سرور مجازی چیست؟ [VPS چیست و چه کاربردی دارد؟]

سرور مجازی چیست؟ [VPS چیست و چه کاربردی دارد؟]
سرور مجازی چیست؟ [VPS چیست و چه کاربردی دارد؟]
2 هفته پیش

در واقع سرور مجازی، نسخه‌ای از سرور فیزیکی است که در آن از تکنولوژی مجازی‌سازی یا virtualization بهره برده شده است. به بیان دیگر، در یک سرور مجازی یا virtual private server، تمامی سخت افزارها و هر آن چه که به صورت فیزیکی وجود دارد، دارای یک نسخه مجازی نیز هستند. در واقع به کمک سرور مجازی، می‌توان به جای آن که از سخت افزارهای گوناگون و مستقل از یکدیگر برای هر سرور استفاده کرد، از یک سخت‌افزار پیشرفته و قدرتمند، برای تبدیل شدن به چند سرور بهره برد. از این رو با ، می‌توانید منابع بیشتر و قدرتمندتری را در اختیار داشته باشید. شما شانس این را دارید تا منابع اختصاصی خودتان، مانند cpu، ram و یا پهنای باند مورد نیازتان را داشته باشید. پس دیگر خبری از کاهش سرعت، بروز اختلال و یا کمبود منابع با خرید سرور مجازی وجود نخواهد داشت.

 

 

نحوه عملکرد سرور مجازی

نحوه عملکرد سرور مجازی، شبیه به سرور فیزیکی است. در واقع نحوه عملکرد یک سرور مجازی را می‌توان به یک آپارتمان تشبیه کرد. درون این آپارتمان، واحدهای مسکونی مختلفی وجود دارند. با این حال، هر کدام از این واحدها دارای منابع اختصاصی و جداگانه‌ای از یک دیگر هستند. در سرور مجازی نیز، کاربران از یک سرور استفاده می‌کنند، اما در واقع از یکدیگر جدا هستند. به بیان دیگر، شما به نوعی از یک سرور اختصاصی استفاده می‌کنید، اما همچنان هزینه‌های یک سرور اشتراکی را پرداخت خواهید کرد. در واقع همین امر منجر شده تا کاربردهای سرور مجازی برای کسب و کارها طیف وسیعی را شامل شود و افراد زیادی خواهان خرید vps باشند.

 

سرور Server چیست؟

در علم کامپیوتر، سرور (Server) یا کارساز قطعه‌ای از سخت‌افزار یا نرم‌افزار رایانه است که عملکردی را برای برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر به نام مشتریان (Client) به ارمغان می‌آورد. سرورها کامپیوترهای قدرتمند هستند که همیشه روشن اند. این کامپیوترها از قدرت پردازش بالایی برخوردار هستند و به صورت بیست و وچهار ساعته به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. کاربران می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به راحتی به server دسترسی داشته باشند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که سرورها اطلاعاتی که کاربران در ساعت مختلف شبانه‌روز در سایت‌ها جستجو می‌کنند را پردازش و به آنها پاسخ می‌دهند. سرورها در زبان انگلیسی چنین تعریف می‌شوند: computer program or device that provides access to a central resource or other functionality for clients.

برای مثال زمانی که شما از یک مرورگر برای جستجوی سوالات خود در اینترنت استفاده می‌کنید آن مرورگر درخواست شما را به سرور ارسال می‌کند و پاسخ آن را از سرور دریافت کرده و به شما نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که سرورها از لحاظ سخت افزاری نیز بسیار پیشرفته و قدرتمند هستند. آنها دارای چند هسته پردازنده، حافظه،  ram و هاردیسکی با فضای ذخیره سازی چند ترابایتی هستند. از سرورها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود به همین دلیل نیز آنها را در انواع مختلفی می‌سازند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با سرور و کاربردها آن آشنا کنیم.

سرور چیست؟

 

سرور اختصاصی (dedicated hosting service) چیست؟

خدمات سرور اختصاصی (Dedicated hosting service)، امکانی کارآمد برای مؤسسات و سازمان‌های بزرگ است که بدلایل مختلف از قبیل ضرورت امنیت و پایداری بالا برای اطلاعات و خدماتشان نمی‌خواهند از سرورهای اشتراکی با دیگران استفاده نمایند. سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی است که به صورت اختصاصی به یک مشتری تعلق بگیرد بدون آن که آن را با افراد دیگری به اشتراک بگذارد. فردی که یک سرور فیزیکی (type of Internet hosting) را خریداری می‌کند می‌تواند به صورت انحصاری از کلیه امکانات آن استفاده کند. همچنین می‌تواند در صورت نیاز عملکرد و امنیت آن را در صورت ناز سفارشی سازی کند. مالکان سرور فیزیکی توانایی کنترل تمامی عملکردهای آن را دارند. این نوع سرورها تفاوت‌ها زیادی با سرورهای مجازی دارند. به همین دلیل خوب است که افراد قبل از خرید آنها به این تفاوت‌ها توجه داشته باشند. با توجه به قیمت بالایی که سرورها دارند افراد می‌توانند در صورت نیاز از سرورهای مجازی که مقرون به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر هستند استفاده نمایند.

 

سرور مجازی ترید چیست؟

از آنجایی که کشور ما جزو کشورهای تحریم شده است استفاده از ipهای ایرانی برای استفاده از صرافی‌ها آنلاین موجب مسدود شدن حساب شما می‌شود. در واقع ip سرورهای ایرانی در صرافی‌های آنلاین غیر مجاز است. با این وجود کاربران ایرانی نیز می‌توانند به کمک سرور مجازی ترید در این صرافی‌ها ثبت‌نام و فعالیت کنند. در واقع یکی از راه‌های مطمئن برای فعالیت در صرافی‌های آنلاین در ایران بدون اینکه حساب شما مسدود شود استفاده از Trade virtual server است. برخی از تریدرها از فیلترشکن یا همان vpn برای ورود به صرافی‌ها استفاده می‌کنند؛ اما باید بدانید که فیلترشکن‌ها به صورت مداوم آدرس ip  شما را تغییر می‌دهند و همین ممکن است باعث مسدود شدن حساب شما شود.

علاوه بر این فیلترشکن‌ها برای تغییر آدرس ip سرور شما باعث افزایش پینگ می‌شوند که این می‌تواند سرعت اتصال شما به بازارهای معاملاتی را کاهش دهد. از این رو بهترین روش برای شرکت در صرافی‌ها و بازارهای معاملاتی از استفاده از vpsها است. در واقع سرورهای مجازی ترید باعث افزایش سرعت اتصال شما به بازارهای معاملاتی می‌شوند و بدون ریسک مسدود شدن حساب به شما کمک می‌کنند در بازارها با خیال راحت فعالیت کنید.

 سرور مجازی ترید چیست؟

تعریف سرور مجازی

سرورهای مجازی همان‌طور که از اسم آنها پیدا است به کمک تکنولوژی مجازی‌سازی ساخته می‌شوند. در واقع از هر کدام از بخش‌های فیزیکی و سخت افزاری سرورهای فیزیکی یک نسخه مجازی ساخته می‌شود. در Virtual server ها به جای استفاده از چندین سرور فیزیکی می‌توان یک سرور فیزیکی را به کمک نرم افزار به چندین سرور مجازی تقسیم کرد. مجازی‌سازی به شما کمک می‌کند که شما تنها با یک سرور فیزیکی اختصاصی یا یک سخت افزار به چندین سرور با امکانات و قابلیت‌های مستقل دسترسی داشته باشید. به‌طوری‌که هر سرور به صورت مستقل از یک سیستم عامل، cpu، ram و حافظه استفاده می‌کند. شما به کمک Virtual serverمی‌توانید ترافیک و پهنای باند شبکه خود را اختصاصی‌سازی کنید. این کار به کمک تکنولوژی مجازی‌سازی برای مدیران سرورها امکان پذیر شده است. برای این کار کافی است که با مدیر سرور خود تماس بگیرید و از او درخواست پهنای باند اختصاصی و رزرو شده کنید.

 

کاربردهای سرور مجازی

سرورهای مجازی کاربردهای بسیار زیادی دارند به همین دلیل نیز امروزه استفاده از آنها بسیار رایج شده است. از رایج‌ترین کاربردهای سرور مجازی به می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

وب سرور برای سایت‌هایی با تعداد بازدید بالا

سایت‌های مانند فروشگاه‌های آنلاین، آموزشگاه‌های مجازی، سایت‌های اشتراک فایل و ویدئو و.. که بازید بسیار بالایی دارند نیاز به ترافیک ماهانه بالا، فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازشگر قوی دارند. در این سایت‌ها هاست‌های اشتراکی پاسخگوی نیاز کاربران و صاحبان سایت‌ها نیستند. در این مواقع بهترین گزینه استفاده از سرور مجازی به عنوان وب سرور است.

 

ایمیل سرور برای ارسال ایمیل بدون محدودیت

استفاده از سرور مجازی برای ارسال تعداد زیادی ایمیل در طول روز یا هفته گزینه بسیار عالی است؛ زیرا ارسال ایمیل‌ها در طول روز دارای محدودیت است. این محدودیت‌ها به کمک سرور مجازی به راحتی قابل‌حل است.

 

اپلیکیشن سرور برای راه اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی

به کمک سرورهای مجازی شما می‌توانید بدون خرید یا اجاره سرور اختصاصی اپلیکیشن‌های خود را روی یک سرور نصب کنید. با این کار شما می‌توانید از امکانات یک سرور اختصاصی با هزینه کمتری استفاده کنید. لازم به ذکر است که سرویس‌های اشتراکی امکان نصب نرم افزارهای دلخواه را به شما نمی‌دهند.

 

ساخت و توسعه نرم افزار

بسیاری از برنامه‌نویسان برای ساخت و توسعه نرم افزارهای خود به سرورهای اختصاصی نیاز دارند. در صورتی که هاست‌ها و سرویس‌های معمولی پاسخگویی نیاز برنامه‌نویسان برای پروژه‌های بزرگ‌تر نخواهند بود. در این مواقع بهترین کار استفاده از سرورهای مجازی یا همان vpsها است.

 

استفاده از سرور مجازی برای کارهای نظارتی و مدیریتی

افرادی که می‌خواهند به طور هم‌زمان کارها و فعالیت کسب و کارهای خود را به صورت آنلاین مدیریت کنند می‌توانند از سرورهای مجازی استفاده نمایند.

 

آیا سرور مجازی برای ماینینگ مناسب است؟

به دلیل عدم استفاده از پردازنده‌های ASIC ماین، استفاده از سرورهای مجازی برای ماینینگ مناسب نیست؛ زیرا ادمین یا مدیر سرور بعد از مدت کوتاهی متوجه لود بالای سرور می‌شود. در این مواقع با بررسی لاگ‌های سرور شما را مسدود خواهد کرد. به همین دلیل نیز استخراج ارزهای دیجیتالی به کمک vpsها گزینه مناسبی نیست و باید زا راه‌های دیگری استفاده کنید.

 کاربردهای سرور مجازی

سرور مجازی ابری (Cloud virtual server)

سرورهای ابری یک سرور مجازی محسوب می‌شوند و در پلتفرم رایانش ابری پیاده سازی می‌شوند. در سرویس ابری شما تنها هزینه سرویس ابری که استفاده کرده‌اید را می‌پردازید. در این مواقع مدیریت زیر ساخت‌ها برای شما بسیار آسان‌تر خواهد. بسیاری از شرکت‌های که در زمینه ارائه سرور مجازی فعالیت می‌کنند دارای تعداد زیادی سرور اختصاصی هستند که از آنها برای میزبانی کردن سرورهای مجازی استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از همه سرورهای اختصاصی خود استفاده کنند آنها را به روش‌های پیچیده‌ای به هم متصل می‌کنند. از اتصال سرورهای اختصاصی به یکدیگر یک فضای ابری با منابع بزرگ‌تر به دست می‌آید. فضاهای ابری به چند بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شوند که این بخش‌های کوچک همان سرور مجازی ابری هستند.

 

سرور مجازی برای ربات تلگرام

ربات‌های تلگرام قابلیت بسیار خوبی برای این نرم افزار هستند که به کاربران آن کمک می‌کند که کارهای خود را راحت‌تر مدیریت کنند. این ربات‌ها برای ارائه خدمات به کاربران خود نیاز به دسترسی به یک سرور قدرتمند دارند. سرورهای مجازی ربات تلگرام به دلیل مقرون به‌صرفه‌بودن، اتصال دائمی به اینترنت پرسرعت، همیشه روشن بودن، قدرت پردازش بالا و.. زیرساختی مناسب برای ربات‌های تلگرام محسوب می‌شوند.

 

سرور مجازی برای بازی

سرورهای مجازی گزینه بسیار مناسبی برای اجرای بازی‌های آنلاین هستند. با وجود این که در این سرورها منابع ذخیره سازی شما با سایر کاربران یکسان است و میزان ظرفیت رم و تعداد cpuهای موجود در سرور مجازی گیم به دلیل استفاده‌ی اشتراکی، خیلی کمتر از گیم سرورهای اختصاصی هستند. بیشتر سرورهای مجازی بازی دارای یک آدرس ip ثابت هستند. این آدرس برای دسترسی به سرورهای بازی آنلاین چندنفره ضروری است.

 

سرور مجازی برای اندروید گوشی موبایل

سرور مجازی اندروید برای گیمرهای که می‌خواهند با استفاده از کیبورد و ماوس و با نمایشگرهای بزرگ بازی کنند یا توسعه‌دهندگانی که با ویرایش و نصب برنامه‌های سنگین اندروید سروکار دارند گزینه مناسبی است. در واقع سرورهای مجازی به عنوان یک سیستم عامل مستقل برای موبایل شما به شمار می‌آیند. از مزایای خوب سرور مجازی اندروید در موبایل می‌توانیم به مواردی مانند حفظ حریم خصوصی، عملکرد سریع‌تر، لذت‌بردن بیشتر از سرگرمی و چندین حساب کاربری در یک دستگاه اشاره کنیم.

 

سرور مجازی رایگان چیست؟

شاید شما هم پیش از این، شنیده باشید که امکان دریافت سرور مجازی رایگان وجود دارد؟ اما آیا این گفته صحت دارد؟ در پاسخ باید گفت که هم بله و هم خیر. در واقع منظور از سرور مجازی رایگان، سرورهایی هستند که دارای مدت زمان معینی بوده و شما تنها در این بازه زمانی می‌توانید از خدمات یک سرور VPS به صورت رایگان بهره‌مند شوید. امروزه شرکت‌های بسیار مختلفی با ارائه virtual serve رایگان، به شما امکان تست این سرور را به مدت معین و کوتاه را می‌دهند.

اما باید بدانید که با پایان یافتن این دوره، شما موظف به خرید VPS خواهید بود. از سوی دیگر، سرورهای مجازی رایگان دارای محدودیت‌های مختلفی هستند که می‌توانند دست و پا گیر باشند. برای مثال، ممکن است شما بخواهید بعد از مدتی، دست به تغییر پسورد سرور خود بزنید. این در حالی است که امکان تغییر پسورد سرور مجازی برای شما وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که زیاد به virtual serve رایگان دل نبسته و بیشتر به دنبال خرید VPS از شرکت‌ها و موسسه‌های معتبر باشید.

 سرور مجازی چیست؟

آشنایی با کاربردهای virtual server

تا بدین جا اشاره شد که یک سرور مجازی یا یکی از ماشین‌های مجازی که روی یک کامپیوتر کار می‌کند کاربردهای بسیار زیادی دارند. امروزه شرکت‌های مختلفی از کاربردهای متنوع و گوناگون این مدل از سرورها استفاده می‌کنند و می‌توانند به سادگی به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند. اما پیش از این که دست به خرید سرور VPS بزنید، لازم است تا طیف گسترده کاربردهای این مدل از سرورها آشنا شوید. اجازه دهید تا در ادامه به صورت کامل در خصوص کاربردهای سرور مجازی صحبت کنیم:

  • virtual serve ها، گزینه‌ای بسیار عالی برای وب سایت‌هایی هستند که در طول روز، تعداد بازدید بسیار بالایی دارند. وجود منابع پیشرفته‌تر و بهتر، موجب شده تا سایت‌های فروشگاهی، اشتراک‌گذاری فیلم و فایل‌هایی با حجم بالا و… به کمک سرور مجازی به ترافیک ماهیانه و فضای ذخیره‌سازی بالا دست پیدا کنند.
  • به کمک ایمیل سرور، می‌توانید بدون محدودیت، ایمیل‌های مختلفی را برای کاربران و مشتریان خود ارسال کنید.
  • با خرید VPS می‌توانید هر نوع اپلیکیشن به خصوصی را بدون کوچکترین مشکل بر روی سرور خود نصب کنید.
  • سرور مجازی می‌تواند برای استفاده از برنامه‌های کابردی شرکت‌هایی که دارای شعبه‌های مختلف با فاصله جغرافیایی زیادی هستند، گزینه‌ای مناسب تلقی شود.
  • برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی خود می‌توانند از سرورهای مجازی استفاده کنند.
  • امنیت یکی از مهمترین بحث‌های موجود در سرورهای مجازی است. این در حالی است که اگر کمی با روش‌های افزایش امنیت سرور آشنایی داشته باشید، می‌توانید به سادگی از اطلاعات و داده‌های حساس موجود روی سرور مجازی خود، محافظت کنید.

 

سرور مجازی ویندوز (Windows virtual server)

از جمله کاربردی‌ترین نوع سرورهای مجازی، سرور ویندوز Microsoft Windows است. شما به کمک سیستم عامل ویندوز (family of computer operating systems developed by Microsoft) نصب شده روی سرور، می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن به تمامی منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته و مسیر انجام اهداف خود را ساده‌تر کنید. از آن جایی که همه کاربران با محیط و فضای مایکروسافت ویندوز آشنایی دارند و همچنین رابط گرافیکی این فضا برای آن‌ها آشناتر است چرا که ویندوز خانواده‌ای از سیستم‌های عامل برای رایانه‌های شخصی، سرورها، تلفن‌های همراه هوشمند و دستگاه‌های مجتمع است، به همین علت خرید Windows virtual server، محبوبیت بسیار زیادی را پیدا کرده است.

از سرور مجازی ویندوز می‌توان برای پشتیبانی کردن از وب سایت‌هایی که دارای زبان برنامه‌نویسی Asp. net هستند استفاده کرد و تمامی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد نیاز را روی آن نصب کرد. پس اگر به دنبال ساده‌سازی و هموارسازی مراحل کار با سرور هستید، خرید سرور مجازی ویندوز، گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما خواهد بود.

 

خرید vps با ip ثابت

برای دسته دیگری از افراد، خرید vps با ip ثابت اهمیت زیادی دارد. برای مثال سرورهای مجازی که در خارج از کشور قرار گرفته اند، باید یک ip ثابت (نشانی آی‌پی) داشته باشند. در این صورت اگر ip  شما یا همان عددی که برای شناسایی یک رابط شبکه در محیط اینترنت استفاده می‌شود ثابت نباشد، مشکلاتی در زمان ورود به وب سایت‌های خارجی، به خصوص وب سایت‌های ترید و جا به جایی ارز، برای شما به وجود خواهد آمد. راه حل این مشکل، خرید vps با ip ثابت است. شما علاوه بر دریافت یکvps از کشورهای خارجی، IP address ثابتی نیز دریافت کرده که مورد تایید کشورهای خارجی خواهد بود. بدین صورت با نهایت سرعت و بدون نگرانی از مسدود شدن و یا بسته شدن آ پی (numerical label used to identify a network interface in an IP network)، می‌توانید فعالیت‌های برون مرزی خود را انجام دهید.

 

مقایسه سرور مجازی و اختصاصی

virtual server اختصاصی، این اطمینان را به شما می‌دهند تا تمامی منابع به صورت کاملا اختصاصی، تنها و تنها در اختیار شما قرار بگیرد. بدین صورت می‌توانید مطمئن باشید که هیچ کسی در این منابع با شما شریک نخواهد بود. از آن جایی که شما تنها کسی هستید که از سرور مجازی اختصاصی استفاده می‌کنید، پس می‌توانید از یک سرعت بسیار بالا برخوردار بوده و همچنین دیگر نگران به خطر افتادن اطلاعات و امنیت سرور خود نشوید.

اما از طرف دیگر، هزینه‌های نگهداری از سرور مجازی اختصاصی، بسیار بیشتر خواهد بود. دقیقا در همین نقاط است که متوجه می‌شوید تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟ در سرور مجازی شما منابع سرور را با افراد دیگری شریک خواهید شد. درست که هیچ کس به منابع شما دسترسی ندارد، اما نمی‌توانید از تمامی منابع موجود به تنهایی استفاده کنید. همین امر موجب کاهش نسبی سرعت و افزایش آسیب‌پذیری خواهد شد. با این وجود، هزینه‌های سرور مجازی، بسیار مقرون به صرفه‌تر از سرورهای اختصاصی خواهند بود. پس اگر، تازه کار خود را شروع کرده‌اید و ترافیک بالایی ندارید، بهتر است تا دست به خرید سرور vps یا مجازی بزنید. اما آن دسته از وب سایت‌هایی که دارای ورودی و ترافیک سنگینی هستند و نیاز به منابع بیشتری دارند، می‌توانند از سرور اختصاصی استفاده کنند.

 مقایسه سرور مجازی و اختصاصی

مجازی‌سازی(virtualization) چیست؟ 

مجازی‌سازی سرور، فرآیند تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی منحصر به فرد و جدا شده با استفاده از یک نرم‌افزار است که در آن هر سرور مجازی می‌تواند سیستم عامل‌های خود را به طور مستقل اجرا کند. با توجه به محدودیت‌هایی از قبیل هزینه سخت‌افزار و فضای مورد نیاز، اختصاص یک سرور کامل به هر کاربر، واقع گرایانه نیست و با کمک فناوری‌های مجازی‌سازی (computing technique for setting up virtual versions of operating systems or computer resources)، می‌توان یک سرور را به چندین سرور مجازی تبدیل کرد. این نوآوری برای مراکز داده یک انقلاب به شمار می آید، زیرا نرم افزار مجازی‌ساز به مدیران این امکان را می‌دهد تا اساساً محیط‌های محاسباتی موجود خود را چند برابر کنند. 

 

مزایای virtualization

  • کاهش هزینه‌های سخت‌افزار
  • استقرار سریع‌تر
  • صرفه جویی در فضا
  • کاهش هزینه‌های انرژی
  • قابلیت بازیابی ساده
  • افزایش ظرفیت شبکه و انعطاف‌پذیری بیشتر آن
  • جلوگیری از پراکندگی سرور
  • ایجاد امنیت بیشتر سیستم‌ها

 

معایب virtualization

  • هزینه اضافی جهت تعویض زیرساخت‌ها
  • عدم توانایی استفاده از برخی از برنامه‌ها در محیط مجازی
  • افزایش ریسک سخت‌افزاری
  • نیاز به تخصص و مهارت بیشتر

 

انواع مجازی سازها

در حالت کلی مجازی‌سازی (virtualization) به دو روش انجام می‌گیرد:

نوع اول

این روش در واقع از سیستم عامل مخصوصvirtualizationدر سرور فیزیکی استفاده می‌شود و منابع اصلی مثل رم، پردازنده و دیسک در اختیار سیستم میزبان بوده و می‌تواند منابع بین سیستم عامل‌هایی که به عنوان مهمان نصب می‌شوند را مدیریت نماید. در این نوع مجازی‌سازی به سیستم عامل میزبان که وظیفه کنترل و تقسیم I/O و منابع اصلی سرور بین سیستم عامل‌ها را دارد، هایپروایزر (hypervisor) گویند. یک hypervisor میزبان را قادر می‌سازد تا چندین ماشین مجازی را به طور مستقل از یکدیگر به کار گیرد و منابع انتزاعی را در بین این VMها به اشتراک بگذارد. مجازی سازی با یک hypervisor کارایی یک مرکز داده را در مقایسه با میزبانی فیزیکی افزایش می‌دهد.

 

ماشین‌های مجازی نوع اول خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • هایپروایزرهایی که در آن‌ها منابع بین سیستم عامل‌های کاربران به صورت اشتراکی قرار می‌گیرد مانند: OpenVZ 
  • هایپر ویزورهایی که به هر سیستم عامل کاربر مصرف‌کننده مقدار مشخص شده منابع سخت‌افزاری را واگذار می‌کنند و درصورت پرشدن منابع برای هر کاربر، کاربر دیگری دچار مشکل نمی‌گردد. این نوع مجازی سازی در اجاره سرورهای مجازی VPS - VDS برای اجاره کننده بسیار اهمیت دارد؛ زیرا مطمئن خواهد بود مقدار حافظه یا پردازنده مورد نظر کاملا اختصاصی است. از جمله هایپر ویزورهایی که از این دسته هستند می‌توان به vmWare ESXi ، Ms HyperV و Cytrix Xen اشاره کرد.

 

نوع دوم

در این نوع از مجازی‌سازی از یک نرم‌افزار که نصب بسیار ساده‌ای دارد و به‌راحتی در سیستم عامل ما نصب می‌گردد استفاده می‌شود و امکان ایجاد ماشین مجازی یا سیستم عامل دیگری در لپ تاپ و محیط کاری را به ما می دهد. از جمله معروف‌ترین نمونه‌های این نوع می توان به VMWare Workstation و Virtualbox اشاره نمود. امروزه در زمینه ی مجازی سازی نرم افزارهای بسیاری تولید شده‌اند اما ما قصد داریم به بررسی مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها بپردازیم.

 

VMware vSphere 

VMware vSphere شامل ESXi hypervisor و نرم‌افزار مدیریت vCenter برای ارائه مجموعه‌ای از محصولات مجازی‌سازی، مانند vSphere Client، کیت توسعه نرم‌افزار vSphere ،Storage vMotion، زمان‌بندی منابع توزیع شده و تحمل خطا است. VMware vSphere برای مراکز داده سازمانی طراحی شده است اما استفاده از این مجازی ساز برای افراد تازه‌کار و یا سطح کاری پایین‌تر ممکن است توجیه اقتصادی نداشته و مقرون به صرفه نباشد. اگر دوست دارید با این ماشین مجازی ساز (VMware's cloud computing virtualization platform) بیشتر آشنا شوید "مطلب VMware چیست؟" را مطالعه کنید.

 

Microsoft Hyper-V

Hyper-V یک نرم افزار مستقل قابل اعتماد و بهینه سازی شده برای فناوری مجازی سازی بشمار می‌رود که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز اجرا می‌گردد و کاربران را قادر می‌سازد تا چندین سیستم عامل را در داخل یک ماشین مجازی اجرا کنند. مدیران و توسعه دهندگان اغلب از هایپر وی (type 1 hypervisor produced by Microsoft, available either standalone or as a feature of certain Windows Server and Windows 8 versions) برای ایجاد محیط‌های آزمایشی برای اجرای نرم افزار بر روی چندین سیستم عامل با ایجاد VM برای هر تست استفاده می‌کنند.

 

KVM Hypervisor

KVM یک مجازی ساز منبع باز است که برای توزیع‌های لینوکس ساخته شده است. Hypervisor KVM کاربران را قادر می‌سازد تا یک هسته لینوکس را به یک hypervisor تبدیل کنند و دسترسی مستقیم به سخت‌افزار همراه با هر ماشین مجازی که توسط hypervisor میزبانی می‌شود را داراست. در این مجازی ساز تمام منابع به کاربر اختصاص داده شده و امکان overselling وجود ندارد.

 

Oracle VM VirtualBox

Oracle VM VirtualBox یک hypervisor میزبان منبع باز است که برای پشتیبانی از VMهای مهمان بر روی سیستم عامل میزبان اجرا می‌شود. ویرچوال باکس (open-source x86 virtualization application) از انواع سیستم عامل‌های میزبان مانند ویندوز، لینوکس، مک او اس، اپل و Oracle Solaris پشتیبانی می‌کند و امکاناتی از قبیل multigeneration branched snapshots, Guest Additions, guest multiprocessing, ACPI support, and Preboot Execution Environment network boot را ارائه می‌دهد.

 

OpenVZ

این مجازی ساز مختص لینوکس است. OpenVZ ها چندین محفظه ایمن و جدا شده (که به آن VE یا VPS می‌گویند) روی یک سرور فیزیکی واحد ایجاد می‌کنند و استفاده بهتر از سرور را ممکن می‌سازند و از تضاد برنامه‌ها اطمینان حاصل می‌کند. هر بخش دقیقاً مانند یک سرور مستقل عمل می‌نماید و می‌توان آن را به‌طور مستقل مجددا راه‌اندازی کرد. با استفاده از این مجازی‌ساز (operating-system level virtualization technology)، شما دسترسی کامل root داشته و امکان آپدیت بدون نیاز به Reboot کردن سیستم عامل را خواهید داشت. از مزایای استفاده از این مجازی ساز می‌توان به تنظیمات شبکه و دیسک بسیار ساده و امکان دسترسی به اکثر ماژول‌های فایروال iptables لینوکس اشاره نمود.

 مزایای استفاده از سرورهای مجازی

مزایای استفاده از سرورهای مجازی

  • هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به سرور اختصاصی: هزینه‌ای که جهت خرید سرویس‌های سرور مجازی در نظر گرفته می‌شود به مراتب کمتر از سرورهای اختصاصی بوده و بسیار مقرون به صرفه هستند.
  • قابلیت ارتقا منابع در هر زمان با حفظ اطلاعات و آی پی: کاربران در هر مقطع زمانی می‌توانند سرویس خود را به پلن های بالاتر ارتقا دهند و در عین حال آی پی و اطلاعات خود را حفظ کنند.
  • دسترسی Root با Administrator به سیستم عامل: کاربران در سرویس‌های "سرور مجازی ویندوز" دسترسی Administrator دارند و می‌توانند کلیه سرویس‌های دلخواه خود (سرویس‌های وب سروری) را در داخل سرور راه‌اندازی نمایند.
  • سرعت مناسب نسبت به منابع: کاربران می‌توانند در این سرویس نسبت به منابعی که انتخاب می‌کنند، تغییرات قابل توجهی در پردازش و میزان بارگذاری مشاهده نمایند.
  • قابلیت گرفتن Snapshot: کاربران می‌توانند از قابلیت گرفتن یک عکس از محتویات و تنظیمات ماشین مجازی یا به عبارت دیگر گرفتن یک بک‌آپ از ماشین مجازی در این سرویس‌ها استفاده نمایند.
  • ارائه آی پی ثابت: کاربران در این سرویس‌ها آی پی ثابت خواهند داشت و تا زمانی که تمدید سرویس خود را به موقع انجام دهند، آی پی آن‌ها تغییری نخواهد کرد.
  • سرعت راه‌اندازی بالا: این سرویس‌ها در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی و تحویل داده می‌شوند.
  • قابلیت نصب سیستم عامل دلخواه: کاربران می‌توانند سیستم عامل دلخواه خود را بسته به نیاز خود، بر روی این سرورها نصب و راه‌اندازی نمایند.
  • عملکرد کاملا مشابه سرور اختصاصی: کاربران در این سرورها، با اینکه سرور کامل فیزیکی ندارند، اما منابع اختصاصی برای سایت خود دریافت می‌کنند.
  • امکان ارائه کنترل پنل در صورت نیاز: قابلیت داشتن کنترل پنل بر روی این سرورها یکدیگر از مزایای آن‌ها است. درصورتی‌که کاربری نیاز به کنترل پنل داشته باشد می‌تواند از این قابلیت استفاده نماید. 

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که سرورهای مجازی از طریق تفکیک منابع سخت افزاری در سرورهای فیزیکی به کمک نرم افزارهای مجازی‌سازی ساخته می‌شوند. این سرورها به دلیل مزیت‌ها و قابلیت‌های خوبی که دارند در چند سال اخیر بسیار پر طرف‌دار شده‌اند. از سرورهای مجازی برای کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود. به همین دلیل امروزه شاهد انواع سروهای مجازی هستیم که دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

سوالات متداول

تفاوت vpn و vps چیست؟

منظور از vpn، یک شبکه از چندین و چند سرور است که می‌توان از آن برای ایجاد یک اتصال اینترنتی و ناشناس استفاده کرد. در حالی که vps یک سرور مجازی بوده که امکان بهره مندی از منابع مختلف را برای شما فراهم می‌کند.

با سرور مجازی چیکار می‌شود کرد؟

شما می‌توانید از سرور مجازی برای راه اندازی انواع وب سایت‌ها استفاده کنید، برنامه‌های کاربردی را به اشتراک گذاشته و به ساده‌ترین شکل ممکن از هر کجا و در هر زمان به سرور خود دسترسی داشته باشید.

چه سیستم عامل‌هایی در سرور مجازی قابل ارائه هستند؟

سیستم عامل ویندوز و لینوکس، دو نوع از بهترین سیستم عامل‌هایی هستند که در سرور مجازی قابلیت استفاده را دارند.

معنی vps چیست؟

Vps مخفف عبارت virtual private server به معنای سرور خصوصی مجازی است. این مدل از سرورها، قابلیت‌های سرورهای خصوصی و اختصاصی را به صورت مجازی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مواردی که در انتخاب دیتاسنتر VPS باید در نظر داشته باشیم کدام است؟

امنیت شبکه دیتاسنتر، لوکیشن دیتاسنتر و امکان پشتیبانی از ترافیک Warez    

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی در چیست؟

سرور مجازی از سرور اختصاصی ارزان‌تر است. با این وجود از لحاظ امنیت سرورهای اختصاصی بهتر هستند. همچنین از لحاظ سرعت و عملکرد سرورهای اختصاصی بهتر از سرورهای مجازی عمل می‌کند. سرورهای مجازی امکان افزایش حافظه را دارند در حالی در سرورهای اختصاصی ممکن است با رشد کسب و کار نیاز به تعویض سرور باشد.

تفاوت‌های vps و هاست اشتراکی چیست؟

در هاست‌ها منابعی مانند هاست، پردازنده، ram و.. در بین کاربران مشترک است. در صورتی که در سروهای مجازی کاربران از cpu، ram و سایر منابع به صورت اختصاصی استفاده می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

25070
سرور مجازی چیست؟ [VPS چیست و چه کاربردی دارد؟]
100.5016
A
A