هزینه راه‌اندازی سایت - بررسی هزینه‌های بخش‌های مختلف

هزینه راه‌اندازی سایت - بررسی هزینه‌های بخش‌های مختلف
هزینه راه‌اندازی سایت - بررسی هزینه‌های بخش‌های مختلف
4 هفته پیش

امروزه وب‌سایت‌ها نقش مهمی در کسب‌وکار ایفا می‌کنند و نمی‌توان از وجود آن‌ها غافل ماند؛ به همین منظور باید هر طور شده کسب‌وکار را بر روی بستر اینترنت قرار داد و به کمک ابزارهای طراحی وب‌سایت، یک شعبه اینترنتی راه‌اندازی کرد؛ اما راه‌اندازی یک وب‌سایت نیاز به برنامه‌ریزی اولیه دارد، مخصوصاً برای کسب‌وکارهای نو پا که ممکن است بودجه کمی برای این کار را داشته باشند؛ بنابراین هزینه راه‌اندازی سایت باید در ابتدای کار محاسبه شود.

موارد موردنیاز برای راه‌اندازی یک وب‌سایت

برای محاسبه هزینه راه‌اندازی سایت می‌بایست ابتدا بدانیم چه مواردی برای آن نیاز است. در ادامه موارد موردنیاز را بررسی می‌کنیم: 

دامنه

دامنه همان آدرس اینترنتی است که کاربران به‌واسطه آن به وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کنند. دامنه‌ها از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده‌اند. برای مثال example.com؛ نام دامنه چیزی است که خودتان انتخاب می‌کنید مانند "example" و پسوند دامنه نشان می‌دهد که سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و یا مربوط به کدام کشور است مانند "com" که مربوط به کسب‌وکارهای تجاری است؛ بر همین اساس پسوند دامنه‌ها بر اساس "کاربرد" و "کشور" در جهان تقسیم‌بندی می‌شود و هرکدام قیمت‌های متفاوتی دارند.

1 - Domain Registration

در ادامه مهم‌ترین پسوندها را همراه با هزینه ثبت بررسی می‌کنیم:

معرفی پسوندهای دامنه بر اساس کاربرد آن‌ها

Com: این پسوند مخفف "commerce" به معنای "تجاری" است. از این پسوند برای شرکت‌ها و یا کارخانه‌های تولیدی بیشتر استفاده می‌شود. البته بعضی مؤسسات شخصی هم از این پسوند استفاده می‌کنند. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 250 تا 350 هزار تومان متغیر است.

Org: این پسوند برای سازمان‌ها و مخصوصاً سازمان‌های غیرانتفاعی و یا مردمی به کار گرفته می‌شود. برای مثال دامنه سایت سازمان سنجش sanjesh.org است که آموزش عالی را سازمان‌دهی می‌کند. هزینه ثبت این دامنه حدود 340 تا 425 هزار تومان متغیر است.

Net: برای شرکت‌های خدمات شبکه به کار می‌رود. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 340 تا 425 هزار تومان متغیر است.

Gov: این پسوند برای ادارات دولتی در نظر گرفته می‌شود. از این پسوند فقط با اجازه‌نامه دولتی می‌توان استفاده کرد. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 25 تومان است. این دامنه تنها با مجوز از سازمان‌های دولتی ثبت می‌شود.

Tv: اگرچه این پسوند مربوط به کشور تووالو است اما رسانه‌های تلویزیونی هم از آن استفاده می‌کنند. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 960 هزار تا 1 میلیون و 100 هزار تومان متغیر است.

Online: برای سرویس‌های اینترنتی مثل گیم استریم‌ها و خدمات آنلاین مستمر به کار می‌رود. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 110 هزار تومان شروع می‌شود.

Store: برای فروشگاه‌های فیزیکی بیشتر کارایی دارند. برای مثال یک فروشگاه معتبر در مرکز پایتخت. هزینه ثبت این دامنه با پول ایران حدود 110 هزار تومان شروع می‌شود.

Tech: برای شرکت‌های استارت‌آپ و توسعه فناوری کاربرد دارد؛ بااین‌حال مجله‌های و وبلاگ‌های مربوط به اخبار فناوری هم از آن استفاده می‌کنند. هزینه ثبت این دامنه از 110 هزار تومان شروع می‌شود.

Exchange: برای صرافی‌های آنلاین کاربرد دارد. هزینه ثبت این دامنه از 420 هزار تومان شروع می‌شود.

News: برای وب‌سایت‌های خبری کاربرد دارد. هزینه ثبت این دامنه از حدود 220 هزار تومان شروع می‌شود.

Art: برای سایت‌های هنری کاربرد دارد. هزینه ثبت این دامنه از حدود 230 هزار تومان شروع می‌شود.

Info: برای سایت‌های اطلاع‌رسانی کاربرد دارد. هزینه ثبت این دامنه از 170 هزار تومان شروع می‌شود.

برای مشاهده لیست کامل پسوندهای مختلف اینجا کلیک کنید.

 

معرفی پسوندهای دامنه بر اساس مکان آن‌ها

Ir: یعنی وب‌سایت در ایران کاربرد دارد و یا مربوط به ایران است. این دامنه ازنظر قیمت به‌صرفه‌ترین دامنه موجود برای وب‌سایت‌های ایرانی است. هزینه ثبت این دامنه از 5000 تومان شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت به 17000 تومان می‌رسد.

Us: برای آمریکا. هزینه ثبت از حدود 580 هزار تومان شروع می‌شود.

Af: برای افغانستان.

co.uk: برای انگلستان.

Fr: برای فرانسه.

De: برای آلمان.

It: برای ایتالیا.

Ua: برای عربستان.

Ru: برای روسیه.

Cn: برای چین.

 هاست یا میزبان (Host)

برای ذخیره و پردازش اطلاعات وب‌سایت، به یک کامپیوتر نیاز است که دائماً و شبانه‌روز روشن باشد و همیشه پاسخگوی بازدیدکنندگان وب‌سایت باشد. این میزبان دارای یک فضای ذخیره‌سازی برای اطلاعات وب‌سایت مانند بانک داده‌ها و محتوای صوتی و تصویری است و یک پردازشگر و رم برای پردازش به‌موقع اطلاعات.

2 - Host Services

قطعاً کسی نمی‌تواند در خانه یا حتی شرکت خود چنین کامپیوتری را تهیه و نگهداری کند، چون هم هزینه نگهداری بالایی نیاز دارد و هم نیاز به رسیدگی دائمی دارد؛ مگر این‌که شرکت آن‌چنان بزرگ و بین‌المللی باشد که حاضر شود چنین کامپیوتری را نگهداری کند. شرکت‌هایی هم هستند که چنین فضایی را برای شما فراهم می‌کنند و شما می‌توانید از آن‌ها برای راه‌اندازی وب‌سایت خود استفاده کنید؛ یعنی به‌جای این‌که هزینه هنگفتی را بابت تهیه و نگهداری یک کامپیوتر غول‌پیکر بپردازید، تنها کافیست تا از این شرکت‌ها فضا و منابع موردنیاز خود را به‌صورت ماهانه و یا سالانه اجاره کنید؛ در این حالت شما تنها درصد ناچیزی ماهانه و سالانه پرداخت می‌کنید که این مبلغ شاید به یک‌دهم درصد هزینه تهیه و نگهداری کامپیوتر مخصوص این کار هم نرسد.

3 - Select Plan

برخی از این شرکت‌ها فضا و منابع خود را به‌صورت پلن‌های مختلف و با توجه به نیاز مشتری ارائه می‌دهند و برخی دیگر هم انتخاب منابع را به عهده مشتری می‌گذارند که می‌تواند آزادی بیشتری را به مشتری بدهد.

4 - Set Resources

گواهی امنیتی SSL

گواهی SSL یا (Secure Sockets Layer) به معنی لایه سوکت‌های امنیتی است که کار ایجاد به‌هم‌ریختگی داده‌ها از مبدأ تا مقصد را انجام می‌دهد تا در میانه راه توسط هکرها موردحمله قرار نگیرد. این موضوع کمی فنی است و در یک پاراگراف کوتاه نمی‌توان به بررسی آن پرداخت؛ اما در این حد بدانید که این گواهی امنیتی با پروتکل HTTPS کار می‌کند و به امنیت و اعتبار وب‌سایت کمک می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره SSL اینجا کلیک کنید.

در حالت عادی این گواهی امنیتی به‌صورت سه‌ماهه ارائه می‌شود که این خوب است اما ازنظر موتورهای جستجو هنوز نمی‌تواند اعتبار کافی را به دست آورد؛ بنابراین اگر وب‌سایت شما یک وب‌سایت تجاری و به نسبت بزرگ است، می‌بایست برای آن گواهی امنیتی شش‌ماهه یا یک‌ساله تهیه کنید. این تکنولوژی یک سرویس کدک آنلاین است که داده‌ها را به‌هم‌ریخته می‌کند و این کدک آنلاین خود به سرویس‌دهنده‌های دیگری نیاز دارد که سر راه میزبان قرار می‌گیرد و هر زمان اطلاعات رد بدل می‌شود قبل از ارسال به کاربر Encode می‌شود و سپس به کمک گواهی SSL در مرورگر Decode می‌شود و برای کاربر قابل‌نمایش خواهد بود.

5 - How SSL encryption works

در این میان شرکت‌های مختلفی این سرویس را ارائه می‌دهند که به نسبت درجه امنیت قیمت‌های متفاوتی دارند. هزینه تهیه گواهی SSL بسته به نوع سرویس امنیتی چیزی بین 280 هزار تومان تا 14 میلیون تومان متفاوت است.

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)

سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان زیادی مانند وردپرس و جوملا وجود دارد که بسیاری از نیازهای شما را برآورده خواهد کرد؛ اما اگر بخواهید به‌منظور ارائه خدمات بهتر و خاص‌تر سیستم مدیریت محتوای خود را ایجاد کنید، هزینه‌های مختلفی را در بر خواهد گرفت. هزینه یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بین از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است تا 100 میلیون تومان و بالاتر هم کشیده شود. این بستگی به نیازهای شما دارد.

پیشنهاد می‌شود برای اجرای سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی از فریم ورک لاراول استفاده کنید تا هزینه‌ها تا حد زیادی پایین بیاید.

هزینه راه‌اندازی سایت در سطوح مختلف کاربردی

هزینه راه‌اندازی وب‌سایت‌ها برای انجام امور مختلف، متفاوت است. برای مثال وب‌سایت‌های شخصی به منابع وب‌سایت‌های فروشگاهی نیاز ندارند، مگر در شرایط خاص. یا حتی وب‌سایت‌های شرکتی و گالری که حالت معرفی شرکت را دارند و بازدید آن‌چنان بالایی ندارند، نیازی به منابع زیادی ندارند. در عوض وب‌سایت‌های فروشگاهی و مجله‌ای که بازدید روزانه زیادی دارند، می‌بایست منابع بیشتری به آن‌ها اختصاص داد. در ادامه هزینه‌های راه‌اندازی وب‌سایت را در ۴ سطح بررسی می‌کنیم:

هزینه راه‌اندازی سایت‌های آزمایشی:

اگر در حال راه‌اندازی و تست‌های اولیه هستید، بهتر است که طرح و کدهای اولیه را بر روی یک هاست ارزان‌قیمت انجام دهید تا ازنظر سرعت اجرای کدها مطمئن شوید و همچنین هماهنگی با گروه طراح و برنامه‌نویس و مشتری را انجام دهید. هزینه ماهانه راه‌اندازی یک وب‌سایت در ابتدای کار چیزی حدود 10 تا 20 هزار تومان است؛ یعنی اگر شما تنها از پردازنده تک‌هسته‌ای و 512 مگابایت رم و 1 گیگابایت فضا استفاده انتخاب کنید، کار شما راه می‌افتد. بهتر است برای آزمایش‌های اولیه دامنهٔ ir تهیه کنید که بسیار ارزان‌تر است؛ بنابراین هزینه کلی شما برای راه‌اندازی این سرویس با دامنه، حدود 20 تا 30 هزار تومان می‌شود که البته دامنه 1 ساله است؛ بنابراین در ماه اول ممکن از 20 یا 30 هزار تومان پرداخت کنید اما در ماه‌های بعدی 10 تا 20 هزار تومان پرداخت خواهید کرد.

منابع مناسب پلن آزمایشی:

  • فضا یک گیگابایت
  • پردازنده تک‌هسته‌ای
  • رم 512 مگابایت
  • 10 بازدید در لحظه
  • 5 گیگ پهنای باند

هزینه راه‌اندازی سایت‌های شخصی با بازدید پایین

اگر از وب‌سایت شخصی مانند وب‌سایت‌های رزومه استفاده می‌کنید، بهتر است پلن متوسط استفاده کنید. در این پلن ها 1 گیگ رم در نظر گرفته شده، پردازنده 2 هسته‌ای و 1 گیگ فضا در نظر گرفته می‌شود. هزینه ماهانه راه‌اندازی سایت در این پلن بین 30 تا 50 هزار تومان است که با دامنه ir به 35 تا 60 هزار تومان هم می‌رسد؛ که البته هزینه دامنه فقط در ماه اول محاسبه می‌شود. درصورتی‌که پسوند دامنه گران‌تری انتخاب کنید، هزینه دامنه به هزینه هاست افزوده می‌شود. این محاسبه خیلی ساده است.

منابع مناسب پنل متوسط:

  • فضا یک گیگابایت
  • پردازنده دو هسته‌ای
  • رم یک گیگابایت
  • 20 بازدید در لحظه
  • 10 گیگ پهنای باند

هزینه راه‌اندازی سایت‌های شرکتی و گالری با بازدید متوسط

این نوع وب‌سایت‌ها همیشه باید به‌راحتی بارگذاری شوند اما چون بازدید بالایی ندارند، نیاز به منابع زیادی هم ندارند؛ بنابراین می‌توان برای این نوع وب‌سایت‌ها هم از پلن های متوسط استفاده کرد و هم از پلن های نیمه‌حرفه‌ای. فرق این پلن ها در تعداد بازدید هم‌زمان و مقدار پهنای باند است. هزینه ماهانه چنین هاست‌هایی بین 40 تا 70 هزار تومان محاسبه می‌شود. به احتساب دامنه ir می‌توان بین 45 تا 80 هزار تومان در ماه اول هزینه را محاسبه کرد.

منابع موردنیاز پنل نیمه‌حرفه‌ای:

  • فضا دو گیگابایت
  • پردازنده 4 هسته‌ای
  • رم 2 گیگابایت
  • 30 بازدید در لحظه
  • 15 گیگ پهنای باند

هزینه راه‌اندازی سایت‌های فروشگاهی و مجله خبری با بازدید بالا

برای وب‌سایت‌های پربازدید مانند وب‌سایت‌های فروشگاهی و مجله خبری، می‌بایست از منابع بالایی استفاده کنید، مخصوصاً پهنای باند و تعداد بازدید در لحظه که از مهم‌ترین موارد هستند. برای ابتدای کار می‌توانید از یک گیگ فضا شروع کنید ولی همین‌که بازدید بالا رفت و اطلاعات و محتوای سایت زیاد شد، بهتر است از 5 گیگ فضا و 50 گیگ پهنای باند و 30 بازدید در لحظه استفاده کنید. هزینه تهیه این پلن می‌تواند از ماهانه 40 هزار تومان شروع شود و تا 50 هزار تومان هم برسد. به احتساب هزینه دامنه ir در ماه اول می‌تواند بین 45 تا 60 هزار تومان برسید.

حداقل منابع موردنیاز برای پنل حرفه‌ای:

  • فضا 10 گیگابایت
  • پردازنده 8 هسته‌ای
  • رم 6 گیگابایت
  • 500 بازدید در لحظه
  • 100 گیگ پهنای باند

هزینه راه‌اندازی سایت‌های تجاری با بازدید کشوری و جهانی

فرض کنید قصد دارید یک وب‌سایت شبیه به شبکه اجتماعی فیس‌بوک و یا سرویس اشتراک ویدیو و یا اشتراک فایل راه‌اندازی کنید؛ چنین وب‌سایت‌های سنگین و بزرگی نیاز به منابع زیادی دارند. در ابتدای راه‌اندازی می‌توانید از سرویس شرکت‌های ارائه هاست میزبان استفاده کنید ولی همین‌که آمار بازدید بالا رفت و حجم اطلاعات زیاد شد، می‌بایست از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده کنید یا خودتان کامپیوترهای سرور مخصوص وب‌سایت را نگهداری کنید. در غیر این صورت هزینه نگهداری و جابه‌جایی اطلاعات وب‌سایت به‌شدت بالا می‌رود و شما را دچار مشکل می‌کند. هزینه تهیه این پلن ماهانه از 200 هزار تومان شروع می‌شود و تا 250 هزار تومان هم می‌رسد. البته اگر منابع از بیشتر از موارد پیشنهادشده استفاده کنید، این هزینه از 300 هزار تومان شروع می‌شود و به 500 هزار تومان در ماه می‌رسد. با اضافه کردن هزینه دامنه ir این مبلغ می‌تواند به 205 تا 270 هزار تومان برسد.

منابع موردنیاز برای پنل جهانی:

  • فضا 50 گیگابایت
  • پردازنده 10 هسته‌ای
  • رم 10 گیگابایت
  • 100 بازدید در لحظه
  • 200 گیگ پهنای باند

اما درنهایت پس از یک سال استفاده از سرویس‌های اشتراکی، شما نیاز خواهید داشت سرویس‌های خود را راه‌اندازی کنید تا به فایل‌های خود دسترسی کامل داشته باشید تا نگران جابه‌جایی فایل‌ها و بک‌آپ گیری‌ها نباشید. هزینه رک‌های سرویس از 30 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 100 میلیون تومان هم خواهد رسید. هزینه‌های جانبی دیگری مانند نگهداری از این سرویس‌ها مثل تیم پشتیبانی و سیستم برق اضطراری هم باید در نظر گرفته شود. اگر نیاز به تیم باشد، حقوق ماهیانه هر نفر از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و به 50 میلیون تومان هم می‌رسد. همچنین سیستم برق اضطراری هم از 10 میلیون تومان شروع می‌شود. این نشان می‌دهد که یک بیزینس جهانی باید حداقل 10 برابر این هزینه‌ها پول‌ساز باشد تا ارزش نگهداری ادامه را داشته باشد. وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب، مگا آپلود، اینستاگرام و فیس‌بوک و صدها سرویس جهانی دیگر، به همین شکل کار می‌کنند و دیتاسنتر مخصوص خود را دارند.

هاست ماهانه یا سالانه؟! مسئله این است

بررسی ازنظر هزینه‌ها: شرکت‌های ارائه هاست میزبان، معمولاً جمع سالانه را 2 ماه ارزان‌تر حساب می‌کنند. برای مثال از شما برای هاست خود ماهانه 30 هزار تومان پرداخت می‌کنید، برای قرارداد یک‌ساله 300 هزار تومان پرداخت خواهید کرد. از این نظر هزینه اجاره هاست، 2 ماه به نفع شما ارزان‌تر می‌شود.

بررسی ازنظر ادامه کسب‌وکار: از طرفی ممکن است کسب‌وکار شما تازه تأسیس باشد و بخواهید ماه‌های اول را به‌صورت آزمایشی کار کنید؛ ازاین‌رو هزینه کردن برای یک سال نمی‌تواند به‌صرفه باشد، زیرا اگر کار در ماه‌های اول به مشکل بربخورید، شما هزینه بسیار زیادی را بابت نگهداری از هیچ پرداخت کرده‌اید.

بررسی ازنظر سرویس‌دهی: درصورتی‌که شرکت خدمات هاست میزبان سرویس خوبی ارائه ندهد، نمی‌توانید با آن‌ها کار کنید. بهترین توصیه این است که وب‌سایت خود را یک ماه به‌صورت آزمایشی در شرکت خدمات هاست میزبان تست کنید و نحوه پاسخگویی آن‌ها، آپ تایم و سرعت سرویس را بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً خدماتی که ادعا کرده‌اند را ارائه می‌دهند یا خیر. درصورتی‌که نتوانید با خدمات آن‌ها کنار بیایید، ناگزیر هستید که سایت خود را به شرکت دیگری منتقل کنید و اگر شما در هاست فعلی خدمات یک‌ساله گرفته باشید، پول زیادی را از دست خواهید داد.

هاست داخلی یا هاست خارجی؟!

وقتی از شرکت خدمات ارائه هاست، سرویس می‌گیرید، آن‌ها به شما دو نوع هاست داخلی و هاست خارجی را معرفی می‌کنند. به این معنی که کامپیوترهای سرویس‌دهنده آن‌ها در ایران مستقر است یا خارج از ایران مستقر است. جدا از این‌که هزینه نگهداری آن‌ها باهم فرق می‌کند، چندین نکته را باید در مورد آن‌ها یادآور شد:

  • معمولاً هزینه هاست‌های خارجی گران‌تر است زیرا قیمت‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌شود و با نوسان این ارز، قیمت هاست‌های خارجی هم تغییر می‌کند.
  • مورد بعد در مورد تحریم‌ها و مسائل سیاسی است. به خاطر دارم که چند سال پیش یکی از شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کردم، نمایندگی هاست آلمان را بر عهده داشت و ما هم بی‌توجه به مسائل سیاسی هاست آلمان را تهیه کردیم. مدتی بعد شرکت بیانیه صادر کرد که متأسفانه سرویس‌های آلمان وب‌سایت‌های ایرانی را تحریم کرده و به‌احتمال‌زیاد به‌زودی وب‌سایت‌ها از دسترس خارج خواهند شد و لطفاً از اطلاعات خود بک‌آپ (نسخه پشتیبان) تهیه کنید. این موضوع برای وب‌سایت‌هایی که حجم بالایی از اطلاعات را در آن زمان‌بر روی وب‌سایت خود داشتند مشکل‌ساز بود. درنهایت تصمیم گرفتیم که سایت خود را بر روی سرورهای ایرانی قرار دهیم.
  • مورد بعد احتمال قطع موقت اینترنت است. قطعی اینترنت باعث می‌شود تا وب‌سایت‌هایی که در سرویس‌های خارجی قرار دارند، هم‌زمان با قطع اینترنت بین‌المللی از کار بیفتند. ازاین‌رو بهتر است هاست داخلی استفاده شود؛ مگر در زمان‌هایی حساس که وب‌سایت شما نیاز به اتصال مستقیم به سرویس‌های خارجی مانند گوگل و فیس‌بوک است.

بیشتر وب‌سایت‌ها نیازی به خدمات رده بالاتر گوگل و فیس‌بوک ندارند؛ بنابراین همچنان هاست داخلی گزینهٔ مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

هاست اشتراکی چیست؟ فرق هاست اشتراکی با هاست اختصاصی

زمانی که شما از پلن های آماده استفاده می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد، هاست شما اشتراکی است؛ به این معنی که یک سرویس و یک سیستم عامل برای ده‌ها و حتی صدها وب‌سایت که منابع را بین وب‌سایت‌ها تقسیم می‌کند. در چنین حالتی احتمال 10 درصدی وجود دارد که یک سری مشکلات مشترک به وجود بیاید. برای مثال اگر یکی از وب‌سایت‌ها هک شود و هکر به اطلاعات منبع دسترسی پیدا کند، ممکن است برای دیگر وب‌سایت‌ها هم مشکلات به وجود بیاورد حتی اگر وب‌سایت‌های دیگر از امنیت بالایی برخوردار باشند؛ در واقع هکر از در پشتی که همان وب‌سایت ناامن است، وارد سیستم عامل می‌شود و برای وب‌سایت‌ها دیگر مشکل به وجود می‌آورد و آن‌ها را هک می‌کند. در این صورت تنها کاری که می‌توان انجام داد، بازنشانی فایل بک‌آپ است. هاست‌های اشتراکی ارزان هستند و برای شروع کار مناسب هستند؛ اما وقتی وب‌سایت با بازدید بالا مواجه شد و کسب‌وکار اینترنتی شما رونق گرفت، می‌بایست وب‌سایت خود را به یک سرور مجازی یا اختصاصی انتقال دهید. همچنین در مرحله بعدی اگر اطلاعات وب‌سایت شما به سطح بالایی رسید که بازدید کشوری و جهانی به دست آورد، باید از کامپیوترهای سرویس‌دهنده اختصاصی در شرکت خود استفاده کنید تا از نزدیک به همه‌چیز دسترسی داشته باشید و پشتیبانی به‌موقع انجام شود. وب‌سایت دیجی کالا دقیقاً همین رویه را طی کرد. ابتدا از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و هاست متوسط استفاده کرد و سپس به هاست اختصاصی منتقل شد و برنامه‌نویسی خود را به لاراول تغییر داد. وقتی بازدیدها به سطح کشوری رسید، دیجی کالا کامپیوترهای سرویس خود را راه‌اندازی کرد و مستقل شد. سرویس‌های دیگر مانند فیلیمو و آپارات نیز همین وضعیت را دارند.

هاست دانلود چیست؟

زمانی که شما به پردازش نیاز ندارید و بیشتر کار شما بر روی دانلود متمرکز است، برای سرعت بالاتر و مدیریت بهتر محتوا، بهتر است از فضای هاست دانلود استفاده کنید. این نوع هاست فقط مناسب دانلود است و در آن‌ها پردازشی صورت نمی‌گیرد. ازاین‌رو سرعت بالاتر و هزینه نگهداری پایین‌تری نسبت به هاست‌های معمولی دارند. برای مثال با ماهانه فقط 5 هزار تومان می‌توانید یک گیگابایت فضا برای دانلود مستقیم فایل‌ها تهیه کنید و برای 200 گیگابایت هزینه شما 4 برابر کاهش یافته و تنها 100 هزار تومان پرداخت می‌کنید. وب‌سایت‌های دانلود رایگان موسیقی، فیلم و نرم‌افزار از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

هزینه بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

یکی دیگر از نیازهای وب‌سایت، سئو کردن آن است؛ که به معنی بهینه‌سازی محتوای سایت برای موتورهای جستجو است. این کار جزئیات زیادی دارد که در این مقاله نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت؛ اما در اینجا بخش‌های مهم آن را عنوان می‌کنیم:

سئو داخلی شامل انجام موارد زیر است:

  • بهینه‌سازی عنوان‌ها، کلمات کلیدی، توضیحات متا و کدنویسی فایل ربات جستجو
  • بهینه‌سازی عنوان‌های مقالات شامل هدرهای داخل مقاله مانند (H1, H2, H3 ...)
  • ایجاد نقشه سایت
  • بررسی و بهینه کردن فایل .htaccess
  • فشرده‌سازی و بهینه کردن حجم فایل‌های الحاقی مانند JAVASCRIPT و CSS
  • بررسی تمامی لینک‌های زیرمجموعه سایت و رفع مشکلات احتمالی آن‌ها
  • جایگزین کردن کدهای منسوخ شده با کدهای جدید
  • فعال کردن Gzip جهت فشرده‌سازی اطلاعات وب‌سایت
  • افزودن قابلیت کش در سایت جهت بالا رفتن سرعت بارگذاری سایت
  • بهینه‌سازی حجم تصاویر برای بارگذاری سریع‌تر و همچنین افزودن متن جایگزین برای تمامی تصاویر
  • ترکیب کردن فایل‌های JAVASCRIPT و CSS جهت پایین آوردن درخواست‌های اتصال و بارگذاری یکدست
  • افزودن قابلیت Expires Headers برای کش کردن اطلاعات تکراری در مرورگر
  • افزودن وب‌سایت در گوگل و ابزارهای آنلاین سئو گوگل
  • بهینه‌سازی حجم کلی سایت
  • لینک بیلدینگ یا افزودن لینک‌های خارجی در صفحات سایت
  • بررسی لینک‌های داخلی ریدایرکت شده
  • افزودن ویژگی Keep Alive در فایل .htaccess جهت اتصال دائم برای وب‌سایت‌های AJAX و وب اپ های PAW
  • بالا بردن سرعت سایت از راه‌های مختلف
  • بررسی ایندکس بودن صفحات در موتور جستجو
  • جلوگیری از اجرای فایل‌های جاوا اسکریپت قبل از بارگذاری و رندر کامل
  • بررسی صفحات تودرتو iframe و افزونه‌های embed شده مانند Flash Player
  • افزودن تگ nofollow به لینک‌های خارجی
  • بررسی و تصحیح ترتیب فایل‌های JAVASCRIPT و CSS

6 - SEO

انواع مدل کاری سئو همراه با قیمت احتمالی آن را بررسی خواهیم کرد:

سئو به‌صورت ساعتی: این روش برای کسب‌وکارهایی مناسب است که قصد دارند فقط بخشی از سایت خود را سئو کنند و هزینه‌ها به‌صورت ساعتی محاسبه شوند. البته همه می‌دانیم که سئو حتی اگر ساعتی هم باشد، حداقل یک روز کاری را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال در کمترین حالت یک روز کاری 8 ساعت محاسبه می‌شود که اگر کار را ساعتی 30 الی 50 هزار تومان محاسبه کنید، هزینه کار به 240 الی 400 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. قطعاً خیلی از سئوکاران کمتر از یک روز کاری 8 ساعته را قبول نمی‌کنند، زیرا ساعت‌های مانده کاری آن‌ها در روز تلف می‌شود و آن‌ها متضرر می‌شوند. مگر سئو کاران تازه‌کار که در حال تجربه این حرفه هستند و مشتری چندانی ندارند. از این مدل سئو نمی‌توان انتظار نتیجه زیادی داشت.

سئو به‌صورت ماهانه: قطعاً انجام 30 روز کامل بررسی و تحلیل محتوای سایت و انجام امور سئو می‌تواند نتایج خوبی را در برداشته باشد. ازاین‌رو مدل کار ماهانه می‌تواند برای هر دو طرف سودآور باشد. در این مدل سئو کارها مشخص هستند و بیشتر کارها در روزهای ماه تقسیم می‌شوند و بدیهی است که نتایج خوب و بلند مدتی را در بر خواهند داشت. هزینه این مدل سئو می‌تواند بین 7 تا 12 میلیون تومان متغیر باشد.

سئو کردن کلمه کلیدی: اگر صاحب وب‌سایت قصد داشته باشد فقط بر روی یک کلمه کلیدی و عبارت خاصی کار کند، این امکان وجود دارد که هزینه‌ها بر اساس کلمه کلیدی محاسبه شود. هزینه هر کلمه کلیدی به نسبت سختی آن از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است به 10 میلیون تومان هم برسد.

هزینه‌های تولید محتوا

همه به‌خوبی میدانیم که محتوا چگونه به رشد و بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند. پس از این‌که متخصص سئو وب‌سایت شما را بررسی کرد و مشخص شد که وب‌سایت شما به چه کلمات و عبارات کلیدی نیاز دارد، نوبت به افزودن محتوای مناسب به وب‌سایت است.

7 - Content

هزینه تولید محتوا معمولاً به‌صورت کلمه‌ای محاسبه می‌شود. به این معنی که ابتدا قیمت هر کلمه بین نویسنده و صاحب وب‌سایت توافق می‌شود و سپس جمع تعداد آن‌ها در هر مقاله محاسبه می‌شود. برای مثال اگر توافق نویسنده و صاحب کسب‌وکار 100 تومان در هر کلمه باشد و مقاله موردنیاز 1000 کلمه باشد، هزینه یک مقاله 1000 کلمه‌ای 100 هزار تومان محاسبه می‌شود. این مقاله شامل تصاویر موردنیاز و تنظیمات سئو و برچسب‌های موردنیاز خواهد بود. البته هزینه تولید محتوا بر اساس ژانر و مهارت نویسنده، می‌تواند متغیر باشد؛ برای مثال یک نویسنده حرفه‌ای ممکن است در محتوای موردنظر کار تبلیغ نویسی را نیز لحاظ کند؛ بنابراین هزینه مقاله احتمالاً دو یا سه برابر مبلغ قبل خواهد بود. تبلیغ نویسی در توضیحات محصول به کار می‌رود و بسیار مهم است. ازاین‌رو شخصی که تبلیغ نویسی انجام می‌دهد، هزینه بالاتری را دریافت می‌کند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که در هنگام تهیه هاست برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس از هاست‌های لایت اسپید استفاده کنید. البته اگر هاست موردنظر قابلیت تنظیم منابع را به‌صورت دستی داشته باشد، می‌توانید خودتان منابع را آزادانه انتخاب کنید.

درصورتی‌که می‌توانید، خودتان برنامه‌نویسی کار را بر عهده بگیرید و از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید؛ زیرا می‌تواند بسیار سبک‌تر باشد و احتمالاً به دلیل این‌که از کدهای اختصاصی استفاده می‌کنید، امنیت بالاتری خواهد داشت.

دریا بهرامی- نویسنده

1502
A
A