گوگل برای آن پوئن منفی در نظر می‌گیرد و نمی‌تواند به صفحات اول راه پیدا کند. برای افزایش سرعت به عوامل زیادی باید توجه کرد، حجم تصاویر، استفاده از CDN ها، ادغام فایل‌های JS و CSS، کش کردن صفحات، استفاده از روش AMP و... در ادامه همین مقاله افزونه‌های مناسب افزایش سرعت را نیز معرفی کرده‌ایم. برای این مورد مهم می‌توانید از افزونه‌های موجود استفاده کنید که در محتوای "معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت" این ابزارها را کامل بررسی کرده‌ایم.

 

2. سئو داخلی - Internal SEO

محتوا پادشاه است. جمله‌ای که حق مطلب را ادا می‌کند. مهمترین اقدامی که باید برای سئو انجام داد، انتشار محتوای مفید باعث رشد رتبه در گوگل می‌شود که البته باید با استمرار همراه باشد. بهتر است در هفته حداقل 3 مقاله در وب‌سایت منتشر کنید. تولید محتوا نیز باید بر اساس اصول خاص خود انجام شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. مبحث Internal SEO را در محتوای "سئو داخلی (On-page SEO) چیست؟"مطالعه کنید.

سئو داخلی

2.1. چک لیست ابزارهای کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش سئو هستند. همانطور که گفتیم پلاگین‌های خوبی برای استخراج کلمات کلیدی وجود دارد. اما ابزارهای حرفه‌ای‌تری هم در اینترنت وجود دارند که بسیار قدرتمندتر در استخراج کلمات کلیدی کمک می‌کنند. در ادامه این ابزارهای کاربردی را بررسی خواهیم کرد.

2.1.1. jetseo.ir : وب‌سایت jetseo.ir یک ابزار ایرانی است که بر اساس نیاز کاربران ایرانی بومی سازی شده است. در این سایت ابزارهای "تحلیل رایگان سایت" ، "ابزار تحقیق کلمات کلیدی" ، "ابزار ساختار محتوا" ، "ابزار رهگیری کلمات" ، "ابزار خطاهای سایت" قرار دارد و سعی کرده نیازهای اصلی وب‌مسترها را براورده سازد.

2.1.2. checkup.tools : یکی دیگر از وب‌سایت‌های بسیار کاربردی فارسی زبان، وب‌سایت checkup.tools است که یک جعبه ابزار برای سئو داخلی را ارائه می‌دهد. یکی از ابزارهای این وب‌سایت Keyword Density Checker است که به کمک آن چگالی کلمات درون یک مقاله را می‌توانید بررسی کنید.

2.1.3. Google Search Console : یک ابزار حرفه‌ای برای نظارت و عیب‌یابی وب‌سایت است که تقریباً همه سئو کاران با آن آشنایی کامل دارند و نیازی به معرفی ندارد. خوشبختانه گوگل سرچ کنسول رایگان است و گوگل برای بالا بردن کیفیت نتایج جستجو آن را راه اندازی کرده است.

2.1.4. Google Keyword Planner : یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند گوگل است که برای تحقیق و کشف کلمات کلیدی مناسب راه اندازی شده است. این ابزار یکی از ابزارهای زیرمجموعه Google Ads است.

2.1.5. KWFinder : بین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی KWFinder یکی از بهترین و تقریباً کامل‌ترین ابزارها است که قابلیت‌های بسیار کاربردی را در خود جای داده است. از جمله این قابلیت‌های می‌توان به تحقیق کلمه کلیدی بر اساس منطقه و زبان، بررسی رقبا، بررسی ترند بودن کلمه کلیدی، مقدار جستجوی کلمه کلیدی در ماه توسط کاربران، سختی کلمه کلیدی، بررسی نرخ تبلیغات و در نهایت دریافت نتیجه تحقیق با فرمت فایل Exel اشاره کرد.

2.1.7. Moz : این ابزار می‌تواند جایگاه وب‌سایت شما را در رتبه بندی موتورهای جستجو ردیابی کند. همچنین بررسی اعتبار لینک‌ها و تحقیق پیشرفته کلمه کلیدی از دیگر ویژگی‌های این ابزار است. از دیگر ویژگی‌های این ابزار می‌توان به بررسی مشکلات فنی سایت نیز اشاره کرد. در نهایت با بررسی کامل وب‌سایت شما، راهکارهایی را جهت بهبود شرایط وب‌سایت ارائه می‌دهد.

2.1.8. Ahrefs : این ابزار بصورت حرفه‌ای به آنالیز رقبا می‌پردازد. اگرچه از خیلی جهات مشابه ابزار Moz است، اما اطلاعات کامل‌تر و تحلیل‌های فنی‌تری را نسبت به دیگر ابزارها نمایش می‌دهد. البته این بدین معنی نیست که از دیگر ابزارها غافل شوید. بهتر است از همه این ابزارها بصورت ترکیبی استفاده کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

2.1.9. Keyword Density Checker : این ابزار چگالی کلمات کلیدی را درون محتوای وب‌سایت، خیلی دقیق بررسی می‌کند.

2.1.10. Google Trends : گوگل ترندز بهترین ابزار برای پیدا کردن کلمات ترند شده و مقایسه آنها با هم است. گوگل ترندز حتی می‌تواند کلمات را بر اساس تاریخ ترند و موقعیت مکانی فیلتر کند و بدین ترتیب می‌توانید عبارات کلیدی که به کمک ابزارهای دیگر بدست آورده‌اید، را به کمک آن قربال گری کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

2.1.11. Google Hot Trends : این ابزار بدون هیچ کار خاصی ترند ترین کلمات کلیدی را برای شما نمایش می‌دهد و شما می‌توانید روزانه آنها را بررسی و استفاده کنید. گوگل هات ترندز اگرچه یک ابزار نیست، اما با طراحی جالبی که دارد، می‌تواند ذهن شما را برای تولید محتوا آماده کند.

 چک لیست ابزارهای کلمات کلیدی

2.2. چک لیست تولید محتوا

زمانی که کار تحقیق کلمه کلیدی به پایان رسید، وقت آن است که آنها را در محتوا و مقالات خود استفاده کنید. قطعاً تولید محتوا یکی از اصلی ترین بخش‌های سئو در هر وب‌سایتی بشمار می‌آید. بنابراین بسیار مهم است که محتوایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنیم، از تکنیک‌های سئو پیروی کرده باشد. اگرچه افزونه‌های سئو که معرفی کردیم بر تولید محتوا نظارت دارند و کار را آسان می‌کنند؛ اما بهتر است خودتان نیز این تکنیک‌ها را در ذهن خود بخاطر داشته باشید تا اگر در ویرایشگرهای بدون افزونه کار کردید، با مشکل روبرو نشوید. در ادامه این قوائد و تکنیک‌ها را بررسی خواهیم کرد :

2.2.1. افزودن کلمه کلیدی در یک عنوان جذاب : یک عنوان جذاب می‌تواند مخاطب را کنجکاو و ترقیب کند.

2.2.2. افزودن توضیح متا : Meta Description یک متن جذاب است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود تا به مخاطب اطلاعات کلی در مورد مقاله نمایش داده شود. در صورتی که توضیح متا تنظیم نشود، موتور جستجو خودش بخشی از مقاله را به عنوان توضیح متا در نتایج نمایش می‌دهد که ممکن است جذاب نباشد. توضیح متا دقیقاً مشابه توضیح پشت جلد کتاب است که اطلاعات مفیدی از کتاب میدهد تا مخاطبان را ترقیب به خرید آن کند.

2.2.3. لیست کردن ترتیبی تگ‌های عنوان : توجه داشته باشید که تنها fvhd عنوان اصلی مقاله باید از تگ H1 استفاده کرد و برای عنوان پاراگراف‌ها باید از تگ H2 استفاده کرد. همچنین می‌بایست تگ‌های عنوان بترتیب از بزرگ به کوچک نمایش داده شوند. یعنی مطالب زیر مجموعه، با تگ های سطح پایین نمایش داده شود. برای مثال زمانی که از عنوان H2 برای یک پاراگراف استفاده کردیم، برای ادامه دادن عنوان‌های همان پاراگراف باید بصورت سلسله مراتبی از تگ های H3 ، H4 ، H5 و H6 استفاده کنیم.

2.2.4. تعداد کلمات استاندارد مقاله : مقاله شما نباید زیر 1000 کلمه باشد. اگرچه بعضی از متخصصان زیر 500 کلمه را خط قرمز می‌دانند. همچنین مقاله شما نباید از 3000 کلمه تجاوز کند مگر اینکه مقاله از نوع آسمان خراش باشد که در ادامه این نوع مقالات را بررسی خواهیم کرد.

2.3. شناسایی و حذف صفحات زامبی

صفحات زامبی به صفحاتی گفته می‌شود که هیچ ارزش محتوایی ندارند، هیچ بازدیدی را به خود نمی‌بینند و باید حذف شوند. بعضی از صفحات قدیمی، ممکن است کاربرد محتوایی خود را از دست داده باشند و دیگر کاربردی نباشند. برای مثال یک گزارش خبری قدیمی که دیگر برای مخاطبان جذابیتی ندارد و محتوای آن کاملاً بی‌مصرف است؛ بنابراین بازدید هم ندارند. بر همین اساس شما می‌توانید با شناسایی و حذف این صفحات اضافه، به موتور این سیگنال را بدهید که تمامی صفحات بروز و کاربردی هستند. توجه داشته باشید بهتر است این صفحات را پس از حذف به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید. اما اگر حس می‌کنید این صفحات هنوز هم می‌توانند در آینده کاربردی باشند، فعلاً با تگ noindex می‌توانید جلوی بررسی آن توسط خزنده‌های گوگل را بگیرید تا برای وب‌سایت پوئن منفی حساب نشوند.

2.4. حذف محتوای تکراری

محتوای تکراری می‌تواند خزنده‌های گوگل را کمی گیج کنند که کدام مقاله برای فهرست کردن مناسب است. همین امر ممکن از به عنوان یک پوئن منفی شناخته شود. بنابراین یکی دیگر از اقدامات مهم، حذف محتوای تکراری است.

2.5. بهینه سازی دسته‌بندی‌ها

سعی کنید دسته‌بندی‌های خالی را پاک کنید. این دسته‌بندی‌های خالی این سیگنال را به گوگل می‌دهد که سایت خالی از محتوای مناسب است.

2.6. شناسایی صفحات Orphan Pages بهبود آنها

Orphan Pages به صفحاتی گفته می‌شود که لینک داخلی ندارند و به SERP جستجو راه پیدا نمی‌کنند. بنابراین اگر مدت زیادی است که تولید محتوا می‌کنید و لینک سازی را رعایت نکرده‌اید، بهتر است همه این صفحات را بررسی کنید و محتوای بدون لینک را اصلاح کنید.

2.7. استفاده از Structured Data متناسب با نوع صفحه

Structured Data یا (داده های ساخت یافته) به مفهوم طبقه بندی اطلاعات است. اگرچه استراکچر دیتا در رتبه‌بندی صفحات تأثیر عمقی ندارد، اما دست کم می‌تواند به خزنده‌های گوگل بفهماند که دقیقاً در حال بررسی چه محتوایی هستند تا بر اساس آن گوگل آن محتوا را در نتایج دسته بندی کند. استفاده از Structured Data باعث می‌شود تا نمایش نتایج نیز به شکل مناسب خودش و در حالت Rich results نمایش داده شوند. برای مثال محصول فروشگاهی در نتایج گوگل با طراحی آیتم محصول نمایش داده می‌شود که امتیاز‌های آن با نمایش تعداد ستاره آن در زیر تصویر مشخص می‌شود و کاربر متوجه محصول بودن آن مورد خواهد شد. و یا یک ویدیو که با ایجاد دکمه Play بر روی تصویر آن، حس ویدیو بودن محتوا را انتقال می‌دهد. این ویژگی توسط کدهای Schema قابل اجرا است که با فرمت JSON در هیدر صفحات قابل اجرا است. در ادامه افزونه WP Schema را جهت استفاده از این قابلیت معرفی کردیم.

انواع صفحات Structured Data از نظر داده پردازی :

  • Organization (سازمان)

  • Person (شخص)

  • Local Business (کسب‌وکار محلی)

  • Article (مقاله)

  • Product (محصول)

  • Offer (پیشنهاد)

  • Review (نظرات)

  • Book (کتاب)

  • Movie (فیلم)

  • Event (رویداد)

2.8. استفاده از تکنیک آسمان خراش Skyscraper در تولید محتوا

اگرچه مقالات بیش از 3000 کلمه ممکن است خارج از حوصله کاربر باشد و همیشه توصیه می‌شود که مقاله نباید کمتر از 1000 و بیشتر از 3000 کلمه باشد، اما نیاز است تا بعضی از بصورت کامل منتشر شوند تا به تمامی سوألات کاربر پاسخ تخصصی و مفید بدهند. این نوع مقالات تخصصی، باید کامل باشند و گاهی به 10000 کلمه هم می‌رسند. اما از آنجا که کاربران این نوع مقالات به دنبال راه حل های کامل و قطعی هستند، برای مطالعه آنها وقت می‌گذارند و حتی از پیدا کردن چنین محتوایی بسیار خوشحال می‌شوند. به این نوع مقالات Skyscraper یا آسمان خراش گفته می‌شود و فقط در محتوای تخصصی و آموزشی این تکنیک استفاده می‌شود. همین مقاله پیش روی شما از نوع آسمان خراش است که سعی شده در آن تمامی نکات مهم سئو یادآوری و بررسی شود.

2.9. استفاده از انواع رسانه‌ها در محتوا

شاید محتوای متنی و مقالات اصلی‌ترین نوع محتوا باشند. اما گوگل به محتوای ویدیویی و صوتی و صفحاتی که از دیگر انواع رسانه‌ها استفاده کرده‌اند نیز بشدت استقبال می‌کند. بنابراین سعی کنید از محتوای ویدیویی، پادکست‌های صوتی و حتی ایجاد کتاب الکترونیک اختصاصی نیز در صفحات و مقالات خود استفاده کنید.

2.10. استفاده از ارزش افزوده در محتوا

زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود، باید چیزیر را بدست آورد که حس برنده شدن در آن ایجاد شود. ایجاد ارزش افزوده در محتوا می‌تواند این حس برنده شدن را در کاربر ایجاد کند. برای مثال محتوای شما شامل آموزش جدیدی باشد که در وب‌سایت‌های مشابه نمی‌تواند آن را بدست آورد و یا راهنمای دسترسی به یک ویژگی خاص و هر چیزی که بتواند کاربر را تا حد زیادی شگفت زده کند.

2.11. استفاده از تکنیک E-A-T برای ارزش گذاری بر روی مقاله

برای گوگل بسیار مهم است که محتوای تخصصی دارای اعتبار بالا باشند. برای همین اگرچه یک محتوای فنی بتوانند پاسخ‌های خوبی به کاربر بدهد، اما محتوایی که توسط متخصصان در آن زمینه خاص نوشته شده باشد، ارزشمند‌تر از دیگر محتوا است. از این رو گوگل الگوریتمی را با عنوان E-A-T که مخفف سه کلمه تخصص (Expertise)، اقتدار (Authoritativeness) و اعتماد (Trustworthiness) است، طراحی کرده که بر اساس تخصص و اعتبار نویسنده و وب‌سایت، محتوا را رده‌بندی می‌کند. دلیل این کار گوگل، بررسی اعتبار مقالات علمی مخصوصاً مقالات پزشکی و اقتصادی است که اعتبار محتوایی آنها از حساسیت بیشتری دارند و اثر آنها مستقیم بر روی زندگی کاربران خواهد بود. بنابراین اگر نویسنده محتوا دارای مدارج علمی بالا هستید، بهتر است آن را در پروفایل خود قید کنید و لینک پروفایل خود را زیر مقاله درج نمایید. همچنین بهتر است به نام خود عنوان تخصص را هم اضافه کنید. برای مثال نویسنده : دکتر آقای ایکس. فاکتور‌های زیاد دیگری نیز هستند که بر اعتبار مقالات تأثیر دارند؛ مانند سابقه فعالیت وب‌سایت، تعداد اعضاء نویسنده و... که بهتر است برای آشنایی با این تکنیک تحقیق بیشتری انجام دهید.

2.12. استفاده از تکنیک پیلار کلاستر

این تکنیک یکی از بهترین تکنیک‌های تولید محتوا است که به شکل معجزه آسایی رتبه وب‌سایت را افزایش می‌دهد. در این تکنیک یک مقاله به عنوان مقاله مرجع پیلار Pilar شناخته می‌شود و چندین مقاله دیگر در مورد جزئیات آن مقاله به عنوان کلاستر Cluster به آن مقاله لینک می‌شوند. برای مثال شما در مورد منتاژ قطعات کامپیوتر یک مقاله نوشته‌اید. در این مقاله نمی‌توانید انواع سخت افزار را معرفی کنید و حوصله مقاله نیز درحد معرفی همه چیز نیست. بنابراین هر یک از قطعات اصلی کامپیوتر را در مقاله های جداگانه‌ای منتشر می‌کنید و به مقاله آموزش مونتاژ کامپیوتر لینک می‌کنید. در واقع مقاله "آموزش مونتاژ کامپیوتر" مقاله اصلی و پیلار است و معرفی قطعات کامپیوتر که شامل Hard Drive، RAM، CPU، MotherBoard و دیگر قطعات است، مقاله های زیرمجموعه بحساب می‌آیند که به آنها مقالات فرعی یا کلاستر گفته می‌شود. حتی ممکن است یک مقاله کلاستر خودش هم نیاز به مقالات بیشتر داشته باشد؛ بنابراین یک مقاله همزمان می‌تواند نسبت به مقالات دیگر پیلار و یا کلاستر باشد.

تولید محتوای سئو شده

3. سئو خارجی - External SEO

3.1. ایجاد نقشه سایت Site Map

نقشه سایت در واقع یک فایل XML است که تمامی مسیرهای وب‌سایت را برای موتورهای جستجو لیست می‌کند. این فایل در گذشته که موتورهای جستجو به قدرت امروز نبودند، بسیار مهم بود. البته که امروز هم مهم است. اما امروزه موتورهای جستجو هوشمند هستند و به کمک ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند مسیرهای هر وب‌سایتی را شناسایی کنند و محتوای آنها را درک کنند. اما همچنان وجود فایل Site Map کمک بزرگی در تسریع بررسی محتوای وب‌سایت دارد و موتورهای جستجو ابتدا مسیرهای این فایل را بررسی می‌کنند. برای ایجاد فایل Site Map بهتر است از افزونه‌های SEO استفاده کنید. زیرا ایجاد این صفحه بصورت دستی زمان زیادی از شما می‌گیرد و با توجه به بروزرسانی‌های مداوم محتوای وب‌سایت، عملاً امکانپذیر نیست.External SEO را در محتوای "سئو خارجی چیست؟"مطالعه کنید.

3.2. بهینه سازی سئو محلی Local SEO

یکی از قابلیت‌های گوگل، نمایش نتایج بر اساس موقعیت مکانی است. این ویژگی بهترین نتایج را برای کاربران رقم می‌زند و آنها را به نزدیک‌ترین پاسخ خود می‌رساند. برای مثال شما مالک مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای هستید که در استان‌های مختلف شعبه دارد. اگر شما آدرس تمامی شعب خود را در کدهای وب‌سایت سئو کرده باشید، زمانی که کاربر در یک استان خاص برند رستوران شما را جستجو می‌کند، گوگل در نتایج خود، آدرس و موقعیت مکانی نزدیک‌ترین شعبه به کاربر را معرفی می‌کند. یا حتی اگر کاربر نام برند را جستجو نکند و فقط عبارت رستوران را جستجو کند، همچنمان نزدیک‌ترین رستوران به کاربر نمایش داده می‌شود و اگر کاربر در نزدیکی شعب شما باشد، آدرس و موقعیت مکانی آن شعبه در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. فرقی ندارد در چه زمینه شغلی فعالیت دارید؛ خواه رستوران باشد، خواه یک شرکت بزرگ باشد. همین که شعب خود را سئو کنید، کاربران خیلی سریع‌تر به کسب و کار شما دسترسی خواهند داشت و به همین ترتیب شما سریع‌تر به فروش دست پیدا می‌کنید. سئو محتی خود نیاز به انجام یک سری اقدامات دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد :

افزودن آدرس همه شعبه‌ها را در وب‌سایت سئو کنید

برای این کار دو راه پیش رو دارید. اول اینکه کد schema زیر را در قالب خود وارد کنید و آنرا بر اساس آدرس‌های خود ویرایش کنید. این کد با فرمت JSON نوشته شده است :

<script type=”application/ld+json”>
{ “@context” : “https://schema.org“,
“@type” : “Organization”,
“legalName” : “Over The Top SEO”,
“url” : “https://www.name.com/”,
“contactPoint” : [{
“@type” : “ContactPoint”,
“telephone” : “+1-800-550-3101”,
“contactType” : “customer service”
}]
“logo” : “https://www.overthetopseo.com/wp-content/uploads/2017/10/contact-img.jpg”,
“sameAs” : [ “https://www.facebook.com/OverTheTopSEO”,
“https://twitter.com/overthetopseo”,
“https://google.com/+OverTheTopSEO”,
“https://www.youtube.com/c/overthetopseo”,
“https://www.linkedin.com/company/over-the-top-seo-ltd/”,
}
</script>

اگر با کد نویسی آشنایی ندارید و دوست ندارید با کدها سر و کار داشته باشید، می‌توانید از ابزارهای آنلاین مانند schema.org و technicalseo.com استفاده کنید. همچنین راه دیگر استفاده از افزونه Yoast SEO Local است که می‌توانید بصورت نامحدود در آن آدرس شعب خود را وارد کنید. البته افزونه‌های RankMath و All in One SEO نیز بصورت پیشفرص از Local SEO پشتیبانی می‌کنند.

3.3. لوکیشن‌های خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

این کار به گوگل کمک می‌کند تا لوکیشن‌های موجود در نقشه را با محتوای وب‌سایت شما مطابقت دهد و همراه با اطلاعات وارد شده توسط شما، لوکیشن شعب شما برای کاربر نمایش داده شود.

3.4. اطلاعات تماس و آدرس‌های خود را در وب‌سایت‌های معتبر منتشر کنید

شما با انتشار شماره تماس‌ها و آدرس‌های خود می‌توانید به اطلاعات وب‌سایت خود اعتبار ببخشید. زیرا گوگل هربار که با اطلاعات شما مواجه می‌شود، یک پوئن مثت را برای وب‌سایت شما ثبت می‌کند که باعث می‌شود وب‌سایت شما در نتایج گوگل سعود کند. توجه داشته باشید که اطلاعات وب‌سایت خود را در وب‌سایت‌های نامعتبر منتشر نکنید زیرا ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. پس از اینکه وب‌سایت istgah.com توانست در زمان خود به موفقیت برسد، صدها وب‌مستر دیگر هم دقیقاً با همان طرح و شیوه، وب‌سایت تبلیغاتی راه اندازی کردند که با توجه به طرح و نوع غیر استاندارد آنها، گوگل آنها را در رتبه‌های پایین قرار می‌دهد و اگر اطلاعات وب‌سایت شما در آنها قرار داشته باشد، امکان اینکه وب‌سایت شما نیز نامعتبر شناخته شود، بسیار زیاد است. در حال حاضر سه وب‌سایت ایستگاه، دیوار و راهنما دارای اعتبار نسبتاً خوبی هستند و برای تبلیغات و انتشار اطلاعات کسب و کار شما مناسب هستند. شما می‌توانید وب‌سایت‌های معتبر دیگر را نیز در گوگل پیدا کنید و اطلاعات تماس و آدرس شعب خود را در آنها نیز منتشر کنید.

3.5. وب‌سایت خود را لوکالیزه کنید

اگر کسب و کار شما دارای شعب مختلفی است، بهتر است محصولات و خدمات هر کدام از شعب خود را در وب‌سایت در دسته‌بندی‌ها و صفحات جداگانه معرفی کنید و توضیح دهید. گوگل می‌توانید این محتوا را درک کند و هر کدام را برای مخاطبان در موقعیت مکانی مخصوص به خود نمایش دهد.

3.6. تولید محتوا بر اساس موقعیت مکانی

یکی دیگر از ترفندهای سئو محلی، تولید محتوا مناسب با مناطق محلی در نزدیکی شعب است. برای مثال یک رستوران می‌تواند در شعب محلی خود غذاهای محلی آن منطقه را معرفی کند که ممکن است در آن شعبه نیز سرو شود. بهتر است نام منطقه و استان در تگ‌های H2 و H3 و گاهی در H1 ذکر شود. این کار تأثیر بسیار مثبتی در سئو محلی خواهد داشت.

 

تولید محتوا بر اساس موقعیت مکانی

 

3.7. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی آمار بازدید‌های واقعی را بالا می‌برد و گوگل می‌تواند این فعالیت‌ها را تشخیص دهد و به عنوان یک پوئن مثبت درنظر بگیرد. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که باید بر اساس نیاز در آنها فعالیت کرد. برای مثال اگر به دنبال همکاری با دیگر شرکت‌ها هستید، شبکه اجتماعی لینکدین بسیار مناسب است. اگر به دنبال مشتری نهایی و شخصی هستید، از اینستاگرام استفاده کنید. اگر به دنبال افرادی هستید که قصد پیشرفت شخصی دارند و به مطالب آموزشی اهمین می‌دهند، یوتیوب گزینه مناسبی است. اگر به دنبال مخاطبان بین‌المللی هستید، فیس‌بوک مناسب است. و اگر به دنبال مخاطبان اروپایی هستید، توئیتر به نظر خوب است و اگر مخاطبان شما آمریکایی هستید، و مای‌اسپیس مکان‌های بسیار مناسبی هستند.

لیست افزونه‌های ضروری سئو

قطعاً برنامه‌نویسان نمی‌توانند برنامه‌نویسی سئو را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد؛ مگر اینکه یک پروژه بزرگ را با ابزارهایی مانند لاراول برای ساخت یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی در طولانی مدت برنامه‌ریزی کرده باشند. از آنجا که بیش از 70 درصد وب‌سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند، بهتر است تا افزونه‌های سئو برای وردپرس معرفی شوند و در خلال معرفی این افزونه‌ها نحوه‌ی کار آنها را توضیح خواهیم داد تا برنامه‌نویسان هم بتوانند آنها را برای پروژه‌های خود بازنویسی کنند.

1. افزونه‌های تنظیمات و مانیتور SEO

این دسته از افزونه‌ها تنظیمات اصلی سئو را در وب‌سایت بر عهده دارند. ضمن اینکه می‌توانند بر محتوا نظارت داشته باشند و در مشکلات محتوا را از نظر نگارش و  سئو گزارش دهند. در ادامه تعدادی از این افزونه‌ها را بررسی و معرفی می‌کنیم. اما توجه داشته باشید که نصب تنها یکی از آنها کافی است و نباید همه آنها را با هم نصب کنید. می‌توانید آنها را در محیط localhost تست کنید و با توجه به نیاز خود و سهولت کار با آنها، یکی را برای وب‌سایت اصلی خود انتخاب و نصب کنید.

1.1. Yoast SEO

این افزونه بصورت کاملاً تخصصی بر روی همه جنبه‌های اساسی سئو نظارت دارد و حتی برای وب‌سایت‌های خبری، رسانه‌ای و امور مختلف نیز افزونه‌های جداگانه‌ای را توسعه داده است که آنها را نیز معرفی خواهیم کرد. Yoast SEO قابلیت ایجاد Site Map را به صورت اتوماتیک دارد. همچنین بر روی لینک‌های وبلاگ و محصولات نظارت می‌کند و در صورت تغییر ناگهانی آدرس مقالات وبلاگ و محصولات، آدرس قبلی را بر روی آدرس جدید منتقل می‌کند تا سایت با خزنده‌های گوگل با صفحه 404 مواجه نشوند و مشکلی در سئو آن مقاله بوجود نیاید. همچنین این افزونه می‌تواند بر روی محتوای مقاله و محصول در حین ویرایش نظارت لحظه‌ای داشته باشد و مشکلات نگارشی و سئو را در کادر Yoast SEO در زیر ویرایشگر گزارش دهد. این افزونه دارای دو نسخه‌ی رایگان و تجاری است.

 

ویژگی دیگر این پلاگین، ساخت هوشمندانه لینک‌های داخلی به کمک بررسی مقالات و صفحات وب‌سایت است که می‌تواند تأثیر مثبتی در لینک سازی داشته باشد.نسخه رایگان آن در مخزن وردپرس قابل دانلود است اما نسخه تجاری را باید از وب‌سایت رسمی آن تهیه کنید. البته با توجه به اینکه کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند نسخه اصلی را از سایت رسمی تهیه کنند، نسخه تجاری Yoast SEO را می‌توانید از مارکت‌های معتبر ایرانی مانند ژاکت و راستچین نیز تهیه کنید. البته نسخه رایگان هم مفید است و عمل نظارت بر محتوا را انجام می‌دهد؛ اما در نسخه حرفه‌ای گزینه‌های نظارت بر تغییر مسیر نامک‌ها و افزودن پیوندهای داخلی را می‌توانید داشته باشد.

1.2. RankMath

این افزونه نیز می‌تواند بر وضعیت سئو نظارت داشته باشد. همچنین در تولید محتوا کمک می‌کند و توانایی ساخت نقشه سایت XML را نیز دارد. یکی از ویژگی‌های این افزونه قابلیت ادغام آن با کنسول گوگل است. همچنین در صورتی که از نسخه حرفه‌ای آن استفاده کنید، ویژگی‌های دیگر سئو مانند اسکیما، سئو خبری، سئو ویدیو، سئو محصولات، سئو محلی را بدون افزونه‌های اضافی اعمال می‌کند. اگر بتوانید با این افزونه کار کنید، نیاز به نصب افزونه‌های جانبی دیگر نخواهید داشت.

1.3. All in One SEO

یکی دیگر از افزونه‌های قدرتمند SEO است که ادعا دارد هرچه برای سئو نیاز هست را درون خود جای داده است. اگرچه افزونه امنیتی AIO-Security بسیار قدرتمند است، اما نمی‌توان گفت که AIO-SEO نیز به همان اندازه کامل است. به نظر می‌رسد که این افزونه نسبت به دیگر موارد از امکانات کمتری برخردار است.

 

2. افزونه کدهای اسکیما WP Schema Pro

این افزونه کدهای اسکیما را به مطالب و محصولات اضافه می‌کند تا گوگل بتواند آنها را طبقه بندی کند و در نتایج به شکل مناسب آن نمایش دهد. مقالات معمولی همیشه بصورت یک عنوان و توضیح در زیر آن نمایش داده می‌شوند؛ اما محتوای دیگر مانند محصولات، اخبار، گالری تصاویر، ویدیوها و انواع دیگر محتوا، هستند که اگر به آنها کدهای اسکیما اضافه شود، نوع نمایش آنها بر اساس نوع محتوا در نتایج گوگل بهینه می‌شود. برای مثال نمایش یک محصول در نتایج همراه با تصویر محصول در کنار عنوان و همراه با امتیاز آن محصول با نماد 5 ستاره نمایش داده می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید محتوا و محصولات شما بهتر در نتایج دیده شود، استفاده از این افزونه بسیار مفید و البته ضروری است.

 

3. افزونه بررسی لینک‌های خراب Broken Link Checker

لینک‌ها بخش جدا نشدنی از محتوا و مقالات هستند و باعث بهبود سئو در محتوا می‌شوند. گاهی ممکن است از یک لینک خاص استفاده کنیم در یک دوره معتبر و قابل استناد است اما پس از مدتی لینک از دسترس خارج می‌شود و محتوای ما را هم با مشکل مواجه می‌کند. لینک‌های معیوب یک پویئن منفی برای محتوا به حساب می‌آیند. از طرفی ممکن است هزاران مقاله را در وب‌سایت منتشر کرده باشیم و نمی‌توانیم هر ماه سلامت لینک‌های آنها را بصورت دستی بررسی کنیم. افزونه Broken Link Checker یک ابزار فوق‌العاده کاربردی است که به صورت دوره‌ای لینک‌هایی که در مقالات، بلاگ و محصولات استفاده شده را بررسی می‌کند؛ و اگر لینک آنها از دسترس خارج شده باشد، آنها را شناسایی می‌کند و در داشبورد گزارش می‌دهد و به این صورت ما می‌توانیم براحتی آنها را اصلاح کنیم. همچنین این افزونه می‌تواند لینک‌های معیوب را بصورت خودکار غیرفعال کند تا در وضعیت سئو مشکلی پیش نیاید. این افزونه را می‌توانید بصورت رایگان از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید.

 

4. افزونه کنترل رابطه لینک‌ها External Links

یکی دیگر از مواردی که در مورد لینک‌ها باید رعایت شود، کنترل رابطه لینک‌ها است. شاید یک لینک به ظاهر ابزاری برای ارتباط بین دو صفحه باشد، اما مهم است که به موتور جستجو بفهمانیم که این لینک چه ارتباطی با محتوا و وب‌سایت ما دارد. این ارتباط به کمک تگ rel برای موتور جستجو مشخص می‌شود. حالا اینکار واقعاً چه کاربردی دارد ؟ هر لینکی که توسط وب‌سایت ما به خزنده های گوگل معرفی شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و به عنوان یک مرجع نوع دوم شناخته می‌شود. اگر وب‌سایتی که ما برای آن لینک‌سازی کرده باشیم فاقد اعتبار باشد، به همان اندازه از اعتبار وب‌سایت ما نیز کاسته می‌شود.

افزونه کنترل رابطه لینک‌ها External Links

حالا فرض کنید که در بخش نظرات هم کاربران برای تبلیع وب‌سایت و محتوای خود، از لینک‌های نامعتبر استفاده کنند بدون اینکه ما اطلاع داشته باشم. با اینکه می‌توان بر روی نظرات کاربران کنترل داشت، اما گاهی ممکن است این لینک‌ها دردسر ساز شوند و وضعیت سئو را در یک صفحه خاص دچار مشکل کنند. در این مرحله اگر ما بتوانیم بر روی لینک‌های ناشناس از تگ rel=nofollow استفاده کنیم، خزنده گوگل دیگر آن لینک‌ها را مرتبط با فعالیت ما نمی‌داند و در نتیجه مشکلی در وضعیت سئو پیش نخواهد آمد. افزونه External Links این امکان را فراهم می‌کند تا بصورت خودکار بر روی لینک‌های غریبه تگ rel=nofollow افزوده شود.

 

5. افزونه جستجوی کلمات کلیدی گوگل

یکی از موارد کاربردی گوگل، کلمات کلیدی است که هنگام جستجو به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این کلمات کلیدی در واقع به کمک هوش مصنوعی گوگل جمع‌آوری شده‌اند و گزینه‌های بسیار مناسبی برای کشف کلمات کلیدی و برچسب‌های مقاله در وردپرس هستند. برای استفاده از این کلمات کلیدی آماده، افزونه Google Keyword Tool ابزار مناسبی است تا طبق جستجوی اولیه در کادر ورودی آن، کلمات کلیدی مهمی را پیدا کنید. شما می‌توانید این کلمات کلیدی این افزونه را با کلمات کلیدی که خودتان از ابزارهای آنلاین استخراج کرده‌اید بصورت ترکیبی استفاده کنید.

 

6. افزونه‌های امنیتی

این افزونه‌ها وضعیت امنیت سایت را بررسی می‌کنند. گوگل داشتن امنیت را یک پوئن مثبت درنظر می‌گیرد. حتی زمانی که ما از کپچا در فرم‌ها استفاده می‌کنیم، گوگل متوجه می‌شود و آن را نیز درنظر می‌گیرد.

 

6.1. Really Simple SSL

این افزونه وضعیت گواهینامه SSL را بررسی می‌کند و گزارس دقیقی از SSL را در داشبورد خود نمایش می‌دهد. همچنین پس از نصب آن، دکمه "فعال کردن SSL" نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی آن، تمامی لینک‌ها در سایت و مطالب بررسی می‌شوند و در صورتی که لینک‌های داخلی با پروتکل قدیمی http ثبت شده باشند، آنها را به https تغییر می‌دهد. نسخه رایگان این افزونه در مخزن وردپرس قابل نصب است. توجه داشته باشید که نسخه حرفه‌ای هیچ فرقی با نسخه رایگان آن ندارد و نیازی به تهیه نسخه حرفه‌ای نیست. تنها فرق نسخه رایگان با حرفه‌ای در پشتیبانی آنلان سازنده آن است که در این مورد نیاز نیست.

6.2. Invisable reCaptcha

این افزونه بر روی تمامی فرم‌های وردپرس فیلتر کپچای غیردیداری اضافه می‌کند. البته می‌توان از کپچاهای عادی و دیداری هم استفاده کرد، اما کپچای غیردیداری گوگل، می‌تواند سرعت استفاده از فرم‌ها را بالا ببرد و این می‌تواند اثر خوبی بر UX داشت باشد که خود این نیز پوئن مثبتی در SEO رقم می‌زند. این افزونه رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس نصب کنید.

6.3. All in One Security

این افزونه یکی از بهترین افزونه‌های امنیتی برای وردپرس است و حداقل از 9 حمله خطرناک هکرها جلوگیری می‌کند. همانطور که در پاراگراف بالا هم توضیح دادیم، گوگل امنیت فرم‌ها را بررسی می‌کند و بالا بودن امنیت فرم‌ها یک پوئن مثبت بحساب می‌آیند. افزونه All in One Security می‌تواند با قرار دادن فیلترهای مناسب در کد فرها، این امنیت را تأمین کند. این افزونه علارقم امکانات بسیار زیادی که دارد، رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس نصب کنید.

 

7. افزونه‌های افزایش سرعت لود و بارگذاری وب‌سایت

یکی دیگر از مواردی که گوگل به آن توجه ویژه‌ای دارد، سرعت بارگذاری وب‌سایت است؛ چرا که سرعت بارگذاری یکی از موارد UX است که در صورت کند بودن سایت، کاربر کلافه می‌شود و احمال اینکه بدون بازدید، سایت را ببندد زیاد است. از آنجایی که گوگل به کیفیت نتایج موتور جستجو بسیار اهمیت می‌دهد، در صورتی که سرعت وب‌سایت بالای 15 ثانیه باشد، آن را از لیست نتایج به عقب می‌کشد و یا کلاً حذف می‌کند.

7.1. WP Rocket Pro

این افزونه تمامی تنظیمات کش را بررسی می‌کند، فایل‌های JS و CSS را تا حد ممکن با هم ادغام می‌کند و از شبکه CDN برای بارگذاری فایل‌های تکراری استفاده می‌کند. همچنین ویژگی Lazy Load را بر روی همه تصاویر فراهم می‌کند و دیتابیس را از اطلاعات بی‌مصرف پاکسازی می‌کند. همه این موارد باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری به شدت افزایش یابد.

7.2. Avif  Upload Support و Avif Express

این دو افزونه قابلیت کار با فایل‌های تصویری Avif را دارند و به وردپرس اجازه می‌دهند تا از آنها به عنوان تصویر در بخش رسانه‌ها استفاده کند. فرمت Avif هشتاد برابر (80%) از سایر فرمت‌های JPG و PNG و پنجاه درصد (50%) از فرمت Webp فشرده تر است. البته الگوریتم فشرده سازی Avif به گونه‌ای است که کیفیت فایل‌ها را بالا نگه می‌دارد و افت کیفیت نخواهیم داشت. افزونه Avif Upload Support برای اضافه کردن اجازه آپلود تصاویر با فرمت Avif است و افزونه Avif Express این امکان را می‌دهد که فایل‌های تصویری پس از آپلود تبدیل به فرمت Avif شوند. البته سرور باید از PHP ورژن 8 به بالا استفاده کند.

7.3. AMP

Accelerated Mobile Pages یا صفحات موبایلی شتاب‌یافته پروژه‌ای بود که ابتدا توسط گوگل و توئیتر اجرا شد تا صفحات موبایلی در گوشی‌های قدیمی‌تر و همچنین دستگاه هایی که نمی‌تواند از فناوری‌های جدید برنامه نویسی و همینطور نمایش ریسپانسیو را پشتیبانی کنند، هم اجرا شوند و تنها بخش محتوای صفحات به صورت بهینه شده نمایش داده شود. این افزونه یکی از مهم است که قالب و محتوای وب‌سایت را برای نمایش در گوشی‌های موبایل بهینه سازی می‌کند. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌توانند از حالت ریسپانسیو استفاده کنند. اما گوشی‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند فناوری‌های جدید و همینطور نمایش ریسپانسیو را پشتیبانی کنند. استفاده از افزونه AMP باعث می‌شود تا با شناسایی نوع دستگاه، نمایش وب‌سایت برای همه دستگاه‌ها بهینه شود. همین امر باعث می‌شود تا وب‌سایت در تمامی دستگاه‌ها بدون مشکل و فشارهای کدنویسی سمت Frontend براحتی اجرا شود. در واقع در صفحات AMP کدهای اضافی برنامه نویسی که مانع از نمایش درست در دستگاه‌های قدیمی می‌شود، حذف می‌شوند. اگرچه امروزه شمار این دستگاه‌ها بسیار کم است، اما همچنان این فناوری برای نمایش وب در صفحه نمایش‌های 3 اینچ و پایین‌تر مانند ساعت‌های هوشمند نیز کاربرد دارد. همچنین سرعت بارگذاری صفحات AMP هشتاد 80% بالاتر از حالت عادی است.

 

8. افزونه‌های جانبی

این دست از افزونه‌ها امکانات بیشتری را برای بهبود سئو در وب‌سایت فراهم می‌کنند. اما لزوماً افزونه‌های حیاتی نیستند. با این حال می‌توان آنها را برای وب‌سایت‌های خاص استفاده کرد. در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می‌کنیم و کاربرد آنها در هر وب‌سایت‌های مختلف بررسی خواهیم کرد :

8.1. Yoast SEO Local

این افزونه جهت معرفی آدرس و اطلاعات تماس محل کسب و کار و دفاتر به گوگل کاربرد دارد. برای مثال ممکن است کسب و کار شما چندین شعبه در شهرها و مناطق مختلف داشته باشد و شما به کمک این افزونه، آدرس تمامی شعب خود را به گوگل معرفی کرده‌اید. حالا اگر شخصی نام کمپانی شما را جستجو کند، آدرس نزدیک‌ترین شعبه به کاربر در کنار نتایج، نمایش داده می‌شود. ممکن است هنوز خیلی از افراد ندانند در نزدیکی خود، یکی از شعبه‌های شما قرار داشته باشد. افزونه Yoast SEO Local کمک می‌کند تا کسب و کار شما به کاربران نزدیک به دفاتر و شعب شما بیشتر دیده و معرفی شود و مشتریان بیشتری به سمت شما روانه شوند. این امکان مخصوصاً برای رستوران‌ها و هتل‌ها می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

8.2. Yoast SEO News

اگر یک وب‌سایت خبری را در هر زمینه‌ای راه اندازی کرده‌اید، این افزونه به دیده شدن مقالات و اخبار روزانه وب‌سایت شما، کمک بسیار زیادی می‌کند. این افزونه کمک می‌کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از مقالات شما به عنوان یک مقاله خبری داشته باشند. با تشخیص اینکه وب‌سایت شما یک وب‌سایت خبری است و بصورت روزانه بروزرسانی می‌شود، هوش مصنوعی گوگل خزنده‌های خود را بصورت روزانه موظف به بررسی محتوای وب‌سایت شما می‌کند تا جدیدترین مطالب را در نتایج خود بروز کند. در واقع این افزونه قابلیت ایجاد نقشه خبری را دارد و همچنین می‌تواند با انتشار هر خبر، آن را همان لحظه به موتور جستجوی گوگل پینگ کند.

8.3. Yoast SEO Video

انتشار ویدیو در وب‌سایت یکی از پوئن‌های مثبت و بسیار مهم برای وب‌سایت است و گوگل مطالب و مقالات دارای ویدیو را در اولویت نتایج قرار می‌دهد. ویدیو بسیار گویاتر از متن و عکس می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. افزونه Yoast SEO Video نمایش ویدیو را در سایت بهینه می‌کند و با افزودن کدهای لازم به ویدیو، به دیده شدن بهتر آنها در نتایج گوگل کمک می‌کند.

8.4. Yoast SEO Woocommerce

این افزونه برای بهینه سازی محتوا و توضیحات محصولات و همچنین نمایش امتیاز و نظرات کاربران در نتایج گوگل کاربرد دارد. با توجه به اینکه محصولات دارای دو بخش تصاویر گالری و تصاویر درون توضیحات است، مهم است که گوگل تصاویر گالری محصول را در اولویت قرار دهد. همچنین این افزونه امکانات بیشتری را برای سئو کردن محصولات فراهم می‌کند.

8.5. wp-statistics

این افزونه آمار دقیقی از بازدید صفحات و ورودی‌های موتور جستجو می‌دهد. این اطلاعات اگرچه مانند ابزارهای گوگل برای سئو کامل نیستند، اما می‌توانید از آنها برای بررسی آمار بازدید صفحات قدیمی و بروزرسانی صفحات کمک بگیرید.

8.6.SEO Auto Linker

به کمک این افزونه می‌توانید لینک‌های داخلی را بصورت خودکار ایجاد کنید. طرز کار SEO Auto Linker بدین شکل است که شما کلمات کلیدی مدنظر خود را وارد می‌کنید و مشخص می‌کنید که مربوط به کدام لینک یا پست است. لینک‌های در بیشتر اوقات تأثیر مثبتی بر مقاله می‌گذارند. اما باید در استفاده از این افزونه مراقب باشید و همه کلمات را در آن وارد نکنید؛ زیرا ممکن است در یک مقاله خاص با کلمات کلیدی که شما بکار می‌برید، تداخل ایجاد کند و تأثیر منفی در آن مقاله ایجاد کند.

9. ابزارهای سئو - ابزارهای خارجی گوگل

گوگل دو ابزار آنالیز و بررسی Google Analytics و Google Consol را برای بهبود وضعیت سئو، بصورت رایگان به وب‌مسترها ارائه کرده که با نصب و راه اندازی آنها بر روی وب‌سایت، می‌توانید آمار دقیقی از تمامی مشکلات وب‌سایت خود بدست آورید. برای نصب ابزارهای گوگل پلاگین‌های مختلفی منتشر شده است؛ اما بهتر است حدالامکان برای نصب آنها از پلاگین استفاده نکنید تا سرعت وب‌سایت کاهش نیابد. البته گوگل بصورت رسمی یک افزونه برای استفاده از ابزارهای گوگل به نام "Site Kit by Google" در وردپرس منتشر کرده است که البته برای وب‌سایت ایرانی تحریم است و نمی‌توان با سرور IP ایران از این پلاگین استفاده کرد.

ابزارهای خارجی گوگل

اما برای افزودن کدهای گوگل به قالب وردپرس، پلاگین‌های دیگری هم در مخزن وردپرس موجود است که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید. یکی از بهترین موارد، پلاگین MonsterInsights است که یک پنل جهت نمایش آمار گوگل آنالاتیکس در پیشخوان وردپرس نیز اضافه می‌کند. این پلاگین از مخزن وردپرس قابل دانلود است. البته نسخه حرفه‌ای این افزونه امکانات بیشتری را ارائه می‌کند که در وب‌سایت رسمی آن موجود است.

 

سخن پایانی

به جرات می‌توان گفت که این مقاله یکی از کامل‌ترین مقالات چک لیست سئو 2023 است. با رعایت کردن نکاتی که در این مقاله مطالعه کردید، براحتی می‌توانید تا 90 درصد مطمئن باشید که در نتایج جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو دیده خواهید شد. فکر نمی‌کنم لازم باشد که بگوییم هرگز از محتوای تکراری و کپی استفاده نکنید. گوگل تاریخ تمامی مطالب را در سرورهای خود ثبت می‌کند؛ بنابراین اگر با یک مقاله تکراری مواجه شود، سریعاً آن را به لیست سیاه اضافه می‌کند. البته استفاده از یک جمله خاص و کپی کردن مستقیم آن برای توضیح بهتر مطلب مشکلی ندارد. بهتر است در مورد الگوریتم‌های گوگل هم تحقیق کنید و از شیوه‌های مختلف در تولید محتوا بر اساس آن الگوریتم‌ها نیز استفاده کنید. همچنین به این نکته هم توجه داشته باشید که گوگل هر 3 ماه و یا 6 ماه الگوریتم‌های خود را بروز می‌کند و یا الگوریتم‌های جدیدی را معرفی می‌کند. بنابراین مطالعه خود را در مورد سئو ادامه دهید و خود را بروز نگه دارید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

531
A
A